Nekromanti [VarLorder & Lodisar] - Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
På Ådhran Inn satt de. Fulla och odrägliga. Flatulenta och osmakliga. Ett gäng samkunder på Ådhran hade samlats kring ett bord för att fukta sina strupar med gamla ölslattar och överblivet stekflott. En stor kagge av husets special Ådhrans Doktorssprit hamnade på bordet, en sup av den och du ligger raklång på det skitiga golvet i ljuva alkoholdrömmar. Men vem hade beställt in den? Fanns det kring bordet folk som ville spela dessa gentlemän ett spratt? Lodisarna tittade på varandra, den ena till den andra, försökte räkna, men ack minnena var för dimmiga och ögonen för simmiga. Vilka var det som satt runt bordet? Kanske var bordsgrannen en fasansfull lord som ville däcka den glada hopen, och lämna över dem till stadsvakten?

Vem ska ta första supen ur kaggen?


_.:-:._

Denna runda avslutas 21.00 på onsdag!


=*,*=

Deltagare:

Björn den Gode
Dr. Frankenstein
Konrad Konvalj
Paxen
Trasapa
Vicotnik
xyas

'-_*_-'

Regler och upplysningar:

1. Lodisarna (byborna) vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel. Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.

2. Endast deltagare som är kvar i spel får posta inlägg här och i övriga trådar med namnet "VarLorder & Lodisar”. Spelare som blir utslagna får posta ett sista inlägg och tacka för sig, men absolut inte nämna någon spelinformation eller annat spelrelaterat.

3. Det är strikt förbjudet att diskutera spelet med varandra utanför de officiella speltrådarna (exempelvis i vrållåda, PM, mejl, ansikte-mot-ansikte, med mera). Undantaget är om ens roll explicit uttrycker att, och med vilka personer, man får diskutera spelet utanför de officiella trådarna.

4. Man får inte editera inlägg man skrivit i efterhand. Skriver man fel så gör man ett nytt inlägg där man förklarar och rättar sig.

5. Varje spelare måste göra minst ett inlägg i varje runda/tråd. Görs detta inte diskvalificeras spelaren från spelet.

6. Blir en spelare av någon anledning avstängd från www.rollspel.nu medan dennes roll är kvar i spel, diskvalificeras spelaren omedelbart från spelet.

7. Varje spelare har en rollbeskrivning som ni fått i ett PM från mig. Informationen däri får ni fritt dela med er av i speltrådarna eller ljuga helvilt om, beroende på vilket ni tror hjälper er sida att vinna. Ni får dock inte direkt citera de PM ni fått av mig, utan måste skriva om det och använda era egna ord.

8. Varje runda ska ni rösta på den spelaren ni vill ska lämna spelet. Era röster skriver ni i fetstil: "Röst: Vimes" i fetstil så jag enkelt kan hitta dem. Man får ändra sin röst hur många gånger som helst under en runda och det är bara ens senaste röst som kommer räknas när rundan är slut.

9. Vissa deltagare har roller som kräver att de kommunicerar med mig. Detta görs visa PM här på forumet. Precis som med rösterna får ni ändra er hur många gånger ni vill innan rundan är slut och det är bara den senaste som räknas.

10. När en runda tar slut kommer jag att skriva ”STOPP!” i ett inlägg. Efter detta är det inte tillåtet att skriva ytterligare inlägg i tråden. Röster som lagts efter det att sluttiden för rundan nåtts kommer inte att räknas (det beror alltså på tidpunkten för rösten, och inte på mitt STOPP-inlägg då detta kan komma försenat).

11. Rollerna är slumpmässigt fördelade bland spelaren, via random.org. Ingen hänsyn till något har tagits.

12. Skulle det vara så att två (eller flera) personer har lika många röster vid en rundas slut, fortsätter rundan tills detta har ändrats och ett alternativ har flest röster. Observera dock att jag ändå kommer stoppa spelet med ett "STOPP!"-inlägg, för att sedan starta det igen efter att jag konstaterat att det är lika.

_/\~/\_

Rutiner:


Spelrundorna avslutas på onsdag 21.00, sedan torsdag 21.00, fredag 21.00 och så vidare. Det vill säga, första rundan kommer sträcka sig över två dagar, därefter är rundornas längd blott en dag.

