Nekromanti Varför säljer inte Chaosium mer grejer?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
(kom inte på nåt bättre ställe att lägga tråden)

Jo alltså, nåt jag hela tiden konstaterar när jag är ute och jagar efter Call of Cthulhugrejer är att dels finns nästan ingenting av det man vill ha att köpa, vare sig nytt eller begagnat - och dels finns det en helt sjuk mängd folk på jakt efter samma saker.

Senast Masks of Nyarlathotep trycktes tog det heller inte länge för upplagan att bli slutsåld, vad jag förstått.

Alltså, sitter Chaosium och fultrycker på produkter? Det finns ju herrejävulskt drag efter prylarna, och jag fattar väl att lulu.com och liknande inte når upp till stora C's standarder än men de kan väl sätta LITE rotation på arslena och börja tillfredsställa behoven? Är det inte så den här fantastiska marknadsekonomin är tänkt att fungera?



Egentligen är jag väl mest sur för att jag skulle vilja ha dels Masks i tryckt format (PDF finns ju att köpa, men vafan...), och dels för att jag verkligen, verkligen, verkligen skulle vilja köpa London Guidebook. Men jag blir fundersam.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
För att de inte är populära

(OBS! Här följer en pessimistisk förklaring som baseras på verkliga omständigheter. Om detta inte är vad som efterfrågas eller önskas, vänligen bortse från detta inlägg.)

Förklaringen är enkel:

Call of Cthulhu är inte ett populärt rollspel*.

(shit, det här inlägget tar tid, jag har druckit en halv flaska vin)

Alltså, CoC är populärt, på ett intellektuellt sätt. Det är världens bästa rollspel, alla älskar det, alla säger att det är bäst ... men ingen** spelar det.

Det innebär att det är svårt att bestämma hur stora upplagorna ska vara. Eftersom det finns ett ganska litet kundunderlag, kan det slå ganska hårt i försäljningssiffrorna. Och det blir svårt för butikerna att veta hur mycket man ska köpa in. Visst det är slutsålt, men vad betyder det? Att det står 1 kund och väntar på ett ex, eller 2 eller 22?

Oftast står det kanske 1 kund på kö, om man har tur. Oftast står 0 kunder på kö. Då satsar man hellre på spel som har 10 kunder på kö.

Och kunder som köper CoC-böcker är vana att jaga online, kanske till och med köpa direkt från Chaosium, och då blir det ännu svårare för butikerna att ta in rätt mängd böcker.

Så, svaret är: det är svårt att få tag på CoC-böcker på grund av den marknadsekonomiska dynamiken: efterfrågan finns inte där för att stödja en mer aggressiv utgivning.

/M

* jämfört med D&D eller andra rollspel alltså. Självklart spelas det av en massa spelare och så, men marknadsandelen är under 1%.

** Se ovan.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Re: För att de inte är populära

Jag kan bara bekräfta Magnus kommentarer. Dessutom bör man ha i bakhuvudet att Chaosium varit nära konkursens brant flera ggr. Om jag inte minns fel var exvis anniversary edition helt avgörande för bolagets fortlevnad, enligt de kontakter jag då hade med god insyn.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,674
Location
Stockholm
Re: För att de inte är populära

Ehm... ok? Min teori var att CoC är ett av de största rollspelen (efter D&D, WoD etc så klart). Men det är bara en gissning.

I en så liten bransch som rollspel kanske det inte räcker att vara ens tredje störst om man vill tjäna deg?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Re: För att de inte är populära

Brynolf said:
I en så liten bransch som rollspel kanske det inte räcker att vara ens tredje störst om man vill tjäna deg?
Tja, det kanske kan gå, men Palladium som är trea har ett helvete. Eller vänta är det Mongoose som är trea nu? Har svårt att ha koll ibland.

Chaosuim och Call of Cthulhu kanske är världens trettiofemte bäst säljande rollspel, marginellt större än ... alla andra som säljer mindre.

CoC är bäst. CoC säljer skitdåligt. Tyvärr är det så världen är.

/M
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Har du kollat Amazon ( http://www.amazon.co.uk/Complete-Masks-N...819&sr=8-20 )?

De har alltid försett mig med de CoC grejer jag velat ha inkl Complete masks(Jag tycker dock Spawn of Azatoth är bättre).
Jag spelade för övrigt CoC hela sommaren och om jag får rekommendera saker så säger jag Arkham+kingsportboken.

Övriga bra är escape from innsmouth, before the fall, compact trails of thsathoggua och adventures in arkham country.

Inställningen i våran grupp att vi vill se våra rp:s bli bättre och klara äventyr inom loppet av en spelkväll, så därför funkar de böckerna för vår del. Annars så är det väl bara se det som en rekommendation för vad som bör undvikas antar jag. :gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,674
Location
Stockholm
Re: För att de inte är populära

Magnus Seter said:
Brynolf said:
I en så liten bransch som rollspel kanske det inte räcker att vara ens tredje störst om man vill tjäna deg?
Tja, det kanske kan gå, men Palladium som är trea har ett helvete. Eller vänta är det Mongoose som är trea nu? Har svårt att ha koll ibland.

