Varför ingen nyversion av Khelataar?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
För svenska rollspel var K först ut svjv. Och generellt har det funnits rätt få svenska rollspelsomslag med SGmT?
Ja, jag säger inte att det inte funkar. Jag säger att det knappast är genialt att använda rådande marknadsföringsknep. Tvärtom är det ju snarast förväntat. Och Rosenius vill ju hävda att det mest råkade bli så. Dock inte övertygad... :)

Och ska vi gräva ned oss i varför Lancelot hade problem med sina spel så är det en helt egen tråd, med intriger och drama värdigt en såpa. Coke vs. Pepsi fast där Pepsi dog.
Ja. Värt en egen tråd. Please :)

Jag tror att K skulle ha det svårt i dagens enorma utbudsöverskott på rollspel i allmänhet och fantasyrollspel i synnerhet, med flertalet svenska spel tillgängliga, och än många fler utländska, med D&D tronande på toppen. Som konstaterats så har inte K någon direkt USP i grunden. Och jag är tveksam till dess kommersiella nostalgiglans.
Medhåll. Men det beror ju på vad licensen kostar. Annars ses ju 300 sålda spel som en hyfsad framgång numera.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,001
snabbare än vad? Jo, men en av orsakerna till att det inte trycktes upp fler ex torde ju vara för att Lancelot konkade inom loppet av två år...?
Det beror väl på om det görs bra.
Suck. Jag får känslan av att prata med en vägg - vilka argument jag än lägger fram tolkar du på mest optimistiskt möjliga vis. Nu kanske jag feltolkar dig men du verkar tycka alla rollspel, oavsett vad, förtjänar ett nytryck, och dessutom har en chans att slå på marknaden.

Så är det naturligtvis inte.

Om du Franz har en skitbra idé på hur ett rollspel kan skilja sig från mängden, varför slösa den idén på ny-Khelataar? Eller som MB säger:

Jag tror att K skulle ha det svårt i dagens enorma utbudsöverskott på rollspel i allmänhet och fantasyrollspel i synnerhet, med flertalet svenska spel tillgängliga, och än många fler utländska, med D&D tronande på toppen. Som konstaterats så har inte K någon direkt USP i grunden. Och jag är tveksam till dess kommersiella nostalgiglans.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Suck. Jag får känslan av att prata med en vägg - vilka argument jag än lägger fram tolkar du på mest optimistiskt möjliga vis.
problemet för mig är att jag tycker att du knappt har några argument. Jag har liksom svårt att över huvud taget förstå ditt case? Du tycker att spelet inte är så känt nu för att det var dåligt, du gillar inte grisodling och du menar att ett spel av den typen vi pratar om skulle sälja sämre/vara sämre om det hette Khelataar? Förstår jag dig rätt då? Jag håller ju inte med om dessa saker och det måste jag väl få uttrycka och förklara varför? Förstår inte vad som är så triggande med det.

Nu kanske jag feltolkar dig men du verkar tycka alla rollspel, oavsett vad, förtjänar ett nytryck, och dessutom har en chans att slå på marknaden.
Vart har jag sagt, eller ens antytt något sånt?

Om du Franz har en skitbra idé på hur ett rollspel kan skilja sig från mängden, varför slösa den idén på ny-Khelataar?
Ja, alltså det beror väl på idén. Handlar spelet om säg intergalaktiska bankrån då finns det kanske ingen jättestor vits att kalla spelet för Khelataar. Om det är en idé som skulle kunna göras bra/rolig/intressant inom Khelataars värld så tycker jag att det kan finnas fördelar med det. Som @Måns sa tidigare, även ett svagt varumärke är starkare än inget.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Hördu Franz, jag märker jag framstår som en neggig person så jag väljer att helt enkelt önska dig lycka till!
Tack! Och ingen fara med neggigheten, jag var nog ingen glädjespridare i mitt svar heller. Ber om ursäkt för det! Allt gott 🙂👍
 
Joined
2 Jan 2016
Messages
28
Jag ägde ett Khelataar nån gång på 90-talet. Lånade ut det och tror aldrig jag bad om att få det tillbaka.

