Nekromanti Varför panteoner?

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Kringående manövrer

"You not half the man he is"

/images/icons/cool.gif tja så tjock är han inte så vi måste utgå att du är spinkig *skrattar*..
Jag bara skämtar..



Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Jag ogillar också stora och stereotypa panteoner a la ADD världarna. Däremot kan jag tipsa om att slå upp lite om De gamla keltiska gudarna, de har väldigt "fina" personligheter, katolsk helgondyrkan (suveränt för rollspel imho!) och östasiatiska legender om lokala gudar andar och demoner.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Culture gaming

"Culture gaming" är ett uttryck jag först tror kommer från Paul Mason's fanzin Imazine (bara för det har jag tappat bort URLen till nätversionen). Det går ut på att spela en kampanj där man, enkelt uttryckt, sätter sig in ett annat tankesätt än det man är van vid, i motsats till säg Call of Cthulhu eller Vampire; i det första fallet springer man på parakosmiska monster, i det andra blir man vampyr, men bakgrunden är ändå den modernt västerländska. Det skiljer sig framförallt från allmän Dragonlance-fantasy, där alla tänker och beter sig som moderna västerlänningar, fastän det skall utspelas i en uråldrig fantasyvärld bortom tid och rum...

En av Masons poänger är att det verkligen är lärorikt rollspel; en av mina är att det i fantasysammanhang ger en bra mycket större sense of wonder än hur många drakar, uråldriga förbannelser och jättekonstiga fantasyspråk som helst.

Nightowl, culture gamer om han inte får spela "matinéspel" ett uttryck han anser sig ha uppfunnit själv

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Varför inte?

Eller just nu snarare Hero Wars, eftersom det händer mycket på Glorantha-fronten just där (RQ är ju dödare än Ereb Altor...).

Andra höjdare i sammanhanget är att Guardians of Order skall komma ut med ett Tekumel-spel, samt "historisk fantasy" av bra klass: själv skulle jag varmt rekommendera Pendragon och Sengoku.

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Glömde: Eller Västmark ! [NT]

sakta det går med banaaan...

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Culture gaming berätta mera

Nu bönar hatten och frågar dig kan du inte URL hitta för hatten blev nyfiken och vill veta mer om denna Paul Masons fanzin...

Allt jag vet är att jag är nyfiken och vill veta mer..

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Culture gaming berätta mera

http://www.tcp-ip.or.jp/~panurge/imaz.htm Mason är kung!

Jag tror nummer 22 är den där han börjar snacka om det, men alla nummer av Imazine är läsvärda. Speciellt Masons eget projekt "Heroes of the Water Margin" (fantasy-historia i gamla Kina), recensionerna och den glödheta (trots segt mellan numren) insändarsidan brukar vara värda en nedladdningstid.

Nightowl, unashamed Mason-fan

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Culture gaming berätta mera

tackar ödmjukast

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Mason rockar!

Wow, den här snubben Paul Mason rockar verkligen. Kollade in hans china rollspel. Många bra grejer ;)))
Tack för den!
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Culture gaming berätta mera

*Phuu* med värkande ögon och svidande fingrar kan jag stolt säga att jag har läst allt *ler* ( översättning = Läst en hel del skummat igenom resten )
Och jag är imponerad han är bra riktig duglig tyvär så fann jag att han ibland pratar ovan folks huvud specielt vad gäller kina och orienten i vissa fall vilket gör det svårt för dom som inte är insatta i den orientiska och rollspelskulturen att kunna följa med hans argument.. /images/icons/cool.gif
Fast det är klart läsvärt och jag kommer läsa ut allt i lugn takt imorgon eller senare någon gång i veckan när jag har tid och orkar..
tack än en gång för att du gav mig länken och den är klart läsbar specielt det han sa om Culture gaming är bra och specielt i och med att han gav ett så bra namn åt "problemet"

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag håller helt med vad gäller keltiska gudar; Dagda, Nuadha Airgedlámh och Oghma slår det mesta, och de tillhör bara ETT av gudafolken!
*shameless plug*

Feliath - amatörmytologiker, proffsmytoman
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför inte?

