Varför ingen tråd om Dark eye

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,262
Location
Göteborg
spelkonstuktörerna har lappat och lagat obalanser
Så om jag fattar dig rätt pratar du egentligen inte om grundsystemet här, utan om att olika förmågor och dylikt man kan skaffa sin karaktär är balanserade mot varandra? Så att det inte finns alternativ som är fällor, eller andra som är för bra?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,737
Location
Stockholm
Guy Sclanders (#greatdm) tog sig en titt på det för ett tag sedan.
Toppenvideo.

Där förklaras modifiktionerna ... och Wikipedia har fumlat i sin beskrivning. Negativ modifikation gör det svårare att lyckas, positiv gör det lättare.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Det enda jag hört om det har gett mig intrycket av att spelvärlden verkar ganska tråkigt. Det kan så klart vara orättvist men ändå. Reglerna vet jag inget om.
Själva världen vet jag inte särskilt mycket om, bilder ser typiskt D&D-lika ut (inte särskilt inspirerande), världen känns ganska standardmässig för klassisk fantasy, i vart fall när man tittar på världskartan och läser kort om länderna. Själv använder jag dock bara reglerna för min egen kampanj som utspelar sig i ett annat rollspels värld, som jag själv vidareutvecklat tidigare och där vi då använde oss av Drakar och demoner-regler från 91 med en massa husregler.

Men alla som spelar DE inser att Symbaroum utvecklats i mångt och mycket härifrån, men i förenklad variant och med några egna grepp. Skaparna av Symbaroum (tidigare Järnringen) har spelat DE, kan tänka mig att deras egen kampanj utvecklades mot det de senare utvecklade i Symbaroum. Vet dessutom att jag läst att de har spelat DE.
Även om jag inte vet detaljer om spelvärlden, annat än ett par äventyr jag spelat själv, så kan sägas att det finns tolv gudar, The Twelve guds samt den Onämnbare, som är ondskan själv. DE:s kampanj handlar delvis om den senares återkomst till världen, steg för steg, varpå världen på olika sätt faller sönder och demoner slipprar in och riskerar att tillintetgöra den.
Bland de tolv gudarna i pantheonen är Praios "the lord of guds", lagen, ordningens och ljusets gud, den främste förkämpen mot ondskan. (Känns det bekant?) Kan se framför mig hur Praios så småningom omvandlas till Prios och blir den ende.

Det som gör DE:s regelsystem bra att använda för andra kampanjer än DE:s egen, är att det finns regler för det mesta. Tidigare spelade vår grupp som sagt med Drakar och demoners 91-regler men med en massa husregler. På många sätt ett smidigt system, men magisystemet var vi mindre nöjda med och någon prästmagi fanns överhuvudtaget inte. Eftersom jag själv kör med en gudapentheon från Forgotten realms, går det ganska lätt att konvertera gudar till motsvarande i DE och få en komplett prästskola med krafter och levnadsregler och förmågor.

Just karaktärsutvecklingen i DE är fantastisk, det finns så mycket att köpa och utveckla, vilket underlättar för stora spelgrupper, som min egen.
 
Last edited:

