Varför kampanj?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Jag är väl, antar jag, en person som inte spelar kampanj. Det beror på vad man menar, såklart. Där jag växte upp betydde "kampanj" att man spelade en rollperson man redan spelat tidigare. Kampanjer var ganska ovanliga i gruppen, men när de inträffade så var de generellt två spelkvällar långa, kanske tre någon gång. Först i vuxen ålder började jag spela riktiga långkampanjer på 5-6 kvällar, och den längsta kampanj jag spelat var 12 kvällar lång. Det var kul, men jag offade min rollperson efter åtta kvällar för det kändes inte som att hennes berättelse hade så mycket mer att ge. Det var en riktigt kul kampanj, men jag känner nog att den blev för lång och hade kunnat sluta efter de där åtta kvällarna.

Om man nu, som många gör, inte räknar ovanstående som kampanj så har jag ju då inte spelat en kampanj. Enligt den definition jag har lärt mig här tror jag inte att jag någonsin kommer att spela en, eftersom den definitionen grundar sig på att man spelar flera "äventyr" som är typ uppdelade berättelser. Och jag tror att även om jag spelade 100 speltillfällen så skulle det vara en kontinuerlig berättelse och därmed ett äventyr och inte en kampanj.

Så varför spelar jag inte kampanjer? tja, framförallt för att jag aldrig haft chansen, antar jag. Jag har aldrig spelat med någon som velat spela en kampanj, aldrig varit med om att någon föreslår det, aldrig hört någon i min spelgrupp vara peppad på det. Jag har förstått i efterhand att många spelade så i sin ungdom, men jag gjorde ju som sagt aldrig det, och spelare jag spelat med i vuxen ålder har heller inte varit intresserade av kampanjer. Spontant låter det inte så lockande, men jag har ju aldrig provat, så jag vet inte. Skulle jag spela 20 fyratimmarssessioner så är det 80 speltimmar. I vanligt tvserieformat är det kanske 120 avsnitt. Jag har aldrig sett en tvserie som håller i sex säsonger à 20 avsnitt utan att bara harva runt i samma gamla hjulspår alternativt balla ur. Nej, ska jag se på en tvserie tycker jag att någonstans runt 20-30 avsnitt är fullt tillräckligt. Det motsvarar ju runt 4-5 speltillfällen. Jag skulle nog kunna tänka mig en mastodontkampanj på 20 tillfällen som ett experiment, men risken känns stor att jag skulle tröttna halvvägs, så det känns lite riskabelt. 5-8 speltillfällen är nog sweet spot för mig. Man hinner med en massa utveckling av rollpersonen, en ordentlig utforskning av temat, och en skön eskalering med en ordentligt planerad avslutning under den tiden.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Det som jag ser som den stora fördelen med kampanjer är att man etablerar en värld tillsammans och att man bygger upp djupa relationer, fiendeskap och lojaliteter över tid. Dessa kan sedan fade:a in och ut, de kan angripa eller angripas, vänner kan bli fiender och vise versa. För att ha en längre levande dynamik så behöver världen mogna och låtas utvecklas. Det går inte vettigt att uppnå i mindre kampanjer, åtminstone inte på den mer intressanta större skalan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,349
Det är väl också en fråga om var kampanjer anses "finare". Allt ordentligt pretto-/Nordic Larp-spelande håller ju sig till en omgång.
Absolut. Men jag tänker nog "finare" eller "mer eftersträvansvärt" för den bredare rollspelsmassan snarare än för avant gardet. För avant gardet är det kanske till och med en poäng att inte försöka emulera de tidiga tonåren.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
Jag för min del tänker inte på kampanjer som finare bara för att det är så jag oftast spelar. Enstaka spelpass är roligt det också. Jag har till exempel haft riktigt bra spelupplevelser på konvent. Oftast blir det mer intensivt i det kortare formatet, men det kan också bli pass som aldrig lyfter. Min erfarenhet är att kampanjer håller jämnare kvalitet. För min del kräver en kampanj samtidigt mindre föreberedelsetid per speltimme. Enstaka äventyr går i och för sig ofta att återanvända, så de är ändå väl värda att skriva.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Jag tycker främst one-shots är bra till att testa olika regelsystem. Tack vare att @bortom12e just drog igång en one-shot går jag runt och drömmer om Trophy gold och hur läckra spelupplevelser detta regelsystem ger upphov till. Ett annat alternativ är ju om ett spelpass inte blir av pga den fjärde spelaren är sjuk och det dunkas fram ett sido-spel för en kväll.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,283
"Den stora kampanjen" har en enorm lockelse för mig. Tanken på att göra en riktig djupdykning i en annan värld och verkligen ta del av den.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,417
För att undvika vidare begreppsförvirring vill jag bara påminna om att Rollspelsverket har en provisorisk standard ute på remiss… =)
Ur Rollspelsverkets årsbok anno 1987:

"Med lång kampanj avses en kampanj som länkar samman åtminstone tre ur följande lista över Standardkampanjer av typ F1:
- Ärans väg
- Den femte konfluxen
- Den nidländska reningen
- Barbia, Siratsias vita formelbok
- Marsklandet
- Den Grå döden"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Ni som gillar kampanjer (alla utom jag, alltså), gillar ni också väldigt långa tv-serier? Eftersom vad som verkar vara en normallång kampanj är längre än Game of Thrones, tycker ni (om ni sett den) att den var lite för kort? Att tv-serier behöver vara en 7-8 säsonger för att komma igång? Jag tenderar att tröttna någonstans runt säsong 3 i en tv-serie.

Eller så kan det nog ha att göra med hur mycket andra grejer man vill ha med i sitt spel förutom ståry. Jag gillar ju när tempot ligger ungefär som i en långsam film eller tv-serie. Men jag vill ju ha ståry hela tiden. Det behöver inte vara snabbt, men jag tänker att många andra har med saker som att diskutera en halvtimme om hur man ska anfalla borgen, och sedan spendera två timmar med att bryta sig in i den, medan jag kanske hade spenderat en kvart på det, om det finns intressanta saker att utforska. Eller om man gillar stridssystem så kan man spendera tjugo minuter på en strid som jag gärna kör klart på tre minuter istället. Vill man spendera tid på dessa saker så är det ju inte så konstigt att det tar längre tid att spela igenom samma mängd ståry, vilket gör att man också behöver mer speltid. Så vad jag spelar igenom på en kväll kanske tar tre eller fyra sessioner för en grupp som fokuserar mer på rollpersonsperspektivet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ni som gillar kampanjer (alla utom jag, alltså), gillar ni också väldigt långa tv-serier? Eftersom vad som verkar vara en normallång kampanj är längre än Game of Thrones, tycker ni (om ni sett den) att den var lite för kort? Att tv-serier behöver vara en 7-8 säsonger för att komma igång? Jag tenderar att tröttna någonstans runt säsong 3 i en tv-serie.

Eller så kan det nog ha att göra med hur mycket andra grejer man vill ha med i sitt spel förutom ståry. Jag gillar ju när tempot ligger ungefär som i en långsam film eller tv-serie. Men jag vill ju ha ståry hela tiden. Det behöver inte vara snabbt, men jag tänker att många andra har med saker som att diskutera en halvtimme om hur man ska anfalla borgen, och sedan spendera två timmar med att bryta sig in i den, medan jag kanske hade spenderat en kvart på det, om det finns intressanta saker att utforska. Eller om man gillar stridssystem så kan man spendera tjugo minuter på en strid som jag gärna kör klart på tre minuter istället. Vill man spendera tid på dessa saker så är det ju inte så konstigt att det tar längre tid att spela igenom samma mängd ståry, vilket gör att man också behöver mer speltid. Så vad jag spelar igenom på en kväll kanske tar tre eller fyra sessioner för en grupp som fokuserar mer på rollpersonsperspektivet.
Nu har jag inte mycket strider i mina kampanjer, men de som finns brukar vara EON3-dödliga. Detta gör att strid inte alltid är det bästa eller smartaste valet och mina spelare tenderar att spela rp som inte är korkade även om en del har höga stridsfärdigheter.

