Nekromanti Varför vi (jag) inte gillar alver! Eller varför jag alltid spelat människa,eller...

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Bara för att förtydliga har jag alltså egentligen inget emot alver i sig, jag har gärna med alver på olika sätt, dock finns det alltid en poäng med dem. Nån historia eller liknande.

Sen rent allmänt, om man nu tänker efter så är det konstigt att man försöker göra grundraser jämbördiga på olika sätt, varför gör man det?

I de flesta spel kan en trollkarl eller präst (läs cleric) besegra mångt många fler än t. Ex. En krigare, varför var det noga att göra raserna balanserade när inte klasserna varit det?

Lite sidospår antar jag
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Jag har inget emot alver, tvärtom tillför de en välkommen flavör till spelvärldar där de förekommer. Däremot är det lite irriterande med folk som är besatta av alver, såna där fanboys och -girls. Och det blir konstigt med en nybörjaralv med gudalik härstamning som springer runt och fumlar med sin långbåge och ramlar ner från träd. De passar bäst som spelarkaraktärer i high-power-kampanjer anser jag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
.113;n315106 said:
Bara för att förtydliga har jag alltså egentligen inget emot alver i sig, jag har gärna med alver på olika sätt, dock finns det alltid en poäng med dem. Nån historia eller liknande.

Sen rent allmänt, om man nu tänker efter så är det konstigt att man försöker göra grundraser jämbördiga på olika sätt, varför gör man det?

I de flesta spel kan en trollkarl eller präst (läs cleric) besegra mångt många fler än t. Ex. En krigare, varför var det noga att göra raserna balanserade när inte klasserna varit det?

Lite sidospår antar jag
Alltså, de bra spelen är ju inte obalanserade på det sättet. Gammla D&D är ju balanserat mellan klasserna över deras livstid. Level 1 mage är mes medan level 1 fighter är Allan Ballan. Level 20 fighter är ganska farlig medan level 20 mage slaktar gudarna.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Man kan se alver som ett regn, de finns alltid där i närheten. När de varit borta länge förtvinar jorden, är de där för ofta spolas den ren. De berättar inget om vad och varför, de minns det knappt själva. De vet vad de ska göra och ibland kan de inte hindra sig och knäcker fördämningarna, sveper marker ren och låter allt förgås.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
.113;n315101 said:
Fast det jag menar är att om jag ber dig ge lite historia om Sverige så kan du nog rabbla upp små saker som vikingar, nån kung karl eller Gustav, lite sånt.

Om jag ber dig rabbla något om t. Ex. Tyskland eller Frankrike kan du nog nämna några småsaker också och till och med om jag går ännu längre så kommer du kunna säga några småsaker.
Vilka alla är mänskliga konstelationer. Historiskrivande baserad på forna generationers göromål. Om du lever för evigt är instituationer, och arv inte samma grej (förutsätter jag, helt utan några som helst personliga erfarenheter av evigt liv. Fast det är klart, än så länge har jag levt hela mitt liv ;).

För en alv borde allt det där du pratar om, istället hamna på en personlig nivå, snarare än en kulturell nivå.

För "fördelen" med att äldre generationer dör är att det är efterlevarna som kan bestäma vad som "egentligen" hände. Du vet det gamla talesättet att historien skrivs av vinnarna.

Med alver kommer du istället ha folk som kommer ihåg den där sammandrabbningen med pirater och kan förklara varför flera av dem tyckte det var en dålig idé att slåss med dem från första början och att det hela egentligen var en politisk ploj av den där alven som sitter där borta.

Ytterligare en effekt av att leva för evigt är att de flesta gör för eller senare bort sig på nått sätt. Så om du inte har det goda sinnet att gå och dö direkt efter att du gjrot något bra kommer du nog för eller senare göra något som får hjälteglorian att falna. Sen efter det kommer du antagligen göra något bra igen, och sen något dåligt. Så du kommer antagligen ha mycket färre hjältar överlag. Athrindel kanske dödade en drake en gång, men vad har han gjort de senaste femhundra åren?

Så jag förstår vad du menar. Det jag menar är att det skulle kännas rätt konstigt om alver fungerade på samma sätt som kulturer med kortare livsspann. Och jag håller ju med om att det är precis det här som gör alver som civilisation/folkslag sjukt tråkiga.

Däremot gör det individuella SLP:er rätt coola (om man inte har för många av dem), där du kan ha rollpersoner som känner till legenderna om det ena och det andra, och har hittat ruinerna efter forna imperium och svunna tider, och sen rätt som det är träffar du på någon som faktiskt var där och minns allt det där. Men bara från sitt eget perspektiv förståss, för en person kan ju inte vara överallt på en gång.

