Varför ingen "portal-fantasy"?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Kuf är väldigt mycket garderobsvärldar. Visst, istället för oskuldsfulla barn kan det vara sextiotalister utrustade till tänderna med droger, eldvapen och mutor som transporteras till de märkliga världarna i jakt på varelser att ”lära känna bättre” och skrifter författade av individer med lika tveksamma psyken men det borde väl räknas ändå eller hur?
Fast vi bör väl upprätthålla en skillnad mellan verkligheten-är-en-illusion-eller-det-finns-mörka-krafter-som-mugglarna-inte-känner-till a la Kult och CoC och rena portalvärldar i den den här diskussionen? Och jag har fått för mig att Kuf mer är det förra än det senare?*

*Genom att lyssna på en eminent podcast.
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,644
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Fast vi bör väl upprätthålla en skillnad mellan verkligheten-är-en-illusion-eller-det-finns-mörka-krafter-som-mugglarna-inte-känner-till a la Kult och CoC och rena portalvärldar i den den här diskussionen? Och jag har fått för mig att Kuf mer är det förra än det senare?
Som jag uppfattat KUF är inte vår värld en illusion, och varken mer äkta eller falsk än någon annan. Världen är skapt av någon slags makt som gett den liv genom att spärra in andeväsen som animerar den. Som jag förstår det är både andarna och världsskaparna födda ur malströmmen, ett urkaos som är alltings ursprung och ände. Det finns andra världar, skapta på liknande sätt. RP kan färdas dit för att lära sig mer om världarnas ursprung, demiurgernas (en term som inte används i spelet) natur och syften, andarnas natur och förmågor, och med hjälp av denna kunskap själva utvecklas och bli mäktigare.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Som jag uppfattat KUF är inte vår värld en illusion, och varken mer äkta eller falsk än någon annan. Världen är skapt av någon slags makt som gett den liv genom att spärra in andeväsen som animerar den. Som jag förstår det är både andarna och världsskaparna födda ur malströmmen, ett urkaos som är alltings ursprung och ände. Det finns andra världar, skapta på liknande sätt. RP kan färdas dit för att lära sig mer om världarnas ursprung, demiurgernas (en term som inte används i spelet) natur och syften, andarnas natur och förmågor, och med hjälp av denna kunskap själva utvecklas och bli mäktigare.
Det är en bra sammanfattning tycker jag. Världsbygget (pun intended) i Kuf är ju dock lite open-ended, det går att tolka som att vår värld är en av de världar som de inspärrade faktiskt köper som verklighet. Spelarna kan färdas till andra världar, både misslyckade övergivna fängelser eller världar där fångar och/eller fångvaktare är kvar.

När det gäller portalfantasyns (brist på) popularitet inom rollspel kan jag bidra med följande exempel:
i kampanjen Norrlands inland hade jag med ett rätt ambitiöst bygge av en intakt fängelsevärld som spelarna tillbringade fyra av kampanjens tio spelmöten i. Det var den minst populära delen av kampanjen (@wilper får rätts mig här om han upplevde det annorlunda). Det kan bero på att den helt enkelt var sämre, men jag misstänker att känslan av vardag blandat med mystik som rådde i bygden var betydligt mer nervkittlande än när det blev mer skruvat och fantastiskt för en grupp som hade blivit tända på Kuf.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Coramonde-böckerna av Brian Daley handlar om en skyttegrupp amerikanska grunts med en pbv modell M113 som porteras från Vietnams djungler till en fantasyvärld där deras färdigheter och beväpning behövs i kampen mot en ond magiker. Komplikationer tillstöter givetvis. Roande popcorn-böcker. Coramonde skulle även fungera som rollspelssetting med lite kalibrering här och var.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
I den animerade D&D-serien är det väl så att ungdomarna från vår värld utrustas med lämpliga färdigheter när de kommer till fantasy-världen? Minns inte exakt hur det gick till...

