Nekromanti Varför spela Eon?!?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hastighet och tvångsregler

"Och Krille, jag undrar hur något spelföretag kan tvinga folk att spela med enkla, svåra eller inga regler alls? Jag har aldrig sett någon spelföretagsspion vid mina träffar som står och delar ut böter vid användade av extraregler, eller struntande i vissa. Finns det såna?"

Det var ju då inte det jag menade. För att ta ett exempel: White Wolf tvingar mig att antingen spela med enkla regler eller hitta på egna, eftersom de inte bidrar med några detaljer. Vilket är synd, eftersom en del av de där detaljerna behövs.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Re: Vaddå skall?

"Enbart skaderegleglerna är tillräckligt för att eon skall bli långsammare"

använd de förenklade skade reglerna då...

Mvh Ezzy
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Ordentligt? hur?

Vad är det som är så ordentligt med Eon stridsystem?
Det är faktiskt inte så fruktansvärt verkligt som en del verkar tro

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Tidskrävande

Visst, tabeller är väl lite trevligt, men jag finner att ett evigt slagande på tabeller kan ta så långt tid... Skapelsen av en Eon karaktär tar överhuvudtaget en evig tid. Eftersom speltifällena inte är så frekventa som jag önskar så är det dyrbar tid som går förlorad...

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Hastighet och tvångsregler

Jag håller med om att det är bar att ge alternativa regler, det är ett plus. Men vad jag tycker är det främsta felen i stridsystemet är:
1) multiplikationer på skador
2) grovkornigheten i hur mycket skada som åsamkas, 20 blir samma som 29...
3) För tidskrävandeinledningar av rundor med initsiativ, jag säger dock inte att initsiativ är dåligt, men det kunde gjorts snabbare.
4)Blödningar läker för sakta (okej kanske inte räknas till själva stridsystemet men är förknippat med det)
5)ob tärningarna vid skador gör att jag med min tandpetare penetrerar den centimetertjocka rustningen och fatiskt till och med kan döda bäraren av den.... (verkligt?)

Detta är mina åsikter och jag är säker på att vissa avgudar systemet, vad jag säger är att realismen inte är så realistisk som den borde vara om man nu skulle betona realism i spelet plus det att systemet blivit onödigt tidskrävande. Jag vet att man kan ändra på det då, men jag är av den åsikten att Spelföretagen skall förse mig med smidiga välfungerande relgler då kostnaden för de flesta böcker är förhållande vis stor.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Ordentligt? hur?

ja.. men det är inte så många rollspel som jag känner till i vart fall som ansträngt sig för att få det så trovärdigt då heller....

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Tidskrävande

Är ju ett förslag, men när det är flera andra personer där så blir det kanske inte så bra, jag blir mest frustrerad av att det ska ta så lång tid. Känslan som man ville uppnå med sin karaktär (stämmning skulle man också kunna kalla det) kan faktiskt försvinna vid alltför lång generering, jag har sett det hända.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Tidskrävande

Jag säger inte att man behöver stressa men nån måtta måste det vara

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hastighet och tvångsregler

"1) multiplikationer på skador"

Borttagna i Eon2, Krigarens Väg och Monster&Varelser.

"2) grovkornigheten i hur mycket skada som åsamkas, 20 blir samma som 29..."

Och det är en nackdel? I Västmark är jag ännu grovare: det finns bara Skråmor, Skador, Allvarliga Skador och Allvarliga Skador +10.

"3) För tidskrävandeinledningar av rundor med initsiativ, jag säger dock inte att initsiativ är dåligt, men det kunde gjorts snabbare."

Initiativet i Eon är faktiskt snabbare än i DoD. Endast försvararen slår VINIT, och lyckas slaget blir han anfallare.

"4) Blödningar läker för sakta (okej kanske inte räknas till själva stridsystemet men är förknippat med det)"

Smaksak. Jag tycker det är rätt lagom. Däremot tycker jag inte om blödningen per se.

"5)ob tärningarna vid skador gör att jag med min tandpetare penetrerar den centimetertjocka rustningen och fatiskt till och med kan döda bäraren av den.... (verkligt?)"

Tja, ungefär lika verkligt som att min vänsterhandsdolk på 44 cm endast gör 1T4+1 i skada och därmed inte kan döda mig, om jag inte är lönnmördare och/eller tränar en specialfärdighet som finns i Tjuvar&Lönnmördare samt Krigarens Handbok...

Dessutom har tandpetare ingen skada och kan därmed inte skada någon eller döda någon.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Hastighet och tvångsregler

Då ver det det med initiativ....
förvisso behöver inte båda slå, men det finns modifikationer, och sedan speciellt när man börjar komma upp i ett par spelare och lite större antal SLP:er så börjar det gå slött. Sen det där med insikt?
Som jag fått lära mig initiativ i DoD (5) så slog vi bara första rundan, men detta kan bero på min spelledare...

Och sedan så ska jag hålla med om att dolkar är alldeles för ofarliga i DoD, men att man i det närmaste kan penetrera vad som helst med dolken som det skulle kunna bli i Eon är inte så mycket bättre.

