Nekromanti Varför spela Eon?!?

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
vad är det som är så lockande med strider som tar flaera timmar att utföra, jag menar, allt man gör i Eon tar så lång tid att man tröttnar på det. Och när man skapar fyller man i ob6T6 utmattningskryss på sina utmattnings kolumner IRL.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Själv tycker jag om detaljrikedomen i eons regelsystem, men det bästa är världen..
Timmar för strid? Första striden som jag spelledde tog 1 timme och 30 minuter ungefär, men nu tar det inte speciellt lång tid..
En annan fördel med stridssystemet är att det avskräcker spelarna från att slåss.. Strid är farligt och "slöheten" är ett bra vapen för att få spelarna att inse det =), men denna slöhet går att komma förbi genom att lära sig reglerna bra, improvisation, datorhjälp, husregler mm..

WHaLe

I have never let my schooling interfere with my education.
<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
*skrattar* då gör ni på fel sätt..
Mina strider tar inte "timmar" okej lite söligare än exempel viss DoD men inte söligt..
tvärt om tycker jag det är direkt beronde på HUR många regler du använder och HUR kreativ SL är i att hålla reda på slp och hur hjälpsam spelarna är..

Jag som SL utser två eller fler Tillförordnade SLP som hjälper till att räckna ut diverse bonusar och sånt sen är det bara att rullla och slåss allt går fort och snappt..

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Varför inte?

"vad är det som är så lockande med strider som tar flaera timmar att utföra, jag menar, allt man gör i Eon tar så lång tid att man tröttnar på det."

Att striderna tar relativt lång tid att spela är en bieffekt av att de ger en mer realistisk känsla än D&D eller DoD. Men i övrigt så tar inte Eon lång tid att spela.

"Och när man skapar fyller man i ob6T6 utmattningskryss på sina utmattnings kolumner IRL."

Spela inte Eon då. Det finns massa med bra rollspel som har mer flyt än Eon, och av dem så är nog Västmark det bästa.

Bela
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
alla mina erfarenheter från DoD säger att det är ett hack 'n' slash spel.
eon är inte det, det är liksom ett spela-en-karaktär-spel. man slåss inte så himla mycket i eon.

faktum är att i mina två sista äventyr har det varit ett minimum av slagsmål. trotts det blev det första äventyret någotsånär-bra och det andra jättebra. det är bara i ett av fallen där det har urartat till slagsmål, och då mot en demon som desperat försökte göra sig fri från sin härskarinna, och allt våld den använde var nästan för att avskräcka rollpersonerna till att slåss mot den så att den kunde göra sig fri och springa omkring och anta former av varelser i mundana. den kunde anta alla former den sett tidigare med undantag för extremt stora eller små saker, därför antog den en rellativt stor jätteelak demon och röt mest åt rollpersonerna, samt slog till nån så att han fick rätt mycket skada. naturligtvis lyckades demonen och nu springer det omkring en "liftare" i mundana. dödar alla karaktärer den låtsas vara och är ungefär lika kallblodig som en massmördare.

man måste inte slåss i ett rollspel. man kan göra andra saker som kan vara mycket skojigare.. som att lura de andra rollpersonerna in i fällor och ta deras pengar /images/icons/crazy.gif, då slipper man själv göra nått.. man kan lura sina fiender i fällor.. man måste inte gå fram till dem och slå på dem.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
För att man tycker det är kul?

Mjo, men man kan ju skrota regelsystemet... världen är det inget fel på :)

(sedan verkar det finnas folk som gillar att spendera timme efter timme med en kort strid... bara man inbillar dem att det är verklighetstroget. Jag vet att det verkar konstigt, men om de gillar det så är det ju bra för dem... Det är ju inte lika mystiskt som att t.ex samla frimärken eller något :)
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Skit i utmattningen!

Just det o strunta i massor av andra onödigt jobbiga regler. Lägg ner "insikt", skit i "SI-värdena" och ge blanka faen i massa olika undvikamanövrar.

Kort sagt: Speeda up spelet lite, ta det basic i början och lägg på mer regler allteftersom ni kommer in i reglerna. Tar man lite i taget så borde det funka bra.

/Sir Foilan
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Strid är farligt och "slöheten" är ett bra vapen för att få spelarna att inse det =)

Blir det inte litet konstigt att folk undviker strid för att den är långtråkig? Karaktärerna borde ju undvika den just för att den är för spännande...

Datorhjälp är nog den bästa lösningen om man prompt vill använda eons regler...
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: För att man tycker det är kul?

"Mjo, men man kan ju skrota regelsystemet... världen är det inget fel på"

Skrota tycker jag är lite väl drastiskt, men man kan ju banta ner det. Det är lite väl "plottrigt" ibland. Själv gillar jag Ob-systemet skarpt! Och världen är väldigt bra, det håller jag med om.

