Nekromanti Varför jag inte gillar Drakar 91

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
229
Grisodlar'n;n325081 said:
Jadå. Det går att rädda. Jag och erebaltors Spelknepe hade lite planer på det en gång i tiden, långt innan Riotminds och andra var i farten. Särskilda förmågor är ett kul inslag som -91 års regler hade. Alla mina spelare älskade att rulla på den där tabellen. Hjältarnas handbok kom ju lite senare, och hade många av EDDs hjälteförmågor. Så sådant går att kombinera. Men något som skulle förbättra Dod91 och EDD är att knyta det hårdare till spelvärlden Ereb Altor. Man skulle kunna skapa sina RP via ett Burning Wheel/Mutant Chronicles-liknande system med olika Livsvägar och bakgrundshändelser, direkt anknytna till den sk lapptäckesvärlden Ereb Altor. Det perfekta vore ett Livsbräde i stil med det brillianta Lifeboard som var en del av Operation: Fallen Reich. Där både slump och val avgör en RPs egenskaper, bakgrund och färdigheter.

För övrigt så har vår egen värld har också varit något av en lapptäckesvärld. Detta är ingen nackdel alls. Samtidigt som jag käkar micrad varmkorv och skriver detta på min Asus med i7 processor så tror folk på Balkan fortfarande på vampyrer och huvudjägare/kannibaler smyger fortfarande omkring i Amazonas och på Papa Nya Guinea.
Problemet är att jag inte spelar i Ereb Altor just nu, jag spelar i Tolkiens Midgård, så jag behöver mer direkt regeltekniska lösningar.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Dubbelyxa;n325085 said:
Problemet är att jag inte spelar i Ereb Altor just nu, jag spelar i Tolkiens Midgård, så jag behöver mer direkt regeltekniska lösningar.
Kör med magireglerna från Magiboxen (strunta i det mesta från den senare Magikerna handbok), RP-skapandet från -91 (antingen poängköp eller slump). Sammanställ färdigheterna från både EDD, -91 års regler och alla splatbooks. Stryk sedan färdigheter som är ren skit, t ex Stavhopp, Bryta Grepp, Härskri och sånt. Sedan kan du ju alltid testa med Pendragon-slag om du känner för något lite annorlunda med T20:an. Vi kör enligt ovan, fast med färdighetsslag som enligt reglerna.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Dubbelyxa;n325083 said:
Expert 2.0?! Var, var? I can't wait...
Jag tror det ska vara någon motor för sci-fi-lir eller något med krutvapen åtminstone. Det var uppfattningen jag fick.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Dubbelyxa;n325073 said:
För att återföra diskussionen till det ursprungliga ämnet: hur skulle man kunna göra DoD91 bättre?
I princip: gör Hjältarnas Tid. Eller för den delen, Kopparhavets Hjältar som tar Hjältarnas Tid-systemet och placerar det i vad som i princip är Ereb Altor (Riotminds har rättigheterna till varumärket Ereb Altor, men nästan allt av innehållet har återgått till respektive författare i samband med att Target Games rekonstruerades alternativt pga passerad tidsrymd, och många av dessa har varit inblandade i Kopparhavets Hjältar).

Det skulle säkert gå att göra på annat sätt också, men Hjältarnas Tid tar i princip allt det jag har glada minnen av med gamla Drakar och Demoner och sätter det i en kontext med ett bra system.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,683
Location
Eslöv
Jag hade nog förträngt det, men jag älskar att en attack mot dig kan misslyckas, men du måste rulla parera... Och där kan du fumla, vilket resulterar i att du skadar dig.

Jag ser framför mig hur någon duckar under ett övertydligt hugg genom och luften... genom att dunka sitt huvud i en dörrkarm.

1T4 skada i Huvudet.