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Så om jag fattar dig rätt pratar du egentligen inte om grundsystemet här, utan om att olika förmågor och dylikt man kan skaffa sin karaktär är balanserade mot varandra? Så att det inte finns alternativ som är fällor, eller andra som är för bra?
Ja, de är balanserade och grundtanken kring hela spelmekaniken är genomtänkt.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
1. När kom den första versionen?
2. Vilken typ av regler var det? Level eller skills? Mer likt D&D än RQ?
3. Har reglerna varit i stort sett samma i alla versioner? Jag har för mig att det gjordes nått nytt regelsystem till den engelska versionen? Eller blandar jag ihop det med något annat spel?
4. Hur mycket är översatt till engelska?
5. Vilka är de viktigaste böckerna?
6. Hur ser världen ut, är det Tolkien-fantasy, D&D-fantasy, Warhammer-fantasy eller något annat?
Vet bara att det funnits i cirka 35 år, min regelbok är från 2016. Det mesta är översatt på engelska i dag. Viktigaste böcker skulle jag säga är regelboken, Core rules, magiboken - Magic of Aventuria - spelledarskärmen, där alla taballer finns samlade. Nyligen kom en prästmagibok ut och så finns Aventurian bestary (monsterbok som i mitt tycke inte är särskilt bra, varelser och monster ska finnas i en världsbok om Aventuria också, där finns mer svartfolk och användbara varelser).
Systemet bygger på skills, abilities, fördelar, nackdelar, besvärjelser och prästböner. Skillsen köper man ett värde i. Framgångsslaget baserar sig på grundegenskaper och detta värde. Varje skills har dessutom specialiserbara undergrupper som ger plus för dessa situationer, men minus om de saknar just den när den behövs.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
866
Systemet bygger på skills, abilities, fördelar, nackdelar, besvärjelser och prästböner. Skillsen köper man ett värde i. Framgångsslaget baserar sig på grundegenskaper och detta värde. Varje skills har dessutom specialiserbara undergrupper som ger plus för dessa situationer, men minus om de saknar just den när den behövs.
Låter som väldans mycket att hålla koll på.
Hur många siffror måste adderas/subtrakteras för att exempelvis räkna ut hur det går att hoppa över en flod?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,513
Location
Göteborg
Det är ju i alla fall kul att det finns något spel som har kvar ”komplettist”-ambitionen. Det är ju sjukt omodernt, och jag blir ju spontant väldigt avtänd (men jag blir ju avtänd om spelet har en spelledare och ett stridssystem), men jag tycker ändå att det är kul att det finns. Och kanske inte helt oväntat att det är tyskar som ligger bakom det. :gremgrin: Tänker att det kan locka en klass av rollspelare som går igång på sådant. Vi var ju många som gillade sådana spel på typ tidigt 00-tal, och som sedan gått vidare till annat, men hade någon visat mig detta när jag var 17 så hade jag nog blivit intresserad. Och det finns säkert många idag som har liknande preferenser som 17-åriga jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,047
Location
Ereb Altor
Men alla som spelar DE inser att Symbaroum utvecklats i mångt och mycket härifrån, men i förenklad variant och med några egna grepp. Skaparna av Symbaroum (tidigare Järnringen) har spelat DE, kan tänka mig att deras egen kampanj utvecklades mot det de senare utvecklade i Symbaroum. Vet dessutom att jag läst att de har spelat DE.
Du kan inte minnas var? Jag är ärligt nyfiken men också lite skeptisk.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,737
Location
Stockholm
Du kan inte minnas var? Jag är ärligt nyfiken men också lite skeptisk.
Mattias JH säger så här på Symbaroums forum:

Hej, Mattias JH här. Jag skummade tråden lite översiktligt och ... Nä, vi har aldrig spelat The Dark Eye. Jag hörde inte ens talas om det förrän flera år efter att Symbaroum släpptes. Kanske, kanske att Lilja har läst det (han läser typ ALLT i rollspelsväg), men knappast spelat. Och det har inte varit en uttalad inspirationskälla. Så jag blir mäkta nyfiken att veta var detta rykte kommer ifrån.
:-)


Mbh!
/MJH
@Leon ställde frågan

@Fenhorn var smart nog att länka, så jag tar och lägger in hans länk också:

Das Schwarze Auge och Symbaroum? - Fria Ligans forum
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,021
Ja, tog mig friheten att kolla eftersom jag blev nyfiken. Men tydligen ingen direkt inspiration.

Det är ju inte ovanligt att likartade idéer dyker upp i olika spelsystem utan direkt inspiration.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Personligen ligger jag bakom alla rollspel i Sverige även dom som släpptes på marknaden innan jag var född , alla rollspel som någonsin släppts i Sverige är snodda ifrån mina idéer.

Jag är ärligt arg , förbannad och kränkt att andra blivit rika på mina idéer , jag vill ha min del av kakan. Hit med mina stålar så jag kan leva i rollspelslyx
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,823
Location
Eskilstuna
Shadowrun stal sitt regelsystem från mig. Jag skrev det under mina gymnasielektioner och visade det aldrig för någon!

Ändå lyckades de kopiera hela mekaniken perfekt ... konstigt. :D
Disney stal ju Vindsjäl-settingen till Raya and the Last Dragon, ett år efter att jag börjat skriva men 1,5 år innan jag släppt något. Slugt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Stäm dom!

Det går nog bra.
Hade jag bott där borta i the land of Mickey mouse hade jag stämt folk hela tiden . Se upp wallmart här kommer dängrot på en slip and fall i aisle six . Hit med miljonerna i skadestånd 🤣
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,577
Location
Ludvika
Intressant, så Praios och Prios var bara en slump då?
Ja, det är väl inte så konstigt. Avledning av Primus, Prior etc
Det är ju alltid en möjlighet att Dark Eye inspirerade ett eller flera andra rollspel, och något av de spelen i sin tur tjänade som inspiration till Symbaroum.

Eller att Dark Eye inspirerade ett spel som inspirerade ett spel som inspirerade en diskussion om spelteroi som i sin tur inspirerade ett spel som sen inspirerade Symbaroum.

Eller så fick Järnringen sin inspiration från samma källor som Dark Eye fick sin inspiration ifrån, för länge länge sen som Leon är inne på.

Eller så är det som ögon och nudlar som verkar ha utvecklats på flera olika ställen helt obereoende från varandra.
 
Top