Varulv Vargbruari 2 Ny måne: Runda 1

Sedan (för vilken gång i ordningen?) ber jag om allas grön-rödlistor. Det är kanske inte lika hög knallfaktor i ett sådant förslag som att diskutera hur siarna ska synkronisera sitt siande, men ändå nödvändigt för att vi ska kunna spela VJVS.

Och det behöver vi också kunna göra.

Det var ett jävla tjat om rödgrönlistor efter halva R1, tycker jag. Men okej:

Gröna (i någon form av fallande ordning):
Vimes
Antjox
Sidd

Orange (inte sett något uppenbart grönande där, men heller ingen ulv-vibb):
Octa
Stradh

Röda:
Basenanji

Fanvet:
Fjodor

Fanvet:
Fjodor

Det här är alltså en jättebra anledning till att sia Fjodor. Det är matchboll för ett av lagen i R2. Synd att ha en X-faktor i form av en flunsasjuk Fjodor som skrivit ett inlägg då.

Ok, från rödast till grönast

Vimes
Allt är rimligt egentligen och planen med att dubbelsia är starkt för att vara säker på någons status. Men. Vägen dit är knappast rak och Vimes något sena uppvaknsnde kring den detaljen är skum. Jag läser det som en öndkan att styra siarna så att chansen att undgå att bli siad är så stor som möjligt. Sedan är det jättestor skillnad på Vimes förra Vargbruarispel och det här. Något har hänt och jag tror att detta något är att han nu är ulv.

Anthrox
Nä, den här frenetiska tonen är mer än bara irritation över att folk inte förstår lika bra som Anthrox. Det är som att han naglar sig fast vid tennsoldaten Sidd, vilken ståndaktigt försvarar sig med böner om kamratskap och bybosolidaritet. I min läsning blir det tydligt hur Vimes lägger ut en plan som hans ulvkompis kämpar med att försvara. Jag vet egentligen inte vad jag vill medt just bu: att Anthrox blir siad eller utröstad? Något måste han bli tycker jag.

Stradh
Stradh har skrivit lite, men ganska tydliga och koncentrerade poster. Jag uppskattar hans skepsis mot Vimes planer och ser det som tydligt tecken på bybohjärta. Men Stradh kan förstås också vara ulv som ligger lågt, men jag tror inte

Octagonal
Hm, noterade en lite stickig ton inledningsvis här också, men tycker nog att det är sansat spel överlag. Bra slutsats kring siarplanerna och pedagogiskt förklarat för oss som behöver hjälp. Ställer små korta frågor jag gillar. Har heller inte riktigt hannat i hetluften som Sidd, vilket nog förklarar hans hittills låga profil.

Sidd
Starkt bybopatos och vilja att få byn att jobba ihop. Det här är inte en ulv-Sidd som försöker reda ut missförstånd och felaktiga tolkningar; utan en kämpande bybo som vägrar att ge upp. Prisgalenivå på försvaret tycker jag!

Fjodorsenuba
Jag har inte hjärta att bråka med en influensasjuk småbarnspappa i februari. Sedan ska vi inte rösta ut honom på hans egen behöran: bara det talar sitt tydliga språk, Fjodor är bybo.

Såhär tänker jag. Hur tänker ni?

Jag har ingen direkt röd/grönlista att presentera.
Det jag har är en skalle som bankar och tryck i bihålorna. En näsa som rinner.... och en sömn som gick åt helvete...jag har legat vaken och snurrat sen 03....

Jag tror inte jag kommer var till så mycket hjälp tyvärr :(
Jag är skeptiskt till förslaget (som jag förstått det), men klarar inte att analysera det djupare än så just nu.
Om byn landar i ett "beslut", så försöker jag följa det (om jag inte lyckats somna kl20:00 vill säga).
MEN ni kommer få påminna i klartext vad jag ska göra.... min hjärna är utbytt mot någon typ av snorslem just nu...

Octagonal
Hm, noterade en lite stickig ton inledningsvis här också, men tycker nog att det är sansat spel överlag.

Jag läser ofta Octa enligt följande:

Sansat spel = smyg-ulven Octa
Stickig ton = bybo-Octa

Octa kan förstås ha skruvat på sitt spel för att korrigera detta, men den lite mer polemiska och konfliktsökande stilen är fortfarande en bybotell för mig.

Mm, @Octagonal är en spelare man måste ha ordentlig koll på. Han och @Anthrox är i mina ögon de absolut svåraste ulvspelarna att genomskåda.