I övrigt har du helt rätt. Det är en mardröm att läsa regelböckerna, och det var också mitt första rollspel... Jag hade en otrolig tur som hade ett par storasyskon som spelat en hel del och förklarade allting för mig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,151
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n325081 said:
För övrigt så har vår egen värld har också varit något av en lapptäckesvärld. Detta är ingen nackdel alls. Samtidigt som jag käkar micrad varmkorv och skriver detta på min Asus med i7 processor så tror folk på Balkan fortfarande på vampyrer och huvudjägare/kannibaler smyger fortfarande omkring i Amazonas och på Papa Nya Guinea.
Det är dock inte vad som avses med lapptäckesvärld. Att det finns olika kulturer och stora teknologiska skillnader över ett helt världsklot tror jag inte någon har problem med. Nej, problemen som finns i en lapptäckesvärld är att de olika lapparna inte påverkar varandra på något sätt alls. För att använda ditt exempel så sitter numera svenskar och låtsas att de är vamypyrer i ett nyutgivet känt rollspel, varmkorven serveras över nästan hela världen (där tillbehör och smak skiljer sig av kulturella och geografiska orsaker) och de nämna huvudjägarna hamnar på löpet när de dödar en amerikansk evangelist.

Allt hänger ihop. I lapptäckevärldar gör det inte det. Ereb Altor är ett tydligt exempel. Trots att det fanns ambitioner att skapa en sammanhållen värld. Eriks första utkast (Sinkadus 14?) och Anders första tankar (Sinkadus 4?) var tvärtom dynamiska regioner vars historia och kultur genomsyrade skeenden. Men mycket av detta lämnades helt när nya författare vill skapa sin egen unika del av settingen, många gånger utan att ens ha läst vad andra författare arbetade på.

Edit: Det här är alltså ett svar på vad jag själv har vissa problem med när det gäller DoD
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
[jag tar bort det jag skrev här tidigare, inte för att historieförfalska utan för att jag inte tycker om att det stod så som jag hade skrivit.]

OK Hjältarnas Tid, och andra regelsystem…

Det jag verkligen tycker om med Hjältarnas Tid är att den är så himla tydligt skriven. Känns enkelt att förstå sig på & använda spelet. Det liknar ju verkligen BRP så dom som gillar Drakar kan känna sig som hemma.

Det jag inte tycker så mkt om är att man ska fippla så mycket med d100.

Att det är viktigt om man slår doubles, att det finns fyra utfall (vilket var en av dom sakerna jag inte gillade med Drakar), att man kan fippla med dom spärrade/öppnade snäppen [bra regel för den går SNABBT att använda, samtidigt dålig regel för den är svårt att fatta i början], och värst av allt att det ibland går att vända på siffrorna och “retroaktivt” vända ett misslyckat till lyckat.

Om jag skulle göra ett d100-system skulle jag göra att… Säg att man har värde 58. Man slår en d10. (Släng den där “00”, “10”, “20” tärningen.) Om det bllir en femma måste man slå om och slå under 8. Annars om man slår under fem har man lyckats, om man slår över fem har man misslyckats. Klart. Uj vi behöver nån typ av advantage också. Så varför inte bara ta vanliga advantage: du slår båda tärningar & dom kommer i den “bra” ordningen. (En sjua och en femma blir 57. För disadvantage blir dom 75). Exceptionellt lyckat och misslyckat finns inte.

Sen tycker jag inte om att slå lågt heller, vill att man ska försöka slå högt. (Men, som sagt, “i Drakar så” slår man lågt… är ännu en anledning till att HT är en bra ersättare för Drakar.)

Jag tycker att det bästa regelverket på svenska är Svärd & Svartkonst. Är bra. Man ska slå 1d20 (den finkorningaste enskilda platonska tärningen) så högt som möjligt. Klart. Om jag inte hade mitt hemmabygge (och att typ halva spelgruppen inte kan nån svenska) utan var tvungen att köra nåt svenskt spel så skulle det vara Svärd & Svartkonst.