Under ”dag-rundan” sker följande:
- Ny tråd med namnet ”VarLorder & Lodisar - Runda X” läggs upp av mig. I det första inlägget kommer information om vilka deltagare som är kvar att finnas, samt (från och med runda 2) vilka som försvunnit ur spel och vilken tillhörighet de hade.
- Samtidigt som den nya tråden läggs upp får de som användt förmågor PM-svar från mig.
- I tråden diskuterar ni och röstar på den som ni vill ha bort.
- De som kan och vill skickar PM till mig om hur de ska använda sina egenskaper.
- Innan rundan är över skickar lorderna ett PM till mig om vem de vill ”natt-mörda”. Precis som med röstning får de ändra sig hur många gånger som helst fram tills rundans slut och endast det senaste alternativet räknas.

Under "Natt-rundan" sker följande:
- Den person med flest röster på sig tvingas lämna spelet.
- Lorderna "mördar" någon.
- De förmågor som spelarna valt att aktivera under "Dag-fasen" får effekt.

Den nya ”dag-rundan” läggs upp så fort jag har möjlighet efter det att ”natt-rundan” är klar.

-<^>-

Era roller:

Alla har
- Fraktion (lord eller lodis), såhär ser lodisarnas fraktionsbeskrivning ut: Fraktion: Lodis(bybo). Du vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel.
- Namn och titel

Har alla?
- Förmåga
- Information

<-_->

Låt spelet börja, och bästa fraktion vinna!
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Välkomna alla!

Först och främst: har någon koll på Lorder och Lodiser, kan den personen isåfall ge en kort förklaring?

Hur ska vi köra denna runda för att få tag i varulvarna?

Jag lägger av med en röst direkt på Min röst: Björn den gode då B är först i alfabetet.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Aight. Då kör vi.

Lite disclaimer först. Om jag är kvar så länge i spelet så transporterar jag mig mellan danmark och sverige torsdag mellan 16.00 och 21.30 och har med all säkerhet inget internet då. Samt att på fredag ska jag vara en god svärson mellan 15.00 och jättesent så då missar jag också slutet på rundan. Så vet ni det.

Sedan spelanalys. Det här:

Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.

... får mig att vilja dra slutsatsen att vi har två varulvar. 3 vore orimligt mycket på 7 spelare och om det bara var en varulv, hur skulle det gå till i slutet då. Eller tänker jag fel?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Yes! Äntligen bybo! Så som jag har längtat :gremsmile:

Om det är någon som har koll på det så är det Vimes och Konrad Konvalj om jag inte är helt ute och cycklar och Vimes kan vi ju inte lite på då han är SL.

Jag tycker det låter som en utmärkt ide att ifråga sätta Björn den gode då han är en bra och erfaren spelare vi bör under den här rundan försöka avgöra vilken sida han tillhör, är han lord så är han för farlig för att få leva ens en ända runda.

Röst: Björn den gode
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag tänker utgå ifrån att vi har 2 lorder i spelet. För det ligger närmare fördelningen 1/4 ulvar. Samt chansen att en endsam ulv ska vinna mot 6 spelare är näst in till noll, det innebär att ulven måste spela ett perfekt spel.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
xyas said:
Aight. Då kör vi.

Lite disclaimer först. Om jag är kvar så länge i spelet så transporterar jag mig mellan danmark och sverige torsdag mellan 16.00 och 21.30 och har med all säkerhet inget internet då. Samt att på fredag ska jag vara en god svärson mellan 15.00 och jättesent så då missar jag också slutet på rundan. Så vet ni det.

Sedan spelanalys. Det här:

Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.

... får mig att vilja dra slutsatsen att vi har två varulvar. 3 vore orimligt mycket på 7 spelare och om det bara var en varulv, hur skulle det gå till i slutet då. Eller tänker jag fel?
Kan vara bra att få med det. Ska säga det att jag själv är mellan 2 jobb och om jag får en intervju eller liknande så kommer jag dumpa varulvsspelande, förhoppningsvis efter att jag har sagt till. Annars så har jag inget inplanerat och bör därför kunna vara med större delen av tiden.


2 varulvar låter rätt, jag skulle själv köra med det om jag SLade ett sådant kort spel med så få spelare.

Jag hade något mer jag tänkte på, men hr glömt bort det.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Yes då kör vi!

Vad finns att veta om Lorder & Lodisar, i folkmun kallat [LoL]? Jo det finns en hel del fluff, och känner vi spelskaparen rätt så finns det en stor fluff-basis i spelet.

Följ länken i min signatur för den fluff text som finns så kan vi jobba utifrån det.

