Nekromanti Varför jag inte gillar Drakar 91

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag började väl själv egentligen med någon form av blandning mellan DoD-91 och de tidigare versionerna. Vi hade allt som släppts och köpte snabbt nya splatbooks när de väl gavs ut. Hade aldrig några direkta problem med regler, men så husreglade vi garanterat det vi inte förstod. När väl Chronopia släpptes så ansåg vi det vara ett väldigt underligt spel, men inte dåligt på något sätt. Det var dock svårt för min spelgrupp att se Chronopia som DoD, vi såg det istället som ett eget spel som fick stå på sina egna ben.

Nu är jag lite OT men jag vill bara nämna detta. Jag har sett många säga att de gillade grundboken till Chronopia men inte alla splatbooks som släpptes, personligen älskar jag dem alla. De ger Chronopia en unik känsla av antika Rom blandat med 1700-tal och ångpunk. För mig är det en lysande kombination som verkligen faller mig i smaken, dekadenta alver som har orgier samt mördar folk enbart på grund av att de är uttråkade är en briljant lösning på hur det är att leva för evigt.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Minimoni;n324931 said:
Jag började väl själv egentligen med någon form av blandning mellan DoD-91 och de tidigare versionerna. Vi hade allt som släppts och köpte snabbt nya splatbooks när de väl gavs ut. Hade aldrig några direkta problem med regler, men så husreglade vi garanterat det vi inte förstod. När väl Chronopia släpptes så ansåg vi det vara ett väldigt underligt spel, men inte dåligt på något sätt. Det var dock svårt för min spelgrupp att se Chronopia som DoD, vi såg det istället som ett eget spel som fick stå på sina egna ben.

Nu är jag lite OT men jag vill bara nämna detta. Jag har sett många säga att de gillade grundboken till Chronopia men inte alla splatbooks som släpptes, personligen älskar jag dem alla. De ger Chronopia en unik känsla av antika Rom blandat med 1700-tal och ångpunk. För mig är det en lysande kombination som verkligen faller mig i smaken, dekadenta alver som har orgier samt mördar folk enbart på grund av att de är uttråkade är en briljant lösning på hur det är att leva för evigt.
Hej där, Minimoni! Själv fick jag den pikanta smaken av spya i munnen så fort jag såg omslaget på Chronopia, eller kanske var det SL-skärmen? Det var en alv på en struts iallafall. Det var avfällingar i ÄS som hade producerat smörjan.

Det var ungefär i samma veva vi tog ett jättelångt break från rollspel. Vi hade väntat så länge att vi nästan hade tappat hoppet om att få se avslutningen på Konfluxsviten och när den äntligen hade krystats ut av Granström så derailades allt av en spelare som fick något tokspel och bestämde sig för att försöka döda Blatifagus. Jag tror att han helt enkelt hade väntat för länge på finalen och att detta fick honom att drabbas av någon tillfällig sinnesförvirring. Efter detta var det slutspelat för mig och gruppen under mer än 10 år. Jag orkade helt enkelt inte att vara SL mer.

Men vi började på ny kula, lite trevande för 10-11 år sedan när lusten väcktes på nytt. Ett visst svinn av spelare hade uppstått p g a flytt, avel och liknande. Vissa hade helt enkelt fastnat i vuxenvärldens själsdödande amorteringsprat.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
cogitare;n324940 said:
Chronopia är helt enkelt awesome! Inte svårare än så...

Cog.
Ja, har man en fäbläss för strutsridande alver så är det nog onekligen så.:wink:

Rymdkram på dig, Cogitare:)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,159
Grisodlar'n;n324941 said:
Ja, har man en fäbläss för strutsridande alver så är det nog onekligen så.:wink:

Rymdkram på dig, Cogitare:)
Den där bilden på en alv i kråsskjorta som rider på en struts lämnar verkligen ingen oberörd.

Antingen kräks man lite i munnen eller så tänker man "awesome!".
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Tant Ragnar;n324944 said:
Den där bilden på en alv i kråsskjorta som rider på en struts lämnar verkligen ingen oberörd.

Antingen kräks man lite i munnen eller så tänker man "awesome!".
Det kanske även finns en tredje kategori betraktare: de som tänker "awesome" när de får lite spya i munnen.:wink:

Kram på dig i värmen:)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
2097;n324790 said:
Jag är så himla invested i det här spelet för jag älskade det verkligen och på sätt och vis älskar jag det fortfarande. Jag ville att det skulle vara bra T_T
Just den här känslan har jag själv upplevt, fast med andra rollspel och liknande. Så jag vet verkligen vad du menar :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,304
Tant Ragnar;n324944 said:
Den där bilden på en alv i kråsskjorta som rider på en struts lämnar verkligen ingen oberörd.

