Nekromanti Varför rider inga i fantasy rollspel?

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Det här är något jag började tänka på efter att sett om The Gamers: Dorkness Rising.
I nästan alla skilldringar av en äventyrsgrupp i ett fantasy rollspel jag sett, må det vara spelkrönikor, serier, film m.m, eller själv varit med om, så har de enda hästar som används varit apostlahästarna.

Att använda sig av ett riddjur verkar inte vara en del av äventyrandet, vilket inte minst märks på att många fantasy rollspel ofta har väldigt kortfattade och ofullständiga regler om riddjur eller strid till häst.
Visst finns det undantag både i hur enskilda spelgrupper gör och i reglerna hos olika rollspel men dessa är som sagt ofta undantag.

Så vad beror detta på? Är det någon efterhängsam tradition som lever kvar från de allra första grottkrälen i början av rollspelens barndom när riddjur inte passade in i spelen?
Är det någon undermedveten önskan hos rollspelare att imitera Frodo och vänner på väg mot Mount Doom?
Varför rider ingen i regel i fantasy rollspel?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fler "varför inte"

Varför används inte sköldar mer, utan alla vevar med två vapen?

Varför används inte spjut oftare?

Varför använder inte folk lyktor, utan envisas att veva med facklor?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Re: Fler "varför inte"

Krille said:
Varför används inte sköldar mer, utan alla vevar med två vapen?

Varför används inte spjut oftare?

Varför använder inte folk lyktor, utan envisas att veva med facklor?
Om man ska få fram ett enda svar som funkar hyggligt på alla frågorna så är det nog: För att folk inte vet hur de/det funkar.

Oavsett vad folklivsfantatikern säger var folk inte så dumma i huvudet förr i tiden, utan de använde ju pryttlarna på en himla massa vettiga sätt. Vettiga sätt som det inte är så självklart för oss att lista ut i efterhand. Då blir det lätt att man tar nåt man känner igen, eller som ser coolt ut.

När det gäller lyktor tycker jag de är rätt vanliga i OSR/gamm-D&D. Man kan ställa ner dem, och olja är spelets superavapen mer eller mindre. Facklan lever vidare för att man vill ha en öppen eld att antända sagda olja med när man dränkt in nån/nåt med den, och för att man kan slå folk med den. Och så är de billiga i utrustningslistan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Savage Worlds får ofta folk att rida när man spelar fantasy. Det beror på att en kavalleri stöt mot fiendetrupper ger rejäla bonusar och man kan fortsätta rida förbi folk som man anfallit från hästrygg vilket gör att man kan bryta rakt igenom försvarslinjer. Så folk har med sig hästar för att kunna använda dem i strid. (stridshästens stats är för övrigt sinnessjuka och spelar man en magiker med stat bost magin för att öka hästens fighting skill och djur kontrolls magin är det inte en icke-effektiv taktik att få fiendens hästar att slå ihjäl deras ryttare.)

Jag tror ett problem är att folk tycker hästar är lite tråkiga eller att de inte passar in i konstigare fantasy världar. Jag brukar ha med rid hundar, enorma tarantellor och Chocobos som allternativ till hästar vilket får fler folk att vilja rida något eftersom det får mer karaktär. Det får också folk att fånga monster att rida på. En spelare skaffade ett enormt rust monster att rida runt på för att skydda sig från fighters medan han kastade magier på folk.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Re: Fler "varför inte"

Kommer bara att tänka på min fantasykaraktär som hade sköld, spjut och red på häst nu.
Note, det var ett kortspjut och en bucklare och bucklaren användes inte på hästryggen så det var inte tornermundering precis.

/Luna Lovegood
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Tror det handlar om att man ska ner i grottor så ofta och då är det krångligt med hästar.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Re: Fler "varför inte"

Två vapen beror nog på att man tycker det ser coolt ut.

Spjut har nog för många en image som "bondevapen", hjältar använder svärd eller stridsyxor.

Lyktor vet jag inte varför de inte används mer
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,006
Location
Smålands golvbrunn
Spela Pendragon, Chryckan. Där rider alla jämt, för en riddare utan häst, är, trots allt, bara en vanlig människa.

Eller, man rider inte för att det inte ger några direkta fördelar i spelet/inte finns några vettiga regler kring hästar (eller andra riddjur).

Magnus Edlund har skrivit bäst (?) om detta fenomen, i Sinkadusmåndag, del 7:

Eva Jangö lever i villfarelsen att rollspelare bryr sig det minsta om hästar. Hon skriver insatt som saker som skötsel, hur man väljer en häst, hästars personlighet, och vad man ska tänka på när man besöker hästhandlaren. Nu råkar det ju tyvärr vara så att 99% av alla rollspelare i hela världen fullständigt skiter i hästar. Deras intresse kan enklast spaltas upp så här:

Har min rollperson en häst?

Om ja, kan jag använda hästen i strid?

Allt annat är ovidkommande.
Det jag undrar är, vilka spel har bra regler för riddjur?
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Generellt gör jag inte karaktärer på häst för att jag vanligtvis inte gör karaktärer med mycket pengar och de vanligtvis inte kommer från nomadfolk, det sagt så är det ju bara varför jag inte oftast gör hästburna karaktärer.
Iövrigt håller jag med God45 att det bör finnas andra riddjur än häst även om jag föredrar att de är i grund en del av spelvärlden och inte bara första bästa monster man hittar i skogen.

