* Skala ner Vishetens sällskap. Som skriven är den en formell organisation av vetenskapsmän och magiker som existerar utanför, eller vid sidan av, systemet med klaner. Jag skulle göra den till en näst intill icke-existerande sammanslutning av lärda, som vanligen lever med sina klaner och pular med sitt. Ett gäng som brevväxlar med varandra, typ, och kanske träffas nån gång om året i olika konstellationer när de besöker samma ting. Mer ”League of the scroll” i Tad Williams ”Osten Ard”-böcker än Aes Sedai i ”The wheel of time”.
Känns som ursprungs iden var den popkulturella iden om hur druiderna fugerade.
Woren (kungen) väljs av folket. Kandidaterna nomineras av klanhövdingarna (inte av ättehövdingarna). Om även andra positioner röstas fram är oklart.
Då blir frågan genast vilka som räknas till "folket".

För att fortsätta RuneQuest, så är "folket" som har rösträtt där fria jordägare med tillräcklig vapenuppsättning för att kunna delta i ett vapentag. Det känns inte trovärdigt att det skulle vara en fullödig demokrati (till skillnad från t.ex. en atensk eller germansk demokrati) - sådant finns bara inte historiskt.
Det beror nog på klan o liknande vad som gör att du har rösträtt i de här frågorna.
Tror att det klassiska är att du ska vara någon som anses vara fult mogen, vilket inte har något med ålder att göra utan om du har ett yrke där du är din egen herre, äger en egen gård, eller har familj. Så en 30+ singel dräng har ingen rösträtt men en 17 årig grabbhalva som har permanent partner o/e givits en jordplätt m stuga av sin familj/klan har.
Andra system är att det är en åldersfråga (ex. endast de över 40 har rösträtt); att ändats familjeöverhuvuden får rösta (det är i Sverige traditionellt sett maken i hushållet men det har förekommit kvinnor om jag har förstått rätt, o Khelataar kan ju funka annorlunda så det är kanske frun som alltid lägger familjens röst bland vissa klaner). Att endast medlemmar av familjer i klanen som härstammar från vissa ätt linjer får rösta, de andra familjerna får försöka influera de med rösträtt men kan inte själva rösta. Med mera.
Sedan är det ju en skillnad mellan att ha rätt o tala på tinget/liknande o rätten att rösta om vad som har diskuterats.
Apropå det undrar jag om man i dagens samhällsklimat inte måste göra det mindre vitt också...
Problemet där blir väll att något sådant blir lite komplicerat att rättfärdiga om man behåller samma brädgrader som originalet, eller har några väldigt snabba o stora folkförflyttningar i närtid. Man skulle ju förstås kunna göra att man använder sig av folk från samma brädgrader i Asien eller Nordamerika för utseende designen gällande standardbefolkningen (tänkte då inte att man skulle ändra på kläderna, byggnader eller liknande, bara människorna) istället för européer. O/e ha handelsmän från fjärran länder (ur Khelataarernas perspektiv) som har etablerat små handelskolonier i kuststäderna o liknande, så har man en noterbar minoritet av annan hudfärg/kultur (som spelarna kan skapa en karaktär från) men då behöver man ju etablera vad det är som Khelataar har som är värt nog för dem att åka hela den vägen o skapa en permanent närvor för - fina/exotiska pälsar e klassiskt (men om de kommer från sydligare brädgrader - vilket de nu inte behöver, det kan finnas fjärran länder på liknande brädgrader - så kanske är inte pälsar det mest efterfrågade) - fast det kan ju vara så att handelskolonierna de har på Khelataar bara är mellanlandnings platser på deras handelsskepps resa till deras egentliga mål.
Religionen - är den central för settingen eller går den att göra om helt utan att något går förlorat?
Baserat på vad jag kan om historiska kulturer så är det en central del av värden, fult möjligt något som borde bakas in i den allmänna samhällsbeskrivningen istället för att ha ett eget kapitel som gör att man tänker på det som något man kan separera från resten av samhället.
Knåpade ihop dessa helt på skoj

(klicka på dem för att få dem större)
View attachment 6754View attachment 6756
Hästen är för stor, tror inte hästar gick över d-pony (om ens det) för än senare medeltid
Hästen är för stor, tror inte hästar gick över d-pony (om ens det) för än senare medeltid. Och du vill inte ha naken hud mot en sadel, det leder till skavsår, hon behöver byxor eller chaps. Kombinationen tjock päls och naken hud känns som en dum grej som lämnar delar av dig väldigt varm eller väldigt kall, beroende på väder, om inte både och. Om det är kalt nog för henne att linda in sig i pälsar borde nog hästen ha vinterpäls.
Aktiv magi är inlärda eller upptäkta besvärjelser och ritualer. De är fruktansvärda och extremt sällsynta. Det är dom som har components av typen ”din förstfödde son”, ”höger hand” eller ”din empatiska förmåga” och/eller ställer skoningslösa krav på magikern. Exempelvis: Du måste vanställa ditt ansikte med eld. Förråd en nära vän. Gå upp naken i berget och överleva i 2t10 dagar.
Vad baserar du detta koncept på? Bortsätt från Odens offer (vilket han gjorde i omgångar o för olika saker) så är väl det inte många magiker i mytologi/nationaleposer/historien som måste utföra sådan offer för att få sin magi/besvärjelser. Eller är det jag som har missat saker?
Mallory möter Bran Mak Morn:
Tir na Bolg, invasionernas öar, är en helig men omkämpad plats. Här, där den döda världsdrakens dimomhöljda ryggrad knotig och buskbeklädd sticket över vågorna. Här kämpar krigsherrar, svartkonstnärer och offerpräster om uråldriga kungadömmen och glömda skatter. Och om titeln Hög Kung. Och från bortom de vindpiskade haven kommer fler vågor av erövrare och plundrare - från söderns kejsardömmen, nordens barbarstammar och västerns förtrollade öar. I denna värld av magi, krig och död är det den starkes lag som gäller och frågan är vad du är beredd att betala för att få makten att värja dig!
Men nu blev det OT
Fast borde inte ett Arthuriansk spel ha att den starkes rätt inte gäller? Utan det är något som de onda tror men en rättrådig kämpe, eller i alla fall en listig en, kan besegra mäktigare men onda motståndare. Och även Svärd o Svartkonst genren har sällan att det är just den starke som alltid vinner utan Conan/andra besegrar flera motståndare användande list. Om du vill sälja Arthuriansk SoS så känns det inte som man ska ha "den starkes rätt" som en del av säljspitchen. Också, baserat på de folksagorna o de äldre historierna med Arthur borde jättar ha en noterbar roll.
Sláine är väl det som illustrerat det närmast?
Finns också som lisens rollspel om någon e intresserad.
För svenska rollspel var K först ut svjv. Och generellt har det funnits rätt få svenska rollspelsomslag med SGmT?
Inte direkt rollspel men åtminstone en av EON böckerna (alltså den litterära typen inte rollspelsböcker) hade ett SGmT omslag.