Nekromanti Varför skrivs det inte mer Äventyr

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Jag tänkte höra med folket om en grejj

Hur kommer det sig att det inte skrivs mer äventyr till Eon och övriga rollspel? Beror det på att NeoGames inte godkänner inskickade äventyr eller är det så att inga skickas in?
Jag trodde rollspel var hyffsat stort i Sverige (om man kollar till antalet innevånare) och då borde man kunna komma fram med mer moduler/äventyr, eller?

Vad har exempelvis NeoGames för policy när det gäller saker som gemeneman har skrivit, kommer ihåg att de hade en "Frilansarens handbok" på sin sida för några år sen, men utan resultat verkar det som...

// Jan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur kommer det sig att det inte skrivs mer äventyr till Eon och övriga rollspel?"

Två skäl:

1) Äventyr säljer uselt. En modul om Asharien säljer även till de som inte spelar i Asharien, eftersom det är en kasse information som kan vara nyttig. Ett äventyr i Asharien funkar enbart för de som spelar i Asharien, och ofta inte ens då, eftersom man har en egen stil på sitt äventyrande som köpta äventyr inte passar på särskilt ofta. Således är det färre som köper äventyr.

2) Äventyr är svåra att skriva. För att de ska sälja så måste de passa så många som möjligt. Det är snorsvårt att skriva ett äventyr så att det passar alla spelgrupper. Bakgrundsmoduler och regelmoduler är dessutom mer ordbajsande, medan äventyr måste man jobba med för att passa ihop början och slut, speciellt om texten ska vara av publicerbar kvalitet. Således ligger det mer arbete per sida bakom ett äventyr än en bakgrundsmodul.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det brukade vara p.g.a. bristande vilja från NG. Det ansågs inte lönsamt nog eller något liknande... de verkar dock ha frisknat till och har flera äventyr i pipelinen. Nu är i.o.f.s. inte Neogames pipeline det snabbaste eller mest pålitliga här i världen men det finns ju visst hopp i.a.f...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Ett äventyr i Asharien funkar enbart för de som spelar i Asharien

Så varför binda äventyr till platser? Varför inte placera det i isolerad bergsby X som skulle kunna ligga på valfri (bergig) plats i mundana eller liknande?
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
en anledning kanske

Oftast så är äventyr utgivna av spelföretaget så pass "stora" att de ofta vill binda de till platser och stora företeelser (så som trakorien m.fl)
Om man köper ett äventyr ska det vara mer än ett vanligt äventyr resonerar de flesta, man betalar ju faktiskt för det. Och det är lättast att skriva storslagna äventyr om man knyter dem till skumma platser och ställen som står beskrivna i exempelvis Asharien, sen "måste" de ju köpa den modulen också...

Det fins ju åtskilliga uppdrag som gått i stöpet för att de inte varit knutna till något ställe, kan tro att äventyrspel hade ganska bra förlust på de tidigaste uppdragen

// J
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: en anledning kanske

Om man köper ett äventyr ska det vara mer än ett vanligt äventyr resonerar de flesta, man betalar ju faktiskt för det.

Jag skulle personligen vara rätt nöjd med t.ex. en genomarbetad by med omgivningar, trådar till andra äventyr och intressanta slps och händelser. Den behöver inte vara platsbunden för det...

Har man inte mycket _mer_ nytta av icke-platsbundna saker som man kan använda när man känner för det? En taverna med slps och äventyrstrådar man kan slänga in var man vill; för att öka djupet i spelet eller starta sidospår. En enslig borg med en tokig borgherre man kan snubbla över när man gått vilse någonstans...
Det är IMHO rätt kul att få in element utifrån som gör en mer svårförutsägbar som spelledare.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Lönsamhet och äventyr...

"Det ansågs inte lönsamt nog eller något liknande..."
Grundregelbok > Köpes i bästa fall av alla i gruppen, för det mesta bara några stycken.
Tilläggsmodul typ "splatbooks" > Köpes av alla som gillar det den handlar om.
Äventyr > Köpes av SL.

Kort sagt, det ÄR enklare att sälja många regelböcker än många äventyr. Gissa varför det kommer ut nya upplagor till rollspelsregler hela tiden...? ;-)

Nightowl, konstig mutant som inte köper färdiggjorda äventyr. Oftast. Jag menar, har de en snygg framsida så...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Varför inte placera det i isolerad bergsby X som skulle kunna ligga på valfri (bergig) plats i mundana eller liknande?"