Jag gillar långa serier så länge de har ett innehåll som känns relevant. Just GoT var strålande de första fem säsongerna och skulle mycket väl kunna ha varit en av mina mer lyckade kampanjer, men senare säsonger blev bara sämre och sämre. Detta tror jag dock inte beror på att serien nödvändigtvis var för lång, serien skulle med stor sannolikhet blivit bättre om händelser givits mer tid och faktiskt varit tio säsonger. Så när det gäller både kampanjer och serier så spelar det faktiskt inte roll hur långa de är så länge innehållet är relevant och spännande för spelarna(och för mig som SL). Jag gillar när kampanjer blir som stora släktträd gällande händelser och där inte bara exakt det rp upplever utan hela spelvärlden blir spännande och intressant att undersöka och där det finns en bredare ”meta-plot“.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Jag gillar när kampanjer blir som stora släktträd gällande händelser och där inte bara exakt det rp upplever utan hela spelvärlden blir spännande och intressant att undersöka och där det finns en bredare ”meta-plot“.
Just det, det här är ju ganska vanligt, också. Som regel ogillar jag ju sån't där. Det här med att det ska kännas som en värld oberoende av rollpersonerna, metaplotter och liknande. Det spelar nog också in till varför jag inte får ut så mycket av längre kampanjer. Jag tror inte att jag är emot det av ren princip, dock. Jag kan tänka mig att i rätt läge kan det vara givande. Men världsbygge är sällan något jag går igång på, varken i fiktion eller i rollspel.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,969
Location
Umeå
Ni som gillar kampanjer (alla utom jag, alltså), gillar ni också väldigt långa tv-serier? Eftersom vad som verkar vara en normallång kampanj är längre än Game of Thrones, tycker ni (om ni sett den) att den var lite för kort? Att tv-serier behöver vara en 7-8 säsonger för att komma igång? Jag tenderar att tröttna någonstans runt säsong 3 i en tv-serie.
Men, för mig handlar det nog om motsatsen till att en tv-serie pyser ut och dör. Att i rollspel så handlar jag med en karaktär och det jag gör är därmed, intressant. Jag kommer aldrig komma till en punkt där jag suckande lutar mig tillbaka och säger "meeeehhhh varför gör hon sådär för??? nu börjar ju allt bara om igen!!!" och bli irriterad så som jag blir med en tv-serie som hamnar i någon loop av samma samma om och om igen, istället har jag ju saker att pusha mot, röra mig mot, handla kring, osv. På så vis tycker jag längden blir oproblematisk egentligen. Mer, saker är så långa de behöver vara och ibland innebär väl det 30+ spelmöten, ibland innebär det 3.

Sen vet jag inte om en säsong på 10 avsnitt egentligen motsvarar 10 spelmöten? Jag tror det beror väldigt mycket på hur en spelar och vilket regelsystem och hur fokuserat det är på att saker rör på sig. Tänker att mängden fiktion nedredigerad till en en rapp tv-serie nog kan variera från 1 minut = 1 minut till 30 spelade minuter kring spelbordet = 1 minut i tv-serien eller vad som helst. Ibland vet en ju inte vad som kommer spela roll eller hur saker kommer falla ut. Så den direkta översättningen tycker jag är lite svår att göra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Så vad jag spelar igenom på en kväll kanske tar tre eller fyra sessioner för en grupp som fokuserar mer på rollpersonsperspektivet.
På det viset är det ju så klart. Längre kampanjer lägger mer tid på vissa moment. Jämförelsen med TV-serier haltar dock för mig eftersom formatet är så olika. Alldeles bortsett från att regelhanteringen ibland slukar tid är det för många en grej i rollspel att komma fram till slusatserna, genomföra samtalen etc. - sådant TV-serier summerar på sekunder eller minuter kan en spelare behöva betydligt längre tid på sig att agera ut eller fundera över. För att inte tala om att beskriva personer, platser, scener.

Men mitt, visserligen begränsade, intryck är också att du spelar med ett högt tempo - även för att vara inriktad på samberättande/SL-löst och aktivt skalar bort sådant som kan sakta ner (som komplexa regler för att ta ett uppenbart exempel).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Ni som gillar kampanjer (alla utom jag, alltså), gillar ni också väldigt långa tv-serier? Eftersom vad som verkar vara en normallång kampanj är längre än Game of Thrones, tycker ni (om ni sett den) att den var lite för kort? Att tv-serier behöver vara en 7-8 säsonger för att komma igång? Jag tenderar att tröttna någonstans runt säsong 3 i en tv-serie.
I allmänhet gillar jag långa serier, men det är klart att det också finns helt dugliga serier som är kortare. De tenderar, på gott och ont, att vara mer fokuserade, mindre spretiga.

