Varulv Vargbruari 2 Ny måne: Runda 1

Jag ärt inter med på hur strategin med 2 siande på samma person kordinerat ska var givande? Ja, då har vi, om båda siarna är med i matchen dagen efter, fått svar på att EN av byns spelare är antingen Grön, eller någon av de röda. Rundan efter har vi minst en siare mindre och är nere på samma värde på siandet som om de skulle sia fritt och troligen på olika. Ett grönsiande i R2 är inte grönt., bara ett rätt träffande rött siande har något värde då.
Chanserna att vi prickar ett rödsiande ökar ju fler vi får siade. Att lägga allt krut på EN spelare i en runda känns galet och fel.
Jag är inte alls med på hur @Vimes kan driva det som en hållbar strategi?

Något i matten här går inte ihop.- Det känns som det strategin snarare sätter krokben för byn och får oss att slösa värdefull tid/resurser.....tid/resurser som vi inte har...

Jag ärt inter med på hur strategin med 2 siande på samma person kordinerat ska var givande? Ja, då har vi, om båda siarna är med i matchen dagen efter, fått svar på att EN av byns spelare är antingen Grön, eller någon av de röda. Rundan efter har vi minst en siare mindre och är nere på samma värde på siandet som om de skulle sia fritt och troligen på olika. Ett grönsiande i R2 är inte grönt., bara ett rätt träffande rött siande har något värde då.
Chanserna att vi prickar ett rödsiande ökar ju fler vi får siade. Att lägga allt krut på EN spelare i en runda känns galet och fel.
Jag är inte alls med på hur @Vimes kan driva det som en hållbar strategi?

Något i matten här går inte ihop.- Det känns som det strategin snarare sätter krokben för byn och får oss att slösa värdefull tid/resurser.....tid/resurser som vi inte har...
Det är lite sånt jag ör inne på också @StradhLestat

Alltså nu har vi skrivit om det här jättemånga grejer. Får vi ett 100 %igt siande till R2, och båda siarna lever så borde vi rimligtvis vinna. Ställningen är då 4-1 eller 3-2. Vi har två gröna siare och en spelare vi med säkerhet vet färgen på. Det är nog vinst i 9 av 10 fall.

GrönsiandeRödsiande
4-1En bybo och en ulv är osiade. Vi vinner i R3 oavsett vem vi röstar ut i R2 (2-1 i R3 om vi röstar ut bybon, men då vet vi vem ulven är). Game set match.Sista ulven är rödsiad. Game set match.
3-2Alla bybor är grönade. Game, set, match.Vi röstar ut ulven. 2-1 i sista rundan. Varav en bybo är grönad (p.g.a. siare) 50 % vinstchans vid slump.

Frågan är inte om det är bra att få ett dubbelsiande, utan om det verkar troligt att vi kan komma till scenariot ovan ens. Och vad som händer om vi försöker göra det men misslyckas.

Såhär är det. Siarna har 6 personer att välja på. Eftersom rätt siare måste pricka rätt ulv är chansen att pricka ulv... 1/12? (@Hägerstrand bekräfta). Med största sannolikhet kommer våra två siare i R2 säga: "jag siade X som grön". Och det kommer inte hjälpa oss ett skit, för vi vet inte om ett grönsiande är ett grönsiande i det läget. Det här spelet avgörs i R2 (om vi inte lyckas rösta ut en ulv denna runda). Sitter vi 3-2 och har två separata grönsianden i R2 tror jag risken är överhängande att vi förlorar.

Alltså nu har vi skrivit om det här jättemånga grejer.
Ja, jag håller alla som stretar emot här som typiskt panikartat röda som inte vet vart de ska ta vägen. Det börjar bli lite tjatigt med att alla ska missförstå vad som sägs hela tiden, när vi förklarat det så många gånger. Och folk ändå hakar upp sig på fringedetaljer som inte påverkar situationen.