Dels för att det ger intrycket av att Mundana bara består av isolerade bergsbyar (vilket det inte gör), och dels för att det ser så fånigt ut med handouts med texter som "Möt mig vid brunnen vid [sätt in plats här]_________________, undertecknat [sätt in viktig person här]_________________".

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Dels för att det ger intrycket av att Mundana bara består av isolerade bergsbyar (vilket det inte gör),

Det är kanske däri problemet ligger. Världen är överdetaljerad och därför svår att jobba med.

dels för att det ser så fånigt ut med handouts med texter som "Möt mig vid brunnen vid [sätt in plats här]_________________, undertecknat [sätt in viktig person här]_________________".

Det går ju att göra snyggare, om man nu är villig att anstränga sig. Det är inte så svårt att göra ett äventyr som t.ex utspelar sig i ett skogigt område med ett tempel, en borgruin, en taverna och ett rövarband (med hemligt tillhåll). Detta kan sedan placeras någonstans där det kan tänkas finnas tavernor, rövarband, skog och gamla ruiner (d.v.s. nästan överallt).

f.ö:
Bara för att saker är svåra betyder inte att man inte bör försöka sig på dem. Jag skulle mycket hellre köpa saker från ett föratag som gör bra äventyr trots att det är svårt (chaosium) än ett som ordbajsar ut den ena tråkiga modulen efter den andra för att det är enkelt och lönsamt (white wolf).
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Är det inte roligare att göra egna äventyr då? De man kan köpa har ju väldigt varierande kvalitet, från ren skit (de äldsta DoD-äventyren) till riktigt bra saker (Warhammers "Power Behind the Throne"-serie).
Nä, visst är det väl ändå roligare att sitta och pyssla ihop allt själv? Då får man det ju garanterat som man vill ha det.

/Skuggvarg

PS. Skäms fortfarande över ett av mina första egna äventyr...riktigt uselt, om jag får säga det själv. DS.
PPS. Alla andra skulle nog ge det ännu lägre betyg än "riktigt uselt". DDS.

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
<I>Är det inte roligare att göra egna äventyr då?</I>

Roligare, men jobbigare... när man jobbar 40 timmar i veckan och har annat för sig på kvällar o helger blir det lite tajt med tid...

<I>Nä, visst är det väl ändå roligare att sitta och pyssla ihop allt själv? Då får man det ju garanterat som man vill ha det.</I>

Det som är bra i de färdigtryckta uppdragen är ju att de kan spela mer på konfliker och liknande. Det som man "avskyr" är ju när man spelat i ett land o gjort allt på ett sätt .. och så kommer det äventyr/suppliment som bygger på att det hänt anorlunda.. väldigt tråkigt...

Exempel : Kungen i Soldarn vill ju eventuellt skapa krig mot närliggande länder för att ena adeln... Låt säga att man nu gör detta som en kampanj... Soldarn öppnar krig mot grannländerna i väst... Kungen dör under slagen mm mm... så släpper NeoGames ett äventyr/kampanj som hyllas till skyarna där kungen har den viktigaste rollen... hur löser man det? Går man tillbaka o startar en ny spelargrupp som spelar i en alternativ dimension, där kungen inte dör senare? Eller gör man den nya kungen som den gamla? och att det åter igen är kris bland adeln? Oftast sabbar ens egna politiska (och även en del andra då givetvis) kampanjer det officiella modulerna..

// J
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: Lönsamhet och äventyr...

<I>Grundregelbok > Köpes i bästa fall av alla i gruppen, för det mesta bara några stycken.
Tilläggsmodul typ "splatbooks" > Köpes av alla som gillar det den handlar om.
Äventyr > Köpes av SL.</I>

Jag vet inte hur alla andra har det, men varför i hela friden skulle spelare också köpa en massa tilläggsmoduler!?! Jag tycker det redan är jobbigt som det är när man är två sl i gruppen, och båda kan världen bra... förhindrar ju insperation.. om alla i spelgruppen sitter med en massa moduler!!!! KAOS!!! Och varför ska man ha mer än 1 regelbok?! bara användbart när man skapar karaktärer typ... helt onödigt!

Enda tillfället då det säljs fler av någonting är väl om det är flera sl i gruppen, eller är det bara i min värld?
Skulle få fnatt om alla i gruppen satt med diverse regelböcker o moduler o påpeka det ena o det andra...
"Men alver har ju långa fötter..." skulle ju bli värsta besservisser spelandet!