Antingen kräks man lite i munnen eller så tänker man "awesome!".
Själv tänkte jag awesome direkt. Ännu mer awesome blev det när jag läste boken och fick några av de bästa alver jag läst om i en rollspelsbok. Sen har den liksom allt annat i Chronopia en miljon problem (power creep, otestade regler, genomsyrande rasism, otroligt rörigt upplägg i reglerna, osv...) men känslan av något nytt och oväntat och något som vågade vara annorlunda är fortfarande stark varje gång jag ser den bilden. Mitt önskeprojekt i den svenska rollspelsvärlden är fortfarande "Chronopia, fast bra".
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Ja, undrar varför ingen har plockat den där fallna Chronopia-manteln? Kanske för att den luktar lite kattkiss? Jk, Chronopia-entusiaster.:p
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Grisodlar'n;n325049 said:
Ja, undrar varför ingen har plockat den där fallna Chronopia-manteln? Kanske för att den luktar lite kattkiss? Jk, Chronopia-entusiaster.:p
Jag vet inte hur jag skall bemöta det där med annat än att jag trodde att de flesta hade vuxit förbi ”du har kul på fel sätt”. Nu säger du inte exakt så men det är svårt att tolka det du skriver på något snällt sätt. Men visst, du kan skämta och försöka vara rolig, att dissa Chronopia genom att säga att det luktar kiss slutade dock vara kul för mer än tio år sedan imho.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Ok, Minimoni. Jag visste inte att någon hade dragit mitt kiss-skämt för tio år sedan. Jag får be om ursäkt för att mitt skämt var tråkigt/passé/barnsligt. Jag är gammal, sunkig och håller mig inte ajour med den nya näthumorn, helt enkelt. Jag trodde du var en av de få här som gillade mig en gnutta, Minimoni. My bad. Det är så svårt när man inte ser ansiktsuttryck.:sad:
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Grisodlar'n;n325064 said:
Ok, Minimoni. Jag visste inte att någon hade dragit mitt kiss-skämt för tio år sedan. Jag får be om ursäkt för att mitt skämt var tråkigt/passé/barnsligt. Jag är gammal, sunkig och håller mig inte ajour med den nya näthumorn, helt enkelt. Jag trodde du var en av de få här som gillade mig en gnutta, Minimoni. My bad. Det är så svårt när man inte ser ansiktsuttryck.:sad:
Nu är vi OT, men jag ogillar inte dig som forumperson. Dock är skämten och bajskastning gällande spel som andra gillar något som inte synts till på många år. Jag tycker det vore synd om det blev en återgång till just bajskastningen på vad andra människor föredrar då det forumklimatet inte var speciellt givande.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
228
För att återföra diskussionen till det ursprungliga ämnet: hur skulle man kunna göra DoD91 bättre? Konkreta förslag tack, inte polemiserande. Jag tycker att det har en del förtjänster begravda under allt ogenomtänkt bråte. Det bästa enligt mig är BRP-motorn som helt enkelt funkar bra i sig. Jag gillar hur en del av yrkena har utvecklats, t ex utbygdsjägaren. Jag gillar att ingen begränsas till att bara lära sig lätta vapen. Men det första problemet jag direkt stöter på är att karaktärsskapandet med poängköp inte funkar bra. Det finns inga incitament (förutom spelarens eventuella goda smak) till att inte min-maxa så mycket som möjligt, och det verkar som att de flesta karaktärstyper i längden skulle bli rätt förutsägbara. Jag har laborerat med att knyta färdigheternas kostnad till grundegenskapens grupp, så att alltför låga värden i något gör att vissa färdigheter blir väldigt dyra. Men med DoD:s system kanske slumpen behövs för att få in tillräcklig variation. Kanske en kombination av tärningsslag och poängköp? Sen tycker jag att de sabbade vapen- och rustningstabellerna en del jämfört med Expert. Och så den omtalade inflationen i silvermynt. Och så att man inte längre kan parera perfekta träffar, det gör ju att rollpersonerna kommer att förlora en lem ungefär vart tjugonde slag de får motta, inte kul. EDD bättre på alla dessa punkter. Det är så långt jag kommit, vad säger ni? Går det att rädda?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Grisodlar'n;n325049 said:
Ja, undrar varför ingen har plockat den där fallna Chronopia-manteln? Kanske för att den luktar lite kattkiss? Jk, Chronopia-entusiaster.:p
Hahaha!

