Konvent Varför spelar vi på konvent?

Varför spelar du rollspel på konvent?

• För att spela med gamla kompisar

Votes: 17 37.0%
  • För att spela med nya människor

Votes: 26 56.5%
  • För att prova spel jag inte spelat förut

Votes: 36 78.3%
  • För att spela mina favoritspel

Votes: 8 17.4%
  • För att uppleva nya spelledare

Votes: 17 37.0%
  • För att uppleva en favoritspelledare igen

Votes: 6 13.0%
  • För att prova nya sätt att spela (tex parallella, interagerande grupper)

Votes: 10 21.7%
  • För att få hela "konventsupplevelsen" (sova, äta, driva runt på konventet)

Votes: 11 23.9%
  • För att spela rollspel och inte mycket annat.

Votes: 10 21.7%
  • För att träffa "mitt folk" och kanske spela lite rollspel

Votes: 14 30.4%

• Total voters
    46
Frågan verkar handla om varför man deltar som spelare i rollspel på konvent, inte varför man spelleder?

Jag spelleder på konvent för att få spela med nya människor och bidra till att konventet blir lyckat. Det har också den fördelen med sig att jag slipper betala deltagaravgift och köa till incheckningen på LinCon.

När jag är spelledare är starka motivationer att visa upp spel som inte är Dungeons & Dragons och att introducera rollspel för nybörjare. Hobbyn är ny här, så jag vill dra mitt strå till stacken för merfalden.
Du gör verkligen ett stort jobb där nere, riktigt bra av dig!

Jag hängde mycket i indierum förr, då var själva poängen att spela rollspel, och specifikt att få visa upp kul spel. Inget av alternativen i din lista verkade riktigt passa där. Annars spelar jag gärna med gamla vänner, speciellt nuförtiden när vi inte får chansen att ses så ofta.

För min del är det egentliga svaret "det gör jag inte längre"; men det är ju för att min favorit-konvents-spelledare numera inte konvents-spelleder utan envisas med att fokusera på poddinspelningar och annat =)

(Vilket jag fattar; man måste hushålla med sin energi och göra det man mår bra av och så. Men det leder till att jag numera mest går runt och trivs och insuper atmosfären på konvent =) )

Jag kryssade för 7 val först, men fick info om att 5 var max så fick skala ner lite... :)

Jag vill spela olika rollspel. Får jag chansen att boka in pass med en spelledare jag gillar sedan gammalt är det ett plus. Får jag chansen att köra en setting/regeluppsättning jag gillar är det ett plus. Annars är det inte så petigt.

Frågan: Varför spelleder du på konvent? får bli en egen enkät.

Själv spelar jag gärna nya spel med gamla kompisar (eftersom fler av dem blir det inte tillfälle att spela med utanför konventssituationen). Det är även kul att se nya sätt att spelleda och spela.

Sedan har det blivit att jag har några system/spelledare man gärna prickar in ifall det går, eftersom det blivit så i några år nu.

Frågan: Varför spelleder du på konvent? får bli en egen enkät.

Själv spelar jag gärna nya spel med gamla kompisar (eftersom fler av dem blir det inte tillfälle att spela med utanför konventssituationen). Det är även kul att se nya sätt att spelleda och spela.

Sedan har det blivit att jag har några system/spelledare man gärna prickar in ifall det går, eftersom det blivit så i några år nu.
Jag är ju smutsig hippie, så att spela och spelleda är ofta samma sak.

När vi startade upp föreningen igen (2009) och började arrangera konvent (2011) hade vi konkreta, men olika mål med konventet. De jag kommer ihåg på rak arm är:

- Gå på konvent som känns som ett "riktigt" konvent (alltså som i början av 90-talet).
- Ha föreningens T-shirt på sig på konventet
- Se om vi kan få ungdomarna själva att bli drivande i kommande konvent.
- Knyta kontakter med andra spelgrupper/spelledare/spelmakare/butiksägare
- Ha kul sammankomster med massor med ungdomar.
- Utveckla rollspelet som koncept inom den befintliga ungdomsverksamhet
- Få igång regelbundna spelaktiviteter i ungdomsverksamheten.

Mina egna mål
- Testa gammaldags rollspel på en ny generation.
- Se om vi kan få tjejer intresserade av rollspel.
- Återinföra rollspelstävlingen som koncept, dela ut priser.

Vi lyckades med allt, redan de första åren. Och dessutom flera andra som jag inte räknat med. Men i år ska jag inte arrangera längre eller producera konventsäventyr, utan bara vandra runt på konventet som en vanlig rollspelare.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Jag spelleder på Munkcon....för att sysselsätta @Dante och mig själv medans alla andra besökare spelar.
Så vi har ett "eget" bord i entren, som inte hör till konventet i övrigt, där vi kan spela heldag och alla deltagare vid det bordet är med på att vi blir avbrutna, kan behöva lösa saker osv löpande under dagen. All in och utpassering i lokalen sker dessutom via det bordet.
EDIT: Spelar gör jag ibland för att det ör kul att prova något annat, och se hur andra spelar/spelleder.
Jag är allergisk mot den klassiska konventsmodellen med att åka med sin standard spelgrupp och kanske få en ny SL. Det ger inget för mig.

Last edited:
Jag förstår inte hur folk tror att man kan spelleda ett spel utan att spela det?

För egen del kryssade jag också i för mycket först, men generellt, liksom: Flera dagar i rad samlas en massa skönt folk och spelar en massa kul spel från morgon till sen natt. Det är väl klart att jag vill vara där? Det är ju kul att spela rollspel, liksom.

Back in the days, mer eller mindre för att hänga med sina kompisar för att det är vad de planerade det höstlovet och för att få spela med vuxna, erfarna rollspelare. Det kändes stort då. Var sjukt värt som ögonöppnare att spela med en ambitiösare och erfarnare spelledare.

Back