En annan variant är den från de nya Jumanji-filmerna, alltså i stort sett att man spelar karaktärer som hör hemma i spelvärlden men har en bra ursäkt att få använda meta-kunskaper.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Jag har skrivit en kampanj (Metalopol) som handlar om hur några mjukvarukodare löser problem i olika virtuella världar, bland annat i fantasyvärlden Zin-Sara, en Conanesque variant. Superkul!

(Min profilbild är ritad av Stefan Askernäs till kampanjen)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Vad gäller Kuf så är terjes syn på världsbygget riktig. De andra fängelserna är fallna, men de är inte mindre "riktiga" än vårt. Fast med ett kolonialt perspektiv så är ju vårt det enda riktiga, medan de andra är bleka kopior. Fullt naturligt perspektiv för de som kommer från vårt, men förvånande för de som kommer utifrån.

Annars finns det ett Gor-rollspel, böckerna handlar om en farbror som förs till Gor av magiska krafter. Om det perspektivet finns i rollspelet också har jag tyvärr inte undersökt närmare än. https://www.drivethrurpg.com/product/210283/Tales-of-Gor-Gorean-Roleplaying

Ökenros är generiskt, men omslaget och det inbyggda exemplet (som jag förmodar kommer att färga av sig på iaf första spelomgången i varje grupp) har också jordbo-förd-till-magiskt-land som utgångspunkt för spelet.
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Inom fantasymedia känns det som ett väldigt vanligt tema att en eller flera människor från vår värld transporteras till en fantasyvärld och upplever äventyr där. Thomas Covenant, Narnia, Konosuba, Den oändliga historien och mycket mer. Men bland rollspelen, där fantasy är den största och vanligaste genren, är denna variant såvitt jag vet mer eller mindre orepresenterad. Det känns ju som ett perfekt grepp att ta till för rollspel, då man slipper problemet med att alla spelarna måste ha koll på spelvärlden redan från början när de gör sina rollpersoner. Det gör att spelarna kan upptäcka världen samtidigt som sina rollpersoner, och tillåter spel i en främmande värld utan att skapa ett alltför stort gap mellan spelare och rollperson. Finns det spel som fungerar såhär, och varför är de inte vanligare?
Carcosa pitchas ganska ofta som att det är ett vettigt sätt att köra kampanjen på. Alternativt att man flyttar folk från en "vanlig" fantasyvärld in i Carcosa.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Då det gäller annan media än rollspel så är ju hela Isekai-genren inom Manga/Anime att någon har förflyttats till en annan setting. Det flesta är att protagonisten har fått krafter långt utöver vad invånarna har, men det finns undantag. Nu har jag glömt namnet på den Anime där huvudpersonerna blir över efter att alla kompetenta har formerat sina grupperingar. En annan där huvudpersonen må vara vältränad, men inom vad som ändå är någorlunda rimligt för en människa från vår värld är Gate. I Gate har det öppnats en portal mellan en Fantasy-värld och Tokyo, och Japan hamnar i konflikt med ett imperium på andra sidan (porten är konstant öppen, så det går att åka fram och tillbaka.

I min senaste Drakar och Demoner kampanj så kom inte rollpersonerna från just våran tid och plats, men de hade allihop transporterats till settingen. En kom från Wheel of Times. En från Warhammer 40k. En halv-vulcan från Star Trek, och växt upp på jorden runt år 2300. En från 1800-talets London, men där det finns magi i kulisserna.

