Varför gjorde vi så?

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Det hade jag glömt, men, ja, så var det ju!
Inte nog med det, man höll reda på hur många miles man rest i olika sorters terräng etc. etc.
Jag minns inte att någon av oss fick XP-belöningen för att dö och bli återupplivad, men även den minskade om det hände flera gånger...

Men tekniskt sett är väl detta minnet OT eftersom det var systemet som fick oss att göra detta, det var inte några fixa idéer vi kom på av oss själva. :p
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,505
Location
Göteborg
Jag tyckte länge att mitt SF-hack på Dragon Warriors, fint handskrivet i ett rutigt A4-block, var bland det konstigaste/mest onödiga jag gjorde under 1980-talet. Men de senaste åren har jag börjat uppskatta det som en början på ett mönster som verkar upprepas : )
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,830
Location
Off grid
Och jag hade en anteckningsbok där jag skrev ner alla personer rollpersonerna kunde möta i äventyren och kunde råka i strid med, och alla dessa personers kroppspoäng tydligt uppräknade med ringar, redo att ta emot kryss när rollpersonerna gick lös på dem.

Snart insåg vi att det här kanske inte var en optimal lösning, och idag känns det helt absurt.
Det är ju exemplariskt. Gör alltid så i mina konventsäventyr. +Vapen, försvarsbonus, kraftpoäng och besvärjelser.

Vad är problemet?!
//EvilSpook
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Inte nog med det, man höll reda på hur många miles man rest i olika sorters terräng etc. etc.
Jag minns inte att någon av oss fick XP-belöningen för att dö och bli återupplivad, men även den minskade om det hände flera gånger...

Men tekniskt sett är väl detta minnet OT eftersom det var systemet som fick oss att göra detta, det var inte några fixa idéer vi kom på av oss själva. :p
I SRR hade vi en gång ett läge där det var helt entydigt att en rollperson skulle dö… så en annan såg till att få in det dödande skottet så att XP inte skulle förfaras.

Vi var inte så gamla…
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
När jag och min kompis började spela så var det mycket baserat på rykten om hur det gick till, några formulär som vi hade hittat och monsterillustrationer. Å just det, tidiga datorrollspel.

Vi ritade upp spelvärlden på rutat papper och sedan gick man genom att säga om man gick åt norr, söder, öster eller väster, och spelledaren ritade upp hur de nya rutorna såg ut. Man kunde se en ruta i varje riktning. Det kunde finnas hemliga vägar också, de upptäckte man genom att till exempel stå precis till höger om en buske och säga väster. Var det en hemlig väg så kunde man gå åt väster, annars hände ingenting. Råkade man gå in på en ruta bredvid en fiende så blev det strid. Minns inte riktigt hur striden gick till, mer än att man inte hade några val. Men man fick rulla tärning åtminstone.

(Vi lärde oss programmera och göra enkla dator-RPGer några år senare...)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Inte nog med det, man höll reda på hur många miles man rest i olika sorters terräng etc. etc.
Det ledde ju till små fantastiska krönikor med km och terräng, till/från plats och väder. Mycket Appendix B i Konungens återkomst. Älskar det än idag fast gör det aldrig av någon anledning :confused:.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Inte jag, men när jag skulle spela rollspel första gången gick det lite si och så...

En kompis hade fått en hel kasse med gamla rollspel av en släkting, så han ville spela och jag skulle vara spelare. Men han var inte den klipskaste saxen i lådan och han hade läst någonstans att "bara" SL fick läsa i böckerna. Vi började göra karaktär, men han körde fast. Och eftersom han läst att bara SL fick läsa så fick inte jag kolla om jag kunde tolka vad som stod, så efter en timme gav han upp och jag satt med en halvfärdig karaktär.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Det ledde ju till små fantastiska krönikor med km och terräng, till/från plats och väder. Mycket Appendix B i Konungens återkomst. Älskar det än idag fast gör det aldrig av någon anledning :confused:.
Jag undrar verkligen varför...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Innan jag fick Stjärnornas krig rollspelet i julklapp var solo-äventyr min enda kontakt med hobbyn. Så de två första äventyren jag hittade på skrev jag enligt den mallen, med text att läsa för spelarna och färdiga valalternativ.
Alltså, någon borde kanske tipsa Wizards om den här modellen, så att de kan lära sig skriva bra räfsade äventyr istället för dåliga ….
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag kom just att tänka på en av de märkligare vanor jag/vi hade när det spelades rollspel i mitten av 80-talet:

Inför ett äventyr tyckte vi att det var viktigt att spelledaren var förberedd för att räkna ner fiendernas kroppspoäng. Detta skulle göras på samma sätt som på rollformuläret -- alltså genom att fiendens kroppspoäng kryssades, tills alla rutorna var fyllda, och fienden var besegrad. Det skulle alltså se ut på det här sättet:

Orch 1 OOOOOOOOOOOOO
Orch 2 OOOOOOOOOO
Orch 3 OOOOOOOOOOOO
Orchhövding OOOOOOOOOOOOOOO
Graug den Fruktansvärda OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Och jag hade en anteckningsbok där jag skrev ner alla personer rollpersonerna kunde möta i äventyren och kunde råka i strid med, och alla dessa personers kroppspoäng tydligt uppräknade med ringar, redo att ta emot kryss när rollpersonerna gick lös på dem.

Snart insåg vi att det här kanske inte var en optimal lösning, och idag känns det helt absurt.
WoD håller väl fortfarande på med det där? Jag förmodar att ni inte hatade matte annars hade ni förmodligen gjort det fortfarande? ;)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Jag förde statistik över hur många rollpersoner av vardera ras som var och en i gruppen spelade, oklart varför. Jag hade flest streck i ankkolumnen 😎
Minnet svek mig visst. Det var många fler människor, och lika många kattmän som ankor. Men ankorna var mest minnesvärda.

På baksidan av det här bladet förde jag statistik över genomsnittligt GE-värde och hade topplistor över högst och lägst genomsnitt. Det var en vargman i toppen och en svartnisse i botten. 20220814_100554.jpg
 
Top