Re: Släng dig i brunnen
Så ser inte jag det, eftersom det förutsätter att man i DoD delar upp en strid i delstrider, vilket man faktiskt inte gör.
Varför inte? Speltekniskt blir det samma effekt (personer som anfaller varandra gör det i samma ordning) så varför skulle man inte göra så om man tycker det är enklare? Det kan ju inte sägas vara en husregel när det inte _ändrar_ något annat än hastigheten. Då skulle det ju vara en husregel att spelledaren skriver upp några av spelarnas viktigare färdighetsvärden på en lapp för att slippa fråga om dem så ofta... hur absurt vore inte det sysättet på en skala från 3 till 18? /images/icons/smile.gif
Dessutom bygger hela handlingsdeklarationen på omvänd initiativordning, dvs den med lägst initiativ deklarerar sin handling först, vilket gör att den med högst initiativ som inte är involverad i någon delstrid kan välja och vraka var han vill safta till.
Detta verkar ju vara uppåt väggarna fel. Vilken version av DoD baserar du det på? Sidhänvisningar skulle vara trevligt...
En snabb kontroll i Expert, DoD-87 och det avancerade stridssystemet till DoD-91 (Krigarens handbok) tyder på att du har misstagit dig (där deklarerar man sina handlingar i samband med att de genomförs).
Om, mot förmodan, denna mystiska regel skulle införts i någon mindre lyckligt lottad version av DoD så skadar det enbart den versionen. För de övriga gäller fortfarande de tidigare slutsatserna.
På tok för sent för det. Jag blev upprörd för ett antal inlägg sedan, då det blev uppenbart att "någon" fullkomligt sket i att jag hade en annan åsikt och erfarenhet, och dessutom framhärdade i sin respektlöshet.
Är det konstigt att jag försöker hålla debatten på ett plan där man faktiskt kan komma någon vart? Att ömsesidigt sitta och väka ur sig sin åsikt leder ju inte precis fram till något men en argumentativ debatt har i.a.f. en chans...
Om du tycker det är respektlöst att argumentera om något du har en åsikt om snarare än att bara acceptera din åsikt som sann så är det ditt problem. Det var inget avsiktligt från min sida.