Men jag rekommenderar verkligen Hjältarnas Tid. Jag gör det. Känns som mina invändningar verkligen är på en ganska löjlig nitpick-nivå (typ lika dumma som “nej jag vill inte spela spelet för jag tycker att röda tärningar är snyggare än gröna”). Det som gör Hjältarnas Tid så himla bra är inte sitt ganska bökiga regelsystem utan hur sjukt tydligt och bra och lättbegripligt det (i intropaketet) förklarar sitt regelsystem. Är otroligt bra gjort. Tycker jag. Och som sagt Kopparhavens Hjältar gör äntligen Ereb begripligt. Så, perfect helt enkelt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n324935 said:
Hej där, Minimoni! Själv fick jag den pikanta smaken av spya i munnen så fort jag såg omslaget på Chronopia, eller kanske var det SL-skärmen? Det var en alv på en struts iallafall. Det var avfällingar i ÄS som hade producerat smörjan.
NÅN SORTS MODERERING

För sjutton år sedan gav Steve Jackson Games ut det utmärkta lilla häftet Robin’s Laws of Good Game Mastering av Robin D Laws (med omslag av allas vår Peter Bergting).

På s. 7 i häftet står bl.a. följande visdomsord att läsa:


Anyone who’s spent any time at all reading Internet arguments concerning the merits of various rules systems has seen the following exchange about a billion times:

First Arguer: “Rules system X rules. Unlike rules system Y, which sucks!”

Second Arguer: “Clearly, you possess the morals and common sense of a rabid baboon! Everyone knows the system Y rules and system X sucks!”

Third Arguer: “A pox on both your houses! Everyone knows it’s the GM, not the rules, that makes a good game!”

Both the first and second arguers would be correct if they were prepared to specify what they need from a rules set, and to admit that their requirements might differ from one another. The first arguer might want, for example, a system that works well for ultra-powerful characters, while the second cares only about more down-to-earth PCs.

The tendency to confuse personal taste with objective quality is nearly universal. When we have a negative emotional reaction to something, whether that be a song, a movie, or a rules set, we rarely think, “Oh, that’s not my cup of tea.” Instead, we think “Ugh! That’s awful!” This basic principle of human perception is difficult to overcome, even when we’re intellectually aware of it.

There is no one best game system, but there is probably a game system that works best for your group.


Ha detta i åtanke när du diskuterar olika rollspel, om jag får be.

Diskussionsklimatet förbättras avsevärt om du undviker nedsättande ordalag om sådant du själv inte uppskattar.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
2097;n325101 said:
Jag tycker inte om den här tråden längre pga den känns helt nergeggad med kiss och spyor och sånt. Är det 4chan jag gått in på av misstag? Fattar mig inte på den här hemsidan. Sorry. Varför skriver ni såna här saker. Jag orkar inte.
MODERERING

Anmäl inlägg du tycker bryter mot våra regler och riktlinjer i stället för att skriva såna här gliringar rakt ut i luften.

Tack.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
229
Staffan;n325088 said:
I princip: gör Hjältarnas Tid. Eller för den delen, Kopparhavets Hjältar som tar Hjältarnas Tid-systemet och placerar det i vad som i princip är Ereb Altor (Riotminds har rättigheterna till varumärket Ereb Altor, men nästan allt av innehållet har återgått till respektive författare i samband med att Target Games rekonstruerades alternativt pga passerad tidsrymd, och många av dessa har varit inblandade i Kopparhavets Hjältar).

Det skulle säkert gå att göra på annat sätt också, men Hjältarnas Tid tar i princip allt det jag har glada minnen av med gamla Drakar och Demoner och sätter det i en kontext med ett bra system.
Har kikat och det ser fint ut. Dock inser jag att vad jag är ute efter är helt enkelt ett lätt modifierat Expert.

Jag vill förresten säga att inläggen här är alla intressanta, tänkvärda och/eller underhållande, och sådana här trådar är anledningen till att jag kollar det här forumet typ en gång i timmen. Tack!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,743
Jag är lat så jag väljer hellre att kolla efter alternativ som passar mig bättre direkt ur lådan än att fixa något som det knappt skulle bli något kvar av.

För ”svensk slå-lågt-fantasy” har Saga varit det jag kikat på. Det funkar ungefär som -91:an vid spelbordet (särskilt som det brukar bli väldigt lite tärningsrullande de gånger jag spelleder såna här system), och kräver mycket mindre input för samma resultat: spendera 20 istället för 150-180 poäng när du köper färdigheter.

