Nekromanti Varför skrivs det inte mer Äventyr

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
För det första så verkade Target Games inte speciellt intresserade över att färdigställa kampanjen Den femte konfluxen. Det gjordes visst en namninsamling bland fansen för att få tillstånd den sista delen. Dessutom är de olika delarna i Trakorien-sviten bland de mest sällsynta DoD-produkter (bortsett från de allra första produkterna från tidigt 80-tal), varför upplagorna inte kan ha varit speciellt stora. Problemet med en serien som utkommer under loppet av 7 (!) år är att de senare delarna i kampanjen knappast går att sälja till konsumenter som inte redan äger de tidigare delarna. Tidsaspekten gör det måhända knepigt för många att hålla igång kampanjen, alternativt intresset. Jag tror knappast att Äventyrsspel/Target Games tjänade några stora pengar på Granströms fem moduler...

För det andra så är det helt befängt att jämföra Sveriges enda "riktiga" spelförlag (Neogames) med en "independent-skapare". Att Neogames måste göra en ekonomisk vinst på sina produkterär en ren nödvändighet för att företaget och spelet ska överleva. Krille däremot har knappast några utgifter för sin verksamhet och behöver därför inte heller oroa sig för försäljningen (speciellt som produkterna än så länge är gratis).

/Baldyr


<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Dessutom är de olika delarna i Trakorien-sviten bland de mest sällsynta DoD-produkter (bortsett från de allra första produkterna från tidigt 80-tal), varför upplagorna inte kan ha varit speciellt stora.

eller så är de hett eftertraktade än idag? /images/icons/crazy.gif

För det andra så är det helt befängt att jämföra Sveriges enda "riktiga" spelförlag (Neogame) med en "independent-skapare"

Jag är inte riktigt säker på hur jag skall svara på det... förutom det faktum att jag fortfarande inte håller med om din terminologi :)

För det första tycker jag _inte_ att det är fel att jämföra icke-kommersiella produkter med kommersiella. Det är inte befogat att saker blir sämre bara för att man vill ta betalt för dem.

För det andra avsåg jag inte att göra någon jämförelse mellan Neogames och Rävsvans. Det tycks mig som de båda verkar se till mer än enbart profithunger. Det jag jämför är snarare Krilles påstående med verkligheten.

Krille däremot har knappast några utgifter för sin verksamhet och behöver därför inte heller oroa sig för försäljningen (speciellt som produkterna än så länge är gratis).

Tid är pengar. Jag tror också att K bryr sig i.a.f. litet om att hans produkter används av folk.


<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-08-24 15:50.</EM></FONT></P>
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
eller så är de hett eftertraktade än idag?

Förvisso, men jag grundar mitt påstående på de fall där vi köper upp hela spelsamlingar. De olika handböckerna till DoD'91 samt andra Expert-äventyr är betydligt mer vanligt förekommande än Granströms Trakorien-svit. Det verkar helt enkelt som om särskilt många inte har köpt äventyren ifråga. Om det sedan beror på mitt första antagande (att upplagan var liten) eller på mitt andra antagande (att äventyren endast intresserade dem som äger samtliga tidigare delar) - eller både-och - det vet jag faktiskt inte. Men jag anser mig ändå veta vad jag talar om i det här fallet.

För det första tycker jag _inte_ att det är fel att jämföra icke-kommersiella produkter med kommersiella. Det är inte befogat att saker blir sämre bara för att man vill ta betalt för dem.

Det har jag i och för sig inte heller påstått, det finns säkert fall där så är fallet. Däremot anser jag verkligen inte att man kan jämföra kommersiellt utgivet material med icke-kommersiellt utgivet material. Både målgruppen och syftet med produkten kan skilja sig betydligt. Det vore dumt att ge ut någonting som man inte är tämligen säker på kommer att sälja bra, eller hur? Marginalerna lär vara för små för att man ska kunna publicera saker kommersiellt för nöjes skull, eller för exempelvis status ("proffs").

Tid är pengar. Jag tror också att K bryr sig i.a.f. litet om att hans produkter används av folk.

Krille skriver förvisso också för en målgrupp, men hans fortsatta utgivning är fortfarande inte beroende av att en enskild produkt blir populär bland användarna. Därmed är det möjligt för en independent-skapare att publicera produkter som inte är kommersiellt gångbara. Det är nog ett ganska icke-kontroversiellt påstående, skulle jag tro.

/Baldyr


<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"eller så är de hett eftertraktade än idag? "

...eller så kan efterfrågan vara orsakad av den låga tillgången, vilket driver upp priset i äkta marknadsekonomisk anda... /images/icons/wink.gif

"Jag tror också att K bryr sig i.a.f. litet om att hans produkter används av folk."

Jo, men jag svälter inte ihjäl om produkterna inte används av folk. Det gör däremot Calle (om man ska hårdra det). Han har en kredit som förr eller senare tar slut och det enda sättet han kan fylla på den är genom att sälja. Jag får påfyllning i kassan varje månad, oavsett om folk laddar ner mina spel eller inte. Således är Calle tvungen att prioritera saker som säljer och därmed ger intäkter, vilket jag som bekant slipper, och därmed är det en orättvis jämförelse.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Däremot anser jag verkligen inte att man kan jämföra kommersiellt utgivet material med icke-kommersiellt utgivet material.

