Nekromanti Varför panteoner?

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Har funderat länge på varför alla spel måste innehålla hela panteoner med gudar kontra Den Ende (mo-ho-ho-oaaah!). Exempel på dåliga gudar enligt mig är syftesgudar (definition Kaos-gud, Krigs-gud, Döds-gud, Natur-gud). En gud måste väl vara mer komplicerad än så?

Varför läggs inte mer energi på att framställa religioner som går mer hand i hand med andedyrkan eller shamanism/förfadersdyrkan (utan att bli "Eon/Rolemaster/Nekromantiker-shamaner"?

Något som jag jobbar på är en jävligt fri världssyn/andedyrkan (spin-off från R. Crowe i Gladiator när han ber till sina avbilder av familjen).

Någon som har nån konstruktiv kritik?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varför inte?

"Exempel på dåliga gudar enligt mig är syftesgudar (definition Kaos-gud, Krigs-gud, Döds-gud, Natur-gud). En gud måste väl vara mer komplicerad än så?"

Varför det? Titta bara på asatron, keltisk tro, klassisk grekisk och romersk mytologi, den egyptiska religionen, tidig babyonisk och fenicisk, den fortfarande spridda hinduismen eller helgondyrkan i katolicismen.

Och bara för att en gud är syftesgud så behöver den inte vara simpel. Jag fascineras fortfarande över de tämligen komplicerade koncepten kring Isis och Osiris och deras koppling till egypternas mumifieringsprocess.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Kanske är en gud så komplicerad för alla levande väsen att den endst kan ses och upplevas som lätt tolkad och simpel... till och med för en SL...

(Ibland så ser man inte skogen för alla träd... eller hur det nu va´=)



Blackstorm
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Re: Varför inte?

Min åsikt är att spelkonstruktörer i allmänhet lägger för litet tid på religioner och dess kulturella påverkan.

Att sedan vissa mytologier är mer exploaterade än andra (som influenser så att säga), är enligt mig trist. Håller med dig, Isis och Osiris är extremt intressant, men när man skapar en "ny" spelvärld handlar det enligt min mening om att uppfinna hjulet på nytt. Du kanske inte håller med mig, men vad är då fantasy? Som AD på en reklambyrå (inriktad på varumarkeshantering) kan jag inget annat säga än;

Varumärkesintrång!

Fantasy hade aldrig uppstått utan mytologier och sägner. I mina ögon betyder då slutresultatet allt, inte varifrån inspirationen kommer.

Gör då en ny produkt som höjer sig över orginalet. Det är svårt, jag vet, men det går. Ett billigt plagiat vill ingen ha!

Kontentan av mina åsikter är; lägg ner mer energi på konstruktion av religioner. Det skapar individens världsbild och den stämning som genomsyrar varje rollspel med dignitet.

För övrigt Krille, ville jag bara passa på att berömma dig för Västmark. Är i allmänhet mycket kritisk mot rollspel, men Västmarks setting visste var den tog. Med annorlunda layout har ni material som går i klass med många erkända spel. Inget fjäsk - gott arbete skall uppmuntras.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Du har en poäng i komplexitetsfrågan.
Men ur ett kulturellt perspektiv då? Har inte guden något mer att tillföra?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Nej en gud "måste" inte vara mer komplicerad. Det finns massor av olika grader av komplexa gudomligheter i diverse olika spel.

Och varför shamanism och andedyrkan skulle vara bättre än en panteon av gudar har jag ingen aning om.

Hur stor inflytande de diverse gudarna, andarna eller övernaturliga krafterna har på spelen är olika från spel till spel och är olika från jordisk kultur till jordisk kultur. Jag tycker att det är upp till konstruktör och spelledare att välja hur mycket del av det vanliga livet/kulturen/världen gudarna ska vara.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Exempel på dåliga gudar enligt mig är syftesgudar (definition Kaos-gud, Krigs-gud, Döds-gud, Natur-gud). En gud måste väl vara mer komplicerad än så?</I>

Som Krille påpekat, i så fall har ett antal religioner som folk tror/trott på i verkligheten "dåliga gudar" också. Tematiska gudar kan ha flera olika aspekter och dyrkas med olika attribut i olika regioner, så det är inget okomplicerat med det.

<I>Varför läggs inte mer energi på att framställa religioner som går mer hand i hand med andedyrkan eller shamanism/förfadersdyrkan</I>

Kan man väl, men animism och polyteism är två olika saker (även om andar och gudar kan
förekomma i samma världsbild). Det har inte med för/emot panteoner att göra.

