P@n;n136838 said:Tråkigt att du blir arg. En kompis kom fram till mig en dag och sa nu har jag också rollspelat! Hon hade deltagit i ett lajv där som aragerades för att förstå flyktingar. Hon spelade då flykting och var med om det ena och det andra. För att förstå deras vardag.
Jag gissar att det var det du gjorde när du spelade sexslav.
Jag har spelat mannlig prostituerad, satanistisk djävulsdyrkare, galen kanibal vad säger detta om mig? Ingenting tycker jag för jag spelar en roll och lever mig in i saker som jag inte står för.
Det är klart att det går att beröra och spela på dessa teman om det görs respektfullt, med eftertanke och framför allt att det problematiseras ordentligt. Det går liksom inte att gestalta sexslaveri på ett bra sätt utan att lyfta fram det djupt problematiska i fenomenet. Det aktuella exemplet handlade om att göra exakt det motsatta: att oreflekterat spela på egna och spelarnas heteronorma bild av män som hjältar och kvinnor som objekt i en röva-bort-för-att-göra-gravid-historia.
P@n;n136838 said:Jag tänkte också rada upp något som visar en värld full av sexism. Game of throns. Där kvinnor köps av rika familjer för att få rätt till land och mark.
Sansa stark är ju rent ut sagt ett trafiking offer. Betyder det att författaren är sexistisk?
Haha, ja alltså, i det här fallet så är ju faktiskt GRRM väldigt sexistisk i sitt sätt att skriva men det handlar just om sätt att skriva. Förstår du hur jag menar?