/Luna Lovegood
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Re: Fler "varför inte"

Varför används inte sköldar mer, utan alla vevar med två vapen?
Eftersom folk inte använder de fantastiska Shields shall be splintered reglerna: Länk :gremsmile:

Varför används inte spjut oftare?
Reach reglerna i 3.5 är faktiskt rätt bra på att fixa det. Spjut når 10 fot istället för 5 vilket gör dem till ett rejält bra val. Jag gillar också regler som gör dem effektiva mot folk som rusar mot en eller rider mot en.

Varför använder inte folk lyktor, utan envisas att veva med facklor?
Eftersom facklor är coolare än lyktor! :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Nu fick jag en flashback från näe jag var ny på rollspel och vi lirade DoD 4. Vi hade alltid hästar som vi red på, men så kom vi in i nån borg/grotta/whatever och då fick vi ju lämna hästarna utanför. Flera timmar efter vi kommit ut och traskat omkring så kläcker nån ur sig "men hade inte vi hästar?" och så fick SL säga antingen "ööööh, jo, ni sitter på dom nu hux flux" eller "surt polarn, ni har glömt era hästar och får köpa nya (eller gå och hämta dem)".

Varenda gång. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag vet inte, jag känner inte igen det fenomenet. Jag har ofta riddjur eller en packåsna, ofta har jag en vagn eller en båt. Face it, jag skulle inte själv vilja bära på allt stuff en äventyrare släpar runt på...

En vagn eller en båt ger också en fast punkt i karaktärens liv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Eva Jangö lever i villfarelsen att rollspelare bryr sig det minsta om hästar. Hon skriver insatt som saker som skötsel, hur man väljer en häst, hästars personlighet, och vad man ska tänka på när man besöker hästhandlaren. Nu råkar det ju tyvärr vara så att 99% av alla rollspelare i hela världen fullständigt skiter i hästar. Deras intresse kan enklast spaltas upp så här:
Har min rollperson en häst?

Om ja, kan jag använda hästen i strid?

Allt annat är ovidkommande.
Det här är helt sant :gremsmile: Skämtet i en av mina grupper är att hästar är motorcyklar. Lämnar man dem någonstans stannar de där om de inte blir stulna. Man måste tanka och tvätta dem ibland och man vill helst ställa dem i ett garage om det regnar. Men annars behöver man inte bry sig, det är inte som om de lever eller något :gremtongue:
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
God45 said:
Det här är helt sant :gremsmile: Skämtet i en av mina grupper är att hästar är motorcyklar. Lämnar man dem någonstans stannar de där om de inte blir stulna. Man måste tanka och tvätta dem ibland och man vill helst ställa dem i ett garage om det regnar. Men annars behöver man inte bry sig, det är inte som om de lever eller något :gremtongue:
Nu vill jag ha regler för att trimma hästar!

/Luna Logood som gärna rider på en tolvcylindershäst
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Nu vill jag ha regler för att trimma hästar!

/Luna Logood som gärna rider på en tolvcylindershäst
8-bit theater har bra grejer om det här :gremsmile:

Trimmad Chocobo

De har också vad som händer när folk försöker ta ut en vettig avgift för att ha folks hästar i ett stall :gremsmile:

Stall
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eon, ofc. Eon har ju regler för allt.


Eon är faktiskt också spelet där sköldar har så bra regler som de borde ha, dvs, de äger totalt. Men likfullt använder rollpersoner aldrig någonsin dem, och detta gör mig ganska tvivlande till filosofin att det är brist på vettiga regler som är boven i dramat både vad avsaknaden av sköldar och hästar anbelangar.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: Fler "varför inte"

Krille said:
Varför används inte sköldar mer, utan alla vevar med två vapen?
Med tanke på att rollpersoner oftast har feta rustningar så är det helt logiskt att skippa skölden. Däremot kan man undra varför de valde ett andra vapen i stället för att skaffa sig ett tvåhandsvapen.

Krille said:
Varför används inte spjut oftare?
Ungefär samma svar, men nu är det motståndarna som har feta rustningar eller så är de stora monster. Då är inte spjut något höjdarvapen. Pålyxa vore bättre.

Krille said:
Varför använder inte folk lyktor, utan envisas att veva med facklor?
Bra fråga.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
För att hästarna har en tendens att bli uppätna av monster. Dessutom kräver de en massa underhåll vilket seriösa äventyrare inte har tid med (och någon väpnare/tjänare vill de ju inte ha med sig).

Äventyrare har så mycket galenskaper för sig så det är svårt att ha med sig och ta hand om djur.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
God45 said:
Det här är helt sant :gremsmile: Skämtet i en av mina grupper är att hästar är motorcyklar. Lämnar man dem någonstans stannar de där om de inte blir stulna. Man måste tanka och tvätta dem ibland och man vill helst ställa dem i ett garage om det regnar. Men annars behöver man inte bry sig, det är inte som om de lever eller något :gremtongue:
Motorcykel? Nej, fordonet heter havremoppe.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Fler "varför inte"

Sen, om man vill vara lite Culture Gaming-rollspelare, kan man konstatera att folk red lite i verkligheten också, om man ska hålla sig till Europa. Och red de var mulor, åsnor och mulåsnor ganska vanliga. Hästar (och i synnerhet stridshästar) var skitdyra och reds mest just till strid. På vägen till slagfältet red man på nåt billigare eller gick (och ledde hästarna). Hästar är dessutom inte praktiska, de kräver en massa omvårdnad för att inte gå sönder, rätt foder etc. Det kan ju funka om man är riddare med tjänare och flera hästar till sitt förfogande. Tänk ett Formel 1-stall, med mekaniker, flera bilar per förare etc. Där föraren motsvarar riddaren.

Sen var det ju förmodligen annorlunda för ryttarfolk som mongolerna, med tuffare kusar. Men jag har ingen koll på deras hästlogistik.
 
Top