Det öppnar också upp för lite coola lekar med perspektiv när du kan ha en sedan länge glömd härskare som av alla legender anses som otroligt ond, men sen kan du träffa en alv som kan berätta att nej, hen var inte ond. Hen råkade bara förlora och blev smutskastad av sin efterträdare.

Eller tvärtom, att den gode kung Omin egentligen var en helt värdelös kung, men tillbringade all sin tid ute på fältslag och lät ett råd av framstånde invånare i riket styra landet, och det var egentligen rådet som gjorde alla bra saker.



TL:DR: Så för att sammafatta: jag håller med dig om att alver är sjukt tråkiga, och jag tycker också att det är precis så de borde vara.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
God45;n315129 said:
Alltså, de bra spelen är ju inte obalanserade på det sättet. Gammla D&D är ju balanserat mellan klasserna över deras livstid. Level 1 mage är mes medan level 1 fighter är Allan Ballan. Level 20 fighter är ganska farlig medan level 20 mage slaktar gudarna.
Precis! Helt logiskt också
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
.113;n315101 said:
Eventuellt gillar dom inte orcher eller dvärgar. Inte för att de egentligen har nån historia med dvärgarna heller utan av ren princip för att... Jooo de verkar så i sagan om ringen.



Om de hatar orcher, varför? Inte så svårt, de är ju monster. Vem gillar monster liksom...


Men dvärgar då? Why? Det borde varenda kotte i skogen känna till.
Och här sätter du själv huvudet på spiken: alver och dvägar borde inte alls hata varandra "by default". Folk bara förutsätter det för så var det i sagan om ringen, men sagan om ringen hade specifika orsaker till det (Thingols försök att skapa något stort som sen stals av en grupp dvägar och alla dog...).

Okej, en ganska svag anledning, men den finns där.

Samma sak i Warhammer där du hade "the war of the beard" som låg bakom.

Därefter har folk bara blivit lata och skiter i att fundera över politiken i sina spelvärldar. I min egen värld kommer (i alla fall på ett ställe) alver och dvärgar ha en lång historia av handel där alverna förser dvärgarna med ved (som de kan skörda utan att skada träden tack vare sin trädkramarmagi) i utbyte mot att dvärgarna förser dem med järnvapen. Något som båda sidorna uppskattar eftersom alverna inte vill att folk hugger ner deras skog och dvärgarna ändå inte vill lämna sitt berg om de slipper.

De kommer vara de två folkslag som har typ minst problem med varandra =D
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
I DoD91 så räknades väl alver som mogna i ålder (ingen modd på grundegenskaperna) men som unga i ERF-mängd, dvs sämre färdighetsnivåer från start?

Sen håller jag helt med på märkligheten att i en spelgrupp ha en 100-årig alv som är lika bra på att fäktas och hitta fällor som en tonårig människa. Det går dock att komma förbi genom att hålla för öronen och säga lalalalalala i ett par minuter tills man glömmer bort hur det förhåller sig.

Ska spela The One Ring snart och där kommer jag vara enda människan (20 år (taget från intervallet 16-30)) medan äventyrar-alver ligger i intervallet 100-500. Går förstås att skita i det där intervallet, men det är spelskaparnas vision. Så min pojkspoling kan hålla jämna steg med en som övat i 500 år. Inte undra på att Sauron nästan vann.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Krille;n315227 said:
På grund av den här tråden har jag lust att göra ett rollspel där människor inte finns.

Nyah!
Go go go!
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Är mest folk som spelar alver jag hatar, en ras av självrättfärdiga, holier than thous besserwissers tenderar att attrahera sådana spelare.
 

marat

Veteran
Joined
26 May 2017
Messages
10
Klart det är irriterande med ett folk som är hårdkodade att fungera som naturens marionettfigurer, och som ändå på nåt märkligt vis är ungefär som dig fast bättre.

Arnold K på Goblin Punch har tagit fasta på den störiga alver-är-bättre-än-dig-grejen. Här är hans inlägg om deras språk: https://goblinpunch.blogspot.com/2016/09/the-perfect-languages-of-elves.html

Egentligen samma fantasi som i vilken vaniljfantasy som helst, men vriden på ett sätt som sätter "bättre-än-dig" i arbete inte som +5 utan som så mycket bättre att det blir något helt annat och gör det kusligt och främmande.