Chaosuim och Call of Cthulhu kanske är världens trettiofemte bäst säljande rollspel, marginellt större än ... alla andra som säljer mindre.

CoC är bäst. CoC säljer skitdåligt. Tyvärr är det så världen är.

/M

Oj! Jag förutsätter att du har rätt, men jag trodde verkligen CoC var stoort. Där ser man...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: För att de inte är populära

"Om jag inte minns fel var exvis anniversary edition helt avgörande för bolagets fortlevnad, enligt de kontakter jag då hade med god insyn."

Frågan är väl om inte Basic Roleplaying som de släppt är deras nya gamble då, den tog lång tid att göra och tryckte i stor upplaga... och fan vet om någon köper den. Utom jag då.


Storuggla, it's good brp man
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: För att de inte är populära

Brynolf said:
Oj! Jag förutsätter att du har rätt, men jag trodde verkligen CoC var stoort. Där ser man...
Precis som Magnus sa är CoC mer känt än spelat. Dessutom har Chaosiums produkter gått bäst utanför USA, som är den största marknaden (överlägset).

Erik
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
Det trista med Chaosium är ju att de gör så vanvettigt fula produkter. Vilket är förödande, eftersom det är settingen som är säljpunkten och inte regelmotorn.


//e
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Winterquist said:
Det trista med Chaosium är ju att de gör så vanvettigt fula produkter. Vilket är förödande, eftersom det är settingen som är säljpunkten och inte regelmotorn.

//e
Tja, jag tycker ju att systemet är betydligt värre än estetiken eftersom jag av jättemånga skäl inte gillar BRP... Det är trist att såpass många går mer på bilder än på text dock, särskillt i dessa tider då man nästan alltid kan testläsa previews på nätet...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Karlakarlen said:
Inställningen i våran grupp att vi vill se våra rp:s bli bättre och klara äventyr inom loppet av en spelkväll, så därför funkar de böckerna för vår del. Annars så är det väl bara se det som en rekommendation för vad som bör undvikas antar jag. :gremsmile:
Tja, inställningen i vår grupp är att vi vill lösa problem, spela vanliga människor, känna inlevelse och ta saker i den takt det kommer. Det regelsystem jag nyligen pulade ihop till vår CoC-kampanj (vi ska snart börja med Tatters of the King) har inte ens ett Erf-system, det du =)

Vi kommer aktivt att undvika alla äventyr som innehåller några större mängder strid eller alltför mycket rälsning...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Re: För att de inte är populära

Det är nånstans nu jag måste hålla mig jättemycket från att spy galla över D&D's storlek, spelare och utgivare.

Och över marknadsekonomin, givetvis.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Re: För att de inte är populära

krank said:
Det är nånstans nu jag måste hålla mig jättemycket från att spy galla över D&D's storlek, spelare och utgivare.
Då måste jag (i vanlig ordning) påpeka att D&D är helt avgörande för att skaffa en rekryteringsbas för alla andra rollspel.

Utan D&D-spelare – ingen rollspelsmarknad över huvud taget.

Övriga utgivare lever på smulorna från Wizards of the Coasts bord.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Re: För att de inte är populära

Dante said:
Då måste jag (i vanlig ordning) påpeka att D&D är helt avgörande för att skaffa en rekryteringsbas för alla andra rollspel.

Utan D&D-spelare – ingen rollspelsmarknad över huvud taget.

Övriga utgivare lever på smulorna från Wizards of the Coasts bord.
Jo, jag vet. Det är därför jag höll mig såpass mycket som jag gjorde.

Det betyder inte att jag tycker om att det är så. Jag tror att just D&D's dominans är en av de där sakerna som stör mig och frustrerar mig allra mest i hobbyn.

Jag tänker hoppas att "andra rollspel" sammantaget ökar i fortsättningen. Med lite tur är det nån som öppnar nya marknader som Nintendo gjorde med Wiin, så kanske vi blir av med monopoleländet och får lite mer pluralistisk marknad.
 

bobbo_UBBT

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
51
Location
Edsbyn
Re: För att de inte är populära

Frågan är väl om inte Basic Roleplaying som de släppt är deras nya gamble då, den tog lång tid att göra och tryckte i stor upplaga... och fan vet om någon köper den. Utom jag då.

Ja då är vi två stycken.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: För att de inte är populära

jag har också köpt den.. och ett flertal andra jag känner... så den säljer säkert.. men dock lite i jämförelse till D&D, givetvis.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: För att de inte är populära

Har inte läst hela ännu, men bortsett från att boken inte är så snygg är den bra, på ett så där pålitligt, genomarbetat Chaosium-sätt. Och gillar man brp så innehåller den ALLT i regelväg man någonsin kan behöva, så vitt jag kan se.
 

bobbo_UBBT

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
51
Location
Edsbyn
Re: För att de inte är populära

Jag gillar den. Fick världens inspiration av den nedre bilden på sidan 45
 
Top