Dunder&Drakar Varför inte spela Dunder & Drakar?

Jag spelar inte Dunder & Drakar för att

  • Jag har aldrig hört talas om det förut

    Votes: 7 9.5%
  • Jag gillar inte Fantasy-rollspel

    Votes: 7 9.5%
  • Jag gillar inte d20-systemet

    Votes: 23 31.1%
  • Jag tycker böckerna är fula och orkar inte läsa dem

    Votes: 2 2.7%
  • Jag tror inte att det kommer att ges ut nog med material för att det skall hålla i längden

    Votes: 2 2.7%
  • Jag läste igenom reglerna, men förstod dem inte

    Votes: 0 0.0%
  • Jag läste igenom reglerna, men gillade dem inte

    Votes: 5 6.8%
  • Jag läste igenom reglerna, men tyckte att det var för lite regler för min smak

    Votes: 1 1.4%
  • Jag läste igenom reglerna, men tyckte att det var för mycket regler för min smak

    Votes: 6 8.1%
  • Jag funderar på att spela det, men har inte haft tid för det ännu

    Votes: 19 25.7%
  • Jag funderar på att spela det, men har ingen att spela det med

    Votes: 6 8.1%
  • Annat (i en kommentar nedan)

    Votes: 22 29.7%

  • Total voters
    74

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Skulle också säga att det beror på vad man är ute efter - Mooks i Feng Shui är bara uppenbar genreemulering, och det är helt ointressant att betrakta dem som annat än måttligt motstånd för hjälten att nedgöra på vägen till det viktiga. Men det gör också att de bara är detta, och ointressanta för annat. De har inget inre liv, och det är nog inte ens värt att försöka prata med dem - vad kan de ha att säga, egentligen?
Det beror absolut på vad man är ute efter. Så länge en hejduk bara är en del av en grupp namnlösa Mooks, emuleras den bäst som just en hejduk. Men om något förändras i berättelsen som gör att fokus hamna på just den personen, ser jag inget problem med att förändra modellen.

På samma sätt som det avlägsna trädet ges fler polygoner av spelmotorn när du går fram till det. Men hur många polygoner har trädet egentligen? :cool:

Det märkliga med D&D är att det det emulerar bara är D&D. :) Det finns knappast någon heroisk fiktion som fungerar på det vis D&D gör - det har skapat sig en egen genre som det sedan förväntas emulera (det helt dominerande designmålet med 5E var mycket riktigt också att det skulle "kännas som D&D", något 4E onekligen inte gjorde eftersom det renodlat saker i designen och inte hade kvar de klumpigheter som många verkar tycka krävas för att det ska "kännas som D&D").
Lustigt nog var 4E den första version av D&D som faktiskt försökte emulera det som jag uppfattat som D&D. Eller snarare det som D&D utlovat under alla år - en hjältefantasi, där hjältarna är speciella och kan utföra saker som ingen annan. Tydligen var det många som förknippar D&D med helt andra saker. Men det är ju inget problem - jag gjorde mitt eget D&D. 😜
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Som en person som tycker 4e är den bästa versionen av DnD så har jag varit lite nyfiken. Vad jag läst om det så gillar jag det.
Men har så många olika kampanj ideer till olika spel så vet inte om DunDra kommer få chansen.

Sedan finns det risk att om mina spelgrupp kommer välja att spela något DnD baserat att vi istället kommer spela Pathfinder 2e istället.
Då av två skäl

1.jag äger redan Pathfinder 2e och behöver alltså inte köpa in något nytt.
2. Mina spelar har hört talas om Pf och är därför mer troliga att vara intresserade.

Hade jag oändligt med tid hade jag redan spelat DunDra, men nu får det slåss med alla andra rollspel som skrivits om min tid.
Och då tyvärr är det svårt att vinna oavsätt hur bra man än är.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Hade jag oändligt med tid hade jag redan spelat DunDra, men nu får det slåss med alla andra rollspel som skrivits om min tid.
Och då tyvärr är det svårt att vinna oavsätt hur bra man än är.
Jag förstår det. Och PF2 verkar ju också vara ett bra spel.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vi kör en annan OSR-kampanj sedan innan jag köpte DunD, så det har inte funnits tillfälle.

Men jag gillar enkelhet och DCC eller OSE/Titan Games D&D ligger närmre till hands.

För mig är klassförmågor och talanger i DunD "för mycket".
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,206
Det känns ibland som om jag är den ende som faktiskt spelar Dunder & Drakar. Och då grubblar man lite på varför. Så varför inte göra en poll? :)
Määhh det är ditt eget fel ju Oldtimer att jag inte har tid med Dunder&Drakar än. Är fortfarande för upptagen med D&D från Titan Games ju! 🙃
 
Top