(Om man ville göra natur-blaha-grejen mer intressant kunde man kanske utgå från: alfdrottning följer av myrdrottning snarare än mänskodrottning. Ingen minns när alferna svärmade sist, men plötsligt dräller det med alf-äventyrare på vägar och värdshus, i grottor och katakomber.)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Min tanke runt alver och styrelseskick, som tar fasta på chaotic good-biten, är följande: de har egentligen inget. Eftersom de är så pass långlivade så brukar samhällen snarare byggas upp kring den karismatiske grundaren, som intar en ledarposition genom att denne bevisligen är kompetent, men till skillnad från mänskliga samhällen behöver de egentligen inte bygga upp några strukturer för att överföra ledarskap till en ny generation eller liknande. När ledaren dör eller folk tröttnar på hen så upplöses samhället mer eller mindre. Alver är usla på att förstå mänsklig politik, och när de försöker det brukar det leda till en märklig missuppfattning där de behandlar dynastier som om de alla var samma person.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Svarte Faraonen;n315414 said:
Min tanke runt alver och styrelseskick, som tar fasta på chaotic good-biten, är följande: de har egentligen inget. Eftersom de är så pass långlivade så brukar samhällen snarare byggas upp kring den karismatiske grundaren, som intar en ledarposition genom att denne bevisligen är kompetent, men till skillnad från mänskliga samhällen behöver de egentligen inte bygga upp några strukturer för att överföra ledarskap till en ny generation eller liknande. När ledaren dör eller folk tröttnar på hen så upplöses samhället mer eller mindre. Alver är usla på att förstå mänsklig politik, och när de försöker det brukar det leda till en märklig missuppfattning där de behandlar dynastier som om de alla var samma person.
Elegant och omänskligt på en och samma gång.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jag satt och kollade på ett youtubeklipp om det ursprungliga DnD (jag har dålig koll på hur det blev sen) (eller om det möjligen var Greyhawk... osäker. Så många klipp!).

Där kunde alver byta klass som de ville mellan spelmöten, mellan fighter och magic user.

Jag tycker det för med sig lite spännande implikationer, även om det känns som en lite bökig manöver att göra. Men jag antar att man bara kan föra två separata rollformulär för samma karaktär och bara välja vilket formulär man kör med inför varje möte.

Men det innebär alltså att en alv helt plötsligt kan glömma bort hur man kastar magi, bara för att nästa gång glömma bort hur man håller i ett långsvärd. Det säger en del om hur alver kan fungera att de helt enkelt inte har all information de någonsins lärt sig tillgängligt vid varje givet tillfälle.

Istället verkar det som att de lever mer i nuet, och tidigare erfarenheter ligger latent och väntar på att behövs, och om de nån gång behöver några särskilda färdigheter kan de ganska snabbt gå och öva upp hur det nu var man gjorde igen; ett par timmar ute i ladan med att hacka på en höbal med svärd, eller en kväll i biblioteket för att läsa in sig på hur alla besvärjelserna fungerade nu igen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Rymdhamster;n315525 said:
Jag satt och kollade på ett youtubeklipp om det ursprungliga DnD (jag har dålig koll på hur det blev sen) (eller om det möjligen var Greyhawk... osäker. Så många klipp!).

Där kunde alver byta klass som de ville mellan spelmöten, mellan fighter och magic user.

Jag tycker det för med sig lite spännande implikationer, även om det känns som en lite bökig manöver att göra. Men jag antar att man bara kan föra två separata rollformulär för samma karaktär och bara välja vilket formulär man kör med inför varje möte.

Men det innebär alltså att en alv helt plötsligt kan glömma bort hur man kastar magi, bara för att nästa gång glömma bort hur man håller i ett långsvärd. Det säger en del om hur alver kan fungera att de helt enkelt inte har all information de någonsins lärt sig tillgängligt vid varje givet tillfälle.

Istället verkar det som att de lever mer i nuet, och tidigare erfarenheter ligger latent och väntar på att behövs, och om de nån gång behöver några särskilda färdigheter kan de ganska snabbt gå och öva upp hur det nu var man gjorde igen; ett par timmar ute i ladan med att hacka på en höbal med svärd, eller en kväll i biblioteket för att läsa in sig på hur alla besvärjelserna fungerade nu igen.
Vi har kört med det här! Men vi körde att alven bytade klassförmågor varje gång den sov (om den ville). Det var kul men ja, lite bökigt.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Krille;n315227 said:
På grund av den här tråden har jag lust att göra ett rollspel där människor inte finns.

Nyah!

I Zanguina finns inga människor, bara motsvarigheter som på många sätt är människolika, men på en hel del sätt inte.

Alver är trixigt. Jag gillar alver som inslag i världsbilden, men generellt sett kan man inte analysera dem och deras existens för mycket, för då känns det fel, banalt och ogenomtänkt.
 
Top