Varför ingen "portal-fantasy"?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag har länge funderat på att skriva ett äventyr där "omvänd" portalfantasy sker. Rollpersonerna är ett klassiskt äventyrargäng från exempelvis Ereb Altor och hamnar genom någon magisk olycka i 2020-talets Stockholm. De måste utforska staden för att hitta de ingredienser som återaktiverar portalen och en massa kulturkrockar sker på vägen. Det är fock ett äventyr där jag har väldigt svårt att tänka ut något förutom själva idén.
Det finns lite sådana här scenarion, bland annat Immortal storm till BECMI där man spelar D&D gudar som bland annat stannar till i nutida New York, det är dock ganska dåligt. Ett mycket bättre scenario är Rasputin must die! till 1ed Pathfinder där man åker med Baba Yagas kyckling stuga till WW1 för att spöa den onda häxmästaren Rasputin och befria ryssland (det funkar som en one-shot men är en del av en kampanj fylld med dimensionshoppande och slaviska häxor som först låtsas vara klassisk fantasy för att sedan fucking sucker puncha spelarna).

Vill du ha filmer att se på finns ju klassiker som live Action He-Man med Dolph Lundgren där han och hans fantasy vänner transporteras till New Jersey, Beastmaster 2 där sword & sorcery hjälten måste jaga en ond trollkarl till Los Angeles tillsammans med sina illrar, Enchanted där en Disney princessa kommer till New York och så klart the one, the only, Lords of Magick! där... Dude, bara se Lords of Magick, den är så fucking awesome.

Oh, och Marvel serietidningarna där Conan kommer till nutiden! Titta på den här bilden!
 

Attachments

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
@God45 och @Bolongo Jo, jag är svag för den typen av film :) Star Trek IV följer ju också samma mall, fast där är det tidsresa istället. Jag tror dock att detta funkar bättre i film än som rollspelskoncept. Jag tror att förvecklingshumorn blir lite uttjatad tillslut, det blir liksom samma skämt hela tiden. Fördelen med en film är att huvudpersonerna där knyter an till personer i nutiden (oftast är det genom att kärleksintresse från huvudpersonens sida) och temat blir att de två människorna från de olika världarna kan lära sig av varandra. Detta tror jag är svårare att göra i rollspelssammanhang så en ganska stor aspekt av äventyret går då förlorat.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Ett av de roligare konventsscenarierna jag spelat är just ett portalfantasy-lir. Rollpersonerna är turister, på charterresa med Transdimensionella Äventyrsresor och reser till fantasyland 1A. På schemat står besök på den dvärgiska basaren med äkta hantverk, att sova i alvskogen, att dinera med jättarna i jättarnas land, och så vidare. Riktigt kul. Skurkarna är naturligtvis den andra charterresegruppen med brölfulla tyskar.

Kolla in om ni har lust!

 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag kan inte se att någon har refererat till GURPS Time Traveller. Har inte läst den på väldigt många år men där finns ju en hel del tankar på hur man kan bygga spelvärldar med tidsresor och hopp mellan parallella världar vill jag minnas. Det finns en del olika scenarion också som vi tyckte var rätt kul "back in the day". Bland annat "If it's Thursday it must be 1066" vilket handlade om tidsturister, vilket är en trolig inspirationskälla till äventyret ovan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Detta tror jag är svårare att göra i rollspelssammanhang så en ganska stor aspekt av äventyret går då förlorat.
Varför är det svårare att göra i rollspel? Är det inte bara att låta ett par rollpersoner vara från den andra världen och ett par från vår?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Hm, funderade på att testa en "portalfantasy"-one-off till Ur Varselklotet, där karaktärerna där dras in i en "twistad Astrid Lindgren"-värld. Enkelt att konvertera stats o färdigheter etc (typ till motsvarande namn i Svärdets Sång eller Väsen).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Hm, funderade på att testa en "portalfantasy"-one-off till Ur Varselklotet, där karaktärerna där dras in i en "twistad Astrid Lindgren"-värld. Enkelt att konvertera stats o färdigheter etc (typ till motsvarande namn i Svärdets Sång eller Väsen).
Det där är en fantastisk idé! Självklart kan mangetrinforskningen i Slingan öppna portaler även i dimensionsled, inte bara i tidsled. Nu blev jag sugen på att lyfta den vilande kampanjen i UV igen...
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Förvecklingshumorn verkar ju vara en stor del av nöjet för många med Mutant, vilket nog kan ses lite som portalresa fram och tillbaka då man går in och ut ur den förbjudna zonen. Precis som där finns det de två olika spelstilarna där det ena alternativet är då spelledaren skall försöka beskriva ett föremål så inte spelaren fattar vad det är, medans det andra är att spelledaren berättar exakt vad det är och spelaren hittar på hur det misstolkas.

Så frågan är väl mer hur mycket gruppen uppskattar förvecklingshumor, eller om man vill att rollpersonerna snabbt skall lära sig den nya "verkligheten" vilket då blir mer ett sätt att kunna få in en rollperson med värderingar som starkt avviker utan att bara vifta bort det.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag har länge funderat på att skriva ett äventyr där "omvänd" portalfantasy sker. Rollpersonerna är ett klassiskt äventyrargäng från exempelvis Ereb Altor och hamnar genom någon magisk olycka i 2020-talets Stockholm. De måste utforska staden för att hitta de ingredienser som återaktiverar portalen och en massa kulturkrockar sker på vägen. Det är fock ett äventyr där jag har väldigt svårt att tänka ut något förutom själva idén.
Ta en titt på den franska farsen Visitörerna (les Visiteurs). Exakt den intrigen.

