Varulv Vargbruari 2 Ny måne: Runda 1

Hägerstrand

För sexig för att vara bybo
1770502323913.png
Det är fortfarande Vargbruari och alla är fortfarande kära i Bella. Edward är så himla kär i Bella att han dumpar henne och sticker till Italien. Jackpot för varulvarna! Men Bella är jätteledsen, hon är så ledsen att SL började överväga ifall han skulle designa spelet kring en Tanner-roll som vinner när hon blir mördad, men sen ångrade SL sig för såna roller är rätt tråkig design va?

ANYWAY
Bella och Jacob vill fly ut i skogen och laga motorcyklar och hångla i regnet och sådär. Ganska hett. Byn vill inte att de ska göra det, så ni försöker kasta dem i havet istället.

Och på ren svenska:
Det finns en varulvsfraktion bestående av två spelare. Den ena spelaren är Bella, den andra är Jacob.
Det finns en siare som kan kolla om någon är Bella eller inte
Det finns en siare som kan kolla om någon är Jacob eller inte

Ulvarna vinner om byn inte kan vinna längre. Håll inte på och screenshotta PM, rösta så att röstverktyget fångar rösterna, skicka förmågeanvändning i PM-tråd. Vanliga vinstvillkor, R1 slutar måndag 9/2 klockan 20.00.

Läktartråden deltar i utröstningen. Genom att rösta i läktartråden lägger de EN gemensam röst till utröstning, som offentliggörs i samband med "Stopp"-inlägget. Läktartrådens röstdeadline är därför 5 minuter innan rundans slut. Bybor som nattmördas eller röstas ut läggs till i läktartråden.

XX är Bella, YY är Jacob. Ni vill bara få vara ifred och hångla, men ingen vill låta er göra det så ni måste mörda några töntar tills ni blir lämnade ifred. Ni har ett nattmord per runda som ni använder i den här tråden.

Du är pälsexpert. Du kan sia en spelare varje runda och få svar på om hen är Jacob eller inte.

Du är Bellas pappa. Du kan sia en spelare varje runda och få svar på om hen är Bella eller inte.

Du är vanlig bybo och vill bara få hångla med Bella, eller i värsta fall slänga ner henne i havet så hon drunknar och i alla fall slutar hångla med folk som inte är du.

Deltagare:
@Anthrox
@Vimes
@Octagonal
@fjodorsenuba
@Basenanji
@Sidd
@StradhLestat

(tillvägagångssätt i slumpningen var att först slumpa 3 spelare från Vargbruari 1 som också fick vara med i Vargbruari 2 Därefter slumpades fraktioner och roller ut på listan ovan)

RÖSTLÄNK HÄR YO

Last edited:
Yes! Då äntligen är vi igång och jag får vara med! Jippi! 😃🤩🎉

Jag vill börja med att hälsa till läktaren 👋 hej hej

Jag tror att jag fattar reglerna, men det har jag sagt förr. Den här gången får siarna komma ihåg att hålla tyst om vem de siar! Däremot gillar jag tanken att snabbt veta vilka som är vad så snajpoutning i slutet på R1 verkar bra i mina ögon.

Det byn inte tog vara på förra spelet (tycker jag) är att verkligen grilla vad folk tycker om varandra. Rösta, motivera, VJVS. Det vill jag att vi kommer ihåg, även om partiet kan gå snabbt.

Annars då?

Vi håller på och flyttar, ska gästföreläsa på SU i morgon, tyngdlyftningsprogrammeringen går in i vecka två. Jag ska skriva allt jag hinner och förmår!

RÖST: @Sidd

Ska vi ta en öl? Spelet är väl klart?

Tjofräs på er.
Hur gör vi med outnings-frågan?
Vad är vettigast för byn?

Röst: @Vimes
Sluta med hånglandet ute i buskarna och kom in i matchen.