Annars finns det ett Gor-rollspel, böckerna handlar om en farbror som förs till Gor av magiska krafter. Om det perspektivet finns i rollspelet också har jag tyvärr inte undersökt närmare än.
Rollspelet är en D6 variant (typ Star Wars D6) med lite settinginformation, som troligtvis kan vara för torftig för den som inte läst några av böckerna. Men som kan funkar som referensmaterial för den som läst någon bok, och vill rollspela i settingen. Från vad jag kommer ihåg finns det inte mer stöd i den att spela att man kommer från vår tid till den settingen än vad Drakar och Demoner har för stöd. Dvs det är upp till spelgruppen att hantera det i sådana fall.
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Coramonde-böckerna av Brian Daley handlar om en skyttegrupp amerikanska grunts med en pbv modell M113 som porteras från Vietnams djungler till en fantasyvärld där deras färdigheter och beväpning behövs i kampen mot en ond magiker. Komplikationer tillstöter givetvis. Roande popcorn-böcker. Coramonde skulle även fungera som rollspelssetting med lite kalibrering här och var.
Gav inte Äventyrspels förlag ut åtminstone den första boken, eller minns jag helt fel? 🤔
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Gav inte Äventyrspels förlag ut åtminstone den första boken, eller minns jag helt fel? 🤔
Du minns rätt. Den 13 boken i deras bokserie. Den andra delen gav de aldrig ut. @Mekanurg kanske vet mer om detta?

Vilket bör innebära att jag äger den och har läst den. Inga minnen alls av den, dock. Tror min kompis S----- gick igång på den. Blir ju lite nyfiken.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fråga: vad får man ut rollspelsmässigt av en isekai (den japanska termen, japanerna är tokiga i denna genre och det släpps nästan en anime i månaden med temat)?

Rollpersonerna kommer från jorden, men efter att ha äventyrat ett tag är de precis som vilka andra äventyrare som i världen, förutom att de har en udda bakgrund.

Och vad kan de göra med sin udda bakgrund?

Krutvapen?
Ärligt, hur många av er skulle kunna göra krut från grunden om ni blev transporterade till en annan värld?

Uppfinna elektricitet, telefoni och radio?
Och sen? Rollspela företagsledare i en fantasyvärld?

Införa nollan i en värld som räknar med romerska siffror?
Yay, vad kul! Vi rollspelar matematiklärare!

Sedan har vi det klassiska problemet med fantasyvärldar:
Hur kommunicerar man i den nya världen?
Och om man kan kommunicera, varför talar alla i världen 2000-talets svenska???

***

Med det sagt så finns det faktiskt flera portal-rollspel:

Grim är en sagovärld, med törnrosa, snövit, askungen, o.s.v. som spelarnas rollpersoner dras in i.

GURPS Banestorm är en fantasyvärld (Yrth) där de flesta fantasyraserna (inkl. människor) tvångsteleporteras från andra världar genom ett magiskt fenomen som heter Banestorm.

H.P. Lovecrafts Dreamworld. Världen man kan hamna i när man drömmer.

John Carter of Mars. Finns flera rollspel. John Carter är en soldat i inbördeskrigets USA i slutet av 1800-talet, som förflyttas till Mars, där det bl.a. finns röda människor och fyrarmade gröna varelser.

Det finns säkert massor med rollspel med denna premiss.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Men det beror antagligen på att de flesta rollspelare hellre vill spela en Elf Wizard eller en Dwarf Paladin än en Human Taxi driver eller Human Accountant.
Kan man inte vända på det för att det ska bli intressant?
Vad skulle hända om alvmagikern och dvärgpaladinen går genom en portal och hamnar på jorden?

Det finns ett par rollspel där premissen är att olika fantasyraser fötts som människor, men "vaknar" och förvandlas till sitt riktiga jag.
På rak arm kommer jag på tre spel:
- Shadowrun
- d20Modern
- Changeling

Men det var INTE vad jag frågade efter. Inte rollspel där rollpersonerna fötts som människor på jorden och sedan förvandlats till fantasyraser, utan där rollpersonerna teleporterats från en annan värld.
Jag kommer inte på några rollspel, någon annan som gör?

