Varulv Vargbruari 4 Knäckande gryning: Runda 2

Jag gjorde det på måndag morgon.
Jag frågade SL: Kan min förmåga rollblockera en ulv som försöker Nattmörda?

Till mig svarade då Hägern kl 09:35: Man kan inte rollblocka nattmordet (förutom genom att väkta nattmordsoffret).

Senare under dagen tog Hägern upp den här saken i öppna tråden.
Det tolkade jag då som att han ville delge alla samma info för att jag frågat👍
Hägerstrand post #212 09.37

Senare under dagen? Din tidslinje stämmer inte här.

Att jag skulle behöva använda min rollblockerar-förmåga för att stoppa dig från att försöka sabba Siarens jobb tänkte jag inte på.
Vänta här nu, här skriver du att Basse är väktaren? Det är ju den enda för.ågsn Basse kan ha haft som du kan ha stoppat med rollblockering?

Är Basse ulv eller väktare enligt dig?

Ok, så vi behöver egentligen inte vara rädda för falskclaims i så fall. Om siaren är död kommer läktaren ju kunna visa att eventuella andra siare är falska.
Äntligen kan vi få nytta av de döda på riktigt. Om ulvarna har haft sån röta att fått ut siaren direkt så kan han tala till oss från andra sidan.

Vi är så olika @Sidd Jag tänker att vi bybor är utbytbara och egentligen oviktiga — vi vinner som lag. För dig verkar det handla om att få vara kvar i spel så länge som möjligt… 😅🤣
Fel. Hela mitt tänk är att offra mig för Siaren. Jag tänker att jag skulle överleva R1 pga den andra Väktaren höll sig dold.
R2 skulle vi två outade Väktare börja offra oss för att Siaren som skulle klara sig.

Nu kom jag på att jag nog gjorde samma tankefel igen i förra posten : när vi väktar Siaren så kan denne inte göra sitt jobb mer.

I alla fall så kommer ulvarna börja klippa Väktare en i taget då de inte kommer våga chansa på om vi väktar Siaren eller ej.

Ulvarna måste först nattmörda oss Väktare👍

Jag är helt med på det👍

Äntligen kan vi få nytta av de döda på riktigt. Om ulvarna har haft sån röta att fått ut siaren direkt så kan han tala till oss från andra sidan.
Ska vi be läktaren peka på någon specifik (Hägerstrand kanske) ifall Vimes (eller Fjodde mot förmodan) var siaren?

Och om ni inte var siare kan ni peka på den rödaste ni har.

Hägerstrand post #212 09.37

Senare under dagen? Din tidslinje stämmer inte här.
Ok då var det då.
Jag kollade bara text å tiden för Hägerns svar till mig.
Jag gick inte tillbaka och grävde fram tiden för Hägerns post i öppna tråden.

Då svarade Hägern mig 2 min före denne skrev det till alla.
Tidsangivelserna visar på att jag talar sanning.

Vänta här nu, här skriver du att Basse är väktaren? Det är ju den enda för.ågsn Basse kan ha haft som du kan ha stoppat med rollblockering?

Är Basse ulv eller väktare enligt dig?
Såhär.
Är Basse ulv (troligt) så gör min Väktarförmåga ingen skillnad på Basse.

Om Basse är bybo och jag fattat att denne som han säger försöker rollblocka (väkta) Siaren: så hade jag velat stoppa det.
Jag vill ju ha fram ett Siande från Siaren nu här i R2.
Jag chansar ju nämligen på att ulvarna ska missa med sitt nattmord på Siaren.

Ulvarna är skiträdda för Siaren!

Det är hela dealen här nu!

Ska vi be läktaren peka på någon specifik (Hägerstrand kanske) ifall Vimes (eller Fjodde mot förmodan) var siaren?

Om tex Vimes var Siaren så ska de ge oss namnet: Vimes!
Likaså om det gäller fjodde👍

Det hjälper oss mer än Hägerns namn!

Är det inte bättre om ulvarna lever i ovisshet kring om siaren är kvar? Bara om det ger något konkret av värde ska detta kommuniceras dvs inte förrän en ulv falskclaimar.

Varför hjälper du ulvar @Sidd?
Om en ulvfalsk-claimar Siare om den blir drevad å vi inte vet om det stämmer kommer vi tro på denne resten av den rundan. Med största sannolikhet kommer övriga följa denna då ulvs vägledning. Denne kommer låssas ha Siat hit å dit. Då kommer med största sannolikhet ännu en bybo drevas ut.
Visst då har vi en ulv sen nästkommande runda att rösta ut.
Men tycker du inte vi har tillräckligt med oviss info.
Eller?
Kanske bättre att läktaren väntar in att Siaren outat med att ge oss besked.
Tänker @Big Mama rätt?

Nu ser vi inte röstställningen men spretar det inte väldigt? Jag trodde vi skulle fokusera på att identifiera den falska väktaren nu först.

Sidd har gjort en hel del konstigheter.
- Outade väktare innan byn enats om det.
- Inte haft koll på väktandet som rollblockerare. När man har en powerroll brukar man ha lite bättre koll.
- Tjatar om att vi måste få veta om de döda är siare. Varför måste vi det? Om du är ulv vill du veta nu, nu, nu.

Sysp.
- Spelar så där mellanmjölksaktigt som jag är livrädd för. Sticker inte ut åt något håll, tar inga strider. Smygulv?