Som övriga har antagit så håller jag med om att det kan finnas två Lorder i spel. 1 ensam stackars Lord skulle nog snabbt ägas av suputerna på Åhdran Inn.

Jag hakar på drevet gentemo BDG på grund av att det finns en drev.

Röst: Björn den Gode
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Till drabbning lodisar!
(ypperligt tema vimes!)

Det här är mitt första forums-ulva-spel, så jag räknar kallt med att jag kommer slå ett par orala vurpor och få mig själv nattskändad.

Som jag har förstått så är det brukligt med ett drev mot en intet ont anande medlodis första rundan?
Jag lägger min otroligt opåkallade röst på Xyas med den simpla anledningen; typiskt lordnamn.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Som en nykomling kastar jag skit i ansiktet på dig direkt.

Du måste skriva:

Röst: xyas (och detta med fetmarkerad text för att rösten skall räknas)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Så i väntan på att Björn den gode vaknar upp ur sitt ide så tycker jag inte vi ska sitta sysslolösa och inte posta saker för det kommer vi inte någonstans med.

I och med att vi:
Fraktion
Namn och title
Ev information
Ev förmåga

Enligt mig så är detta ett smart upplägg på spelet för så få deltagare då det gör det svårt för oss att ringa in lorderna med bara information så som det varit i tidigare spel.

Just i detta spel så skulle jag gissa att lorderna har information om att någon med en vis title/namn har någon form av förmåga. Anledningen till att jag misstänker det är att annars så skulle det vara väldigt lätt för oss att outa våra namn samt titel och sen så kan de som har någon form av info dropa den och de med förmågor håller tyst.
Så kontentan av det hela är att vi nog kommer utsätta de som har förmågor för lordernas uppmärksamhet om vi går ut med våra namn/title hipp som happ. Så har vi några förslag på hur vi ska göra?

---

Sen när det kommer till hur lång tid vi har på oss så ser det ut enligt följande:
7 spelare var av 2 är ulvar.
Om vi inte plockar någon ulv under första rundan så kommer vi vara 5 spelare 2 ulvar under runda två. och förlorar i trejde rundan ifall vi inte hittar någon ulv. Så i västa fall så har vi bara 2 rundor att spela.

Där emot om vi plockar en ulv redan första rundan så får vi en extra runda att spela enligt följande:
Runda 1 plockar vi en ulv och en bybo åker.
Runda två startar vi med 5 spelare 1 ulv.
Runda tre så har vi 3 spelare 1 ulv

Sen så är jag nästan övertygad om att det inte finns någon siare (fraktion) eller väktare bland oss.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Röstläge

[3] BDG: Paxen, Vic, K.K
[1] xyas: Trasapa
[3] ingen: BDG, Dr.F, xyas

Så då var första sammanställningen klar.

Just i detta nu är vi en hel del inloggade, och jag vill ha igång spelet. Vi har fram till onsdag kväll 21.00, på oss att hitta en rik Lord som finns bland oss Lodisar så jag tycker det är dags att komma igång på stört.

BDG, inloggad nu. In i matchen!
Dr.F, inte inloggad vad jag har sett. Starta datorn.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vic said:
Så kontentan av det hela är att vi nog kommer utsätta de som har förmågor för lordernas uppmärksamhet om vi går ut med våra namn/title hipp som happ. Så har vi några förslag på hur vi ska göra?
Helt klart skall ingen gå ut med något hipp som happ alá Maniac här, men att namnet har sådan betydelse vete fasen.

[LoL]-namn överlag, rent fluffmässigt kan möjligen peka mot en Lord. Jag tror att de som är Lodisar har lodis-klingande namn, och möjligen är Lorderna rädda för att gå ut med sitt namn om det är så att det inte är så lodis-klingande.

Titeln tror jag är mer avgörande, och den bör vi nog avvakta med till runda två i alla fall.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
Just i detta nu är vi en hel del inloggade...
Ytterligare en disclaimer. Bara för att jag står som inloggad betyder inte det att jag sitter vid datorn eller har tid att skriva inlägg.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Eftersom ingen kommer med något förslag till Vic. så kommer jag med mitt.

Vi sätter press på BDG nu på stört. Han har 3 röster på sig, och kastar övriga in sina så lär ju pressen ligga på honom lagomt tills tv-serien är över.

Låt den kloke BDG visa vägen!

BDG pekar med hela handen i sitt inlägg så jag kan mer än väl låta honom leda oss rätt med sin visdom.

