Och författare som inte själva bestämmer hur omslaget ser ut får börja putta på sina förlag att de ska göra det.Spelförfattare måste också börja skriva sina namn på bokens omslag!
Ja!Och författare som inte själva bestämmer hur omslaget ser ut får börja putta på sina förlag att de ska göra det.
…som indie/forge, som ju också var rätt individcentrerat?Så kan det nog vara, tänker att den rörelsen så tydligt började som ett "isolerat community".
Samt Google+, tänker jag.…som indie/forge, som ju också var rätt individcentrerat?
Spelförfattare måste också börja skriva sina namn på bokens omslag!
Andra exempel på auteurteorin i rollspel är spel som är starkt kopplade till vissa konstnärer (t ex Stålenhag eller Egerkrans) som får en auteurliknande roll vad kan gälla världsbygge och det visuella, även om t ex spelet är skapad av någon annan och till exempel att inlage-illustrationer kan ha varit gjort av någon annan.
Gäller också de större licensspelen, tänker jag. Den breda konsumentgruppen kommer nog inte ha koll på vem som skrev Alien RPG, men vet att Ridley Scott regisserade filmen.Just Ur Varselklotet är ett jävla intressant fall; jag är 100% med på att det är väldigt mycket en Stålenhagsk skapelse, det är i hans värld vi leker osv. Samtidigt kan jag säga att Nils Hintze är ett mycket viktigare namn för mig när det gäller varför jag är pepp på spel och har höga förväntningar. Ser jag hans namn så vet jag ju att jag troligen kommer bli nöjd, liksom. Med spelet.
Just Ur Varselklotet är ett jävla intressant fall; jag är 100% med på att det är väldigt mycket en Stålenhagsk skapelse, det är i hans värld vi leker osv. Samtidigt kan jag säga att Nils Hintze är ett mycket viktigare namn för mig när det gäller varför jag är pepp på spel och har höga förväntningar. Ser jag hans namn så vet jag ju att jag troligen kommer bli nöjd, liksom. Med spelet.
Ännu en sak att tänka på är hur mycket rollspel har blivit en evolutionär process där varje nytt rollspel ofta vilar på jättarnas axlar. Man vet kanske att Kobayashi har skrivit Black Sword Hack, men det spelet är ju baserat på The Black Hack av David Black. Och vi vet så klart att Cairn har skrivits av Yochai Gal men det är ju bara en utveckling av Into the Odd av Chris McDowall och Knave av Ben Milton.En sak här, speciellt med @Franz svar med Expert Partisan är att det blir ett rätt bra exempel på auteurteori. Det är en teori inom Filmvetenskapen, där filmens regissör lyfts fram som dess konstnärlige skapare, dvs filmens auteur. En likhet mellan film och rollspel är att de båda ofta är skapelser av team, ofta med flera författare, illustratörer, redaktörer osv, men att det ibland är en eller några som ses som "huvudförfattare" och därmed auteurer. Andra exempel på auteurteorin i rollspel är spel som är starkt kopplade till vissa konstnärer (t ex Stålenhag eller Egerkrans) som får en auteurliknande roll vad kan gälla världsbygge och det visuella, även om t ex spelet är skapad av någon annan och till exempel att inlage-illustrationer kan ha varit gjort av någon annan. Likheten här också att auteuren kan bli ett "varumärke", och något som framhävs, se t ex hur ett Anders Blixt-rollspel framhävs som en "Nolan-film". Obs, det här vill jag vara tydlig med inte är en kritik, utan snarare en analys av situationen – och jag tycker det är bra att namnen lyfts fram (och håller med Johan att de gärna ska skrivas ut).
Kan iaf säga att jag tycker namn ska lyftas mer och det var därför jag till exempel har sett till att skriva ut namnen på skapare på alla diplom på Fenix Awards och med det även namnen på de som ligger bakom respektive post (t ex kartritare för kartor). Just för att jag tycker att det är viktigt att lyfta alla. Sedan är det även där vissa begränsningar (t ex kör vi på en "3 namn och m. fl."), men jag känner att det är ett sätt som det verkligen lyfter folk. Det har också gjort det tydligt hur dåliga vissa är på att skriva ut namn, för fan vad jag får leta ska ni veta!
Min teori är att båda dessa spel är mer art first än kanske andra spel är. Båda har sina ursprung i konstböcker och är spelifieringar av världar definierade av illustrationerna, så det känns nästan naturligt att illustratören blir huvud-author, om en sådan måste fram. Sen tycker jag också att de båda är väldigt mycket Nisses spel och att hans röst behöver komma fram lika mycket, men jag tror att det är anledningen till att just de fått den här behandlingen.Just Ur Varselklotet och Nordiska Väsen var exakt titlarna jag tänkte på! Båda är väldigt mycket Nisses spel, men ofta har jag sett olika externa lyfta Simon/Johan mer i evenemang och marknadsföring (eller fan, jag undrar om t o m jag blivit inbjuden att prata mer om dem än Nisse!)
Ett exempel för att understryka ovanstående.Vad gäller recensenter kan jag tänka mig att det borde vara ganska enkelt att skriva vem som "gjort" ett spel om det står ett eller två namn som kreatörer, me blir det tre eller fyra, eller kanske en ännu längre lista namn, då kan jag sympatisera att det blir ohållbart att bena ut vem som skrivit vad när huvudsyftet med en recension är att göra en bedömning av produkten i fråga, inte författaren.
Ett exempel för att understryka ovanstående.
Listan över de som jobbat med Ligans Drakar och Demoner är 1700 tecken ... om jag stryker ner det till de som skrivit, tecknat och layoutat blir det 900 tecken. Tar jag sedan bort info som identifierar vem som skrivit vad, och tar bort lite annat och slår ihop, får jag det till 580 tecken.
En rejäl del av det beskärda utrymmet recensenten har att tillgå. Det går ju förstås att stryka mer, men som Brasse sa, "vad ska bort?"*
Det går att lösa, förstås, och jag är inte emot att alla får cred för det de gör, och som @Oscar Silferstjerna sa är det ju bara för Fenix t.ex. att bestämma vilken nivå de vill lägga sig på.
* jag vet inte om det var exakt det Brasse sa, men det är väl typ nära nog.
Vore ju kanoners om Fenix lyckades sätta upp en databas med alla sina recensioner, där man kunde ange alla som jobbat med en produkt. I alla fall en databas som täcker alla svenska produkter. Men det får bli en förhoppning tillsvidare.Däremot är den stora biten där jag verkligen tycker namn ska skrivas ut är i produktbeskrivningar! Ge mig en mer eller mindre komplett kolofon, så kan man se alla som har gjort något! Speciellt då vi saknar något i stil med IMDB för att hitta allas namn.
Vem fick datan från Svenska rollspel? Kan man utvinna information därifrån?Vore ju kanoners om Fenix lyckades sätta upp en databas med alla sina recensioner, där man kunde ange alla som jobbat med en produkt. I alla fall en databas som täcker alla svenska produkter. Men det får bli en förhoppning tillsvidare.