Jag har noll koll på twilight, har nog inte sett ett avsnitt/film, så är det nåt uppenbart meta-fluff som är viktigt får ni som kan sånt lyfta det👍

Men Bella är jätteledsen, hon är så ledsen att SL började överväga ifall han skulle designa spelet kring en Tanner-roll som vinner när hon blir mördad, men sen ångrade SL sig för såna roller är rätt tråkig design va?
Vi lyfter det här också👍

Är detta nåt vi behöver/ska bry oss om?
Eller är det SL larv för att sprida lite osäkerhet i byn?
Jag hade ingen aning om vad en ”tanner-roll” är. Fick googla: kallas även ”garvare” i maffia.

Jag är INTE nåt sånt 😇

Trevlig design att läktaren får vara delaktig med röst👍

Vi här i vanliga speltråden får bara inte glömma bort den rösten om det visar sig bli jämt röstläge vid deadline.

Mm, jag undrade också över vad en Tanner-roll är. För er som hatar AI, titta bort nu:

IMG_2871.jpeg

Hur gör vi med outnings-frågan?
Vad är vettigast för byn?

Jag tror såhär:
1. Vi bestämmer i R1 vem siarna ska sia
2. Siarna outar sig direkt i R2 (om de inte behövt outa sig p.g.a. drev i R1 - viktigt att inte outa om man är Jacob- eller Bella-siare!)
3. De redovisar sitt resultat

Om båda siarna lever till R2 har vi ställningen 3-2 med två gröna namn och ett siat namn (grönt eller rött). Den positionen borde vi vinna från.

Riskerna är att någon siare behöver outa sig på grund av att hen är på väg att bli utröstad denna runda, och då hamnar vi i en lite sämre situation. Men jag tänker att även den positionen borde vara spelbar om vi spelar hyfsat.

hursomhelst, den där typen av specialroller tror jag är för bänglig för ett sånt här kompakt spel. Jag vill tolka Hägerns fluff som betydelselöst, det är bara stämningstext.

@Anthrox när jag satt på läktaren tyckte jag att du var lite för cool och distanserad. Hur tänker du att vi ska vinna nu, med erfarenhet från det förra partiet?

Är detta nåt vi behöver/ska bry oss om?
Eller är det SL larv för att sprida lite osäkerhet i byn?

Det är en del av fluffet och inte något vi behöver bry oss om i spel. Spelet är helt öppet och Häger har skrivit ut vad som gäller.

Trevlig design att läktaren får vara delaktig med röst👍

Vi här i vanliga speltråden får bara inte glömma bort den rösten om det visar sig bli jämt röstläge vid deadline.

Medhåll!

Jag vill tro att läktaren kommer fungera som en extra byboröst. Läktaren har inte koll på vilka ulvarna är, och den fylls på med döda bybor, alltså borde den ha samma mind set som vi har (och så var det ju på läktaren i förra spelet). Så även om läktaren inte har något utskrivet vinstvillkor så tror jag den kommer agera efter "hitta och rösta ut ulvarna".

Det kan ju, i nästa runda, vara intressant om läktaren pekat på en helt annan spelare än de som varit aktuella för omröstning. Det blir ett perspektiv utifrån på något vi kanske missat.

2. Siarna outar sig direkt i R2 (om de inte behövt outa sig p.g.a. drev i R1 - viktigt att inte outa om man är Jacob- eller Bella-siare!)

Ett alternativ är förstås snajp-outning i R1. Men det kräver att man verkligen lyckas få ut inlägget prick 19:59:59 typ.

En cool grej för att underlätta snajpoutning är att ALLA postar inlägg 19:59 med otroligt mycket bös och gojs i. Saker dolda bakom spoilertaggar, omkastade bokstäver och annat kladd. Men bara siarna har informationen "jag är siare" i sina inlägg. På det sättet gör man det svårare för ninja-ulvar att hinna läsa och ändra nattmord innan deadline.

Men då gamblar vi att siarna inte blir nattmördade? Jag är lite nojjig över att det kan bli ett stökigt claim-race i R2, Lex Hägerstrand.