För övrigt, det finns/har funnits gott om existerande shamanistiska religioner i verkligheten också, så motsäger du inte ditt eget senare argument om "uppfinna hjulet på nytt" och "billiga plagiat" här?

--
Åke
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Du missuppfattar mig. Jag menar om du skall göra ett plagiat (uppfinna hjulet igen), gör det ordentligt.

Jag säger inte att verkliga gudar eller religioner har "dåliga" gudar. Spelkonstruktörer borde kanske bara gör mer än ett dåligt plagiat. Lägg lite tid på hur religionen har influerat kulturerna runt omkring, istället för att säga "det är bara så".

XXXTematiska gudar kan ha flera olika aspekter och dyrkas med olika attribut i olika regioner, så det är inget okomplicerat med det.XXX

-Precis. Med gör också spelreligionerna så pass nyanserade att man kan se dem ur olika perspektiv. Få spel gör det.

...va faan vet jag? Jag är ingen jävla kulturhistoriker. Försöker bara få lite perspektiv på onyanserade rollspelsreligioner. Jihad på er!
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Naturligtvis finns det olika grader av komplexitet. det bör nog vara så också för att bibehålla en mystik kring det okända. Är allt skapt efter en mall blir nog världen (religioner) rätt så förutsägbara.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Re: Dagens dumma fråga

Så här kan man säga. Inget är så bra så det inte kan bli bättre! (Fråga Gud eller Djävulen).

OK. Konstruktiv kritik efter mina referenser.

Layout
Den kan bli bättre. Renare och snyggare och rent typografiskt tydligare. Illustrationerna kan kännas lite enformiga. Kunde ha gjort det bättre själv.

Information
Lättförståeligt innehåll. Tydligt språkbruk med trevlig känsla för exemplifieringar av regler. Omfattande utan luckor. Kunde inte ha gjort det bättre själv men försöker gärna.

Research
Ni verkar ha gjort ett mycket genomgående researcharbete för att komma dit Västmark är idag. Kunde inte ha gjort det bättre och kommer inte ens försöka.

Hoppas jag gett dig feedback utan att sänka dig (inte för att jag tror det :oP).

MVH

Mr C

"Med diplomati kan man icke kringå Krille"

-gammalt forumordspråk
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag säger inte att verkliga gudar eller religioner har "dåliga" gudar. Spelkonstruktörer borde kanske bara gör mer än ett dåligt plagiat. Lägg lite tid på hur religionen har influerat kulturerna runt omkring,</I>

Då tror jag att jag vet vad du menar; jag brukar kalla det gudagäng-syndromet (konstruktörerna hittar inte på en religion, de hittar på ett gäng gudar - det är viss skillnad), nära besläktat med "magi är en skill" (autentiskt citat från fd spelkonstruktör, som svar på frågan om vad magi <I>är</I> för något).  Vill man kulturgäjma ordentligt så bör världsbild, religion, magisystem och kultur höra samman (med brasklapp för att kulturen även influeras av yttre kontakter och av vardagspraktiska faktorer). På rak arm är väl Gondica det enda svenska fantasyspel av idag som gör det, fast det var jag som propsade på det. (-:

<I>-Precis. Med gör också spelreligionerna så pass nyanserade att man kan se dem ur olika perspektiv. Få spel gör det.</I>

Håller med om att det inte är speciellt vanligt, fast culture gaming är inte så vanligt överlag.
Kan även ge ett par otryckta exempel, <a href="http://hem.passagen.se/strix/thyliab.htm">här</a> och <a href="http://hem.passagen.se/strix/aeruun.htm">här</a> på Nightowls hemsida.
(Fan-arbeten till det spelet brukar även utgå från att de olika folkslagens olika religioner egentligen beskriver vitt skilda tolkningar av en och samma världsordning.)

--
Åke
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Re: Samma språk

Det talar vi! Samma språk asså!

Kallas det culture gaming? Intressant. Skall kika på länkarna du bifogade lite senare. Måste jobba lite också. Tyvärr.

Tack för synpunkterna.

Mr C
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Kringående manövrer

"Med diplomati kan man icke kringå Krille"
Det är svårt att kringå honom rent fysiskt oxå, han är en riktig tjockis :]

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Re: Längre steg och oftare!

"Twice as fast as a speeding bullet, but only half as agile"
Har nog aldrig riktigt försökt springa runt dig på allvar, det känns som en väldigt meningslös sysselsättning.

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 
Top