/Sir Foilan
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Exakt!

Stirden skall gå snabbt och SL ska gärna hetsa spelarena så att de får tidspress som man skulle ha i en strid. Ju mindre tid att fundera på destu bättre.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
alla mina erfarenheter från DoD säger att det är ett hack 'n' slash spel.
eon är inte det, det är liksom ett spela-en-karaktär-spel. man slåss inte så himla mycket i eon.


Jag tror inte att detta följer ur systemet... Det går utmärkt att hack 'n slasha i Eon (även om det tar tid :gremwink: såväl som att spela-en-karaktär i DoD.

Man kan ju fråga sig vad man skall med det enorma stridssystemet till om man inte skall använda det.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: För att man tycker det är kul?

Skrota tycker jag är lite väl drastiskt, men man kan ju banta ner det.

Vad som helst som passar gruppen... Jag tycker det är enklare att skrota det rakt av (eftersom det i mina ögon är ruttet rakt igenom) men om man kommer undan med en viss bantning så är det väl jättebra :)

Och världen är väldigt bra, det håller jag med om.

Det är synd att de släpper den i så små små (detaljerade) snuttar. 
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Mina strider tar inte "timmar" okej lite söligare än exempel viss DoD men inte söligt..

Precis så är det för oss också, det gäller bara att välja bort vissa regler och vara lite kreativ som SL. Våra strider går väldigt snabbt, inte lika snabbt som de gick i DoD kanske, men det är det värt.

/Mederian
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vaddå skall?

"Stirden skall gå snabbt och SL ska gärna hetsa spelarena så att de får tidspress som man skulle ha i en strid. Ju mindre tid att fundera på destu bättre."

Åkej, vilken lag i författningssamlingen säger det?

Eon är byggt för valfrihet. Å ena sidan kan man köra med de grundläggande reglerna för strid, utan de avancerade, och får då en regelmix som är ungefär lika detaljerad och snabb som DoD Expert (och ja, Vindhand, vi har haft den här diskussionen förut och jag antar att du inte heller har ändrat dig).

Å andra sidan kan du också lägga på alla regler du vill och får då en detaljerad mix som tar upp ungefär allt. Visst, det tar tid. Det är en del av effekten av att ha detaljerade regler.

Å tredje sidan kan du också utgå från själva grundsystemet och improvisera regler. Iom att grundregeln för alla specialregel är att man får en modifikation på svårigheter med plus/minus ett antal tärningar så är det inga problem för en kreativ och/eller påläst spelare att hitta på de modifikationer som krävs för stunden och få de resultat som är trovärdiga.

Vad du än föredrar så är det jefligt förmätet av Neogames att tvinga på dig en åsikt. Således gör vi det inte. Vi ger dig ett val: spela med de frivilliga regler som vi bidrar med, strunta i dem, eller hitta på egna. Det är bra mycket snällare än många andra spelföretag som tvingar spelare att köra odetaljerat eller hitta på egna regler.

Så välj själv.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vaddå skall?

Åkej, vilken lag i författningssamlingen säger det?

Man får väl tolka det som så att det är hans åsikt... inte att det skulle vara ett generellt påbud för alla spel :)

(och ja, Vindhand, vi har haft den här diskussionen förut och jag antar att du inte heller har ändrat dig).

Du antar rätt. Enbart skaderegleglerna är tillräckligt för att eon skall bli långsammare och hastighetsskillnaderna slutar inte där.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tja, det iof en nackdel att det tar lång tid att spela striderna. men då tar man fram sina husregler.
För själva världen och dessinvånare är något som jag tycker är välldigt spännande och kul.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Ptah

Veteran
Joined
8 Mar 2001
Messages
14
Stridssystemet

Det är väl inget fel på detta underbara stridssystem. Mycket väldetalierat och genomtänkt. Jämfört med D&D och DoD så är det som lyxrestaurang mot skolmat (eller nåt).

Dessutom är skapandet av karaktärer ytterst trevligt. Mycket fina bakgrundstabeller m.m. Om jag bara kunda få tag på en av Central Castings trevliga små böcker hade lyckan varit komplett...

Ptah
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Hastighet och tvångsregler

Enligt min erfarenhet så är det bara den mänskliga faktorn som slöar ner spelet och inte striden. När man lärt sig alla regler och alla tabeller utantill och att skriva väldigt fort, så kommer striden att gå i en rasande fart.

Och Krille, jag undrar hur något spelföretag kan tvinga folk att spela med enkla, svåra eller inga regler alls? Jag har aldrig sett någon spelföretagsspion vid mina träffar som står och delar ut böter vid användade av extraregler, eller struntande i vissa. Finns det såna?
 
Top