DoD Varför inga spelbara halvjättar.

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Om vi ändå plockar bort sto. Varför är oftast halvjätten eller den stora personen inte en spelbar arketyp. Jag längtar efter dagen då jag får spela en halvjätte med 24 i sty och 18 i int. Make it happen fria ligan!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
I Kopparhavets Hjältar kan man spela minotaur vilka jag vill minnas är större än människor?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag är för spelbara resar, troll, stormjättar, (karkioner) och onaquier. Och slumptabeller för hur många XXXXXXL stolar som finns på värdshuset.
Power to the people!

//EvilSpook
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Tror det e en fråga om spel mekanik o tänk att de olika raserna ska vara rätt så jämlika. En halvjätte skulle vara en mördarmaskin i strid (eller i alla fall ha så mycket KP att de kan ta sig ur de flesta strider utan problem), o det tycks vara där folk ofta bryr sig om att det ska vara "rättvist"/inte ska finnas "go-to" ras för alla mördarlodisar. Men man tänker inte på alla de nackdelarna som en halvjätte skulle ha i en standard rollspels värd (ta sig in i grottsystem, smyga på folk, ta sig igenom dörrar, kunna sitta i det rökiga värdshuset man får sitt uppdrag, omkostnaderna för mat, m.m.) som negerar fördelarna.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Jo men om man är stor och går in ien fajt så betyder ju det oftast att man får fler fiender på sig. De med avståndsvapen väljer ju helst ett större mål än ett mindre. Nä det borde bli en ändring på detta. En större och tre pysslingar borde inte vara omöjligt
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
I DoD-82 var troll med en STO på 3t6+6 spelbara. Troll var speltekniskt bra magiker pga bra minne.

Min inre rollspelshistoriker undrar varför ÄS droppade trollet som spelbart folkslag i och med DoD-84.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
En halvjätte skulle vara en mördarmaskin i strid (eller i alla fall ha så mycket KP att de kan ta sig ur de flesta strider utan problem)
Fast jätten är ju uppställd brevid svärdsmästaren med ett magiskt svärd, alven som kan träffa en fästing på tvåhundra meter, dvärgen med mästersmidd mithrilrustning, eldmagikern som kan förvandla grottan till ett brinnande inferno och ankan. Jag skulle vara mer bekymrad om halvjätten inte var en mördarmaskin.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,398
Fast jätten är ju uppställd brevid svärdsmästaren med ett magiskt svärd, alven som kan träffa en fästing på tvåhundra meter, dvärgen med mästersmidd mithrilrustning, eldmagikern som kan förvandla grottan till ett brinnande inferno och ankan. Jag skulle vara mer bekymrad om halvjätten inte var en mördarmaskin.
Perfekt uttryckt!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Fast jätten är ju uppställd brevid svärdsmästaren med ett magiskt svärd, alven som kan träffa en fästing på tvåhundra meter, dvärgen med mästersmidd mithrilrustning, eldmagikern som kan förvandla grottan till ett brinnande inferno och ankan. Jag skulle vara mer bekymrad om halvjätten inte var en mördarmaskin.
Ankan blir lite undanskymd här. Så jag vill påminna om ankans awesomeness:

1659871348245.gif
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Fast jätten är ju uppställd brevid svärdsmästaren med ett magiskt svärd, alven som kan träffa en fästing på tvåhundra meter, dvärgen med mästersmidd mithrilrustning, eldmagikern som kan förvandla grottan till ett brinnande inferno och ankan. Jag skulle vara mer bekymrad om halvjätten inte var en mördarmaskin.
Finns det något som hindrar halvjätten från att vara lika skicklig som svärdsmästaren, och därför mycket bättre på grund av bättre statline? Eller från att få sin egen mithril-rustning?
 
Top