Varför nämner rollspelsrecensioner sällan författarnamn?

Se DET känns som en mer relevant fråga =D

Har jag ens läst en brädspelsrecension de senaste fem åren? Antagligen, men jag minns inte vilket spel eller var jag läst den i så fall. Det är inget jag roar mig med regelbundet

Är din uppfattning också att rollspelsrecensioner _inte_ gör det? Läser du i så fall dessa recensioner på samma ställe som brädspelsrecensioner?
nu tar jag till mig mina brädspel och rollspels recensioner på helt olika ställen så liknelser blir konstigt.
(Jag är av åsikten att rollspelare ger dåliga rekenendationer till brädspel, och brädspelare ger dåliga rekenendationer till rollspel).

Men jag upplever att brädspel recentionerna har mycket mer fokuserat på personerna bakom , medans för rollspel ligger fokus på förlaget.

Men jag upplever att brädspel recentionerna har mycket mer fokuserat på personerna bakom , medans för rollspel ligger fokus på förlaget.
Det kan ju så klart vara mitt initialt totala ointresse av vem som gjort vad som gör att jag bara inte uppmärksammat det. Det jag primärt tittar på är hur något ser ut.

Ser det kul ut så kan man börja gräva i det och nånstans kanske upphovsperson dyker upp i det grävandet. Men egentligen bara för att kolla om det finns någon uppenbar kontrovers kring dem eller deras spel. Oavsett om det gäller rollspel eller brädspel.

Med några få undantag så klart. Namn som Egerkrans, Seter, och Rejec kan så klart få mig att haja till och gå tillbaka för en närmare titt.

Varför har rollspelsböcker sällan foton och informationstext om författarna i boken?
Traditionellt har det varit för att rollspelsförlagen inte ville bygga enskilda spelskapares varumärke, utan sitt eget. Vilket i och för sig gjorde att tex TSR tappade många av sina skribenter, för att de inte fick cred för det de gjorde.

Sen blev det någon slags kutym.

Traditionellt har det varit för att rollspelsförlagen inte ville bygga enskilda spelskapares varumärke, utan sitt eget. Vilket i och för sig gjorde att tex TSR tappade många av sina skribenter, för att de inte fick cred för det de gjorde.

Sen blev det någon slags kutym.
Ja, vilket ju också är ett kasst arv som jag tycker att recensenter kan bidra till att bryta.

Den mest produktiva frågan borde väl vara

Har vi nån spelrecensent på forumet som skrivet en recension utan att namnge spelförfattaren?

Om ja, varför namngav du inte spelförfattaren?

Den näst mest produktiva frågan;

Finns det ens någon på forumet som tycker att spelförfattaren inte borde namnges?
Jag har en halvfärdig recension av Eon 5 som ligger och bubblar på min dator (men säkert aldrig kommer publiceras då jag nästan aldrig lämnat in en uppsats jag inte fått betalt för).

Jag hade nog aldrig tänkt tidigare på att lägga till någon erkännande av skribenterna: min känsla var mer åt ”anonym kommitté”-hållet. Misstänker att det drivs av att jag inte har sett några blogginlägg, videor eller andra intervjuer från skaparna som beskriver hur utvecklingen gått till. Jag hänger förvisso på Eon-discorden, men till och med där har jag inte riktigt sett såna inlägg annat än som respons på vissa frågor.

Vissa andra spel är i mitt huvud mer kopplade till en specifik författare, på något vis. Nästan alltid av soloskapare med en blogg eller annan medial närvaro. Eller när det är ”skaparen av det här andra spelet”. Intressant introspektion!

Last edited:
Jag har en halvfärdig recension av Eon 5 som ligger och bubblar på min dator (men säkert aldrig publicerats).

Jag hade nog aldrig tänkt tidigare på att lägga till någon erkännande av skribenterna: min känsla var mer åt ”anonym kommitté”-hållet. Misstänker att det drivs av att jag inte har sett några blogginlägg, videor eller andra intervjuer från skaparna som beskriver hur utvecklingen gått till. Jag hänger förvisso på Eon-discorden, men till och med där har jag inte riktigt sett såna inlägg annat än som respons på vissa frågor.

Vissa andra spel är i mitt huvud mer kopplade till en specifik författare, på något vis. Nästan alltid av soloskapare med en blogg eller annan medial närvaro. Eller när det är ”skaparen av det här andra spelet”. Intressant introspektion!
Kanske borde vi ha en presentationstråd för oss skribenter på Eon-forumet?

Back