Nekromanti Varför spelar du inte QuestCore?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Om du fortfarande vill ha mer svar så kommer några här:

a) Det är på engelska. Det innebär i princip ett no-go för mig direkt. Spelet måste vara på svenska för att vara relevant för mig - det finns för många svenska spel för att jag ska orka gå igenom det på engelska (enda undantaget på senaste femton åren är typ Word of Darkness och Cypher system).

b) Det känns mer riktat åt fantasy och det är verkligen inte min typ av genre.

och

c) Det är en allmän regelmotor. Det flyter inte min båt nuförtiden.

Med andra ord, rollspelet är inte skrivet för mig och därav så har jag inte läst det.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag visste inte att det fanns.
Och jag har tyvärr så få speltillfällen att jag inte hinner köra många olika regelsystem. Då är det enklare att återanvända något jag redan kan.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
När det gäller d20-system så ser jag inga problem som fler än hundra OSR-kloner redan löst... Så jag vet inte varför jag skulle plocka upp QC ens :p

Nu för tiden är jag mer sugen på äventyr och kampanjvärldar än regelsystem. Såna kan jag hacka ihop av delar från de jag redan kan på kort tid.

Sen konsumerar jag notoriskt lite i rollspelsväg, så jag är nog redan diskvalificerad från målgruppen av den anledningen.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,042
En bättre fråga är: varför SKULE jag spela QC? Vad har det för selling point?

Vad jag sett är det generiskt, men det har jag tillverkat sex olika varianter av själv, så det intresserar mig inte.

Det drar åt d20 – som jag inte gillar.

Det saknar värld och äventyr, som – om de är bra – definitivt kan få mig att skaffa nya system.

Sammanfattningsvis ser jag ingen anledning att investera tid (som det är konstant bristvara på) på att läsa in mig på QC. Kanske missar jag en skatt, ja, det inser jag – men jag låter bli ALLA nya system när min snabba bedömning är att de ur cost-benefitsynpunkt ("cost" med avseende tid) inte är värda mödan. Har jag fel brukar det visa sig genom att systemet slår, blir omtalat etc – och så fall hakar jag på då. Det hände t.ex. med Apocalypse World som jag initialt lät bli men nu är mycket förtjust i.

Så vill du sprida ditt spel får du marknadsföra vad som skiljer det från en massa andra spel, det som gör det unikt och omistligt! Gör du en bra pitch som fångar mig kommer jag så klart att ompröva mitt ställningstagande :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag vill mest säga att det här är en jävligt cool tråd. Jag menar: det är ett spel som legat på OBS top ten hottest games sen det släpptes. Att då gå ut och fråga vad man kan göra bättre för den svenska marknaden, istället för att vaska champagne och jubla åt att man är stor i USA, det är imponerande.

För mig personligen handlar det om att jag har svårt att bli entusiastisk inför universalsystem. Men å andra sidan har mina egna spel aldrig ens varit i närheten av sagda topplista, så på det stora hela vet jag inte om jag skulle råda dig att göra något annorlunda.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tidsbrist. Så många spel, så lite tid.

...och så vill jag ha coola världsböcker. :)

Det är för lite levels i svenska spel.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Ja, det är faktiskt lite tufft att ställa frågan :)

Öht är jag impad av Caligos arbete. Jag själv fattar inte varför varken den där kickstartern för 101 dungeonkartor eller regelsystemet QC skulle vara intressant. De har ju dock gått jäkligt bra, så det är uppenbart att han sett något som jag totalt missat!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Den främsta anledningen att jag inte _köpte_ det när det var på introduktionsrea på DriveThruRPG, var ren bekvämlighet. Jag hade inte betalkortet till hands och var för lat för att orka resa på mig och gå och hämta det. (Till det bidrog iofs. också att jag är lite papper-o-fil, jag gillar tryckta rollspel...) Den är fortfarande på rea, men nu märkar jag att det blivit lite svårare att motivera mig, av det senare skälet.

Däremot hade jag sannolikt inte _spelat_ det, även om jag hade köpt det - där den främsta orsaken är tidsbrist. Just nu har jag bara tid för en spelgrupp, som spelar ganska sällan (målsättningen är en gång/månad, men just nu var det längre sedan...). Vilket gör att jag känner att mina krav på intresse för kombon regler&miljö har ökat. Då hade jag nog hoppat att försöka göra något av ett generiskt spel.

Så min slutsats är att jag sannolikt hade köpt det - för att läsa, få intryck om inte annat - om det hade rört sig om ett tryckt spel. Men motståndet är lite för stort (just nu iaf.) för att köpa ett generiskt spel i pdf.


Därför kan jag heller inte uttala mig om reglerna. Jag _kan_ säga att jag förmodligen är "rätt nisch" för dem. Jag gillar D20 som regelsystem, eftersom jag är så pass bekant med det att startsträckan brukar bli kort för att sätta mig in i en ny variant. Och jag gillar trad-system som upplägg och spelstil.