Jag ärt inter med på hur strategin med 2 siande på samma person kordinerat ska var givande? Ja, då har vi, om båda siarna är med i matchen dagen efter, fått svar på att EN av byns spelare är antingen Grön, eller någon av de röda.
@StradhLestat du säger emot dig själv redan i din första mening här. Ja, hela poängen är ju att vi ska få svar på EN spelare. Det är det som är givande. EN spelare är jättemycket i ett så här litet fält. Siarna är handikappade i sig själva, som du påpekat tidigare. Men tillsammans fungerar de som en riktig siare (fast bättre, eftersom de är två spelare som också kan grönas). Tillsammans är alltså enda tillfället då vi kan vara säkra på siandet. Och är vi säkra på siandet, i tandem med outandet, så har vi potentiellt 3 säkra spelare till nästa runda. Av 5 kvarvarande.
Det är det vi vill åt.
Jag har också varit inne på det här. Det skaver på nåt sätt.
Men kom igen nu. Ni kan inte vara ulvar alla tre. Någon av er är en bybo som behöver förstå vad vi vill komma åt.

Nästa runda är vi FEM kvarvarande spelare. Med TVÅ siaroutningar och ETT konkret siande (vilket vi bara kan få ifall båda siarna siar samma spelare) har vi potentiellt sett bara TVÅ spelare i nästa runda vi inte kan färgen på.

Vilket är klart bättre odds förstås. Men återigen: 3-2 och två separata grönsianden i R2 är antagligen ulvvinst.

Siandet: Är det de här två valen vi står emellan?

1. Vi låter Siarna jobba själva vilket blir gambling om utifall nån av dem blir nattmördad 1/5 chans.
Vi har då förhoppningsvis 2 Sianden som har 1/6 chans att hitta en röd spelare.
Grönt Siande säger ingenting.
2 gröna Siare som kommer bli utröstade kommande rundor.

Eller

2. Vi snackar ihop oss å röstar fram ett Siarmål.
Det kommer förstås bli en bybo MEN som Anth varit inne på så kan vi då kanske hitta ulv i den diskussionen som uppstår.
Den Siade bybon kommer förstås troligen Nattmördas. Jag har redan lyft frågan om utifall ulvarna ändå kommer försöka pricka en Siare och motclaima: har inte fått nån respons???
Då har vi:
Ingen röd Siad.

Vilken strategi är bäst för byn respektive ulv?

Anthrox du som är mest positiv till dubbelsiarplanen:

1. Vad händer om vi råkar välja en av siarna som mål för siandet? (2/7)
2. Vad händer om ulvarna nattmördar den vi ska sia?
3. Vad händer om ulvarna kontraclaimar siare i R2? (Det kan de göra oavsett vilken plan vi kör på förstås)
4. Vad händer om ulvarna mördar en av siarna?

Jag tror vi vinner om vi kommer till R2 med två levande siare och en spelare som är dubbelsiad, men jag tycker det ser svårt ut att komma dit, tyvärr.

Visst stämmer det här?

Utan överenskommelse:
Nattmord på Siare 1/5 = 20% chans
Siande träffa ulv 1/6x2 på rödträff = 33%

1. Vi låter Siarna jobba själva vilket blir gambling om utifall nån av dem blir nattmördad 1/5 chans.
Vi har då förhoppningsvis 2 Sianden som har 1/6 chans att hitta en röd spelare.
Grönt Siande säger ingenting.

Jag tror att vi måste få ett rött siande redan i R1 om vi ska ha någon användning för siandet om vi väljer den här vägen.

