RasmusL;n137074 said:*Samhället har värderingar som de (av någon av många potentiella anledningar, typ religion, ideologi, etc) håller fast vid och de bestämmer sig för att "hitta en annan väg" alternativt dö på vägen dit.
Den här har jag självt ju tagit upp, men jag bedömer den som ett bra mycket mer osannolikt scenario än den vämjeliga sexuellt tvång-möjligheten, eftersom historiska exempel från vår värld visar att mänskliga samhällen väldigt sällan håller fast vid värderingar eller strukturer som leder till deras kollaps eller undergång. Människor har en tendens att anpassa sig till whatever it takes to survive. Med det sagt tycker jag det är rätt intressant att föreställa sig Arken som en slags dödskult med en tickande klocka mot undergången. Inte för att det vore särdeles trovärdigt, dock.
RasmusL;n137074 said:*Reproduktion är inte ett av de primära problem samhället har att handskas med och även om förhoppningen kanske finns att framtida generationer ska kunna plocka upp facklan så är det överlevnad i nuet som gäller.
Den här är däremot fullt rimlig i det korta perspektivet, eftersom Mutant Å0-scenarion nog ofta utspelar sig över ganska begränsade tidsrymder?
RasmusL;n137074 said:*Den fertile kan dela med sig av sitt DNA för vidare studier vilka kan leda till ett "botemedel" för alla.
Detta förutsätter en technivå jag inte upplever att de har i arken, och är därmed mindre sannolik. Den förutsätter mcguffins och conventient plot devices.
RasmusL;n137074 said:*Samhällets invånare respekterar den fertile tillräckligt för att inte vilja tvinga denne till något den inte vill.
I ett postapokalyptiskt mardrömssamhälle som desperat kämpar för sin överlevnad, men vet om att de håller på att dö ut för att det inte blir några barn gjorda? Osannolikt, om inte personen som sagt hade väldigt hög eller på något vis sakrosankt status redan från början. Vi har otaliga exempel från vår värld där människor slår ihjäl och äter varandra för att överleva i en katastrofsituation, och detta är bara några av oräkneliga indicier på att överlevnadsdriften generellt ---> respekten för andra människor. Här är ett och två exempel på sådan historisk kannibalism.