Varulv Vargbruari 1: Runda 1

Hur hjälper du dina bybokompisar med den kvaliteten på motivering och resonemang?

Hur hjälper du dina bybokompisar med den kvaliteten på motivering och resonemang?
Du är inte min bybokompis. Och jag är rätt säker på att "Siare ska outa så sent som möjligt i R1" är det viktigaste som skett för byn (tätt följt av Stradhs "Siare ska inte outa team"), så nog har jag i kontexten gjort mitt den här rundan för att hjälpa byn.

Gör det ens någon skillnad på ifall ulvarna motclaimar eller ej?

Vi är 7. 2 försvinner nu. 5 kvar till nästa runda. Med utgångsläget att vi röstar ut en bybo i R1, som vi nästan alltid gör, och att siarna outar har vi då:
A)
4 siare outar. En bybo är kvar och är garanterat grön. Siarna outar vilken sorts siare de är i någon sorts ordning (spelar nog inte särskilt stor roll vilken ärligt talat, för ulvarna har ju givetvis kommit överens om att välja varsin sort så tror inte det går att snärja dem på något sätt där). Då har vi två par siare och 50/50 att pricka rätt på båda paren. Vi kommer ha en absolut grön spelare med oss varje runda (första rundan mördas den gröna bybon som står utanför siarclaimet, andra rundan mördas den överlevande siaren) och måste pricka ulven i siarparet.

B)
2 siare outar. Vi har tre okända spelare där två är garanterade ulvar. Siarna är gröna och kommer mördas asap. Vi har 66 % chans att pricka en ulv i första rundan och 50 % i andra. Möjligheterna skewas en del av att vi har aktiva siare och bara tre val att sia mellan. Plockar vi fel förlorar vi.

Så så sett så finns det väl marginella skillnader mellan alternativen som en kan vinbäga runt bäst en vill. Jag vet inte vad du vill att analysen ska kunna ge, för vi kommer ju behöva spela efter vad som händer oavsett och att förbereda sig för scenariot känns inte som att det ger något.

Det finns dessutom flera saker som kan sätta käppar i hjulen för ett ulvclaim:
1) De har bara ett nattmord (så här små spel funkar inte riktigt med fler än 1 imo).
2) Vi tar en ulv i R1 (för då kan de inte längre claima siare, och definitivt inte lyckas claima båda siarrollerna).
3) Båda claimar siare, men de har skickat nattmord på den riktiga siaren och hinner inte ändra.

Någon kan dessutom missa ett claim, både som ulv och som bybo och då är allt pannkaka. Har vi tre siarclaim i R2 kan det ju vara värt att fundera över en specialaction, men i övrigt så är det ju rulla med vågen som gäller för att se vad som händer.

Så, nu @Sysp vill jag att du bidrar med exakt lika mycket till byn.

3) Båda claimar siare, men de har skickat nattmord på den riktiga siaren och hinner inte ändra.

Det här väl till och med hyfsat troligt? 50/50 närmare bestämt. Och om det sker, står en av fejk-siarna med rumpan bar. Vi får väl se vad de väljer att göra men Ulv-Brynolf skulle i varje fall vara extra osugen på att claima under såna omständigheter.

Nu lyckas jag inte få röstverktyget att fungera men är vi två röster på @Anthrox nu? Sysp och jag.

Jag tror Anthrox är god. Och jag tror ulvarna gärna hade försökt rösta ut honom.
Sysp känns också lite konstlat taggig. Min tes är därmed att Sysp ser att jag röstar på Anthrox och tänker att detta är en bra möjlighet att rösta ut honom för att hänga på drevet.

Jag har röstat. För stunden (och kanske för kvällen) får den ligga där den ligger. Jag har inget bättre att gå på än den. Och motiveringen ja tog i samband där.
Förvinner strax för årstämman i BRF:en. Jag behöver vara där 18. 19 börjar den....jag ska försöka följa eventuella snipes där, men kan inte lova att jag lyckas.

Nu lyckas jag inte få röstverktyget att fungera men är vi två röster på @Anthrox nu? Sysp och jag.

Jag tror Anthrox är god. Och jag tror ulvarna gärna hade försökt rösta ut honom.
Sysp känns också lite konstlat taggig. Min tes är därmed att Sysp ser att jag röstar på Anthrox och tänker att detta är en bra möjlighet att rösta ut honom för att hänga på drevet.
Röstanalys innan rundan ens är slut, Octa?

Ok, så Sysp är A-teensvampyr då.

Röst: @Sysp

Varför skulle jag vara taggig om jag är ulv? Tycker du det hänger ihop? Det hänger väl mer ihop att du och Anthrox grönar varandra och röstar ihop?

Du motiverade aldrig din röst på Anthrox eller varför du tyckte han och Stradh var skumma. Lust att göra det? Eller var det bara en låtsasröst som du kände att du kunde flytta när som?

Jag håller med @Anthrox om att @Sysp verkar snedtänka eller fultolka när han hamnar med röst på Anthrox baserat på interaktione med @Octagonal

Sen tycker jag inte Sysps tankar om hur ulvarna reagerar på outanden var dåliga, Anthrox sågar dem rätt hårt med sitt inlägg om scenarion i r2. Jag tycler det inlägget är bra men Anthrox får det att låta som att det är självklarheter han lägger fram och det ttcker jag inte att det är. så bådas tankar där tycker jag känns gröna.