Det finns ett par verk som INTE är rollspel med detta tema:
Animen "The Devil is a Part-timer". Djävulen transporteras till jorden och tvingas ta jobb på McDonalds.
Disneyfilmen Enchanted handlar om en tecknad disneyprincessa som transporteras till New York och blir en riktig människa.
Cool World är också en tecknad film där en tecknad tjej "Holly Would", transporeteras till jorden där hon blir Kim Basinger.

Vad finns det mer?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Du minns rätt. Den 13 boken i deras bokserie. Den andra delen gav de aldrig ut. @Mekanurg kanske vet mer om detta?

Vilket bör innebära att jag äger den och har läst den. Inga minnen alls av den, dock. Tror min kompis S----- gick igång på den. Blir ju lite nyfiken.
Jag läste de två böckerna kring 1980 och gillade dem. När vår bokserie körde igång fixade jag kontrakt för dem. Men våren 1989 slutade jag och min efterträdare beslöt att inte ge ut tvåan.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Det finns ett par verk som INTE är rollspel med detta tema:
Animen "The Devil is a Part-timer". Djävulen transporteras till jorden och tvingas ta jobb på McDonalds.
Disneyfilmen Enchanted handlar om en tecknad disneyprincessa som transporteras till New York och blir en riktig människa.
Cool World är också en tecknad film där en tecknad tjej "Holly Would", transporeteras till jorden där hon blir Kim Basinger.

Vad finns det mer?
Jag tänker omedelbart på den franska komedin Les visiteurs. Två tiohundratalsfransmän hamnar av misstag i 1990-talet.

 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag har länge funderat på en kampanj där spelarna spelar "sig själva" i en annan värld.

Ett tag funderade jag på att köra level 1 till Immortal med DnD RC, men det kändes som om det skulle ta två evigheter och en kvart, plus att jag vid den tiden ledsnat på levelsystem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Det finns ett par verk som INTE är rollspel med detta tema:
Animen "The Devil is a Part-timer". Djävulen transporteras till jorden och tvingas ta jobb på McDonalds.
Disneyfilmen Enchanted handlar om en tecknad disneyprincessa som transporteras till New York och blir en riktig människa.
Cool World är också en tecknad film där en tecknad tjej "Holly Would", transporeteras till jorden där hon blir Kim Basinger.
Beastmaster 2?
He-man (filmen, alltså)?


Jag känner för övrigt att det här definitivt påminde mig om en portalfantasy-stapel som nog är en anledning till att jag generellt undviker den: jag tycker att det är ohyggligt pinsamt när folk transporteras till en värld de inte känner till och spenderar tid med att missuppfatta saker och bete sig på ett sätt som i den nya världen är socialt oacceptabelt eller väldigt udda. Jag har inget emot när folk är udda med flit, men just den där grejen triggar verkligen min göra-bort-sig-ångest…
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag har länge funderat på en kampanj där spelarna spelar "sig själva" i en annan värld.
Jag tror den idén gör sig bäst för något mer simulationistiskt. CoC skulle nog funka bra för att konvertera nutidsmänniskor till rollpersoner, t ex.

Eller så gör man det lite indie, och bara ber alla skriva namn och yke på ett vitt papper och sedan är man klar med att göra sin rollfigur.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tror den idén gör sig bäst för något mer simulationistiskt. CoC skulle nog funka bra för att konvertera nutidsmänniskor till rollpersoner, t ex.

Eller så gör man det lite indie, och bara ber alla skriva namn och yke på ett vitt papper och sedan är man klar med att göra sin rollfigur.
Eller så skaffar man The End of The World: Wrath of the Gods
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Det finns säkert massor med rollspel med denna premiss.
Även om "massor" skulle stämma tycker jag ändå att det är slående att det flera stora kommersiella spel som bygger på att spelet utspelar sig i vår värld, men att det finns en hemlighet som bara vissa känner till. CoC och Kult är två exempel, men även hela WoD bygger på det konceptet också.

Däremot finns det inget stort spel som jag har hört talas om som bygger på portal-idén. Detta trots att tropen är så stor i skönlitteraturen.
 
Top