Nekromanti Varför säljer inte Chaosium mer grejer?

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Re: För att de inte är populära

Den boken sammanfattar BRP-regler för olika genrer (fantasy, superkrafter, etc).

Om du förväntar dig något modernt, trendigt eller med influenser från indievärlden kommer du dock bli extremt besviken.

Boken är en sammanfattning av de åttiotalsregler som ju ligger till grund för nästan hela svenska rollspelshistorien och är därför intressant för oss som var med då. Men den lämnar ingenstans åttiotalet.

Jag kan således förstå både dem som säger "synd Chaosium missade chansen vitalisera BRP som en rollspelskraft för 2010-talet" och dem som säger "skönt Chaosium inte förstörde BRP med en massa modernt tjafs" alternativt "skönt Chaosium behöll full kompatibilitet med mitt gamla Call of Cthulhu eller RuneQuest".

Sedan att BRPs regler är i princip ospelbara om man tar dem direkt ur lådan, den insikten tror jag delas av alla oss som någonsin pillat med husregler till Drakar eller Mutant... :)

Vad jag menar med det är att BRP är kul för kalenderbitare som mig, men det finns ju en anledning Drakar, Mutant etc presenterar kraftigt ändrade regler jämfört med de "original" du hittar i BRP-boken.

Bara för att ta ett enda exempel (vi skulle kunna diskutera detta hur länge som helst):

Mutant (Järnringens UA alltså) innehåller "nymodigheten" att koppla färdighetsvärdena till grundegenskaperna genom att du köper FV i "knyten" där varje "knyte" är lika med ditt värde i en viss grundegenskap för varje färdighet.

Hade detta varit på åttiotalet hade denna regel ansetts vara djärv och nydanande. Och den (eller någonting liknande) är (i mitt tycke) helt självskriven för ett BRP spel.

Men något sådant finns alltså inte med i BRP-boken. (Det finns något, men inget lika enkelt eller lättfattligt)

Med andra ord, i mångt och mycket kan man alltså säga att exempelvis Mutant Undergångens Arvtagare är en mycket modernare utgåva av BRP än BRP självt! (Är inte lika insatt i de senaste upplagorna av DoD, så jag avstår att använda Drakar som exempel. Innebär inte att jag tycker Drakar är mindre modernt än Mutant)

Du skaffar BRP om du är intresserad av att spela med BRP-systemet i andra genrer.

Eller för att se hur långt utvecklingen egentligen gick i Sverige! :)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Re: För att de inte är populära

Äh, marknadsekonomi är rättvist, till skillnad från alternativen. Lever man på smulor från Wizards bord så har man inte förtjänat bättre.

Vill man mer får man se till att skapa något bättre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: För att de inte är populära

Vitulv said:
Äh, marknadsekonomi är rättvist, till skillnad från alternativen.
"Rättvist" skulle jag inte kalla det. Fast å andra sidan var aldrig socialdarwinism min grej, jag är ju en sån där hippie som gillar FN's deklaration om de mänskliga rättigheterna, idén om alla människors lika värde, och annat sånt där ickefascistiskt flum som inte får plats i en marknadsekonomi.

Vitulv said:
Vill man mer får man se till att skapa något bättre.
"Bättre" kan inte mätas objektivt, och jag kommer aldrig att gå med på den bisarra tanken att bara för att något säljer bra så skulle det behöva vara "bättre".

Eller, det beror ju lite på vad man menar med bättre. Bättre på att få sig sålt, kanske, men de egenskaper som gör att saker blir sålda (som t.ex att man tilltalar minsta gemensamma nämnare) är generellt sånt som får mig att kräkas.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Och så diskuterar vi rollspel

Marknadsekonomins för- och nackdelar hör inte hemma i den här tråden. Ta dem någon annanstans om ni måste.
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
krank said:
Tja, jag tycker ju att systemet är betydligt värre än estetiken eftersom jag av jättemånga skäl inte gillar BRP... Det är trist att såpass många går mer på bilder än på text dock, särskillt i dessa tider då man nästan alltid kan testläsa previews på nätet...
Att du inte gillar ett regelsystem är ju knappast en nyhet. Och att plocka BRP ur CoC produkterna är en no-brainer - du gör det i en handvändning. Dock har jag svårt att blunda för att de senaste CoC produkterna från Chaosium är fula (Tatters of the King undantagen). Och att detta ligger dem i fatet då spelets styrka är dess setting och känsla.

Så vad är värst? Ett regelsystem som du med lätthet kan bortse från, eller en produkt som får dina ögon att brinna?

//e
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
King in Yellow said:
Den bästa settingen till Call of Cthulhu är fortfarande Delta Green.
Har haft planer på inköp, men jag avskräcks lite av hela Arkiv-X-action-med-cthulhu-grejen... Jag känner att det finns risk at det blir stridsintensivt och kanske expfokuserat, och lite Dean R. Koontz-artat (dvs det "hemska" avslöjas efter tio sidor, resten blir mest splatter och skit)...
 
Top