Jag ligger ändå kvar med röst på Sysp nu: Hur svarar du på Antjrox påstående att det borde vara mer rödande för Octa än för Anthrox med deras interaktion, @Sysp ?

Jag tycker båda känns röda med tanke på ryggdunkningen. Skulle vilja veta hur Octa gick från röst på Anthrox och att han var skum till att hålla honom som grön utan motivering.

Du är inte min bybokompis.
Nu var ju inte "bybokompis" begränsat till mig, min poäng är att rösta utan motivering och att gröna utan motivering är inte hjälpsamt för övriga bybor, varken i att få hjälp från dig eller att få färg på dig.

Om du ser mig som bybokompis eller inte är inte relevant, vi är kompisar när vi inte spelar och anledningen till att jag går på dig nu är för att jag tycker att du spelar ulvigt och då vill jag har sva och motiveringar, och pressar dig när du inte svarar. Det tycker jag är bra bybospel.

Sen om mitt spel uppfattas som för "taggigt" i den här omgången så säger jag bara - sorry. Vi har typ två rundor på oss att få ut en ulv i det här mikrospelet, vi behöver börja jobba och dreva redan i första rundan. Jag tycker jag är väl inom gränsen för god ton.

Förutom att jag pressar dig och att jag kom in sent i rundan, vad är det som gör att du tror att jag är ulv? Jag har redogjort för mina misstankar mot dig rätt tydligt vid det här laget.

Och jag är rätt säker på att "Siare ska outa så sent som möjligt i R1" är det viktigaste som skett för byn (tätt följt av Stradhs "Siare ska inte outa team"), så nog har jag i kontexten gjort mitt den här rundan för att hjälpa byn.

Om du läste min post som du tyckte var upprepning av vad som sagts tidigare, så var ju hela poängen att "outa sent i rundan" inte borde ge några grönpoäng för det har ulvarna antagligen räknat ut att de behöver göra (se bara på scenario B i din analys, ingen ulv vill hamna i den sitsen), medans Stradhs "Siare ska inte outa team"är hjälpsamt på riktigt och inte nödvändigtvis något som en ulv skulle lyft, alltså mer grönpoäng där. Att du bakar ihop dem och sätter likhetstecken mellan dem tycker jag inte stämmer.

Gör det ens någon skillnad på ifall ulvarna motclaimar eller ej?

Och sen mer sånt här. "Å ena sidan..." "Å andra sidan...". "Spelar det ens nån roll?"

Nu har du i den här rundan lyft:
* Är vi säkra på att det inte är en varulv och en vampyr? (Ja, det står uttryckligen i startinlägget.)
* Spelar det nån roll ifall ulvarna motclaimar eller ej? (Ja, rimligen värt att analysera.)
* De kanske bara har ett nattmord? (Skulle Häger skriva att det var vaniljvarulvsspel då eller formulera sig som han gjorde i ulv-PM?)

Inget av det här är nåt annat än snömos på ett rätt okarakteristisk sätt från dig.

Om jag var ulv skulle jag då:
1) Komma in sent i spelet och bli misstänkliggjord för det. Gå in och försöka hitta signal och försöka dreva spelare. Spela aggressivt.
2) Fundera lite i en ulvchatt. Komma fram till att ulvarna behöver outa. Vara med från start. Öppna försiktigt, skriva om säkra ämnen (ja, att outa sent är säkert, se ovan). Skämta. Så lite förvirring genom att öppna upp scenarion och regeltolkningar som är krystade at best. Rösta på den som drevar en.

Jag hade nog valt 2, jag förstår inte riktigt varför jag skulle välja 1 om jag var ulv.

Jag kommer inte hinna spela så mycket mer ikväll minus att försöka få in ett eventuell snabbclaim som siare vid 20, så jag skriver testamente redan här.

Om jag åker ser ni att jag är grön, då tycker jag ni bör granska Anthrox/Octa och deras interaktioner enligt ovan. Minst en av dem som röstar på mig bör vara ulv, det kan vara bra att ha i åtanke när ni ska lägga pussel med siarclaimen + de påstådda siandena.

.
@Octagonal @Anthrox Ni har grönat varandra förutom lite tjafs i början men inte förklarat varför. Lust att göra det?
Octa spelar som att han är en bybo. Octa har 0 gånger agerat i en R1 på ett sätt som gör att han uppmärksammas när han varit ulv, svjv. Alla gånger Octa vinner som ulv är för att han glömts bort i vimlet med exakt mängd närvaro för att det inte ska vara misstänksamt. Octa vet att det är dumt som ulv att göra väsen av sig i R1, och att ge sig på mig i R1 är att göra väsen av sig (speciellt som förste man på bollen). Han har dessutom haft röst på mig varenda R1 i typ tio spel i rad nu känns det som, när han varit bybo. Jag minns säkert saker fel, men den generella inställningen för mig är att Octa är grön om han redan i R1 brakar in som den stenkastande tjuren el Tigre grande i porslinsbutiken på hörnet. Och långt mycket mer suspekt blir ju då andra rösten som läggs på mig.

Jag vet ju att jag är grön och tänker att jag röstar på Octa hellre än att ryka. Tycker det är tillräckligt mycket som jag vill ha svar på där också, särskilt i samröret med Anthrox.

Jag gör såhär för att tajta dreven och undvika att jag åker, tycker min motivering att rösta på Octa framgår tydligt ovan.

Röst: @Octagonal

Back