Jag instämmer för övrigt med att det är kaxigt - på ett bra sätt - att våga ställa frågan på det här sättet. Det bör uppmuntras. :)
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Björn Wärmedal;n170171 said:
Jag själv fattar inte varför varken den där kickstartern för 101 dungeonkartor eller regelsystemet QC skulle vara intressant. De har ju dock gått jäkligt bra, så det är uppenbart att han sett något som jag totalt missat!
Just så. De löser uppenbart många människors specifika problem, men jag har inte koll på grundproblematiken och fattar därmed inte QCs storhet.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,985
Location
Göteborg
Fjodor Pollett;n170212 said:
Just så. De löser uppenbart många människors specifika problem, men jag har inte koll på grundproblematiken och fattar därmed inte QCs storhet.
Om man älskar d20/3.0/3.5 men hatar att systemet krashar vid typ level 10+. Och QuestCore löser en hel del andra "problem". True20 är ett annat spel som kommer halvvägs, 6-level-varianten av 3.0/3.5 är ytterligare ett.
Sedan är det långt kvar att QC är en stor hit - men det kommer en hel del material snart (light-version/fantasy/spelvärld)... då kanske :)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,985
Location
Göteborg
Dimfrost;n169843 said:
För att jag inte gillar generiska system. Jag vill ha ett system anpassat för genren/spelstilen (vad som är vad är en helt egen diskussion).
Krille;n169857 said:
men "generiskt" är ett större hinder.
CapnZapp;n169852 said:
Och de spel som verkligen kan säga sig vara generiska är outsägligt utslätade och tråkiga.
Robert Jonsson;n170001 said:
c) Det är en allmän regelmotor. Det flyter inte min båt nuförtiden.
Big Marco;n169893 said:
Numera vill jag spela med rollspel där värld, setting, och regler samverkar. Har inget behov av att använda eller spela med generiska system.
Nu är ju QuestCore lite "fuskgenerisk" motorn är generisk men förmågorna man kan välja är beroende på setting. Jämför exempelvis AW, D20, 2D20, BRP och Fantasy! som ju alla har ett grundsystem som lätt modifierats.
Man kan faktiskt säga att QuestCore är många spel samtidigt. Det är BÅDE d20 modern och D20 fantasy och d20 horror. AW och DW, Fantasy! och Sci-Fi!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,985
Location
Göteborg
Sapient;n170193 said:
Så min slutsats är att jag sannolikt hade köpt det - för att läsa, få intryck om inte annat - om det hade rört sig om ett tryckt spel. Men motståndet är lite för stort (just nu iaf.) för att köpa ett generiskt spel i pdf.
QuestCore finns som tryckt bok i fyrfärg:
http://www.drivethrurpg.com/product/...rc=slider_view
Även på SF-bok i Gbg (snart även Sthlm).
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,985
Location
Göteborg
Dazumal;n169932 said:
Edit: Och av ungefär samma anledningar har jag aldrig ens tittat åt exempelvis Eon eller Western. Man behöver bara glida in i deras forumsektioner för att inse att "nähepp, det här var inte för mig", och försiktigt smita ut samma väg som man kom. Grattis till de som gillar det och så, men...
QuestCore är mer True20 eller savage worlds. QC är flera mil från Eon och Western regelmässigt.

QuestCore har 15 sidor regler plus beskrivningar av abilities/förmågor (26 sidor).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,456
Caligo;n170232 said:
Man kan faktiskt säga att QuestCore är många spel samtidigt. Det är BÅDE d20 modern och D20 fantasy och d20 horror. AW och DW, Fantasy! och Sci-Fi!
Hur menar du att det är många spel samtidigt? Att det är olika flavours av d20 kan jag köpa, men AW och DW, och Fantasy och Sci-Fi, har ju helt andra designmål och features. Eller pratar du om att man kan använda (standard)settings från de spelen?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,985
Location
Göteborg
Dazumal;n169932 said:
Jag skruvar ju dessutom på mina egna system, och för att jag ska bli intresserad av att kolla på ett system så måste det vara unikt på något vis. Det behöver inte vara helt nyskapande, men åtminstone ha någon mekanik som är unik för just det systemet och som verkar cool. Och ett D&D-influerat system tar sällan med sig något spännande till bordet. Det vanliga köret med attribut, färdigheter, abilities, roll to hit, damage rolls, och sådant har ju hört rollspel till sedan 70-talet.

Det enda som är uppenbart unikt för QC (såvitt jag har sett) är att det använder enbart T12. Jag vet att det här är en inskränkt och dum tanke, men det känns som en gimmick. Min spontana (miss)tanke är att systemet lika gärna hade kunnat göras med T20 eller T100, och att valet av T12 var för att det var ovanligt och att man kunde. The same reason a dog licks his balls, liksom. Jag inser förstås att jag kan ha helt fel i detta.
Tack för alla synpunkter. Väldigt nyttiga för att förstå hur jag skall kommunicera spelet.

Jag skulle säga att inget annat spel gör det som QuestCore gör på samma sätt med samma bredd. Med samma lösningar.

* Det är färdighetsbaserat - mycket BRP-tänk. Borta är specialla attackplus eller skadetärningar, eller specialregler för magi. Till och med skadan med ett vapen är färdighetsbaserad. Och hur mycket skada motståndaren får. Lägger man en besvärjelse är det ungefär samma sak som att attackera med svärd eller smyga.
Inbyggt system för perfekta träffar/övertag och fummel/underläge.