Tyckte väl spelvärlden var ok. Lite annorlunda och lite grisodlarkänsla.
Men jag kunde inte ta till mig spelsystemet (och har glömt vad det var jag ogillade med det).

Fcuk it. Skulle någon släppa en OSR-version eller Järn-systemet så är det inte omöjligt att jag ger det en andra chans.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
247
Location
Jönköping
Jag har fortfarande Khelataar ståendes i hyllan. Det har varit med mig sen jag köpte det tidigt 1990. Runt sekelskiftet så köpte jag upp resten av de jag ännu inte hade och har idag en komplett samling av Khelataar - inte för att jag spelar det (eller har spelat det sen ca 1994) utan för att det var då ett så annorlunda spel som gav mig och spelgruppen många goda spelsessioner tillsammans :)

Vet egentligen inte varför jag gillar spelet. Men jag gillar det :)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,105
Location
Stockholm
* Skala ner Vishetens sällskap. Som skriven är den en formell organisation av vetenskapsmän och magiker som existerar utanför, eller vid sidan av, systemet med klaner. Jag skulle göra den till en näst intill icke-existerande sammanslutning av lärda, som vanligen lever med sina klaner och pular med sitt. Ett gäng som brevväxlar med varandra, typ, och kanske träffas nån gång om året i olika konstellationer när de besöker samma ting. Mer ”League of the scroll” i Tad Williams ”Osten Ard”-böcker än Aes Sedai i ”The wheel of time”.
Känns som ursprungs iden var den popkulturella iden om hur druiderna fugerade.

Woren (kungen) väljs av folket. Kandidaterna nomineras av klanhövdingarna (inte av ättehövdingarna). Om även andra positioner röstas fram är oklart.
Då blir frågan genast vilka som räknas till "folket". :) För att fortsätta RuneQuest, så är "folket" som har rösträtt där fria jordägare med tillräcklig vapenuppsättning för att kunna delta i ett vapentag. Det känns inte trovärdigt att det skulle vara en fullödig demokrati (till skillnad från t.ex. en atensk eller germansk demokrati) - sådant finns bara inte historiskt.
Det beror nog på klan o liknande vad som gör att du har rösträtt i de här frågorna.

Tror att det klassiska är att du ska vara någon som anses vara fult mogen, vilket inte har något med ålder att göra utan om du har ett yrke där du är din egen herre, äger en egen gård, eller har familj. Så en 30+ singel dräng har ingen rösträtt men en 17 årig grabbhalva som har permanent partner o/e givits en jordplätt m stuga av sin familj/klan har.

Andra system är att det är en åldersfråga (ex. endast de över 40 har rösträtt); att ändats familjeöverhuvuden får rösta (det är i Sverige traditionellt sett maken i hushållet men det har förekommit kvinnor om jag har förstått rätt, o Khelataar kan ju funka annorlunda så det är kanske frun som alltid lägger familjens röst bland vissa klaner). Att endast medlemmar av familjer i klanen som härstammar från vissa ätt linjer får rösta, de andra familjerna får försöka influera de med rösträtt men kan inte själva rösta. Med mera.

Sedan är det ju en skillnad mellan att ha rätt o tala på tinget/liknande o rätten att rösta om vad som har diskuterats.

Apropå det undrar jag om man i dagens samhällsklimat inte måste göra det mindre vitt också...
Problemet där blir väll att något sådant blir lite komplicerat att rättfärdiga om man behåller samma brädgrader som originalet, eller har några väldigt snabba o stora folkförflyttningar i närtid. Man skulle ju förstås kunna göra att man använder sig av folk från samma brädgrader i Asien eller Nordamerika för utseende designen gällande standardbefolkningen (tänkte då inte att man skulle ändra på kläderna, byggnader eller liknande, bara människorna) istället för européer. O/e ha handelsmän från fjärran länder (ur Khelataarernas perspektiv) som har etablerat små handelskolonier i kuststäderna o liknande, så har man en noterbar minoritet av annan hudfärg/kultur (som spelarna kan skapa en karaktär från) men då behöver man ju etablera vad det är som Khelataar har som är värt nog för dem att åka hela den vägen o skapa en permanent närvor för - fina/exotiska pälsar e klassiskt (men om de kommer från sydligare brädgrader - vilket de nu inte behöver, det kan finnas fjärran länder på liknande brädgrader - så kanske är inte pälsar det mest efterfrågade) - fast det kan ju vara så att handelskolonierna de har på Khelataar bara är mellanlandnings platser på deras handelsskepps resa till deras egentliga mål.

