Varför ingen tråd om Dark eye

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Så med fem utgåvor, publikationer på fem olika språk, otaliga expansioner och moduler, över dussinet dataspel, brädspel, kortspel och en badass skiva kan jag tycka att "Europas största rollspel" inte känns helt taget ur luften. I Sverige gäller visserligen "Är det inte på engelska så är det inte internationellt", men på kontinenten har de inte alltid samma syn.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Verkar också finnas ett brädspel, Die Burg des Schreckens, som givits ut på tyska, engelska och franska, inklusive i Kanada.

EDIT: Plus
  • Der Weg nach Drakonia (2005) ;
  • Drachenjäger von Xorlosch (2006) ;
  • Anno Bosparans Fall (2014).
Också dataspel:
Ett kortspel (Dark Force: Duell um Aventurien), som också finns på franska (kanske även på andra språk)

Plus en 15 minuter lång kortfilm som jag dock inte har titeln på.
Har spelat de tre första Realm... spelen. Riktigt hard core. Nästan mer Management än RPG här och var - mycket att man måste planera sina resor och resurser och optimera det man har.

Spelade även båda Drakensang-spelen, vilka var riktigt schyssta. Lite budget-Bioware sådär. Också mer moderna i design och intryck.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Dessutom finns Aventuria-wikin i tysk, fransk, engelsk, italiensk, nederländsk och rysk version. Så gissningsvis har spelet fans även i Ryssland? Oklart om det finns en officiell översättning eller om det är fanöversättning som gäller där.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
1642010683460.png

Nä, nu slutar jag. Jag lovar!

På riktigt!

EDIT: Dessa 2 848 föremål har alltså räknats enligt dessa regler:
  1. Keine Dubletten
  2. Sets und Paare werden nur einfach gezählt.
  3. Nur offizielles Das Schwarze Auge-Material
Så det finns minst 2 848 olika utgivna officiella produkter till DSA.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384

Jag har bara spelat det tredje av datorspelen men det är sweet och också awesome! Det är oförlåtande, klurigt, överjävligt orättvist på sina ställen men fighterna är kul, handlingen tight och slut dungeonen är ett sådant slag rakt i magen att jag aldrig vågat sno den till en rollspelskampanj. Det är i alla fall min recensiom av ett spel jag inte spelat sedan någon gång i tonåren.

Men är systemet som i datorspelet hade jag fasat för att spela det vid ett bord utan hjälp från datorn.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Så med fem utgåvor, publikationer på fem olika språk, otaliga expansioner och moduler, över dussinet dataspel, brädspel, kortspel och en badass skiva kan jag tycka att "Europas största rollspel" inte känns helt taget ur luften. I Sverige gäller visserligen "Är det inte på engelska så är det inte internationellt", men på kontinenten har de inte alltid samma syn.
Fast det har jag inte läst någon som ifrågasatt - i meningen det största rollspelet producerat i Europa. Det är så klart fullt möjligt, kanske till och med troligt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Fast det har jag inte läst någon som ifrågasatt - i meningen det största rollspelet producerat i Europa. Det är så klart fullt möjligt, kanske till och med troligt.
Ja, sorry, det var en neggig kommentar från mig.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Här är ett guldkorn jag hittade på Wikipediasidan om DSA, första editionen:

Magic

Elves, druids, shamans, witches and mages can cast spells and have astral energy points; the starting value of astral energy points depends on the attribute values the hero has when created. The system is based on the memory of the player; the player must speak the formula without reading it during the game. When the formula is correct the spell is cast, and the character loses astral energy points corresponding to the spell.
Låter som nåt som säkert kändes rätt coolt för de trettonåringar för vilka de här reglerna var den första kontakten med rollspel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hur är det med försäljningssiffror i Europa då kan man ju ganska enkelt se om det är Europas största rollspel eller ej . Att man gett ut dataspel och massa supplement och 5 olika versioner På olika språk talar ju inte per automatik för populariteten hos spelet utan det gör försäljningssiffror.

Jag kan ju teoretiskt sett ge ut ett spel på fem olika språk och 200 supplement och 300 äventyr och 20 CD med musik utan att nån igentligen köper ett enda ex .
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det brukar ju vara notoriskt svårt att få fram tyvärr.
Fast för egen del tycker jag ju kickstartersiffror är ett ok sätt att mäta intresset, i brist på annat. The Dark Eye samlade 1619 backare till sin översättning 2020. Följande kickstarters för vidare produkter på engelska har samlat ca 300-700 backare. Sen säger det ju inget om hur spelet säljer i Tyskland.

EDIT: Värt att notera är att utgivaren inte kickstartat några tyska släpp till spelet alls, vilket nog borde vara ett tecken på att det säljer så bra att det inte behövs (eller på att det är en annan plattform som gäller i Tyskland).

Som jämförelse några svenska motsvarigheter:
Symbaroum, översättning 2015, 710 icke-svenska backare
Coriolis, översättning 2016, 1915 ickesvenska backare
Svärdets sång, både svenska och engelska samtidigt 2017, 2601 ickesvenska backare
Väsen, både svenska och engelska samtidigt 2019, 3343 ickesvenska backare
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Hur är det med försäljningssiffror i Europa då kan man ju ganska enkelt se om det är Europas största rollspel eller ej . Att man gett ut dataspel och massa supplement och 5 olika versioner På olika språk talar ju inte per automatik för populariteten hos spelet utan det gör försäljningssiffror.

Jag kan ju teoretiskt sett ge ut ett spel på fem olika språk och 200 supplement och 300 äventyr och 20 CD med musik utan att nån igentligen köper ett enda ex .
Trolla med försäljningssiffror går definitivt att göra. En helt annan bransch men jag jobbade i skivaffär på den tiden det fanns sådana och där existerade begreppet "Göra en Alban". Det var helt enkelt att artisten själv eller dennes skivbolag via någon bulvan eller liknande köpte massiva mängder av sitt senaste släpp för att få en högre position på topplistan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Trolla med försäljningssiffror går definitivt att göra. En helt annan bransch men jag jobbade i skivaffär på den tiden det fanns sådana och där existerade begreppet "Göra en Alban". Det var helt enkelt att artisten själv eller dennes skivbolag via någon bulvan eller liknande köpte massiva mängder av sitt senaste släpp för att få en högre position på topplistan.
Jo sådant har man ju hört talas om att folk fuskar med streams på Spotify och köper följare på sociala medier osv.

Så att det går att fuska med nummer och siffror är ju en sanning .
 
Top