Det finns delar av Chronopia som jag nog skulle beskära eller iaf. se över.

Lite för mycket slap-stick humor med gobliner och trögdumma troll. De kan man göra något roligare med. Hur resarna porträtterades i Chronoipa var dock hur ball som helst!

Wongoser och marajiputter ffa hade man nog behövt se över då de är väldigt ras-stereotypa med en ganska tunn fernissa över till vår egen värld. Det hade nog inte flugit idag, jämför lite hur nidlänningar beskrevs i gamla Nidland-modulen.

Och det finns säkert mycket mer om man/jag funderar lite hårt. Men överlag är Chronopia min favorit bland DoD-utgåvorna även om svarta elric-boxen håller ett oerhört nostalgiskt skimmer. Den var dock fri från setting och jag var aldrig något stort fan av Ereb-Altor får jag erkänna. Det fanns guldkorn men överlag var det mest någon sorts generiskt lapptäckes-fantasy som slutade tilltala mig.

Om någon skulle plocka upp Chronopia och verka göra något vettigt av det skulle jag lätt kasta pengar på det.

Fö. har nog Chronopia en av de bästa världsbeskrivningarna jag läst. Oerhört underhållande och faktiskt med en hel del krokar till äventyr. Läste om det för några år sedan och tyckte det var underhållande även då :D

Cog.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Dubbelyxa;n325073 said:
För att återföra diskussionen till det ursprungliga ämnet: hur skulle man kunna göra DoD91 bättre? Konkreta förslag tack, inte polemiserande. Jag tycker att det har en del förtjänster begravda under allt ogenomtänkt bråte. Det bästa enligt mig är BRP-motorn som helt enkelt funkar bra i sig. Jag gillar hur en del av yrkena har utvecklats, t ex utbygdsjägaren. Jag gillar att ingen begränsas till att bara lära sig lätta vapen. Men det första problemet jag direkt stöter på är att karaktärsskapandet med poängköp inte funkar bra. Det finns inga incitament (förutom spelarens eventuella goda smak) till att inte min-maxa så mycket som möjligt, och det verkar som att de flesta karaktärstyper i längden skulle bli rätt förutsägbara. Jag har laborerat med att knyta färdigheternas kostnad till grundegenskapens grupp, så att alltför låga värden i något gör att vissa färdigheter blir väldigt dyra. Men med DoD:s system kanske slumpen behövs för att få in tillräcklig variation. Kanske en kombination av tärningsslag och poängköp? Sen tycker jag att de sabbade vapen- och rustningstabellerna en del jämfört med Expert. Och så den omtalade inflationen i silvermynt. Och så att man inte längre kan parera perfekta träffar, det gör ju att rollpersonerna kommer att förlora en lem ungefär vart tjugonde slag de får motta, inte kul. EDD bättre på alla dessa punkter. Det är så långt jag kommit, vad säger ni? Går det att rädda?
Jag tror att det du kommer att komma fram till, och som jag upplevde när jag tittade på DoD91, är att det uppenbara sättet att förbättra det är att ta bort allt det som är nytt, tills man bara har EDD kvar. Jag kan inte minnas att någon av förändringarna var till det bättre. Poängsystemet kändes påklistrat och obalanserat. Yrkesförmågor hade kunnat vara kul, men de flesta av dem framhävde inte alls yrkets särart på något intressant sätt. (De blev bättre i de olika expansionsmodulerna på olika teman.) Jag köpte aldrig spelet utan körde vidare med det jag hade.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Dubbelyxa;n325073 said:
För att återföra diskussionen till det ursprungliga ämnet: hur skulle man kunna göra DoD91 bättre?
Ja du, är det inte det ex. Krille har försökt göra med spel som Järn och Hjältarnas Tid. Har inte själv läst dem men jag vet att skaparen ödmjukt har kallat spel-systemet 'brp done right'. Och många här på forumet har hyllat spelen så jag antar att de är bra...

Så jag skulle nog först kika på dessa. Eller kanske vänta in att Anders Blixt släpper sin version 2.0 av Expert (har glömt arbetsnamnet men jag tror det finns att hitta i någon av Anders poster i hans uppdateringar eller tråden om vad folk skrivit). Tror God45 höjde den versionen av brp till skyarna i något inlägg också.