Om man med utgivet menar tryckt så vore det en orättvis jämförelse. Å andra sidan: hur mycket icke-kommersiellt tryckt material finns det egentligen? Det mesta icke-kommersiella materialet jag stött på har funnits på nätet varvid man själv får skriva ut det om man så önskar.Jag skulle f.ö. klassa t.ex. Krilles tryckta upplaga av Västmark som kommersiell.

Krille skriver förvisso också för en målgrupp, men hans fortsatta utgivning är fortfarande inte beroende av att en enskild produkt blir populär bland användarna. Därmed är det möjligt för en independent-skapare att publicera produkter som inte är kommersiellt gångbara. Det är nog ett ganska icke-kontroversiellt påstående, skulle jag tro.

Det beror ju fortfarande på vad man avser med att publicera. Om man menar tryckta produkter så är det minst lika hemskt för en "independent"-kuf att sitta med högar av osäljbara böcker som för ett stort företag. Skalan är annorlunda men det är fortfarande förlorade pengar.
Om man däremot menar icke-kommersiell publicering (via nätet) som du kanske gör i detta fall, är förlusten mer esoterisk. Jag tror att det är ett rätt hårt slag för någons entusiasm att se att deras senaste produkt som de lagt ned själ och hjärta i floppar totalt, även om det inte är pengar inblandade.

f.ö. anser jag att termen Independent-skapare rör till det hela. Ibland verkar den beteckna alla svenska spelskapare förutom Neogames, ibland verkar den användas för folk som gör nedladdningsbart gratismaterial. Vag term, ergo dålig term.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Ok, vi har uppenbarligen pratat förbi varandra. Du har pratat om tryckta produkter när jag istället menar spelmaterial i största allmänhet, exempelvis på Internet.

Jag skulle f.ö. klassa t.ex. Krilles tryckta upplaga av Västmark som kommersiell.

Vilken tryckt upplaga?

Men jag håller givetvis med om att Krille måste bedöma Västmarks kommersiella gångbarhet innan han trycker upp några böcker och börjar marknadsföra spelet. Tills vidare är han dock inte beroende av att någon laddar ned spelet, även om det säkert värmer, och så vidare.

Vad gäller termen "independent" så använder jag den inte för att störa dig personligen (eller någon annan heller för den delen), utan jag trodde att den diskussionen var avslutad. Jag råkar bara föredra termen framför andra (sämre) beteckningar på företeelsen. Jag har också förstått att du inte gillar termen, och jag har inte heller tänkt påverka dig i någon riktning i den frågan. Anledningen till att ordet kan tyckas ha flera olika betydelser är att förslaget om att tillsammans försöka införa en gemensam terminologi (med gemensam betydelse) misslyckades. Tyvärr.

/Baldyr




<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Ok, vi har uppenbarligen pratat förbi varandra. Du har pratat om tryckta produkter när jag istället menar spelmaterial i största allmänhet, exempelvis på Internet.


Nja

Vilken tryckt upplaga?

hobbyspel.com sålde den förut... kanske inte "tryckt" i ordets mest formella mening men den är på papper och kostar pengar vilket är nog för en lekman som mig :)

Men jag håller givetvis med om att Krille måste bedöma Västmarks kommersiella gångbarhet innan han trycker upp några böcker och börjar marknadsföra spelet.

I min ringa mening marknadsför Krille redan spelet sedan rätt länge tillbaka. Sök på västmark i dessa forum så får du se :)

Vad gäller termen "independent" så använder jag den inte för att störa dig personligen (eller någon annan heller för den delen), utan jag trodde att den diskussionen var avslutad. Jag råkar bara föredra termen framför andra (sämre) beteckningar på företeelsen.

Jag tog det inte personligt... jag tyckte bara den verkade ha en så varierad betydelse. Den förvirrade en redan rätt ofokuserad debatt :)

Jag tyckte att du verkade växla betydelse på ordet från ett inlägg till det nästa... nu läste jag i.o.f.s om dina inlägg och insåg att så inte nödvändigtvis är fallet.

<I>Anledningen till att ordet kan tyckas ha flera olika betydelser är att förslaget om att tillsammans försöka införa en gemensam terminologi (med gemensam betydelse) misslyckades. Tyvärr.[/i]

Jag tycker det redan finns ypperliga termer för att beskriva olika kategorier av spel och dess skapare. Om folk behöver en ny term så kommer en sådan dyka upp, naturligt. :)

Som du säkert kommer ihåg tycker jag inte uppdelningen in-dependent/resten är särskillt meningsfull.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
...kanske inte "tryckt" i ordets mest formella mening men den är på papper och kostar pengar...

