Nekromanti Varför rider inga i fantasy rollspel?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Cybot said:
Oavsett om de är Arthurianska riddare, khazakstanska stäppnomader (inklusive tränade kungsörnar), mongoliska krigare eller orciska vargryttare.

Jag tror dock att man måste lägga ner lite krut på ryttar/riddjurs relation och hur awesome man är som ryttare jämfört med oberidet kanonfoder.
Night Goblin Squig Hoppers.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Tid och avstånd är sällan avgörande element i kampanjer och äventyr, och därför upplevs fördelarna med riddjur som mindre än krånglet.

I Kingmaker (pathfinderkampanj) är geografiska avstånd, liksom tid, typ helt avgörande faktorer, och mina spelare dividerade jämt och ständigt om hur de skulle färdas. De första tio levlarna blev det oftast till häst när terrängen möjliggjorde det.

Senare i kampanjen blev det mycket teleporterande, vilket så klart minskade behovet av mundana riddjur.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vitulv said:
Tid och avstånd är sällan avgörande element i kampanjer och äventyr, och därför upplevs fördelarna med riddjur som mindre än krånglet.

I Kingmaker (pathfinderkampanj) är geografiska avstånd, liksom tid, typ helt avgörande faktorer, och mina spelare dividerade jämt och ständigt om hur de skulle färdas. De första tio levlarna blev det oftast till häst när terrängen möjliggjorde det.

Senare i kampanjen blev det mycket teleporterande, vilket så klart minskade behovet av mundana riddjur.
Det reds en del på frammanade skugghästar, genvägar togs via skuggplanet och här och där flögs det på en kvast också. :gremsmile:
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Re: Fler "varför inte"

Arfert said:
Det kan ju funka om man är riddare med tjänare och flera hästar till sitt förfogande. Tänk ett Formel 1-stall, med mekaniker, flera bilar per förare etc. Där föraren motsvarar riddaren.
Det här. Jag har mest spelat D&D/OSR i olika former, och då tenderar rollpersonerna att vara gravplundrare/murder-hobos mer än riddare.

Sköld och spjut har använts ganska friskt, men ja, facklor oftare än lyktor.
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Mr_Si said:
Glöm inte att hundarna också kan varna för fiender som ligger i bakhåll, smyger på ert nattläger eller dylikt. Tränade hundar kan även funka som exempelvis spårhundar.

Mer hundar åt rollspelen! :gremtongue:
Haha, vad jag skulle lacka om jag gjort en stigfinnare med högt i spåra och en annan RP hade en spårhund. Utklassad i varje situation. :gremgrin:
 

Tzeraph

Veteran
Joined
8 Jul 2012
Messages
45
Re: Fler "varför inte"

Mr_Si said:
Två vapen beror nog på att man tycker det ser coolt ut.

Spjut har nog för många en image som "bondevapen", hjältar använder svärd eller stridsyxor.

Lyktor vet jag inte varför de inte används mer
Lyktor är ofta för dyra när man skapar karaktären :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: Fler "varför inte"

Förresten, borde det inte finnas lykt- eller fackelhjälmar eller harness eller nå't? Ska man ner i en grotta och det finns monster vill man väl inte offra ena handen för en fackla? Borde väl gå att hitta ett sätt att montera fast den så att den inte är alltför skrymmande, eller?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Re: Fler "varför inte"

Genesis said:
Förresten, borde det inte finnas lykt- eller fackelhjälmar eller harness eller nå't? Ska man ner i en grotta och det finns monster vill man väl inte offra ena handen för en fackla? Borde väl gå att hitta ett sätt att montera fast den så att den inte är alltför skrymmande, eller?
Var inte äldre lyktor rätt stora, tunga och otympliga och knappast något man sätter på huvudet? Och kan man verkligen slåss/göra saker med en sån klump på hjälmen?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: Fler "varför inte"

Jag vet inte, men om du kan byta ut en lykta mot en sköld känns det värt en del otymplighet.

EDIT: Ooh, lykta på skölden!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Fler "varför inte"

Om man har gått in i en grotta IRL (som undertecknad, höll på med grottklättring en gång i tiden) så inser man snabbt att man inte klarar sig utan ljus. Men en sköld är bara till besvär, helt jävla oanvändbar i en grotta.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Re: Fler "varför inte"

Väldigt lätt att fastna med en sköld. Faktum är att ett spjut i annan funktion än som en ten foot pole är ganska ivägen det med.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Fler "varför inte"

Anarchclown said:
Väldigt lätt att fastna med en sköld. Faktum är att ett spjut i annan funktion än som en ten foot pole är ganska ivägen det med.
Ett spjut funkar om grottan går rakt fram. Men de gör ju sällan det. :gremwink: (årets understatement).
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Re: Fler "varför inte"

Arfert said:
Om man har gått in i en grotta IRL (som undertecknad, höll på med grottklättring en gång i tiden) så inser man snabbt att man inte klarar sig utan ljus. Men en sköld är bara till besvär, helt jävla oanvändbar i en grotta.
Ja, helt klart. Utan ljus bryter man benen av sig ganska fort. Det gäller för övrigt om man skall springa runt i berg eller tät skog på natten också (i varje fall om det inte är månljus).

När det är snack om lyktor kom jag förresten att tänka på en ganska kul strid från den gamla De tre musketörerna-filmen (den från 1973 med Richard Chamberlain, Faye Dunaway, Charlton Heston och Christopher Lee). Där slåss Lee (kommer inte ihåg hans karaktärs namn) mot D'artagnan mitt på natten. De har båda vars en lykta med en lucka som de kan stänga. I filmen blir striden efter en stund medvetet komisk, men idén är rätt fräck. De ser inget om de har lyktorna stängda, men så fort en tänder sin för att få in en träff så ser den andra ljuset och kan hugga mot det.

Vet inte hur historiskt korrekt sådana lyktor är, men det borde kunna göras intressant i rollspel, kanske...
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Re: Fler "varför inte"

De var fantastiskt bra på sådana scener i den filmen. De har ju en där de mest bara halkar runt på isen när de ska slåss också.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Fler "varför inte"

Man har såklart en linkboy som bär lyktor och facklor åt en.
 
Top