Basse.
- Kommer inte på något konkret denna sena timme. Men är bränd på Basse sedan tidigare. (Sagt med kärlek, det vet du)

Om en ulvfalsk-claimar Siare om den blir drevad å vi inte vet om det stämmer kommer vi tro på denne resten av den rundan. Med största sannolikhet kommer övriga följa denna då ulvs vägledning. Denne kommer låssas ha Siat hit å dit. Då kommer med största sannolikhet ännu en bybo drevas ut.
Visst då har vi en ulv sen nästkommande runda att rösta ut.
Men tycker du inte vi har tillräckligt med oviss info.
Eller?
Kanske bättre att läktaren väntar in att Siaren outat med att ge oss besked.
Tänker @Big Mama rätt?
Är det någon som har sagt sig vara siare?

Det skulle väl varit ytterst intressant om vi lockat fram en sådan och Vimes/Fjodor DÅ FÖRST avslöjat den om den varit falsk. Nu har chansen gått oss förbi. ☹️

Jag vet inte vad som är vettigast vad gäller outning. En första tanke är väl att vi vill ha ett Siande i R2 start👍 så Siaren ska väl inte outa och Väktarna behöver då gambla med att skita i Väktandet och så får vi hoppas Nattmordet missar Siaren.
Outar Väktarna så ökar risken för att Nattmordet prickar Siaren. Det vill vi inte heller.
Alla sitter still i båten tills vi diskuterat igenom detta ordentligt. 🙏

Röst: @fjodorsenuba
.
Like på Basses #109 19.59.

Kan det finnas en vitts för ulvarna att stressa fram Väktar-outningar?
Vad tror ni om Väktarnas regel om ”rollblockering”?
Kan de blockera en spelare?
Tex en ulv som försöker göra ett nattmord?
.

Alltså, jag vet inte om jag tycker det håller hur Sidd påstår sig inte förstå sig på väktarens rollblockeringsförmåga, när han själv allegedly är väktare och var involverad i ovanstående poster INNAN han fick lära sig att väktarna var rollblockerare.

Och ja, det hade nämnts ett gäng gånger i speltråden av många spelare.

Det är mycket med Sidds story som inte håller.

Jag har inte ställt någon regelfråga till SL, jag tyckte det var hyfsat tydligt från exemplet hur väktaren fungerade. Det är hur jag ska använda den som är det svåra, i och med att den är lite tveeggad för oss vilket nog är anledningen till att vi fick två (eller tre 😋).

En ulv som clainar siare är 100% röd så det behövs ingen särskild signal.

Vi kan förutsätta att ulvarna inte kommer claima siare nu i vilket fall. Så frågan är mest vilken sida som får ut mest av att veta om siaren är död eller ej.

Ulvarna vill ju jättegärna veta om de kan sluta jaga bland vanliga bybor och börja mörda väktare istället, tex.

Vad tjänar byn på den kunskapen? Moralhöjare?

Jag tror vi inte behöver stressa fram en "siaren är död"-signal från läktaren.

Men OM läktaren ser nån anledning att meddela oss att siaren finns i himlen, så får de helt enkelt peka på siarens eget namn. Easy.

Är det någon som har sagt sig vara siare?

Det skulle väl varit ytterst intressant om vi lockat fram en sådan och Vimes/Fjodor DÅ FÖRST avslöjat den om den varit falsk. Nu har chansen gått oss förbi. ☹️
Ja, tyvärr. Men det var nog inte alltför osannolikt att ulvarna skulle komma på det själva ändå, och inte claimat.

Intressant diskussion om outningarna nu. Sitter med mobilen men tror det blir rätt med länkarna.
Jag har inte ställt någon regelfråga till SL, jag tyckte det var hyfsat tydligt från exemplet hur väktaren fungerade. Det är hur jag ska använda den som är det svåra, i och med att den är lite tveeggad för oss vilket nog är anledningen till att vi fick två (eller tre 😋).
Att inte ställa någon fråga som väktare till SL är märkligt. Har du skrivit något alls till SL?
Rödpingande.

Jag gjorde det på måndag morgon.
Jag frågade SL: Kan min förmåga rollblockera en ulv som försöker Nattmörda?

Till mig svarade då Hägern kl 09:35: Man kan inte rollblocka nattmordet (förutom genom att väkta nattmordsoffret).

Senare under dagen tog Hägern upp den här saken i öppna tråden.
Det tolkade jag då som att han ville delge alla samma info för att jag frågat👍
Detta tycker jag är rimligare. Grönpingande.

Sen är det Basse skriver lite intressant också.
…kl 09.30 däger forumklocksn att jag ställde min fråga.
För 09:31 i måndags skriver Basse i öppna tråden.
http://www.rollspel.nu/threads/vargbruari-4-knäckande-gryning-runda-1.87097/post-1381180
Rätt snabb vändning får sägas. Att minuten efter skriva i öppna tråden om ett annat ämne. Synd att det inte var exakt samma minut för då hade jag nog röstat på Basse direkt och ropat återfallsförbrytare.

Sen så redan 09:32 skriver Basse ett annat inlägg där han svarar Brynolf i öppna tråden.
http://www.rollspel.nu/threads/vargbruari-4-knäckande-gryning-runda-1.87097/post-1381180

Basse hur många trådar har du igång samtidigt? Stämmer det verkligen att du skrev med Hägern 09:30 för att 09:31 skriva i öppna tråden?
Mm nu blir åtminstone jag osäker.

Back