Sedan kan jag rekommendera Barbara Hamblys Windrose-böcker som använder snarlika idéer:
  1. The Silent Tower (1986)
  2. The Silicon Mage (1988)
  3. Dog Wizard (1993)
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag kan inte se att någon har refererat till GURPS Time Traveller. Har inte läst den på väldigt många år men där finns ju en hel del tankar på hur man kan bygga spelvärldar med tidsresor och hopp mellan parallella världar vill jag minnas. Det finns en del olika scenarion också som vi tyckte var rätt kul "back in the day". Bland annat "If it's Thursday it must be 1066" vilket handlade om tidsturister, vilket är en trolig inspirationskälla till äventyret ovan.
GURPS har Banestorm, Infinite Worlds och Time Travel. Jag nämnde bara Banestorm för att det inte bara skulle stå "GURPS, GURPS, GURPS,..." :)

GURPS passar utmärkt till portalvärldar eftersom det har regler till alla settings och det därför är buslätt att blanda magi och laserpistoler.

Tycker man inte om GURPS-reglerna är förslaget fortfarande att titta på deras setting-nöcker som används av många som inte spelar GURPS.
Sedan finns det fler spel som har generiska och universiella regler, t.ex. Savage Worlds, d6, TriStat, Hero, BRP,...
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
I denna gamla pärla spelar man rollspelare som spelar rollspel och som dras in i den spelvärden, där de spelar för att hitta deras försvunna spelmäster.

Skrev för 20+ år sedan ett scenario med liknande tanke. Alla spelare fick ta med valfri spelkaraktär, oavsett setting eller regler. Hade man ingen karaktär fick man spela sig själv. Sedan fick alla spelare en quest av den mystiska guden "spelledaren" att återfinna det stulna scenariot som stulits kvällen innan minikonventet. Utflippat, roligt, men inte så hög kvalité på den handlingen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Hm, funderade på att testa en "portalfantasy"-one-off till Ur Varselklotet, där karaktärerna där dras in i en "twistad Astrid Lindgren"-värld. Enkelt att konvertera stats o färdigheter etc (typ till motsvarande namn i Svärdets Sång eller Väsen).
Varför behöver det vara "twisted"? Känns som att bara ta någon av Lindgrens världar (eller hommager till dem) o kasta Ur Varselklotet karaktärer dit räcker. Behöver inte ens vara någon av hennes fantasy världar, dumpa några osnutna 80-tals ungar i sekelskiftets småländska landsbygd och det kommer vara åh så främmande mark för dem.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag leker med tanken på två kampanjkoncept som båda kan beskrivas som portalfantasy.

1. RP bor tillsammans i ett hus (kanske är de en familj, eller ett studentkollektiv, det är upp till spelarna). En dag finner de en dörr som inte funnits i huset tidigare, den leder till en annan värld (överväger att använda denna: https://www.kickstarter.com/project...the-dark-exploring-ruins-in-an-infinite-world). Kanske kommer det inkräktande varelser ur dörren, eller så försvinner någon / något in genom den. Den okända världen är en sandlåda för spelarna att undersöka, med huset som hemmabas. Allt eftersom de ber om hjälp från andra (vänner, utredare av paranormala fenomen, media, vetenskapare, polisen, militären, etc) introduceras de som nya rollpersoner.

2. RP är drömvandrare, personer från vår värld (tid och plats kan vara upp till spelarna, och behöver inte vara desamma för alla rp) som genom meditation, magi, droger, teknologi kan förflytta sina medvetanden till främmande världar. Om en spelare inte är med under spelpasset är hens rp heller inte närvarande, dyker hen upp mitt under passet är rpn där lika plötsligt - som i en dröm. Dör en rp kan drömvandraren ta en ny gestalt, men med samma bakomliggande medvetande och minnen. Överväger att använda Talislanta för detta.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag leker med tanken på två kampanjkoncept som båda kan beskrivas som portalfantasy.

1. RP bor tillsammans i ett hus (kanske är de en familj, eller ett studentkollektiv, det är upp till spelarna). En dag finner de en dörr som inte funnits i huset tidigare, den leder till en annan värld (överväger att använda denna: https://www.kickstarter.com/project...the-dark-exploring-ruins-in-an-infinite-world). Kanske kommer det inkräktande varelser ur dörren, eller så försvinner någon / något in genom den. Den okända världen är en sandlåda för spelarna att undersöka, med huset som hemmabas. Allt eftersom de ber om hjälp från andra (vänner, utredare av paranormala fenomen, media, vetenskapare, polisen, militären, etc) introduceras de som nya rollpersoner.
Det där är oooerhört nära en av mina skrivprojekt till Kuf, där dörren leder bortom barriären. Fantastiskt mysig ide! :-D
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
RP bor tillsammans i ett hus (kanske är de en familj, eller ett studentkollektiv, det är upp till spelarna). En dag finner de en dörr som inte funnits i huset tidigare, den leder till en annan värld
Påminner om T. Kingfishers roman The Hollow Places. Rekommenderas starkt.
 
Top