Eller så kan det nog ha att göra med hur mycket andra grejer man vill ha med i sitt spel förutom ståry. Jag gillar ju när tempot ligger ungefär som i en långsam film eller tv-serie. Men jag vill ju ha ståry hela tiden. Det behöver inte vara snabbt, men jag tänker att många andra har med saker som att diskutera en halvtimme om hur man ska anfalla borgen, och sedan spendera två timmar med att bryta sig in i den, medan jag kanske hade spenderat en kvart på det, om det finns intressanta saker att utforska.
Det här tror jag definitivt kan spela in. Jag är ju inte så brydd om ståry alls; jag gillar ju däremot när vi spenderar typ 1–3 timmar med att planera hur vi ska anfalla borgen, eller när vi spenderar nån timme med att försöka reda ut olika ledtråds-spår eller olika sätt att lösa specifika problem vi ställs inför. Dramat och ståryn behöver verkligen inte ha bråttom – tvärtom blir jag väldigt snabbt överbelastad om det händer för mycket sånt för snabbt.


EDIT: En av mina favorittyper av TV-serier är ju till exempel procedurals. Jag gillade både original-CSI och New York. Det finns ett delvis repetativt moment i och med en återkommande, aningen förutsägbar struktur – man vet ungefär vad man har att vänta sig. Men varje avsnitt ger ändå sin egen nya hjärnkliare, som utmanar ens tänkande litegrann. Och i varje avsnitt får vi lite, lite mer grepp om karaktärerna, deras relationer, bakgrunder och så vidare. Det behöver inte vara så dramatiskt, även om det i längden lägger upp för det. Kring säsong 2–3 börjar man känna att man faktiskt känner de här karaktärerna, de känns som riktiga människor (åtminstone om det är välskrivet). Utan att det känts krystat eller stressat, utan överbelastning. (Jag som har svårt med både känslor i allmänhet och det relationella i synnerhet uppskattar det lägre tempot).

Och när man etablerat karaktärerna ordentligt så skapas också i mina ögon lättare vardagsdraman och för den delen större draman som faktiskt känns som på riktigt, och känns mer naturliga. Har en seriemördare etablerats gradvis under en eller tre säsonger så är det mer tillfredsställande för mig än om vi bara i avsnitt 1 informeras om att huvudpersonen jagat en seriemördare i ett eller tre år…

Skynda långsamt, liksom. Jag vill inte ha det så himla intensivt.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,283
Ni som gillar kampanjer (alla utom jag, alltså), gillar ni också väldigt långa tv-serier? Eftersom vad som verkar vara en normallång kampanj är längre än Game of Thrones, tycker ni (om ni sett den) att den var lite för kort?
Nej. Den Stora Kampanjen (längre = bättre) är kanske eg. mer lockande än vad den är bra. I verkligheten är Den Lagoma Kampanjen bättre.
En bra längd, enligt mig, är tre längre sammanlänkade äventyr. Sen är man vanligtvis nöjd och har siktet inställt på nästa feta kampanj.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Alldeles bortsett från att regelhanteringen ibland slukar tid är det för många en grej i rollspel att komma fram till slusatserna, genomföra samtalen etc. - sådant TV-serier summerar på sekunder eller minuter kan en spelare behöva betydligt längre tid på sig att agera ut eller fundera över. För att inte tala om att beskriva personer, platser, scener.
Ja, lite så. När jag spelar så vill jag ju inte komma fram till slutsatserna själv, på samma sätt som jag inte vill se på när huvudpersonen i en film funderar på saker. Jag vill att min rollperson kommer fram till slutsatsen, och jag sedan spelar ut resultatet. Det är lite av ett annat fokus.

Men mitt, visserligen begränsade, intryck är också att du spelar med ett högt tempo - även för att vara inriktad på samberättande/SL-löst och aktivt skalar bort sådant som kan sakta ner (som komplexa regler för att ta ett uppenbart exempel).
Så är det nog, men det känns verkligen inte som högt tempo. Alltså, det känns aldrig som att vi stressar när vi spelar eller att det ska hända grejer hela tiden. Vi kan gilla att ha långsamma, trevande scener om det passar berättelsen, på samma sätt som att det kan vara fint med långsamma, trevande scener i en film eller tv-serie. Men att hålla ungefär ljudbokstakt är nog att sträva efter. Ljudböcker är ju bättre att jämföra med, egentligen. Hur lång är en ljudbok? 10-20 timmar?

Sedan finns det de som spelar i snabb takt på riktigt. Jason Morningstar är ju känd för detta. Han kan lira igenom Shab Al-Hiri Roach på en kväll, vilket är i alla fall dubbla hastigheten mot vad jag klarat av …
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Om nån sitter och gråter över något som händer karaktären i en one-shot är det skådespel. När någon sitter och gråter över något som händer karaktären på möte hundra i jättekampanjen så är det på riktigt.

Därför kampanj.
 
Top