Jag reagerade på att han anklagade mig för att gå på Fjodor, när allt var att jag ville ha in Fjodor i spel. Lite reflexmässigt agerande, tyckte jag.

Sedan får vi alltså ställa in oss på att @fjodorsenuba och @StradhLestat är sjukskrivna?! Tråkigt, men väntat i februari… Ta hand om er. Men lägg också tydliga röster! Drick honungsvatten och bädda ner er! Men delta också i spel 19.58-19.59 så vi distraherar ulvarna! 😉

Förlåt, jag blev visst lite abstrust där.

@Vimes jag brukar ha dig som ulv och fastna på någon detalj i ditt spelande. Resultatet brukar allt som oftast vara att du är bybo. I detta spel läser jag inget rödande i ditt spel. Innebär detta att du är ulv på riktigt nu?

Till slut tror jag att det är smart att tänka sig hur spelet i R2 kommer se ut redan nu.

I bästa fall har vi två siare i spel, fått information som är bra att gå på och har röstat ut en ulv. Dessvärre är en bybo ute (nattmord).

I sämsta fall har vi blivit av med en siare/bybo, en annan bybo är nattmördad. Informationen från siarna är tveksam eftersom ulvarna claimar siare. Allt är rörigt.

Hur ska vi undvika det senare scenariot?

@Basenanji du har vad jag läst inte nämnt varulvsrationalitet över huvud taget hittills i år. Ge oss en ordentlig lista på olika ulv-stilar och hur du placerar oss alla. Ovanligt lite brus från ditt håll eller har jag fel. Hur går det för framtidståget?

@Vimes jag brukar ha dig som ulv och fastna på någon detalj i ditt spelande. Resultatet brukar allt som oftast vara att du är bybo. I detta spel läser jag inget rödande i ditt spel. Innebär detta att du är ulv på riktigt nu?

Hm, jag får se till att göra några rödande saker så jag blir grönad helt enkelt

Vi här i vanliga speltråden får bara inte glömma bort den rösten om det visar sig bli jämt röstläge vid deadline.
Jämna drev är bra då de som är på gång att åka tvingas engagera sig vilket kan hjälpa byn. Det tvingar även eventuella ulv-vänner att förhålla sig till omröstningen. Ska de exempelvis hjälpa ulv-kompisen men samtidigt riskera att avslöja sig själva.

Jag har funderat lite på det du skrev tidigare Sidd om att låta en vi vet är grön avgöra åt oss. Jag var ju initialt skeptiskt men börjar kanske ändra mig lite. Ni får säga till om jag tänker helt fel.

1. Utgångspunkten att jämna drev är bra. Planen bygger på att vi har två jämna drev.
2. Vi ser till att det står lika och låter läktaren avgöra det hela.

Då får vi jämna drev och låter ett gäng som vi vet är gröna avgöra.

Men hur tänker du om att ulvarna kan snajpa? Låt dom snajpa. Den som ändrar röst precis i slutet avslöjar sig själv som ulv och åker med huvudet först i R2 så låt dom säger jag.
Om vi bara har ett drev är det också enklare för ulvarna att styra mot en bybo. Har vi två drev ökar sannolikheten att en ulv är bland de som drevas.

Vad tycks? Är det dumt att krångla till det eller hade det inte varit lite kul?

Kanske inte?

Siare A siar bara ulv A

Siare B siar bara ulv B

…så förstår jag det. Läs Vimes poster från starten av spelet för att se om det finns något konstigt där.
Eftersom siare A bara kan sia ulv A, och siare B bara kan sia ulv B, kan vi inte vara säkra på siandet om vi inte checkat för både A och B. Kommer vi in i R2 med två outade siare och en spelare vi är helt säkra på tror jag vi vinner.

Problemet är att det finns lite för många snubbeltrådar på vägen dit (som jag successivt kommit på under rundan): ulvarna mördar den som ska sias, den vi bestämmer ska sias är en av siarna, ulvarna kontra-claimar siare, o.s.v. Det är nog tveksamt att vi får igenom det.
Jag och Basse har inte suttit i en ulvchatt tillsammans

Siare A och Siare B. Lite kul faktiskt detta är posterna efter varandra. Försökte du skoja bort detta direkt @Vimes ?

Är @Basenanji och @Vimes våra ulvar kanske?

Vad säger ni om att köra två jämna drev och låta läktaren avgöra på dessa?

Back