Varför heter det "moduler"?

Ymir

Importerad söderhipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,451
Location
Södermalm
Varför kallas expansionsböcker till rollspel "moduler"? Det har jag aldrig fattat. Jag gillar det, för det är ett mycket smidigare ord än "expansionsböcker", men...jag fattar verkligen inte etymologin här.
 
Ja, det kommer från TSR, som kallade sina äventyr till DnD för just moduler, så vitt jag kan förstå.

Jag killgissar att det beror på att man tänkte sig att en DM med hjälp av flera äventyr byggde ihop sin kampanj just modulärt.

EDIT: ja, alltså, Bologo var ju snabbare än mig; men med två fildr på samma sida här kan vi kanske konstatera att detta är sanningen? :gremelak:
 
Last edited:
De första äventyren var ju inte publicerade sådana, utan (fotostatkopierade) konventsäventyr. Gygax tyckte att varje DM värd sitt salt skulle ha sin egen dunge och trodde först inte på att ge ut tryckta äventyr. Sen gjorde Judges Guild det, och deras äventyr sålde bra. Resten är historia. (Fritt ur minnet, rätta mig om jag har fel).
 
Jag har slösat bort (?) en kvart av min arbetstid med att titta igenom Playing at the World (boken) och Playing at the World (bloggen) och kan konstatera att världens störste rollspelshistoriker inte ger något svar på frågan.
 
Hos Äspel tog vi okritiskt över termen "modul" från den amerikanska spelhobbyn. Jag vet dock att en del amerikanska spelföretag, till exempel Steve Jackson Games, avvisar det ordet med motiveringen att deras produkter inte är modulärt utbytbara komponenter.
 
Hos Äspel tog vi okritiskt över termen "modul" från den amerikanska spelhobbyn. Jag vet dock att en del amerikanska spelföretag, till exempel Steve Jackson Games, avvisar det ordet med motiveringen att deras produkter inte är modulärt utbytbara komponenter.

I GURPS fall är de väl det?
 
Back
Top