Nekromanti Varför spelar du inte QuestCore?

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Jag känner att jag inte riktigt orkar ta mig an mer regler nuförtiden, men den här tråden har gjort mig lite nyfiken på reglerna.

Var det du som la upp en video på spelmekaniken en gång i världen?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Caligo;n170430 said:
Det kommer snart prova-på-regler.
Hmm... en enkel video finns på KS-sidan, om det var den du menade:
¨https://www.kickstarter.com/projects/megatongames/questcore-rpg-system/description
Det videon var nog till något annat spel, har kasst minne :-/

Nuförtiden har jag tre saker som gör ett regelsystem intressant:
  • Under 100 sidor
  • Rollformuläret är en sida
  • Det ska vara enkelt att meka med

Men nu har jag inköpt Questcore av nyfikenhet och ska studera det under kvällen.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Av det lilla jag sett finns det överhuvudtaget ingenting i spelet som lockar mig. Dessutom har jag plöjt ned alldeles för mycket pengar i andra spel som verkligen intresserar mig (bra spelsystem, intressanta världar, läsvärda speltillbehör etc). Hur jag ska få tid över till att spela ens en bråkdel av dem övergår dessvärre mitt förstånd.

Kul att läsa att det sålt så bra utomlands dock. Grattis får man väl säga.
?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Axelsson;n171085 said:
Det videon var nog till något annat spel, har kasst minne :-/

Nuförtiden har jag tre saker som gör ett regelsystem intressant:
  • Under 100 sidor
  • Rollformuläret är en sida
  • Det ska vara enkelt att meka med


Men nu har jag inköpt Questcore av nyfikenhet och ska studera det under kvällen.
Tackar ödmjukast. Posta gärna om du har kommentarer. Det finns även ett par rollspelsskaparexempel som inte är officiellt släppta.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
En grej som hade kunnat få mig att börja spela QuestCore skulle vara om det fanns konverteringsregler till Midnight.

Midnight är en ascool setting till 3.5 som dock är väldigt illa lämpad för just 3.5. Istället för att systemet blir för tungrott vid lvl 10 känns det tungrott redan från lvl1 med alla extra feats, extreregler och konstigheter som tillkommer, och havererar helt efter lvl 5-6. Men efter två misslyckande konverteringsförsök för mig så tycker jag att det ändå behöver ett levelsystem med crunch. Och nu orkar jag inte försöka konvertera det en gång till...

Just Midnight är det kanske inte så många mer än jag som skulle vilja ha till QC, men en idé är väl kanske att leta upp mer populära settingar där 3.5 havererat extra mycket och göra ett QC-äventyr till dessa med grunden i konverteringen - beskriva rollpersonsval och ett par viktiga NPC-typer och så. Jag vet inte om några lagar kan ställa sig i vägen dock?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Fridigern;n171347 said:
En grej som hade kunnat få mig att börja spela QuestCore skulle vara om det fanns konverteringsregler till Midnight.

Midnight är en ascool setting till 3.5 som dock är väldigt illa lämpad för just 3.5. Istället för att systemet blir för tungrott vid lvl 10 känns det tungrott redan från lvl1 med alla extra feats, extreregler och konstigheter som tillkommer, och havererar helt efter lvl 5-6. Men efter två misslyckande konverteringsförsök för mig så tycker jag att det ändå behöver ett levelsystem med crunch. Och nu orkar jag inte försöka konvertera det en gång till...

Just Midnight är det kanske inte så många mer än jag som skulle vilja ha till QC, men en idé är väl kanske att leta upp mer populära settingar där 3.5 havererat extra mycket och göra ett QC-äventyr till dessa med grunden i konverteringen - beskriva rollpersonsval och ett par viktiga NPC-typer och så. Jag vet inte om några lagar kan ställa sig i vägen dock?
Bra idé - det enklaste är att göra klasser (som kommer att släppas senare, även om QC är både klass- och raslöst i grunden) och förmågor (om de inte finns redan) som funkar för en setting och monster då naturligtvis.
 
Top