Ujujuj... ack ack ack... *suck o stön*

// Jan
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
<I>Det går ju att göra snyggare, om man nu är villig att anstränga sig. Det är inte så svårt att göra ett äventyr som t.ex utspelar sig i ett skogigt område med ett tempel, en borgruin, en taverna och ett rövarband (med hemligt tillhåll). Detta kan sedan placeras någonstans där det kan tänkas finnas tavernor, rövarband, skog och gamla ruiner (d.v.s. nästan överallt).</I>

Men om man ska få det bra så ska ju helst namn och liknande stämma bra med landet... o då blir det konflikter...
Tycker att det blir en del jobb.. dock kan man ge ut enkla, mer äventyrsidéer på detta vis, med vissa kartor och liknande, men jag tror inte jag skulle vilja spela ett större uppdrag så... skulle bli för mycket jobb.. det är ju de stora maffiga uppdragen man är ute efter ju, typ Trakorien m.fl

<I>f.ö:
Bara för att saker är svåra betyder inte att man inte bör försöka sig på dem. Jag skulle mycket hellre köpa saker från ett föratag som gör bra äventyr trots att det är svårt (chaosium) än ett som ordbajsar ut den ena tråkiga modulen efter den andra för att det är enkelt och lönsamt (white wolf). </I>

Men det går ju inte att publicera en grej / år o leva på den, speciellt inte äventyr! har ett universal äventyr hemma (svenskt) som utgavs av något "spelföretag"... kan förstå att de föll rätt fort. Man kilar ju inte o betalar en massa pengar för att sen sätta sig o göra om det till ett annan plats och tid, inte jag iaf... då gör jag hellre ett eget eller frågar någon som har ett uppdrag till ett annat spel om äventyrs idén och sen bygger jag från det...

// J
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Lönsamhet och äventyr... (OT)

" Enda tillfället då det säljs fler av någonting är väl om det är flera sl i gruppen, eller är det bara i min värld?
Skulle få fnatt om alla i gruppen satt med diverse regelböcker o moduler o påpeka det ena o det andra...
"Men alver har ju långa fötter..." skulle ju bli värsta besservisser spelandet!"

Stackars dig vars spelare inte kan låta bli att bete sig sådär... Har jag aldrig haft problem med, faktiskt, utom under de första grottröjaråren (och då var det sällan mot SL man vände sig, utan mot andra spelare - vilket ju faktiskt är minst lika om inte mer irriterande).

Själv älskar jag spelare som är insatta i världen (jag menar, det är ju deras rollpersoner), och likaså de som kan reglerna (så slipper jag tänka så där). Och när jag spelar ett spel själv vill jag veta mer om regelsystemet och världen. Har inget problem med att skilja på min kunskap och min RPs.

"Men, om det finns hemligheter då!"
Jamen det är väl bara att ge fasen i de sidorna? Den som tjuvkikar får i stort sett skylla sig själv.

Och slutligen föredrar jag att man inte har en SL som har "sitt" spel; alla spel jag brukar få SL:a är sådana som jag tycker hemskt mycket om men aldrig får spela själv. Om en spelare går och köper sitt eget spel eftersom han tycker spelet är bara så COOLT ökar det chanserna att jag får spela mer.

Men om man har ditt problem (om du nu råkat ut för det, eller bara kallt räknar med att det blir en massa jävelskap om fler än SL vet vad som händer), eller ser spelet som att det är "SL mot spelarna", eller att SL är en Stor Underhållare som skall sitta och kontrollera hur spelet går... då kan jag förstå att man vill tjyvhålla på kunskapen.

Och du har EN poäng: eftersom många tänker som du, så köper ännu färre "splatbooks".

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: Lönsamhet och äventyr... (OT)

Ok, mina spelare är inte riktigt så illa.. men grejjen är att jag ändrar på allt. Står det en sak, så modifierar jag den lite grann, och då stämmer inte det som spelarna tror. Det är ju inte så bra om de antar en sak och jag anser att det inte är så, eller hur? (Givetvis kan man låta det bero på att rollpersonen har felaktiga uppgifter, men det blir lite snett om det handlar om dvärgarnas byggnadskonst och rollpersonen är en dvärg..)