Religionen - är den central för settingen eller går den att göra om helt utan att något går förlorat?
Baserat på vad jag kan om historiska kulturer så är det en central del av värden, fult möjligt något som borde bakas in i den allmänna samhällsbeskrivningen istället för att ha ett eget kapitel som gör att man tänker på det som något man kan separera från resten av samhället.

Knåpade ihop dessa helt på skoj :) (klicka på dem för att få dem större)

View attachment 6754View attachment 6756
Hästen är för stor, tror inte hästar gick över d-pony (om ens det) för än senare medeltid

Hästen är för stor, tror inte hästar gick över d-pony (om ens det) för än senare medeltid. Och du vill inte ha naken hud mot en sadel, det leder till skavsår, hon behöver byxor eller chaps. Kombinationen tjock päls och naken hud känns som en dum grej som lämnar delar av dig väldigt varm eller väldigt kall, beroende på väder, om inte både och. Om det är kalt nog för henne att linda in sig i pälsar borde nog hästen ha vinterpäls.

Aktiv magi är inlärda eller upptäkta besvärjelser och ritualer. De är fruktansvärda och extremt sällsynta. Det är dom som har components av typen ”din förstfödde son”, ”höger hand” eller ”din empatiska förmåga” och/eller ställer skoningslösa krav på magikern. Exempelvis: Du måste vanställa ditt ansikte med eld. Förråd en nära vän. Gå upp naken i berget och överleva i 2t10 dagar.
Vad baserar du detta koncept på? Bortsätt från Odens offer (vilket han gjorde i omgångar o för olika saker) så är väl det inte många magiker i mytologi/nationaleposer/historien som måste utföra sådan offer för att få sin magi/besvärjelser. Eller är det jag som har missat saker?

Mallory möter Bran Mak Morn:

Tir na Bolg, invasionernas öar, är en helig men omkämpad plats. Här, där den döda världsdrakens dimomhöljda ryggrad knotig och buskbeklädd sticket över vågorna. Här kämpar krigsherrar, svartkonstnärer och offerpräster om uråldriga kungadömmen och glömda skatter. Och om titeln Hög Kung. Och från bortom de vindpiskade haven kommer fler vågor av erövrare och plundrare - från söderns kejsardömmen, nordens barbarstammar och västerns förtrollade öar. I denna värld av magi, krig och död är det den starkes lag som gäller och frågan är vad du är beredd att betala för att få makten att värja dig!

Men nu blev det OT
Fast borde inte ett Arthuriansk spel ha att den starkes rätt inte gäller? Utan det är något som de onda tror men en rättrådig kämpe, eller i alla fall en listig en, kan besegra mäktigare men onda motståndare. Och även Svärd o Svartkonst genren har sällan att det är just den starke som alltid vinner utan Conan/andra besegrar flera motståndare användande list. Om du vill sälja Arthuriansk SoS så känns det inte som man ska ha "den starkes rätt" som en del av säljspitchen. Också, baserat på de folksagorna o de äldre historierna med Arthur borde jättar ha en noterbar roll.

Sláine är väl det som illustrerat det närmast?
Finns också som lisens rollspel om någon e intresserad.