Slutligen kom jag på en sak jag glömde nämna i listan förut, nämligen extraskador:
extraskador kan plecera sig mycket olämpligt, en RP fick en pil med extraskador i ögat, tänderna och örat (om jag inte minns fel) vi fick en orentlig huvudbry när vi försökete luska ut hur pilen färdats.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hastighet och tvångsregler

"Då ver det det med initiativ....
förvisso behöver inte båda slå, men det finns modifikationer, och sedan speciellt när man börjar komma upp i ett par spelare och lite större antal SLP:er så börjar det gå slött. Sen det där med insikt?"


Modifikationerna är enkla. Lägg till eller dra från ett antal tärningar. Ofta är det samma antal tärningar som läggs till/dras ifrån varje runda, och det är inte heller några problem att jämföra.

Insikt är, förutom en frivillig regel och därför lätt ignorerbar och framförallt frivillig, också enkelt. Jämför slaget för anfall med Insikt. Om det är lägre, gör nästa VINIT-slag en tärning mer fördelaktigt för dig. Färdigt.

Det enda som jag tycker är jobbigt är som sagt var flera personer mot flera andra personer. Återigen så är det egentligen enklare än det verkar: de som slåss delas upp och får slåss för sig. Det är orimligt att Adam slår på Bertil som slår på Cesar som slår på David som slår på Erik som slår på Adam. Adam får istället slå på Bertil, Cesar slår på David, och Erik kan hugga Bertil eller David i ryggen om han vill. VINIT som slås påverkar enbart den gruppen. Är det fler som slåss mot ett mål så är det faktiskt inte så mycket krångligare - det är ett slag extra per extra motståndare.

"Som jag fått lära mig initiativ i DoD (5) så slog vi bara första rundan, men detta kan bero på min spelledare..."

Det beror på din spelledare. Initiativ ska slås varje runda, egentligen. (DoD5 sidan 78: "Först i SRn ska alla stridsdeltagare slå ett initiativslag...")

"Och sedan så ska jag hålla med om att dolkar är alldeles för ofarliga i DoD, men att man i det närmaste kan penetrera vad som helst med dolken som det skulle kunna bli i Eon är inte så mycket bättre."

Sannolikheten är dock så låg att skulle det lyckas kan man enkelt skylla det på en glipa, oturligt fall, Guds ingripande eller elak spelledare.

"extraskador kan plecera sig mycket olämpligt, en RP fick en pil med extraskador i ögat, tänderna och örat (om jag inte minns fel) vi fick en orentlig huvudbry när vi försökete luska ut hur pilen färdats."

Det är förstås en träff i kindbenet som krossar tandrötterna och gör att ögat ramlar ner i bihålan. Dessutom tar den med sig örat.

Bortförklara, för fan!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Hastighet och tvångsregler

Det är förstås en träff i kindbenet som krossar tandrötterna och gör att ögat ramlar ner i bihålan. Dessutom tar den med sig örat
kan inte göra annat än le.... /images/icons/smile.gif

"Beware of the Cöla Craver!"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Olika svar till Klon

1 Angånde tidåtgång till att skapa figurer
Det är bra att det tar lite mer tid att skapa en gubbe man får lite mer tid att fundera HUR man vill att gubben ska var och tabbelerna gör det lättare att omedelbart skapa ett förflutet som man kan spinna vidare på...
Själv när jag spelar DoD Expert så brukar det faktist gå söligare att skapa en gubbe än det tar att göra en Eon gubbe jag måste själv figurerar VART han kommer ifrån HUR hans förflutna har varit VAD som motiverar honom ( Motiv måste man hitta på i Eon med men )
Och ibland så brukar mina gubbar därför likna varandra mer än jag själv vill.. ( fast inte min senaste jag fuskade och hämtade insperation från Eon.. Han vart ett egoistiskt svin och de andra spelarna funderar redan nu på att sticka en dolk i hans njurar.. Gissa om jag har skoj normalt spelar jag snälla och trevliga gubbar MEN INTE han *skrattar* )

2 Angånde skadetabbelerna i EON
Okeej det kommer en dellustiga grejer som att man kan slå ut öga tänder och öron i en och samma träff med pilbåge MEN poängen är inte att det är uselt utan poängen är att Eon är MINDRE uselt än exempel sättet man ger skada i
DoD samtliga versioner..
gondica som är otroligt bra ändå..
Mutant1-2 som ärligt talat stinker vad gäller skador..
Mutant EJ Cronical.. HA tror du jag är rädd för din Gatling ?
Mutant Cronical... Ha ha tror du jag är rädd för din gigantiska Gatling ?
Fading suns... Jösses *suck* tja Det är snappt i alla fall så länge man har GÅTT om T6..
Khelalthar.... *hmm* Nu *suck* hittar jag inget att klaga på här förutom 1 liten detalj.. Jäkla va onödigt jobbiga matematiska uträckningar man måste göra innan man har en gubbe som KAN användas i strid..