<I>Men om man har ditt problem (om du nu råkat ut för det, eller bara kallt räknar med att det blir en massa jävelskap om fler än SL vet vad som händer), eller ser spelet som att det är "SL mot spelarna", eller att SL är en Stor Underhållare som skall sitta och kontrollera hur spelet går... då kan jag förstå att man vill tjyvhålla på kunskapen.</I>

Jag vill inte sitta och tjuvhålla på kunskapen, därimot vill jag inte att spelarna ska kunna "rätta" mig. SL har alltid rätt och det blir betydligt mycket svårare om spelarna har läst en sak och utgått från det hela tiden. Jag är absolut för att spelarna kan världen och till och med skapar den själva. Men det som jag tycker uppstår / kan uppstå är ju att mina tolkningar anses fel, eller om jag inte kan en grej och en spelare kan det, att det då blir konflikter. Jag är INTE en person som läser igenom moduler från pärm tll pärm 500 ggr, och således vet jag inte allt, och vill inte veta allt...
Om spelarna vet saker som står som jag inte har en suck om, så vill jag inte att de ska lära mig hur det ska vara. I det läget så kan jag inte påstå något annat (eftersom jag inte vet något om det) eller säga att det har fel. Det blir oerhört bekymmersamt för mig som spelledare, och extremt jobbigt, om jag måste tänka på allt som står i alla böcker mm när jag sätter ihop mitt äventyr.

exempel (överdrivet) : I drakar så kan ju hober se om någon ljuger (5xPSY %) Om mina spelare nu mötte en hob och tog med den till Greta Ljugare för att se vad hon tycker om saker och ting, och jag inte har en suck vetskap om att hober kan upptäcka lögner, så står jag där, med eventuellt ett helt uppdrag förstört (eftersom det gick ut på att ta reda på vilken av de olika sakerna som var sanna eller nåt).

I detta exempel kan jag iof säga "Hober kan inte göra det, jag anser inte att så är fallet", eller fuska med tärningarna... men om jag inte har tagit den ställningen så blir det ju väldigt svårt att säga det om det är en mer avancerad sak (politisk exempelvis)

Jag anser att spelledaren ska vara i kontrollen hela tiden, han ska sitta med "kunskaperna", vare sig det är påhittat eller inte, spelarna ska inte veta. De ska lära sig världen allt eftersom, det är tjusningen med rollspel. Att få uppleva saker. Det är ju inte lika kul att uppleva saker som man redan läst om, iaf inte enligt min åsikt.

Sen blir det ju komplicerat med monster och liknande. Eftersom jag har spelat sen jag var 9-10 så vet jag vad ett monster har för värden (ungefär) och om spelarna vet det så blir de inte ett dugg rädda för monstret, man kan inte säga "det kommer en grotesk varelse som ser si o så ut" utan att de säger (eller snarare tänker)... "Det är en orch, de klarar vi" även fast deras rollpersoner inte har en susning om vad det är o aldrig sett något så groteskt.

<I>"Men, om det finns hemligheter då!"
Jamen det är väl bara att ge fasen i de sidorna? Den som tjuvkikar får i stort sett skylla sig själv.</I>

JA, men nu var det ju det att det var ju inte spelledarens böcker de satt o kolla i, det får de gärna göra... no problemo.. men de jag skulle inte gilla om de stack iväg o köpte in Tiraker och satt o kommenterade (om inte annat än för sig själva) att Tiraker inte gör så där, så som han spelleder...

Detta är en av anledningarna till att jag en dag vill göra en egen värld, för då kan inte någon sitta o tänka att det ska vara si o så...

P.S. För övrigt har jag haft en spelare som under spelet satt och läste regelboken för att lära sig hur saker och ting fungerade, men han kom med extra regler (som jag som sl inte kände till eller sållat bort) mitt under pågående spel.. det gillar jag inte speciellt mycket. Spelaren gillade dock inte att spela rollspel speciellt mycket, så det gjorde inte så mycket.


// J
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Lönsamhet och äventyr... (OT)

"Jag vill inte sitta och tjuvhålla på kunskapen, därimot vill jag inte att spelarna ska kunna "rätta" mig. SL har alltid rätt och det blir betydligt mycket svårare om spelarna har läst en sak och utgått från det hela tiden."

Tja, hellre det än att de inte har läst ett jota och därmed inte har något att utgå ifrån. Har spelarna ingenting att utgå ifrån så kan de heller inte rollspela.

"Jag är absolut för att spelarna kan världen och till och med skapar den själva. Men det som jag tycker uppstår / kan uppstå är ju att mina tolkningar anses fel, eller om jag inte kan en grej och en spelare kan det, att det då blir konflikter."

Då säger man helt enkelt "veto!" och kör över spelarna, alternativt tar en kort paus och reder ut begreppen. Personligen föredrar jag alternativ två.

"Jag är INTE en person som läser igenom moduler från pärm tll pärm 500 ggr, och således vet jag inte allt, och vill inte veta allt..."

Tja, skyll dig själv. /images/icons/wink.gif

Jag föredrar en spelledare som har något på fötterna och har såpass mycket integritet att han står för det, än en som improviserar hejvilt av rädsla av att bli emotsagd.