"när man skapar en "ny" spelvärld handlar det enligt min mening om att uppfinna hjulet på nytt."

Det spelar ingen roll om man skapar en ny religion från scratch, inspireras av existerande religioner eller plankar en existerande rätt av. För att det ska bli bra måste man slita häck i vilket fall. Jag har lagt ner mängder av research på medeltida kristendom och dess influenser i det medeltida samhället inför Västmark. Trots att jag "plankade rätt av" var jag tvungen att göra grismycket jobb. Jag hade inte kommit billigare undan om jag inspirerats eller uppfunnit.

Summa kardemumma: kvaliteten på resultatet står i proportion till mängden arbete man lägger ner. Dåligt arbete = dåligt resultat, oavsett om man uppfinner eller plankar. Gott arbete = gott resultat, oavsett om man plankar eller uppfinner.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Re: Kringående manövrer

Ditt antagande är rätt insiktsfullt. Jag har efter en längre tids sjukdom blivit enormt smal efter att gått och var ganska smal hela livet. Jag kämpar nu för at gå upp i vikt.
"Stor i orden, liten på jorden" :]

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: *rodnar*

Hoppas att du är friskt nu.
Att sjukdoms banta är inte skoj och inte trevligt det vet jag...

Själv har jag inte gjort det men jag har sett vänner och familj som HELT tappat aptiten på grund av sjukdom.

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Gudar, enligt mig, bör fylla ett syfte. Oavsett om de följer kategorier, existerar som motpoler eller helt enkelt bara finns "för att vara gudar" så fyller de ett syfte. Personligen använder jag kategorier av den enkla anledningen att hela TDS går ut på just gudar och gudarnas konflikter.

Det handlar inte om hur du ber till gudarna eller vad de heter - det handlar om hur trovärdigt det kan kännas att folk tillber dem.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Arbetsmoral

Skulle vara intressant och höra vem som trodde man fick ett bra resultat utan att behöva arbeta för det...

...Frank Andersson 4 prez!!!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Arbetsmoral

"Skulle vara intressant och höra vem som trodde man fick ett bra resultat utan att behöva arbeta för det..."

Det finns två kategorier av sådana människor:

1) De som vill rida på vågen av andras framgångar.
2) De oerfarna som inte har lärt sig den hårda vägen att arbete ger resultat.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Varför inte?

<I>"Summa kardemumma: kvaliteten på resultatet står i proportion till mängden arbete man lägger ner. Dåligt arbete = dåligt resultat, oavsett om man uppfinner eller plankar. Gott arbete = gott resultat, oavsett om man plankar eller uppfinner."</I>

Jag håller helt och hållet med, men samtidigt känns det bättre att skapa något som har en personlig prägel än att endast plagiera. Dessutom vet jag inte om proportionen arbete-resultat alltid överensstämmer. Tidigare la jag ned enorma krafter på att skriva saker som inte ens jag var intresserad av. Med andra ord inget resultat men massor av bortslösade krafter.

För övrigt: Den som regelbundet läser alla sina gamla spelböcker kommer gång på gång drabbas av déjâ-vu. Saker och ting går igen nästan överallt och anledningen är att, även om rollspelare ofta har mängder med fantasi, så är det hemskt svårt att vara originell. Inte ens om du sitter med tanken "nu ska jag göra något helt nytt" är det ens en 10-procentschans att det blir helt nytt.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Dynamik uppstår ju när olika faktorer möts. Självklart måste det finnas mer än en religion för att spänningar skall uppstå. Spänning är ju ofta det som driver rollspelandet och framför allt gott rollspelande.

Den fria världssyn/andedyrkan är naturligtvis inte den enda som skall ingå i min produktion, men utgöra en större del för att just kringgå den klassiska panteonen som jag har lite svårt för.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Exakt vad innebär "den klassiska panteonen" ? Det är fler än två religioner (...) som använt sig av olika kategorier gudar, den ende guden eller annat som är mycket vanligt i dagens rollspel.

Hur skulle du själv lägga upp det ?
 
Top