Jag tycker inte hela köret med bakgrundspoäng och olika kostnader för färdigheter känns särskilt givande, för om enda behållningen är att det ska spegla nån slags realism så kan jag lägga in det genom hur jag spenderar mina få poäng istället.

Det enda jag egentligen saknade var väl ankor och några andra grejer folk skulle kunna vilja spela, så jag slängde ihop de grejerna och kastade ut dem Nor Bannog med etiketten Istället för DoD.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,200
25 år efter att jag slutade spela aktivt, kändes EDD precis så obegripligt och ospelbart som du beskriver DoD -91. Då spelade jag ändå det i stort sett varje helg under många år, från mitten av 80-talet till början av 90-talet. Vi gjorde ett försök att dra igång EDD-spel för några år sedan och det gick bara inte. Att fördela ut 100-tals poäng på färdigheter som man i många fall inte begriper alls vad de gör, är i stort sett omöjligt för en nybörjare. Även om jag kunde förklara vissa saker var det en alltför hög tröskel. Magin ska vi bara inte tala om, med sida upp och sida ner av mer eller mindre fantasifulla formler.

Tur att vi hittade Symbaroum där det egentligen räcker att förstå sig på 8 karaktärsdrag för att kunna börja spela. På Nordsken i fjol köpte vi Hjältarnas tid, som vi spelat hyfsat mycket den senaste tiden. Det är verkligen "BRP fast bra" och enkelt att komma igång med.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Jag kör just nu en kampanj sedan ett halvår med DoD91 med Krigarens handbok, Magikerns handbok och Tjuvar och lönnmördare. Alla tycker det är jättekul, alla är nöjda över flexibiliteten i systemet (Vi körde Basic RC D&D i några år men de flesta klagade på att de kände sig begränade av OSR-spelstilen) så vi är mycket nöjda.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men alltså om du har den typen av DM chops som man får av att hålla på med Rules Cyclopedia och den typen av OSR-preppande så har du också undvikit dom flesta av fallgroparna som jag klagar på med DoD91. Om du, som jag, sitter med enbart DoD91 grundboxen och försöker begripa spelledarkapitlet så bara uj uj uj. Min kritik mot spelet är alltså att det behövdes kunskap från andra spel för att det skulle fungera.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Rangertheman;n325158 said:
25 år efter att jag slutade spela aktivt, kändes EDD precis så obegripligt och ospelbart som du beskriver DoD -91. Då spelade jag ändå det i stort sett varje helg under många år, från mitten av 80-talet till början av 90-talet. Vi gjorde ett försök att dra igång EDD-spel för några år sedan och det gick bara inte. Att fördela ut 100-tals poäng på färdigheter som man i många fall inte begriper alls vad de gör, är i stort sett omöjligt för en nybörjare. Även om jag kunde förklara vissa saker var det en alltför hög tröskel. Magin ska vi bara inte tala om, med sida upp och sida ner av mer eller mindre fantasifulla formler.

Tur att vi hittade Symbaroum där det egentligen räcker att förstå sig på 8 karaktärsdrag för att kunna börja spela. På Nordsken i fjol köpte vi Hjältarnas tid, som vi spelat hyfsat mycket den senaste tiden. Det är verkligen "BRP fast bra" och enkelt att komma igång med.
Men EDD byggde ju på grundreglerna. Det står att det inte är ett separat spel utan att man måste ha tillgång till grundreglerna. Denna text finns både på själva boxens baksida och inne i regelboken. Motståndstabellen finns ju t ex bara i grundreglerna. Så du kunde ju ha låtit dina nybörjarspelare få ögna igenom grundreglerna först?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n325099 said:
Allt hänger ihop. I lapptäckevärldar gör det inte det. Ereb Altor är ett tydligt exempel. Trots att det fanns ambitioner att skapa en sammanhållen värld. Eriks första utkast (Sinkadus 14?) och Anders första tankar (Sinkadus 4?) var tvärtom dynamiska regioner vars historia och kultur genomsyrade skeenden. Men mycket av detta lämnades helt när nya författare vill skapa sin egen unika del av settingen, många gånger utan att ens ha läst vad andra författare arbetade på.