Det kan påpekas att de utskrifter som såldes på Legend Spelbutik endast bringade Legend Hobbyspel en "symbolisk" provision, samt att Krister Sundelin inte fick någon del av intäkterna. Därmed vill jag inte kalla utskriften för en "kommersiell produkt", åtminstone inte från Krilles synvilken. Krille hade nämligen varken några som helst utgifter från själva produktionen eller någon intäkt från försäljningen. Därmed påverkades han inte ekonomiskt av försäljningens eventuella framgång. (Om den faktiska succén sedan ökade produktionsmoralen får Krille svara själv för, men det hör i vilket fall inte hit.)

I min ringa mening marknadsför Krille redan spelet sedan rätt länge tillbaka.

Han kanske marknadsför ett spel men han marknadsför inte en trycksak (ännu).

Om folk behöver en ny term så kommer en sådan dyka upp, naturligt.

Det finns uppenbarligen ett behov (hos vissa av oss) och en ny term myntades, helt naturligt.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
att Krister Sundelin inte fick någon del av intäkterna.

det trodde jag... missförstod...

Därmed vill jag inte kalla utskriften för en "kommersiell produkt", åtminstone inte från Krilles synvilken.

Däremot från legend hobbyspels synvinkel; symbolisk summa eller inte.

Det finns uppenbarligen ett behov (hos vissa av oss) och en ny term myntades, helt naturligt.

/images/icons/smile.gif
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Angåede Krille och pengar, så tror jag knappast att eventuella intäkter från försäljning av utskrifter hade påverkat hans skapande i någon högre grad. Det rör sig ändå om väldigt små volymer. Om han däremot hade haft utgifter för kopiorna (inklusive fraktkostnader) så hade det funnits ett "behov" av att få tillbaka pengarna i slutändan. Men nu var alltså inte så fallet.

Vad gäller Legend Hobbyspels kommersiella intressen i utskrifterna så torde de vara uppenbara. Däremot gick de inte ut på att tjäna pengar på själva utskrifterna, utan vi såg istället vinster i att kunna erbjuda våra kunder en unik service. Förhoppningsvis hittar kunderna tillbaka och köper någonting som är lönsammare att sälja...

/Baldyr, som inte längre riktigt vet vad den här ordväxlingen handlar om...

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Jodå, det är väl synd att inte äventyr är mer lönsamt. Men varför inte ge ut fler äventyr i reklamsyfte? Kanske som äventyren i Sinkadus förr i tiden... Mig veterligen är det bara till Western som något liknande görs i någon omfattning. Till det spelet finns det ju en uppsjö med äventyr, och hemsidan uppdateras rätt ofta...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men varför inte ge ut fler äventyr i reklamsyfte?"

För att äventyrsproduktion är så komplext och tar så lång tid, som man skulle kunna lägga på saker som har bättre lönsamhet.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Visst kräver äventyr mer än "ordbajs" böcker, men det vore orimligt att tro att Äventyrspel inte gått plus på de äventyr som de publiserat till bla Mutant... de skulle inte ha släppt ca 7 äventyr till detta spel om de inte gått med vinst eller hur? Det skulle max ha kommit ut 3 eller nått sånt till Mutant om de gjort förlust på varje äventyr...

Mer färdiga äventyr är kuligt, lönsamt (men inte lika lönsamt som "ordbajs") och bra reklam för spelet...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
utan vi såg istället vinster i att kunna erbjuda våra kunder en unik service. Förhoppningsvis hittar kunderna tillbaka och köper någonting som är lönsammare att sälja...

Ja, det var något sådant jag trodde. Likväl måste det ju ses som ett kommersiellt företag att skriva ut saker och sälja dem för pengar, med marginal.

/Baldyr, som inte längre riktigt vet vad den här ordväxlingen handlar om...

Inte jag heller faktiskt... EOT?
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Just därför borde just äventyr vara bra i reklamsyfte... (Vi är ett så vänligt spelföretag att vi tar oss tiden att skriva tidskrävande äventyr trots att det inte är lönsamt!)

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Varför inte skapa en ObT6-OGL?

Jag skall ta upp det på nästa produktionsmöte. Jag tror bara vi behöver en budget på några futtiga tiotals miljoner för att få igång marknadsföringen. ,-)

Fast i en intervju gjorde För Länge Sedan (TM) så sade Calle att Neogames skall ha tagit över världen vid 2010. Vi får väl se. ,-)

-Marco Behrmann
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Open Gaming License

"Jag tror bara vi behöver en budget på några futtiga tiotals miljoner för att få igång marknadsföringen. ,-)"

Det behövs väl ingen marknadsföring för att placera ObT6-systemet under en OGL?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Open Gaming License

Om man vill få ut att det finns? Dessutom behövs ju en massa uppföljning om man vill att systemet skall följas på ett korrekt vis. Du vet ju själv hur jävla många idéer och filosofier vi har tagit fram under utvecklingen av ObT6-systemet, både till Eon och N2. Det skulle enkelt kunna bli en smärre bibel med regler, förordningar och "att tänka på".

Men det vore en kul idé att göra. Känner du dig sporrad? ,-)

-Marco Behrmann
 
Top