3. Vad händer om ulvarna kontraclaimar siare i R2? (Det kan de göra oavsett vilken plan vi kör på förstås)

Jag tror vi vinner om vi kommer till R2 med två levande siare och en spelare som är dubbelsiad, men jag tycker det ser svårt ut att komma dit, tyvärr.
1. Vi får ett siande till R2, och två gröna spelare. Tre spelare är okända och vi behöver spela lite mer VJVS. Vi har fortfarande minst en grön spelare i den avgörande rundan.
2. Vi har två gröna mot tre okända. Vi går in i avgörande rundan med ett siande och en grön spelare.
3. Alla (en?) överlevande bybor grönas automatiskt och vi behöver leva med ulvjakt i siarclaim istället. Ulvarna kan inte råka rikta nattmord mot en siare, för då blir de tagna med byxorna nere (mördar de en siare som snajpoutar så lyser motclaimet som mars).
4. Byn vet ju fortfarande vilka som är siare (med utgångspunkt att de snajpoutar i R1). Det blir ju svårare VJVS, men det är ju också en lyckoträff från ulvarnas sida i så fall, ifall de ska chansträffa en siare istället för ett starkt mål eller ett beslutat siarmål. Jag tror inte de vågar ge sig på en siare, om det inte blir känt vilka siarna är i förtid.

Många av de här frågeställningarna bygger också på vad ulvarna egentligen ska göra med sitt nattmord, något vi inte har någon kontroll över. Men just det faktum att vi i viss mån tvingar ulvarna att ta suboptimala beslut med det tycker jag är positivt för byn. Jag tycker det mest sannolika är att ulvarna mördar den som blir siad. Men ingenting behöver ju heller betyda att siarna gör som vi ber dem. De sköter ju sitt ämbete själva oavsett. Så ulvarna måste ju också leva med vinbägaren att de riktar ett nattmord på någon som de tror ska bli siad, och sen gör siarna en helt annan grej liksom.

Jag ser siandet egentligen som sekundärt här. Det det har gjort är att tvinga ulvarna till saker, medan byn kan köra på som vanligt. Som du själv säger så vinner vi sannolikt ifall byn får best case scenario här, så ulvarna behöver kämpa emot det. Men det betyder att d3 kanske nattmördar en suboptimal spelare medan vi går in i R2 med två gröna siare och två spelare med väldigt tydligt (för mig iaf) bybopatos. Men bara två gröna siare (mot tre okända) in i R2 är en riktig stark position liksom.

Ok, jag fattar både Anthrox och Vimes plan och hur den är riskabel men…

…kan inte alla posta sina röd-grönlistor?

Punkt nummer 2. är den viktigaste. Vi behöver träffa en ulv som vi kör planen på. Annars är dubbelsiande inget att ha.

Om vi siktar på en god kommer ulvarna bara nattmörda denne och vi har med oss noll från planen.

Siarna ska därför inte berätta vem de tänker rösta på. Om vi inte ska tok-chansa och sia en ulv. Men den vi tror är ulv vill vi ju förstås rösta ut direkt.

Visst stämmer det här?

Utan överenskommelse:
Nattmord på Siare 1/5 = 20% chans
Siande träffa ulv 1/6x2 på rödträff = 33%
Nej.
Siarna träffar inte ulv. De träffar Bella eller Jacob. Om de båda skickar sina sianden på olika spelare har de 1 på 6 att träffa. Vad den andra siaren spelar ingen som helst roll i sammanhanget.

Jag tror vi vinner om vi kommer till R2 med två levande siare och en spelare som är dubbelsiad
Ja fasiken vore annars.

Men Det är väl klart de kommer Nattmörda den dubbelsiade om de inte har klart för sig vem som kan vara Siare.
Att vi ska komma fram till att dubbelsia en ulv är 1/7 med nerfen att de två ulvarna förstås inte kommer låta det ske.
Ingen bybo som är i spel vill med vett i skallen bli dubbelSiad då denne vet att ulvarna kommer Nattmörda denne så alla aktiva spelare kommer å SKA helt naturligt skrika högt om att inte bli dubbelsiade. Inget konstigt att ulvarna tar samma ställning med samma argument.
Det vi kommer se är att nån bybo blir utpekad för att bli dubbelsiad av bla de två ulvarna.

Hade vi konsensus om att vi kan lita på en spelare så kan vi lämna över beslutet till denne👍
Vem tycker ni är grönast i dagens spel?
Tycker ni att jag försökt detta spel?
Eller ligger Anths och Fjoddes röster stabila😵‍💫

Back