Vart är den gömda stjärnan?

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Jag spellede en kampanj där spelarna fick gestalta de första gudarna, solen, månen och natten. Urfadern plockade ner femton stjärnor från himmeln och delade ut fem till dem vardera.
Vi spelar igenom det hela och något skedde som jag inte hade förväntat mig , Natt gömmer sin sista stjärna, ochnu behöver jag hitta på en ball historia kring detta, för vi ska spela jakten på denna gömda stjärna.

Vart gömmer man en stjärna? Har den tagit formen av något annat? Hur skulle ni angripa detta mysterium? Vi beskrev inget omkring detta så det är helt okännt för samtliga, mig inkluderat. Så vad blev det av stjärnan? Och vad för makt håller en stjärna? Uppenbarligen i denna kampanjvärld, makten att skapa vad som helst. Men i händerna på en människa?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Att en stjärna tar formen av ett djur eller en människa är ju en klassiker. Men det är Natt vi talar om, så i mitt huvud har Natt har gömt den "in plain sight" så att säga, i en sjös spegelbild. Det hade varit det perfekta gömstället, förutom att närvaron av en stjärna har lockat till sig varelser som är känsliga för sådant (som älv-folk och magiska djur).
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Jag spellede en kampanj där spelarna fick gestalta de första gudarna, solen, månen och natten. Urfadern plockade ner femton stjärnor från himmeln och delade ut fem till dem vardera.
Vi spelar igenom det hela och något skedde som jag inte hade förväntat mig , Natt gömmer sin sista stjärna, ochnu behöver jag hitta på en ball historia kring detta, för vi ska spela jakten på denna gömda stjärna.

Vart gömmer man en stjärna? Har den tagit formen av något annat? Hur skulle ni angripa detta mysterium? Vi beskrev inget omkring detta så det är helt okännt för samtliga, mig inkluderat. Så vad blev det av stjärnan? Och vad för makt håller en stjärna? Uppenbarligen i denna kampanjvärld, makten att skapa vad som helst. Men i händerna på en människa?
Det här är ju faktiskt storyn till Jul i Kapernaum. Så jag hade gömt den under en stad. Låt det vara ett enormt eldklot fastkedjat i en uråldrig grotta där under, och sedan ha ett par olika aktörer som vill ha stjärnan för egna syften. Samtidigt så håller stjärnan på att bryta sig lös, vilket gör att värmeböljor och jordbävningar skakar staden. Utmaningen för spelarna blir att lista ut vilka aktörer man kan lita på och sedan luska ut var stjärnan är gömd.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Att en stjärna tar formen av ett djur eller en människa är ju en klassiker. Men det är Natt vi talar om, så i mitt huvud har Natt har gömt den "in plain sight" så att säga, i en sjös spegelbild. Det hade varit det perfekta gömstället, förutom att närvaron av en stjärna har lockat till sig varelser som är känsliga för sådant (som älv-folk och magiska djur).
I en sjös spegelbild, jag gillar den idén!
Och det känns som att de varelser som nu ser sjön som "helig" självfallet inte vill låta främlingar komma när den. Kan bli en intressant konflikt.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Det här är ju faktiskt storyn till Jul i Kapernaum. Så jag hade gömt den under en stad. Låt det vara ett enormt eldklot fastkedjat i en uråldrig grotta där under, och sedan ha ett par olika aktörer som vill ha stjärnan för egna syften. Samtidigt så håller stjärnan på att bryta sig lös, vilket gör att värmeböljor och jordbävningar skakar staden. Utmaningen för spelarna blir att lista ut vilka aktörer man kan lita på och sedan luska ut var stjärnan är gömd.
Hade jag noll koll på faktiskt.
Men jag gillar den här idén också. Det skulle bli stor skilland på sjön och staden.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
F.ö så överväger jag att skapa en setting till DoD23 av detta då det egentligen "bara" behövs en helsikes massa redigering av vår krönika som väl är på omkring 60 sidor, och då har vi inte ens spelat detta under åratal. Kommer inte ihåg hur många spelpass, men kanske omkring 20st?
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Är det inte så i Stardust också? Där är stjärnan en kvinna? Som häxor vill offra? För att få mer magi? Evig ungdom?
Det var länge sedan jag såg den.

Men det låter häftigt, sagoaktigt och mytologiskt.
Jo, det är så i Stardust. Claire Danes spelar stjärnan där.
Ja exakt. Tre häxor är också på jakt efter stjärnan så att de kan fylla på sin kraft som håller på att rinna ut och de behöver kunna göra sig själv yngre igen. Michelle P spelar en utmärkt onding här.
Se den igen. Riktigt bra film!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Ja. Men mer seriöst så skulle den kunna ta formen av en idé lika gärna som ett objekt. Sen hur man gör det utan att det blir för uppenbart i presentationen, det är kruxet.
Sant, den kan ta vilken form som helst. Och det är det som gör det svårt att bestämma sig för just vilken form den ska ta.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Sant, den kan ta vilken form som helst. Och det är det som gör det svårt att bestämma sig för just vilken form den ska ta.
Stjärnan har tagit form av en trubadur som har snabbt stigit i popularitet och blivit något av en "stjärna" i huvudstaden.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Förjädra långt in i framtiden så kommer alla stjärnor att slockna och bli "järnstjärnor" (iron stars) som är svarta och inte lyser med synligt ljus. Kan någonting ha fuckat upp tiden och fått stjärnan att bli en osynlig järnstjärna mitt framför dem så att säga? Ett slags "den var här hela tiden" mysterium.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Förjädra långt in i framtiden så kommer alla stjärnor att slockna och bli "järnstjärnor" (iron stars) som är svarta och inte lyser med synligt ljus. Kan någonting ha fuckat upp tiden och fått stjärnan att bli en osynlig järnstjärna mitt framför dem så att säga? Ett slags "den var här hela tiden" mysterium.
Den kan ta vilken form som helst, så absolut en möjlighet.
Framför dem på vilket sätt tänker du? Att den är gömd på himlen? Eller bara att den är mörk och inte skiner längre och därför är svår att identifiera som en stjärna?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Stjärnan är en person. Och den personen är en chosen one huvudperson. Låt spelarna se hur jobbigt det är att deala med för en gångs skull! Den kommer gå Promethius på dem!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Stjärnan är en person. Och den personen är en chosen one huvudperson. Låt spelarna se hur jobbigt det är att deala med för en gångs skull! Den kommer gå Promethius på dem!
Så gör stjärnan till huvudantagonisten för spelarna?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Studio Ghibli möter Kaklunen: Stjärnan gömmer sig i glittret i ögonen när man tittar på någon man älskar. För att hitta den måste alla lära sig en viktig läxa om kärlek och att följa sitt hjärta, men för att frigöra stjärnan så krävs ett moraliskt val, är de beredda att riskera kärleken själv? Efteråt berättar dock stjärnan för dem att kärleken fanns inuti dem själva hela tiden. Åhhh, kjaaam! ❤
 
Last edited:
Top