Varför gjorde vi så?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Jag kom just att tänka på en av de märkligare vanor jag/vi hade när det spelades rollspel i mitten av 80-talet:

Inför ett äventyr tyckte vi att det var viktigt att spelledaren var förberedd för att räkna ner fiendernas kroppspoäng. Detta skulle göras på samma sätt som på rollformuläret -- alltså genom att fiendens kroppspoäng kryssades, tills alla rutorna var fyllda, och fienden var besegrad. Det skulle alltså se ut på det här sättet:

Orch 1 OOOOOOOOOOOOO
Orch 2 OOOOOOOOOO
Orch 3 OOOOOOOOOOOO
Orchhövding OOOOOOOOOOOOOOO
Graug den Fruktansvärda OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Och jag hade en anteckningsbok där jag skrev ner alla personer rollpersonerna kunde möta i äventyren och kunde råka i strid med, och alla dessa personers kroppspoäng tydligt uppräknade med ringar, redo att ta emot kryss när rollpersonerna gick lös på dem.

Snart insåg vi att det här kanske inte var en optimal lösning, och idag känns det helt absurt.

Vad har du själv gjort för konstigt, dumt eller onödigt när du har spelat rollspel?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Lite på samma tema onödigt, så hittade jag på en del saker jag aldrig behövde. Men jag kunde sitta och rulla fram grundegenskaper och välja vapen, till varje individ, på ett ank-pirat-skepp (jag tror faktiskt det såg ut så i något äventyr som kom med DoD på 80-talet).

Jag gjorde senare beräkningar på planeter i Star Wars, storlek och densitet, och beräknade deras gravitation, och anpassade upplevelsen och miljön på planeten efter gravitationen, och beskrev vilken teknologi som användes för att normalisera gravitationen så att den blev rimlig för människor.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Eftersom en av spelarna i min spelgrupp under tidigt 90-tal hade ett oerhört högljutt och långsamt tärningstorn som han envisades med att köra med så började vår SL att generera långa listor med färdigslagna slag. När en spelare försökta göra något som krävde en färdighet kryssade han det översta på listan och berättade hur det gick. Spelet gick rätt mycket snabbare men vi spelare tyckte då att kändes som att rollpersonens öde hamnade helt och hållet i spelledarens händer och att vi som spelare aldrig gjorde något. Vilket nu när jag tänker på det är rätt konstigt...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
När vi gjorde äventyr till DoD82 slog vi fram grundegenskaper på exakt varenda monster. Tror jag fortfarande har alla skeletten till äventyr Skelettön (gjort av min kompis S****a) liggande någonstans. (Skelettön var en ö, med skelett, och det var det).
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,286
Location
Göteborg, Lindome
När vi gjorde äventyr till DoD82 slog vi allt fram grundegenskaper på exakt varenda monster. Tror jag fortfarande har alla skeletten till äventyr Skelettön (gjort av min kompis S****a) liggande någonstans. (Skelettön var en ö, med skelett, och det var det).
Jag tror faktiskt att vi slog fram grundegenskaperna för alla monster i Tvillingbergen. Rätt skall vara rätt. :ROFLMAO:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
När vi gjorde äventyr till DoD82 slog vi allt fram grundegenskaper på exakt varenda monster. Tror jag fortfarande har alla skeletten till äventyr Skelettön (gjort av min kompis S****a) liggande någonstans. (Skelettön var en ö, med skelett, och det var det).
Jag gjorde detta till det RQ2 som vi spelade nyss. Och hade jag inte slagit dem innan slog jag fram dem när det blev relevant. Tycker det finns en poäng av att främja ovisshet och att utfall inte alls är så givna genom att slumpa fram sådant, så jag är helt för det än idag. :)
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Lite på samma tema onödigt, så hittade jag på en del saker jag aldrig behövde. Men jag kunde sitta och rulla fram grundegenskaper och välja vapen, till varje individ, på ett ank-pirat-skepp (jag tror faktiskt det såg ut så i något äventyr som kom med DoD på 80-talet).

Jag gjorde senare beräkningar på planeter i Star Wars, storlek och densitet, och beräknade deras gravitation, och anpassade upplevelsen och miljön på planeten efter gravitationen, och beskrev vilken teknologi som användes för att normalisera gravitationen så att den blev rimlig för människor.
Det senare tycker jag låter imponerande och lite coolt. Men, kanske inte direkt Star Wars...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag gjorde detta till det RQ2 som vi spelade nyss. Och hade jag inte slagit dem innan slog jag fram dem när det blev relevant. Tycker det finns en poäng av att främja ovisshet och att utfall inte alls är så givna genom att slumpa fram sådant, så jag är helt för det än idag. :)
Ja, det har så klart sina poänger. När jag kör OSR slår jag HP.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,218
Jag körde ett spel som essentially är ett escape room. När de väl kom fram till ytterdörren insåg jag att jag inte visste vad koden ut var. Den fanns nerskriven, bara det att den var nerskriven på kod. Så jag blev tvungen att pausa spelmötet och sätta mig och deschiffrera en handout, mitt i äventyrets klimax.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Men jag kunde sitta och rulla fram grundegenskaper och välja vapen, till varje individ, på ett ank-pirat-skepp (jag tror faktiskt det såg ut så i något äventyr som kom med DoD på 80-talet).
Detta är härmed canon i Kopparhavets hjältar, och vi kommer att inleda ett samarbete med Rollspelsverkets insatsstyrka för att göra nålstickskontroller för att kontrollera registrerade spelledares bokföring
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Och så hade vi dödslistor... det har vi inte längre... men dödslistor har väl alla eller?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
En sak som vi kanske inte var ensamma om, men som ändå är udda, är att det spenderades otroligt mycket mer tid på att skapa karaktärer än att spela med dem (om de överhuvudtaget kom längre än att de skapades).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En sak som vi kanske inte var ensamma om, men som ändå är udda, är att det spenderades otroligt mycket mer tid på att skapa karaktärer än att spela med dem (om de överhuvudtaget kom längre än att de skapades).
Det där borde kanske vara en egen tråd (varför). Kanske samma skäl som till att vi spenderar mer tid på WRNU än att spela...
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Jag förde statistik över hur många rollpersoner av vardera ras som var och en i gruppen spelade, oklart varför. Jag hade flest streck i ankkolumnen 😎

Vi skrev alltid på rollformuläret av rollpersonen dött av, i den mån det inte var sönderslitet i småbitar sekunden innan spelaren stormade ut i vredesmod. Det var vanligt med texter som "Dödad av en bleep bleep bleep bleep bleep svartalf i bleep bleep bleep grottan".
 
Top