* Smart magisystem'
Ett unikt magisystem som inkluderar superhjälteförmågor, drakeld, spioniska förmågor, mutationer mm mm. Man attackerar med magin och kan kombinera flera olika besvärjelser .- t.ex. förbannelse och area eller avstånd och paralysering. Dessutom automatiskt kombinerat med ett av 10 olika magiskolor. På ett snabbt och enkelt sätt. Skulle kalla det unikt, ja.
* t12. Det är helt enkelt den bästa tärningen för detta spel. Procenbaserat i smyg, lätt att räkna utfall, lättare att räkna, precis lagom "upplösning". Ger dessutom utrymme för övertag/underläge.

Dazumal;n169932 said:
Sådant jag vill veta innan jag kastar mig över ett system är:

Vad är systemet tänkt att fylla för tomrum? Om det inte är inriktat på en viss genre eller tema, vad är det då som särskiljer det från andra generiska system? Hur skapar man rollpersoner? Är processen snabb, fri, slumpbaserad eller som ett "spel i spelet"? Kan man vispa fram en ny gubbe på 10 minuter, eller tar det ett par timmar? Hur ser konfliktlösningsmekaniken i spelet ut? Interagerar spelarna på något nytt sätt genom systemet? Används tabeller under spel, och hur rättfärdigar man detta?

Typ så.
"Vad är systemet tänkt att fylla för tomrum? Om det inte är inriktat på en viss genre eller tema, vad är det då som särskiljer det från andra generiska system? "
Tomrummet är ett "generiskt" system som är tillräckligt smidigt och samtidigt en hel del att välja på. Savage Worlds är väldigt lika tänk men mitt skiljer sig rätt mycket från Savage Worlds tekniskt sätt. Jag har valt andra lösningar.
Det skiljer sig från helt generiska system genom att ha rejält stöd för olika spelsettings inbyggt redan från början. Det finns flera hundra olika förmågor att välja på.
En del generiska system tycker jag är för regellätta - QC har lite mer crunch.

"Hur skapar man rollpersoner? Är processen snabb, fri, slumpbaserad eller som ett "spel i spelet"?"
Ingen slump öht.
Det går bra att skapa rollpersoner på mindre än 10 minuter. Det finns i grundsystemet inga klasser (eller "raser").
1) Grundvärden är från -2 (very low) till +2 (very high).
3) Man väljer ett par färdigheter som då blir tränade (+2 dessa på +0 på övriga).
3) Sedan väljer man en eller två specialförmågor. Klart!
(Sedan även utrustning som är väldigt enkel att välja.)
(PS: monster kan man skapa under spel - så enkelt är det.)

"Hur ser konfliktlösningsmekaniken i spelet ut? "
Konfliktresolutionen är, så att säga, inbakad i handlingsresolutionen. Lan tilläggas att det finns ett opublicerat unikt system för att skala upp konflikter.

"Interagerar spelarna på något nytt sätt genom systemet?"
Lite osäker på frågan men ...I systemet finns i nuläget inget speciellt spelarinflytande/samberättande, annat än en väldig frihet till hur sin rollperson är.

"Används tabeller under spel, och hur rättfärdigar man detta?"
Jag hatar tabeller. Det finns en egentligen enda tabell: XP tabellen - men själv använder jag en alternativ regel för erfarenhet.
(Xp tabellen är dessutom egentligen en enkel matematisk formel som är gjord till en tabell för tydlighetens skull.)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,985
Location
Göteborg
Peter;n170269 said:
Hur menar du att det är många spel samtidigt? Att det är olika flavours av d20 kan jag köpa, men AW och DW, och Fantasy och Sci-Fi, har ju helt andra designmål och features. Eller pratar du om att man kan använda (standard)settings från de spelen?
Jag var nog lite oklar: På samma sätt som det skapats flera olika, vitt skilda, spel av T.ex. AW (som t.ex DW) så är detta inbyggt från början i QC. Det är inte tänkt att emulera samma spelstil som i AW.

(sedan är QC designat för att kunna använda det i t.ex. Forgotten Realms, trudvang, Mundana.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tror att QC skulle funka med Arcaria (Saga:s kampanj), för de som vill ha det lite mer heroiskt och cruch-igt. Min rekommendation. Saga är ju typ 80% kampanj och äventyr.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Caligo;n170282 said:
Till och med skadan med ett vapen är färdighetsbaserad. Och hur mycket skada motståndaren får.
Se där, nu börjar det låta spännande! :)
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag är väl i ett annat läger än de andra, när det gäller svenska spel i det senaste så har jag bara köpt de som jag diskuterat med makarna om spelet och jag blivit impad nog att lägga pengar på det, om det diskuteras på en framtida båt tror jag att jag lägger pengar på det.
Just nu verkar det bra, med vad jag läst i tråden, tilräckligt bra för att du inte ska behöva vara särskilt pepp för att jag ska köpa det endå. ^^

/Luna Lovegood
 
Top