Och i övrigt; vill gärna veta hur ni andra ser på outningar? Vad skall fram först?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Ok, jag tänker vänta lite till med att faktiskt börja spela på riktigt, genom att ni vet faktiskt ordentligt läsa igenom er andras inlägg och försöka se vem jag misstänker och så, men hav förtröstan jag lovar att det kommer innan jag somnar ikväll. För nu vill jag nämligen spekulera lite kring upplägget.

Det verkar vara oerhört tydligt i reglerna att det inte finns någon tredje fraktion, nu har väl visserligen just det här forumet en tradition av att hålla lite sådärmycket på reglerna i varuvlsspel men om det skulle finnas en tredje fraktion på sju spelare efter att man skrivit
1. Lodisarna (byborna) vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel. Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.
så blir jag bara trött. Det går liksom inte att göra det tydligare att det inte finns en tredje fraktion.

Och, detta förvånar mig ganska kraftigt, jag skulle nämligen spontant säga att 2 varulvar på 7 spelare är lite för mycket, och att den perfekta balansen antagligen varit just 1 varulv och 1 tredjefraktion (eller ja 2 varulvar av olika sort som inte kunde samarbeta). 1 varulv och 6 bybor är på tok för lätt och 3 är på tok för svårt så jag tycker vi kan vara i princip säkra på att det finns 2 varulvar nu när det inte finns någon tredje sida.

Men då tror jag att byn har ganska mäktiga förmågor, när vi spelade på IRC så var standard 9 spelare 2 varulvar men i de partier som kördes på 7 spelare (också 2 ulvar) så fanns det alltid en siare (vilket väl är lite av definitionen av mäktig förmåga), jag tror därför att vi har hyfsat mäktiga förmågor och annars kommer det bli väldigt svårt.

(kanske kan man inte utesluta att det bara finns en varulv och att byn har i princip enbart kassa förmågor, som naiv siare och sånt (som dessutom förstör hårt för en eventuell riktig siare bara genom att finnas till), jag tror nämligen att det också kan vara ett balanserat upplägg men det skulle ändå förvåna mig ganska mycket).

Så 2 vs 5, det är nu jag tänker påpeka att på onsdag så är två drev alldeles tillräckligt, sprider vi ut rösterna på fler så ger vi varulvarna allt för stor chans att påverka utgången av röstningen.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Vicotnik said:
Sen så är jag nästan övertygad om att det inte finns någon siare (fraktion) eller väktare bland oss.
Vart kom det här ifrån? Jag är ganska övertygad om att du har fel, och tycker dessutom att du hämtar det helt från det blå. Är inte det rimliga om vi har två varulvar att byn har mäktiga förmågor (se annat inlägg) och båda dessa är typiska mäktiga förmågor. Hur i hela friden kan du vara nästan övertygad om att dom inte är med. Skulle jag inte veta bättre hade jag sagt att enda vettiga anledningen till det är att du är ensam Lord och därför inser att det skulle vara för svårt om det fanns mäktiga byboroller också. (Det som är bra med det är hur som helst att det i så fall ändå inte är så bråttom att ta ut dig, om du är ensam alltså). Men kom in i matchen är du snäll bättre kan du.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Trasapa said:
Det här är mitt första forums-ulva-spel, så jag räknar kallt med att jag kommer slå ett par orala vurpor och få mig själv nattskändad.

Som jag har förstått så är det brukligt med ett drev mot en intet ont anande medlodis första rundan?
Välkommen! För det första, du behöver bara vara rädd för att slå orala vurpor ifall du är Lord, är du lodis så är det nästan snarare rekommenderat att skriva utan att tänka för mycket för du anar inte hur lätt det kan vara att gröna någon (särskilt nybörjare) på grund av "vurpor", det är i allmänhet oerhört lätt att skilja ut märkliga påståenden från en nybörjare och från en nybörjare som vet för mycket (på grund av att hon är Lord då).

Sedan brukar nattskändad/nattmördad betyda att man blir dödad av varulvarna (även om det inte var så tydligt det här spelet), och dom brukar i allmänhet inte ha något emot att behålla förvirrade nybörjare i spel...

Men det första du måste göra nu är att ta tillbaka alternativt motivera din röst, jag vet att det finns folk som förespråkar slumpröster men dom har fel, och särskilt i ett sånt här parti. Rösta på den du tror är mest sannolikt Lord och motivera varför.
 
Top