I eon måste spelare frukta vapnens makt och vara försitiga..
Och du klagar på att skadorna är "grovkorninga" VET DU om ett system som är bättre än eon ?

3 angånde hastigheten i strid
Eon är inte värdens snabbaste system i strid men man slipper i alla fall att råka ut för krångliga tillfällen då regler saknas och man måste hitta på något som följer de riktlinjer som redan finns.
Sen så NÄR man väl har lärt sig de grundläggande så går striden fort och spelarna kan börja lära sig sköta saker som utmatning och diverse små regler själv ( själv skiter jag och spelarna i stridsutmatning ) alternativt kan man göra som jag utsee en eller två som tillförordnade SL ohc de kan sköta några av de andras spelares strider om det är fler än en spelare som slåss samtidigt..

Har klarat utan att det tog "timmar" med Eon regler strider där 5 spelare och jag som SL alla var inblandade i strid..
spelarna var
2 Circa riddare
1 Sung magiker mästare Jeep kan lite sung kungfu med..
1 Vapenmästare från Sung Jeep lite lönnmördare fast svin rik inte fattig..
1 Consabrisk riddare..

Sen hade jag som som SL att sköta om
20 st rövare ( Igentligen en cirfalisk gränspatrull som börjat själa från de fattiga för att själv bli rikare så de var alla vältränade soldater )
några hundra bönder som flydde i panik eller försökta släcka branden som rövarna hade anlagt ( gav dom ett brandbekämpar värde och på så sätt en viss tid innan skulle de kunna börja slåss dom med )
2 anställda som den consabriska riddaren hade en är en äldre soldat i 45 år åldern och den andra en yngre jägare båda deltog i striden..

SOM SL var jag tvungen att säga HUR och vart rövarna for och vilka som fick slåss mott vilka jag hade otroligt stressigt men tack vara papper penna och spelare som hjälpte till lyckades jag med att
1 stressa spelarna
2 Få alla att ha skoj
3 nästan döda en av spelarna ( de hade tur )
4 få in bönderna att hjälpa till när bränderna var släkta ( DE hade hyrt hjältar att slåss och om branden INTE släktes skulle alla deras hus och värde saker brännas ner )

4 angånda knivars förmåga att penetrera allt
du tycker att Ob skadan är orealistisk och att en dolk inte ska kunna pentrera allt..
Okej i viss mån håller jag med dig MEN i andra tycker jag att Du har så så fel..
Tänk på att OM man använder slägga KAN man få en kniv att tränga igenom tjock plåt INGA problem jag har lyckats det beror bara på HUR hårt man slår..
Sen kan man säga att kniven kom igenom beronde på skador eller glipor i rustningen, orsaken att skadan minskades var att kanterna på rustningen nöpp åt runt dolken ohc dämed bromsade den..
( jeeep använder ordvrängeri här )
där emot så kan skadan bli abburt mycket vilken ofta känns orealistist MEN tänk på att folk HAR dött av att bli slagen med en knytnäve i ansiket.. ett slag i ansiktet kan knäka näsbenet så att det åker in i huvudet och ställer till med elände, Samt att ett slag i huvudet kan ställa till med döden om genom att hjärnan får en blödning vilket lätt kan ske om man ramlar och landar på bakhuvudet..
Och folk har överlevt att bli skjuten av en Colt 45 sex gånger rakt i huvudet och sen knivhuggen i bröstkorgen tre gånger..
( sant i kille i usa under 87 tror jag det var HAN lyckades överleva det EN vän var svartsjuk på han och hans fru och flippade ut brötsig in och sköt killen i sömnen rakt i huvudet en gång, offret vaknade vännen sköt honom fler gånger efter att han inte hade dött av sex kulor i huvudet vart hans vän lite desperat och började hugga honom i bröstkorgen lyckades träffa han i revbenen flera gånger och ena lungan innan han gav upp och ringde polisen och amulasen åt sin Extremt skadade offer )
SÅ det finns tillfällen då en pistol inte borde göra mer skada än 1T4 å andra sidan finns det tillfällen från verkligheten då en knyttnäve borde ha gjort Ob8T6 i skada.

SÅ OM verkligheten är så absurd så är det inte så fel med Ob skador eller ?

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
åter en liten jämförelse

Borttagna i Eon2, Krigarens Väg och Monster&Varelser.

M.a.o. har även Neogames insett det dumma i denna regel?

Initiativet i Eon är faktiskt snabbare än i DoD. Endast försvararen slår VINIT, och lyckas slaget blir han anfallare.

(första rundan då? Måste inte alla slå Vinit när striden öppnas?)

Jag betvivlar att det går snabbare att:
* avgöra korrekt svårighetsgrad för Vinit
* slå och avläsa ob?T6
än att två parter (parallellt) adderar varsin T10 till sina respektive initiativvärden och jämför sina resultat.

Bara tärningsslaget i sig är mycket långsammare i Eon...

Dessutom har tandpetare ingen skada och kan därmed inte skada någon eller döda någon.

Precis... Skall man döda någon i en mafferustning behöver man en gaffel! /images/icons/wink.gif
 
Top