Vart är den gömda stjärnan?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Appropå hiding in plain sight: Den gömda stjärnan är gömd i mönstret som bildas av de andra stjärnorna – ser man dem från precis rätt vinkel bildar de formen av en stjärna.

Nej, jag har ingen aning om hur man gör det rollspelsmässigt intressant. Men jag lyckades inte släppa tanken utan att skriva ner den, så varsågoda.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Att en stjärna tar formen av ett djur eller en människa är ju en klassiker. Men det är Natt vi talar om, så i mitt huvud har Natt har gömt den "in plain sight" så att säga, i en sjös spegelbild. Det hade varit det perfekta gömstället, förutom att närvaron av en stjärna har lockat till sig varelser som är känsliga för sådant (som älv-folk och magiska djur).
Älskar det här förslaget!

Man kan komplicera det hela genom att den bara syns i spegelbilden en speciell dag på året, kanske just precis när nyåret rings in. Men det kanske blir för svårt.

Jag skulle placera en ledtråd i någon form av konstverk där någon avbildat sjön med spegelbilden, gärna i ett större motiv, kanske en mosaik i ett tempel nånstans. Och i den mosaiken ser man stjärnan avbildad, men det finns ju ingen stjärna på himlen som motsvarar den i mosaiken.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Älskar det här förslaget!

Man kan komplicera det hela genom att den bara syns i spegelbilden en speciell dag på året, kanske just precis när nyåret rings in. Men det kanske blir för svårt.

Jag skulle placera en ledtråd i någon form av konstverk där någon avbildat sjön med spegelbilden, gärna i ett större motiv, kanske en mosaik i ett tempel nånstans. Och i den mosaiken ser man stjärnan avbildad, men det finns ju ingen stjärna på himlen som motsvarar den i mosaiken.
Grymt bra förslag och väldigt bra vidareutveckling på den här idén! Jag tror att det är hitåt jag lutar mest just nu.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Älskar det här förslaget!

Man kan komplicera det hela genom att den bara syns i spegelbilden en speciell dag på året, kanske just precis när nyåret rings in. Men det kanske blir för svårt.

Jag skulle placera en ledtråd i någon form av konstverk där någon avbildat sjön med spegelbilden, gärna i ett större motiv, kanske en mosaik i ett tempel nånstans. Och i den mosaiken ser man stjärnan avbildad, men det finns ju ingen stjärna på himlen som motsvarar den i mosaiken.
En vidareutveckling på den här idén!

En konstnär har målat av mosaiken i templet, men tavlan saknar en del detljer som mosaiken har. Så Rp måste söka upp konstnären för att prata med honom om vart han sett den här platsen. Då får de reda på att han såg denna fantastiak mosaik som hanmålade av. RP vet nu att det är från ett tempel och det tar dem till orginalet som visar något som konstnären inte kunde avbilda, av någon anledning, och väl framme vid templet där de kan se mosaiken så behöver de prata med prästerna/munkarna whatnot för att få mer information. Detta leder vidare till att de tillslut får reda på platsen. Fan, jag kom av mig! Hade idén, men tappade den. Riffa gärna vidare om ni har input här.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
En vidareutveckling på den här idén!

En konstnär har målat av mosaiken i templet, men tavlan saknar en del detljer som mosaiken har. Så Rp måste söka upp konstnären för att prata med honom om vart han sett den här platsen. Då får de reda på att han såg denna fantastiak mosaik som hanmålade av. RP vet nu att det är från ett tempel och det tar dem till orginalet som visar något som konstnären inte kunde avbilda, av någon anledning, och väl framme vid templet där de kan se mosaiken så behöver de prata med prästerna/munkarna whatnot för att få mer information. Detta leder vidare till att de tillslut får reda på platsen. Fan, jag kom av mig! Hade idén, men tappade den. Riffa gärna vidare om ni har input här.
När rollpersonerna kommer till templet ser de att delar av mosaiken saknas. Dessa har stulits av något tjuvaktigt magiskt monster som lever under templet, och rollpersonerna måste ta sig ner dit och återfinna de saknade delarna för att skapa den färdiga bilden.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Framför dem på vilket sätt tänker du? Att den är gömd på himlen? Eller bara att den är mörk och inte skiner längre och därför är svår att identifiera som en stjärna?
Ja, en järnstjärna lyser bara i infrarött och är därför "osynlig" för våra ögon.