Edit: Det här är alltså ett svar på vad jag själv har vissa problem med när det gäller DoD
Men hur hängde allt ihop under vår egen medeltid? Tänk dig den miljön PLUS att världen är enormt mycket mer farofylld med svartfolk, drakar, demonfurstar, megafauna, cyklopöar, havsvidunder, krigsherrar med jättemurar, alver som motar bort bosättare och allsköns annat oknytt som härjar runt i Altor? Att vara nybyggare och att bara gå till skogsranden för att pinka kan ju vara förenat med dödsfara. Det kan ju finnas galna minotaurbröder som vill skaffa ära eller troll i skogen. Björn och varg är det minsta problemet en sådan pionjär skulle ha.

Dessutom hänger mycket ihop i Ereb ändå. Runt Kopparhavets nordröna delar ligger en rad feodala riken med liknande strukturer och teknologinivå. I norra Ereb finns mer vikingainspirerade riken som Ransard, Jorduashur och Barbia. Här sticker faktiskt Granströms Trakorien ut mest med sina sumeriska gudanamn, ziggurater, zepelonder, coffa, pator, papir, senmedeltida influenser, kavareller (?) och karaveller samt primitiva kannibal/nekromantikeröar/förbannade mörkeröar - för att inte glömma woddamiter, tolgulder och fågelmänniskor. Granströms Trakorien är ju ett värre lapptäcke än något annat rike i Altor trots att allt trängs på sådan förhållandevis liten yta, en grupp öar i norr.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,151
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n325229 said:
Men hur hängde allt ihop under vår egen medeltid? Tänk dig den miljön PLUS att världen är enormt mycket mer farofylld med svartfolk, drakar, demonfurstar, megafauna, cyklopöar, havsvidunder, krigsherrar med jättemurar, alver som motar bort bosättare och allsköns annat oknytt som härjar runt i Altor? Att vara nybyggare och att bara gå till skogsranden för att pinka kan ju vara förenat med dödsfara. Det kan ju finnas galna minotaurbröder som vill skaffa ära eller troll i skogen. Björn och varg är det minsta problemet en sådan pionjär skulle ha.

Dessutom hänger mycket ihop i Ereb ändå. Runt Kopparhavets nordröna delar ligger en rad feodala riken med liknande strukturer och teknologinivå. I norra Ereb finns mer vikingainspirerade riken som Ransard, Jorduashur och Barbia. Här sticker faktiskt Granströms Trakorien ut mest med sina sumeriska gudanamn, ziggurater, zepelonder, coffa, pator, papir, senmedeltida influenser, kavareller (?) och karaveller samt primitiva kannibal/nekromantikeröar/förbannade mörkeröar - för att inte glömma woddamiter, tolgulder och fågelmänniskor. Granströms Trakorien är ju ett värre lapptäcke än något annat rike i Altor trots att allt trängs på sådan förhållandevis liten yta, en grupp öar i norr.
Rekomenderar att du surfar över till erebaltor.se och läser de gamla trådarna där. Det är lite för omfattande och komplext för att tas i den här tråden. Men om du inte anser att EA har några lapptäckesproblem så är det fine. Det får du gärna tycka.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n325241 said:
Rekomenderar att du surfar över till erebaltor.se och läser de gamla trådarna där. Det är lite för omfattande och komplext för att tas i den här tråden. Men om du inte anser att EA har några lapptäckesproblem så är det fine. Det får du gärna tycka.
Jag skulle vilja uttrycka det så här: lapptäcken har aldrig varit större problem för mig. Sedan har jag ju varit rätt aktiv på erebaltor.se jag också. Jag hjälpte ju till med den senaste pdf:en Felicien t ex och ett par av mina äventyr ligger i filarkivet. Och jag har läst i princip allt som går att läsa på det forumet, eftersom det har gett mig som SL extra material att arbeta med.
 
Top