"Om spelarna vet saker som står som jag inte har en suck om, så vill jag inte att de ska lära mig hur det ska vara. "

Där är vi helt enkelt olika - om spelarna har något att lära mig så blir jag bara tacksam!

"I detta exempel kan jag iof säga "Hober kan inte göra det, jag anser inte att så är fallet", eller fuska med tärningarna... men om jag inte har tagit den ställningen så blir det ju väldigt svårt att säga det om det är en mer avancerad sak (politisk exempelvis)"

Du har ett tredje alternativ: kör så det ryker!

Hoben kan vägra - han ska ju på picknick om en stund. Eller så ska han bara röka pipa först.

Eller så blir hoben skitstött över att bli använd som lögndetektor och vägrar samarbeta.

Eller så funkar det helbra ändå och Greta Ljugares lögner avslöjas, men i själva verket är hon bara förd bakom ljuset. Du går ut och tar en cigarett, planerar om äventyret lite snabbt och räddar vad som räddas kan!

En flexibel spelledare är en bra spelledare, och hobbitgrejen är en av de saker som tvingar en spelledare att vara flexibel. Man kan som spelledare inte förutsätta att spelarna inte ska hitta på egna lösningar (vare sig i regelform eller problemlösningsform). Tvärtom måste man vara beredd på att de gör det, och vara flexibel nog att tillåta sådana lösningar. Alternativet är stårytelling/spårvagn, och det är inte det som rollspel går ut på.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Men om man ska få det bra så ska ju helst namn och liknande stämma bra med landet...

Tja, det kan ju vara en praktisk sak att tänka på när man bygger sin värld. Man får se till att inte ha alltför vilt varierande språk och namnstandarder så blir det hela inget prob. Ett knep är att variera namn per art snarare än område (eon gör väl det?) vilket undanröjer de flesta problemen...
Om man sedan står ut med att platser heter saker som "gråskogen" eller "björnvad" snarare än "Grambork" eller "Xylper" så förblir det hela rätt enkelt :)

det är ju de stora maffiga uppdragen man är ute efter ju, typ Trakorien m.fl

Mjo, men sådana _jättestora_ äventyr kan ju fortfarande publiceras tillsammans med en stor områdesbeskrivning. Om det är som Trakorien+femte konfluxen är det ju inga problem att spela hela kampanjen enbart i det området.

Men det går ju inte att publicera en grej / år o leva på den,

Hur många i världen _lever_ på att göra rollspel? Om det är mer än ett par hundra skule jag bli ytterst förvånad. I sverige är det väl på sin höjd _en_ person...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Mjo, men sådana _jättestora_ äventyr kan ju fortfarande publiceras tillsammans med en stor områdesbeskrivning."

Problemet är att en sådan modul blir übertjock, vilket inte är bra för producenten. Inte nog med att modulen tar längre tid att göra (och därmed blir dyrare), den blir också ännu tjockare, vilket gör att priset blir så stort att man måste sänka marginalerna för att få modulen såld över huvud taget.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Hur vi gör:

<I>
"Oftast sabbar ens egna politiska (och även en del andra då
givetvis) kampanjer det officiella modulerna.. "</I>

Jo, om man är så kär i sina karaktärer att man inte kan
släppa ifrån sig dem för att spela med andra istället.
När vi gjorde ett liknande ting som du beskrev så gjorde
vi helt enkelt om rollpersonerna och satte dem i tiden innan
en viktig händelse (de hade störtat en Baron som tydligen
var livsviktig för storyn i en modul /images/icons/smile.gif), på så sätt är
ingen skada skedd och man kan spela äventyret under
naturliga omständigheter. Sedan löste vi hela efterspelet
med att spelarna fick välja vilken av de två karaktärerna
de ville spela och sedan fortsätta.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
<I>Problemet är att en sådan modul blir übertjock,[/i]

Det exemplet (femte konfluxen) rörde sig om en hel serie. Jag kan inte tänka mig att den gick med förlust (då skulle man väl inte fortsatt göra den?).

vilket inte är bra för producenten. Inte nog med att modulen tar längre tid att göra (och därmed blir dyrare), den blir också ännu tjockare, vilket gör att priset blir så stort att man måste sänka marginalerna för att få modulen såld över huvud taget.

Jag tycker det du säger är så tragiskt. Det är tur att Neogames inte verkar hålla med dig. Det är också tur att din egen produktion inte speglar denna "lönsamheten över allt"-filosofi.
 
Top