Jag tänker att upplösningen på "vart har stjärnan tagit vägen" istället går över i "varför har den åldrats?" och "kan vi återställa den?".
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag spellede en kampanj där spelarna fick gestalta de första gudarna, solen, månen och natten. Urfadern plockade ner femton stjärnor från himmeln och delade ut fem till dem vardera.
Vi spelar igenom det hela och något skedde som jag inte hade förväntat mig , Natt gömmer sin sista stjärna, ochnu behöver jag hitta på en ball historia kring detta, för vi ska spela jakten på denna gömda stjärna.

Vart gömmer man en stjärna? Har den tagit formen av något annat? Hur skulle ni angripa detta mysterium? Vi beskrev inget omkring detta så det är helt okännt för samtliga, mig inkluderat. Så vad blev det av stjärnan? Och vad för makt håller en stjärna? Uppenbarligen i denna kampanjvärld, makten att skapa vad som helst. Men i händerna på en människa?
Få se om jag förstått rätt:
Tre spelare spelar: Solen, Månen, Natten. Och de får 5 stjärnor var.

Vad är en "stjärna"?
Det här är fantasy, så det är uppenbarligen inte en flera tusen grder varm Heliumboll som befinner sig fler ljusår bort.

Vad har de gjort med de övriga 14 stjärnorna?
(så man får en känsla för vilken sorts kampanj det är)

Är stjärnor medvetna? Har de personlighet? Kan man kommunicera med dem? Hur kommunicerar man med dem?

Jag gillar att att stjärnan förvandlats till ett föremål, levande varelse eller idé/tanke här på jorden.
Är detta en egenskap som alla stjärnor har, eller är det unikt för just den gömda stjärnan?

Du skriver "Natt gömmer sin sista stjärna."
Är detta gjort med eller mot stjärnans vilja?
Tycker stärnan om att vara gömd?
Vill den tillbaka till himlen med de andra stjärnorna?
Kan den komma tillbaka till himlen, eller är den för evigt förvisad (som Lucifer)?
Saknar de andra stjärnorna den gömda?

När inträffade detta?
Var det plötsligt en dag så att alla är medvetna om att en stjärna försvunnit och det finns (felaktiga?) legender om vad som hänt stjärnan.
Eller var det "från början" så ingen är medveten om att det finns en gömd stjärna?

###

Jag tycker om tanken att stjärnan vandrar här på jorden utan att någon vet vad denne är.
Som Yvaine i Stardust.
Som Calcifer i Howl's Moving Castle.

Något liknande är Gilbert / Fiddler's Green drömmen från Dream/Morpheus.

Jag tänker även på Wiliam Gibsons Sprawl-serie (Neuromancer / Count Zero / Mona-Lisa Overdrive), där det finns några gömda AI:s.

Det finns även SF-romanen Sirius av Olaf Stapeldon, där stjärnan Sirius (även känd som hundstjärnan) reinkarneras som en Golden Retriever här på jorden.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Få se om jag förstått rätt:
Tre spelare spelar: Solen, Månen, Natten. Och de får 5 stjärnor var.

Vad är en "stjärna"?
Det här är fantasy, så det är uppenbarligen inte en flera tusen grder varm Heliumboll som befinner sig fler ljusår bort.

Vad har de gjort med de övriga 14 stjärnorna?
(så man får en känsla för vilken sorts kampanj det är)

Är stjärnor medvetna? Har de personlighet? Kan man kommunicera med dem? Hur kommunicerar man med dem?

Jag gillar att att stjärnan förvandlats till ett föremål, levande varelse eller idé/tanke här på jorden.
Är detta en egenskap som alla stjärnor har, eller är det unikt för just den gömda stjärnan?

Du skriver "Natt gömmer sin sista stjärna."
Är detta gjort med eller mot stjärnans vilja?
Tycker stärnan om att vara gömd?
Vill den tillbaka till himlen med de andra stjärnorna?
Kan den komma tillbaka till himlen, eller är den för evigt förvisad (som Lucifer)?
Saknar de andra stjärnorna den gömda?

När inträffade detta?
Var det plötsligt en dag så att alla är medvetna om att en stjärna försvunnit och det finns (felaktiga?) legender om vad som hänt stjärnan.
Eller var det "från början" så ingen är medveten om att det finns en gömd stjärna?