Detta innan jag själv skulle ge mig på att modda brp till något vettigt. Eller tja, vem försöker jag lura här egentligen. Självklart skulle jag själv försöka hitta på något bättre själv för det är så jag funkar. Men min rekommendation är att kolla något som redan finns och som har sett över brp-motorn :)

Cog.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Dubbelyxa;n325073 said:
För att återföra diskussionen till det ursprungliga ämnet: hur skulle man kunna göra DoD91 bättre? Konkreta förslag tack, inte polemiserande. Jag tycker att det har en del förtjänster begravda under allt ogenomtänkt bråte. Det bästa enligt mig är BRP-motorn som helt enkelt funkar bra i sig. Jag gillar hur en del av yrkena har utvecklats, t ex utbygdsjägaren. Jag gillar att ingen begränsas till att bara lära sig lätta vapen. Men det första problemet jag direkt stöter på är att karaktärsskapandet med poängköp inte funkar bra. Det finns inga incitament (förutom spelarens eventuella goda smak) till att inte min-maxa så mycket som möjligt, och det verkar som att de flesta karaktärstyper i längden skulle bli rätt förutsägbara. Jag har laborerat med att knyta färdigheternas kostnad till grundegenskapens grupp, så att alltför låga värden i något gör att vissa färdigheter blir väldigt dyra. Men med DoD:s system kanske slumpen behövs för att få in tillräcklig variation. Kanske en kombination av tärningsslag och poängköp? Sen tycker jag att de sabbade vapen- och rustningstabellerna en del jämfört med Expert. Och så den omtalade inflationen i silvermynt. Och så att man inte längre kan parera perfekta träffar, det gör ju att rollpersonerna kommer att förlora en lem ungefär vart tjugonde slag de får motta, inte kul. EDD bättre på alla dessa punkter. Det är så långt jag kommit, vad säger ni? Går det att rädda?
Jadå. Det går att rädda. Jag och erebaltors Spelknepe hade lite planer på det en gång i tiden, långt innan Riotminds och andra var i farten. Särskilda förmågor är ett kul inslag som -91 års regler hade. Alla mina spelare älskade att rulla på den där tabellen. Hjältarnas handbok kom ju lite senare, och hade många av EDDs hjälteförmågor. Så sådant går att kombinera. Men något som skulle förbättra Dod91 och EDD är att knyta det hårdare till spelvärlden Ereb Altor. Man skulle kunna skapa sina RP via ett Burning Wheel/Mutant Chronicles-liknande system med olika Livsvägar och bakgrundshändelser, direkt anknytna till den sk lapptäckesvärlden Ereb Altor. Det perfekta vore ett Livsbräde i stil med det brillianta Lifeboard som var en del av Operation: Fallen Reich. Där både slump och val avgör en RPs egenskaper, bakgrund och färdigheter.

För övrigt så har vår egen värld har också varit något av en lapptäckesvärld. Detta är ingen nackdel alls. Samtidigt som jag käkar micrad varmkorv och skriver detta på min Asus med i7 processor så tror folk på Balkan fortfarande på vampyrer och huvudjägare/kannibaler smyger fortfarande omkring i Amazonas och på Papa Nya Guinea.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
228
cogitare;n325078 said:
Så jag skulle nog först kika på dessa. Eller kanske vänta in att Anders Blixt släpper sin version 2.0 av Expert

Cog.
Expert 2.0?! Var, var? I can't wait...
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
228
Gurgeh;n325077 said:
Jag tror att det du kommer att komma fram till, och som jag upplevde när jag tittade på DoD91, är att det uppenbara sättet att förbättra det är att ta bort allt det som är nytt, tills man bara har EDD kvar. Jag kan inte minnas att någon av förändringarna var till det bättre. Poängsystemet kändes påklistrat och obalanserat. Yrkesförmågor hade kunnat vara kul, men de flesta av dem framhävde inte alls yrkets särart på något intressant sätt. (De blev bättre i de olika expansionsmodulerna på olika teman.) Jag köpte aldrig spelet utan körde vidare med det jag hade.
Min metod just nu är att använda karaktärsskapandet från 91 med de modifikationer jag nämnde ovan, och sedan köra Expert för allt annat. Men jag börjar tro att det är bättre att bara köra Expert (med vissa inslag från 91 som något slags regeltillägg).
 
Top