Varför ingen "portal-fantasy"?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har länge funderat på att skriva ett äventyr där "omvänd" portalfantasy sker. Rollpersonerna är ett klassiskt äventyrargäng från exempelvis Ereb Altor och hamnar genom någon magisk olycka i 2020-talets Stockholm. De måste utforska staden för att hitta de ingredienser som återaktiverar portalen och en massa kulturkrockar sker på vägen. Det är fock ett äventyr där jag har väldigt svårt att tänka ut något förutom själva idén.
Det är lite OT, för det är inte riktigt samma genre, men det finns ju massor med filmer och TV-serier som bygger på utomjordingar som strandar på jorden.

ALF
Mork & Mindy
Coneheads
Tredje klotet från jorden
Min fru är en utomjording
The Man Who Fell To Earth
Starman
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Det är lite OT, för det är inte riktigt samma genre, men det finns ju massor med filmer och TV-serier som bygger på utomjordingar som strandar på jorden.

ALF
Mork & Mindy
Coneheads
Tredje klotet från jorden
Min fru är en utomjording
The Man Who Fell To Earth
Starman
Jag vill bara påpeka att jag tyckte det var kul att du räknade upp ALF, men inte ET!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jag har inte läst igenom hela den här tråden men är förvånad att ingen verkar ha nämnt Legendlore eftersom premissen där är precis det OP pratar om.
Även de gamla datorspelen i Ultima-serien bygger ju på den idén, fast där är avataren ännu viktigare (?) än barnen Pevensie i Narnia.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,439
Location
Stockholm
Snubblade på ett portal fantasy-spel.

 
Top