charl;n136787 said:Även om det är fakta är det fortfarande sexistiskt. Må hända att du ändå tycker det är ok men bara för att det är "historiskt" försvinner inte sexismen i det hela.
Fast varför vill du ens spela det? Olika smak och tycke och sånt men personligen ser jag inget värde alls i att köra scenariot "straight" som de säger. Det är en historia som redan har berättats tusentals gånger i olika versioner och därför känner alla delaktiga redan till berättelsen. Det finns helt enkelt inget nytt att komma med där, och det gör hela äventyret fundamentalt ointressant.
Däremot om du sätter en subversion av något slag på scenariot, kanske tex att kvinnan inte vill följa med tillbaka för den andra arken är fylld av rena gentlemän som inte nedsätter henne (kidnappningen till trots) och behandlar sina kvinnor likställda. Då helt plötsligt blir det en intressantare berättelse IMO, eftersom spelarna och deras karaktärer tvingas reflektera över hur de faktiskt är skurkarna i exemplet ovan, och inte de som till synes var det från början.
Rätta mig om jag har fel men det är något i den stilen som folk i den här tråden talar om när de säger "problematisera." Oavsett vad man tycker rent politiskt-ideologiskt i frågan så är berättelsen tusen gånger mer intressant och därför mycket roligare att faktiskt spela. Att komma med samma gamla visa som i princip alla i samhället redan känner igen är inte alls lika roligt för någon, inte ens den allra mest inbitna chauvinisten*.
*Säger inte att du är det. Känner att jag behöver påpeka att det är ett exempel och inte ett personangrepp eftersom Internet.
Rätta mig om jag har fel, men MÅ0 har väl även en uttalat jämställd och könsneutral spelvärld?