DoD Varför inga spelbara halvjättar.

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Finns det något som hindrar halvjätten från att vara lika skicklig som svärdsmästaren, och därför mycket bättre på grund av bättre statline? Eller från att få sin egen mithril-rustning?
Vet du vad mithril kostar?! Och hur mycket det skulle gå åt för att göra en rustning som passar en halvjätte?
Det finns liksom en anledning till att det bara är dvärgen som har mithril-rustning. (Två anledningar om man räknar med personalrabatten.)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Finns det något som hindrar halvjätten från att vara lika skicklig som svärdsmästaren
...om man bortser från sådant som fysik och evolution, antagligen inte...
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Sty 4t6+2
Int 3t6
Fys 3t6+2
Psy 2t6
Smi 3t6
Kar 3t6
Typisk halvjätte minst 2.15-2.60
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Om vi ändå plockar bort sto. Varför är oftast halvjätten eller den stora personen inte en spelbar arketyp. Jag längtar efter dagen då jag får spela en halvjätte med 24 i sty och 18 i int. Make it happen fria ligan!
Jag har också längtat efter att få spela stora karaktärer. Om att de blir för bra i strid gör hela rasen till pascifister poeter med en förkärlek för spelunking.

Jag kommer i varje fall husregla in sådana spelbara halvjättar.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Jättar finns väl bara i monsterböckerna? Aldrig någonsin träffat på en jätte när jag spelat.

Hoppas jättarna integreras bättre i det nya D&D.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Jättar finns väl bara i monsterböckerna? Aldrig någonsin träffat på en jätte när jag spelat.

Hoppas jättarna integreras bättre i det nya D&D.
Det snygga/brutna med gamla DoD var ju att man i princip kunde ta vilket monster som helst och slå fram som rollperson.

Vad gäller jättar fanns ju dessutom Tolgulderna i Trakorien, som även om även de var fullständigt OP var närmare rollpersonsparametrar än en fullskalig jätte.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Om vi ändå plockar bort sto. Varför är oftast halvjätten eller den stora personen inte en spelbar arketyp. Jag längtar efter dagen då jag får spela en halvjätte med 24 i sty och 18 i int. Make it happen fria ligan!
Symbaroum som skrivet av människorna bakom Mutant år Noll och med en bunt klara vinkar till klassiska Drakar och Demoner (Ordo Magica med mera) kan man ju spela rese och vara tre meter lång om man vill. Men det är väl så nära man kommer.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Symbaroum som skrivet av människorna bakom Mutant år Noll och med en bunt klara vinkar till klassiska Drakar och Demoner (Ordo Magica med mera) kan man ju spela rese och vara tre meter lång om man vill. Men det är väl så nära man kommer.
Med halvjätte menar jag nog en rolllperson som är större än en människa 2.30-3,00. Inte störrre än så
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Hagrid är t.ex. 2,59 m i filmerna, mitt i intervallet.
Har också för mig att Tolgulder är c.a. den längden (eller 2.5 meter), men hittar inte bekräftelse i Trakorien nu när jag tittar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag tror många spelare underskattar möjligheterna med riktigt stora/riktigt små rollpersoner och bara fokuserar på vad de ser som "problem".

Är man tillräckligt liten kan man kanske kräla in genom springan under dörren, gå igenom fängelsegaller som de vore stora portar, gömma sig i en sko. Så SL kan inte längre använda dörrar och galler som hinder... men om en rollperson är permanent liten betyder det att de kan fångas in med bara en stor kopp och ett papper, som spindlar. De kan inte nå översta hyllan. En råtta är ett mäktigt vidunder...

Är en rollperson tillräckligt stor får de inte längre plats i trånga gångar eller kanske till och med i vanliga hus, och SL suckar och säger nej... Men det är ju skitkul att gruppens kanske mäktigaste fighter inte ens kan ta sig till striden; utmaningen är nu hur får vi striden till bjässen! Att ta sig över den rangliga bron är nu ett reellt problem som måste lösas!

Jag tror anledningen till att vi inte ser mer jättestora (och pyttesmå) spelbara folkslag är för att vi varit för dåliga på att hitta på hur vi ska använda dessa egenskaper på kul sätt för att skapa nya utmaningar, och istället bara ser när de ställer till problem för våra standardutmaningar vi har.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Ja men vi ser inte problem när spelarna utsätts för resar, arga minotaurer, retfulla älvor. Problemet uppstår först när en spelare blir ojämn. Rättvisan i spelgruppen vid session noll är ju oerhört viktig hur hitta balansen om någon börjar med 10 kp mer.
 
Top