###

Jag tycker om tanken att stjärnan vandrar här på jorden utan att någon vet vad denne är.
Som Yvaine i Stardust.
Som Calcifer i Howl's Moving Castle.

Något liknande är Gilbert / Fiddler's Green drömmen från Dream/Morpheus.

Jag tänker även på Wiliam Gibsons Sprawl-serie (Neuromancer / Count Zero / Mona-Lisa Overdrive), där det finns några gömda AI:s.

Det finns även SF-romanen Sirius av Olaf Stapeldon, där stjärnan Sirius (även känd som hundstjärnan) reinkarneras som en Golden Retriever här på jorden.
Stjärnorna använder de tre gudarna att skapa saker med.
Urfadern plockar ned dem från stjärnhimlen, because well, han är urfadern och skaparen av ALLT.
Nu vill han låta sina 3 barn skapa "liv" med syfte, och det är den makten stjärnorna besitter. Låt oss säga att de representerar skapelsekraft.
Listan på saker de skapar är lång, men människan och allt annat liv, stort som smått.
De har som sagt 5 stjärnor vardera.
Det mesta du frågar om är inget som är satt i sten. Det är inget vi pratat om, inget jag tänkt djupare kring.
När det inträffade, well, det är som sagt skapelsen av världen. Så bland det första som sker. Tusentals år har gått, vi har inte hållt räkning i tid så noggrant för vi har mestadels spelat ut en mängd mytologiska saker i världen och det lär vi fortsätta med ett tag till. Så vi har inte hållit någon exakt tidräkning.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Det finns även SF-romanen Sirius av Olaf Stapeldon, där stjärnan Sirius (även känd som hundstjärnan) reinkarneras som en Golden Retriever här på jorden.
Något liknande händer också i Dianna Wynne Jones' Dogsbody ("Hundstjärnan" på svenska).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Stjärnorna använder de tre gudarna att skapa saker med.
Urfadern plockar ned dem från stjärnhimlen, because well, han är urfadern och skaparen av ALLT.
Nu vill han låta sina 3 barn skapa "liv" med syfte, och det är den makten stjärnorna besitter. Låt oss säga att de representerar skapelsekraft.
Listan på saker de skapar är lång, men människan och allt annat liv, stort som smått.
De har som sagt 5 stjärnor vardera.
Betyder detta att varje stjärna är ansvarig för olika delar av skapelsen?
En är ansvarig för att ha skapat människan, för att ha skapat djuren, en för att ha skapat växtligheten o.s.v.?

Då skulle den gömda stjärnan vara ansvarig för något som är dolt i skapelsen.
Eller t.o.m. ansvarig för något som ännu inte skapats, som någon form av en kommande Messias.

Det är lite samma spår som @Rickard är inne på, Kalliope, poesins musa.
Men stjärnan skulle vara ansvarig för allt inom ett område, och inte bara påverka enskilda individer.

Jag kan tänka mig att stjärnan kan vara ansvarig för magi, för det brukar vara en dold kunskap.
Och att magin fungerar som i "Mage the Ascension" - och att det är FÖRBJUDET att skapa paradox (förutsatt att du är insatt i hur Mage fungerar).
Man kan också bygga vidare och säga att magin fungerar bäst månlösa nätter (när varken solen eller månen syns).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Betyder detta att varje stjärna är ansvarig för olika delar av skapelsen?
En är ansvarig för att ha skapat människan, för att ha skapat djuren, en för att ha skapat växtligheten o.s.v.?

Då skulle den gömda stjärnan vara ansvarig för något som är dolt i skapelsen.
Eller t.o.m. ansvarig för något som ännu inte skapats, som någon form av en kommande Messias.

Det är lite samma spår som @Rickard är inne på, Kalliope, poesins musa.
Men stjärnan skulle vara ansvarig för allt inom ett område, och inte bara påverka enskilda individer.

Jag kan tänka mig att stjärnan kan vara ansvarig för magi, för det brukar vara en dold kunskap.
Och att magin fungerar som i "Mage the Ascension" - och att det är FÖRBJUDET att skapa paradox (förutsatt att du är insatt i hur Mage fungerar).
Man kan också bygga vidare och säga att magin fungerar bäst månlösa nätter (när varken solen eller månen syns).
Guden väljer ju vad denne skapade med stjärnan, så inte riktigt så.
Men idén fungerar oavsett.
 
Top