För svenska rollspel var K först ut svjv. Och generellt har det funnits rätt få svenska rollspelsomslag med SGmT?
Inte direkt rollspel men åtminstone en av EON böckerna (alltså den litterära typen inte rollspelsböcker) hade ett SGmT omslag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Problemet där blir väll att något sådant blir lite komplicerat att rättfärdiga om man behåller samma brädgrader som originalet, eller har några väldigt snabba o stora folkförflyttningar i närtid. Man skulle ju förstås kunna göra att man använder sig av folk från samma brädgrader i Asien eller Nordamerika för utseende designen gällande standardbefolkningen (tänkte då inte att man skulle ändra på kläderna, byggnader eller liknande, bara människorna) istället för européer. O/e ha handelsmän från fjärran länder (ur Khelataarernas perspektiv) som har etablerat små handelskolonier i kuststäderna o liknande, så har man en noterbar minoritet av annan hudfärg/kultur (som spelarna kan skapa en karaktär från) men då behöver man ju etablera vad det är som Khelataar har som är värt nog för dem att åka hela den vägen o skapa en permanent närvor för - fina/exotiska pälsar e klassiskt (men om de kommer från sydligare brädgrader - vilket de nu inte behöver, det kan finnas fjärran länder på liknande brädgrader - så kanske är inte pälsar det mest efterfrågade) - fast det kan ju vara så att handelskolonierna de har på Khelataar bara är mellanlandnings platser på deras handelsskepps resa till deras egentliga mål.
Man har ju ändå tre potentiella grupperingar med olika ursprung: Khelataars urbefolkning, kolonisatörerna (spelets huvudgrupp) och tanganerna, vilka kommer från havet i väster. Så vitt jag minns har Khelataar ett subtropiskt klimat i södra delarna av ön, så det känns absolut inte orimligt att folk skulle kunna ha andra hudfärger än ljus. Sedan kan man ju faktiskt tänka sig att de stammar som flydde sitt hemland för att nå Khelataar bestod av flera olika folkgrupper från olika håll, så man skulle kunna retconna det en del.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,105
Location
Stockholm
så det känns absolut inte orimligt att folk skulle kunna ha andra hudfärger än ljus.
Fast om man ska vara realistisk så är det nog lite svårt för folk att vara verkligen ljushyade i den här typen av setting eftersom de flesta borde ha en välutvecklad solbränna.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,968
Location
Linköping
Fast om man ska vara realistisk så är det nog lite svårt för folk att vara verkligen ljushyade i den här typen av setting eftersom de flesta borde ha en välutvecklad solbränna.
Skämt från en illustrerad skämtbok från 60-talet(?) som min mamma visade mig någon gång och som fastnade:
- Så solbränd ni är riddar Axel!
- Det är inte solbränna. Det är rost.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,450
Location
Stockholm
Vad baserar du detta koncept på? Bortsätt från Odens offer (vilket han gjorde i omgångar o för olika saker) så är väl det inte många magiker i mytologi/nationaleposer/historien som måste utföra sådan offer för att få sin magi/besvärjelser. Eller är det jag som har missat saker?
Det var en idé som dök upp i mitt huvud. Jag tar inget ansvar för den.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,012
Fast borde inte ett Arthuriansk spel ha att den starkes rätt inte gäller? Utan det är något som de onda tror men en rättrådig kämpe, eller i alla fall en listig en, kan besegra mäktigare men onda motståndare. Och även Svärd o Svartkonst genren har sällan att det är just den starke som alltid vinner utan Conan/andra besegrar flera motståndare användande list. Om du vill sälja Arthuriansk SoS så känns det inte som man ska ha "den starkes rätt" som en del av säljspitchen. Också, baserat på de folksagorna o de äldre historierna med Arthur borde jättar ha en noterbar roll.
Skillnaden på walesisk och fransk/engelsk Arthuriana är enorm. Det lät som det förra i det här fallet?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,105
Location
Stockholm
Skillnaden på walesisk och fransk/engelsk Arthuriana är enorm. Det lät som det förra i det här fallet?
Må så var, men säger du Arthuriansk, utan att lägga till ord som "grim", "gritty", "realistisk", "gotisk", "skräck", eller liknande, så är det riddarromantik som det kommer tolkas som.
 
Top