Men då gamblar vi att siarna inte blir nattmördade? Jag är lite nojjig över att det kan bli ett stökigt claim-race i R2, Lex Hägerstrand.

Jo, det gör vi förstås... Men ett claim-race kan vi få även om vi snajpoutar i R1. Egentligen är väl snajpoutning bäst, men det förutsätter att det görs på ett sånt sätt att ulvarna inte hinner agera på den - och inte som i förra spelet. De viktiga principerna tror jag är:
1. Vi bestämmer ett mål för siandet (med två sianden har vi garanterad färg på spelaren)
2. Om siarna snajpoutar ska de inte säga vem de siar efter

En cool grej för att underlätta snajpoutning är att ALLA postar inlägg 19:59 med otroligt mycket bös och gojs i. Saker dolda bakom spoilertaggar, omkastade bokstäver och annat kladd. Men bara siarna har informationen "jag är siare" i sina inlägg. På det sättet gör man det svårare för ninja-ulvar att hinna läsa och ändra nattmord innan deadline.
Så jäkla bra😂
Tror ulvarna vrider sig i svettig ångest över sånna förslag. Alla bybor som orkar och tajmar deadline mån 20:00 : häng på😇

Äh, jag är ju dum i hela huvudet som vanligt. Vi kan inte både gemensamt bestämma siarmål och samtidigt spara siarclaimen till R2 eller deadline. Då kan vi ju råka bestämma en av siarna, och det är typ sämre än att en av dem riskerar att nattmördas

Äh, jag är ju dum i hela huvudet som vanligt. Vi kan inte både gemensamt bestämma siarmål och samtidigt spara siarclaimen till R2 eller deadline. Då kan vi ju råka bestämma en av siarna, och det är typ sämre än att en av dem riskerar att nattmördas
Ja vad är överhuvudtaget tanken med att vi gemensamt ska bestämma Siar-mål?
Förstår att alla vill önska i frågan men det är väl alltid Siarnas egna sak att styra upp.
Om det styrs upp så ges ulvarna bara mer att planera sin strategi utifrån.

Varför detta förslag som nr1 Vimes?

Ja vad är överhuvudtaget tanken med att vi gemensamt ska bestämma Siar-mål?
Förstår att alla vill önska i frågan men det är väl alltid Siarnas egna sak att styra upp.
Om det styrs upp så ges ulvarna bara mer att planera sin strategi utifrån.

Varför detta förslag som nr1 Vimes?

Poängen med att bestämma siarmål är att vi får ett namn som är helt siat. Siar siarna olika mål kan vi få situationen att inte bara en, utan två ulvar har siats grönt. Och siandet kommer inte vara värt särskilt mycket i R2. Har siarna siat samma spelare har 100 % färg på denne.

Om allt klaffar har vi alltså: 5 spelare i R1, 2 outade siare, 1 spelare som blivit dubbelsiad och vi har 100% färg på. Har vi siat en bybo har vi alltså 3 grönade bybor och 2 ulvar kvar i spel (= vinst), har vi siat en ulv har vi 2 grönade bybor, 1 siad ulv och 2 osäkra kvar i spel (=rimligtvis vinst också). Så, det känns som att det är bästa tänkabara utfall.

Men det finns förstås problem, som sagt. Dels kan en siare bli nattmördad, och dels blir det ju så att ett utvalt siarmål kan hamna på siarna (eller för all del bli nattmördad också). Så, jag vet inte. Det är nog svårt att få det att funka, som sagt.

Poängen med att bestämma siarmål är att vi får ett namn som är helt siat. Siar siarna olika mål kan vi få situationen att inte bara en, utan två ulvar har siats grönt. Och siandet kommer inte vara värt särskilt mycket i R2. Har siarna siat samma spelare har 100 % färg på denne.
Tackar.
Basse eller nån hade inte fattat att du menade att de två Siarna skulle Sia samma mål😇

Back