Varför ger Fria Ligan inte ut Ereb Altor?

Precis sådär var det för mig också, fast jag faktiskt aldrig kom längre än till Svavelvinter och Marsklandet. För mig var DoD dessa två äventyr samt Döda skogen, Maktens portar, och alla hemmasnickrade äventyr vi spelade. Så det återspeglas nog lite i hur nya DoD ser ut. Men jag tror det är bra att inte ha en officiell spelvärld, eftersom det skulle kunna bli ett hinder för eget skapande. Och det är ju toppen att ett gäng som verkligen brinner för Ereb Altor kan ge ut det. Med allt det sagt så bygger våra officiella äventyr bit för bit en slags implicit värld, med Drakkejsarens hemlighet, Ärans väg, Arkand och en fjärde del som just har påbörjats. Men tanken är att dessa delar ska gå att placera in i valfri spelvärld.
Ehum. Det här är intressant - känner att jag måste dubbelkolla denna fetmarkering, så att det inte är Svavelvinter vi snackar om här? Skulle kännas lite märkligt inte omnämna den vid namn i sammanhanget - och jag inte uppfattat det som den skulle anpassas till Drakkejsaren generellt. Jag förstår det inte kan finnas någon som helst info ge, men skulle uppskatta ett ja/nej så jag inte sprider falsk information om en framtida release på DB Discorden...

(Mvh Internetlokal DoD-korrespondent)

@Badmojo för ev uppdatering av "vad kommer härnäst-tråden", beroende på svar.

Marsklandet?
Spontant känns Masklandet lite som ngt som skulle få svårt föra Drakkejsar-mytos vidare. Av det som händer i Arkand låter det mer som intriger på andra sidan havet. Men vad vet jag - och det kanske börjar bli lite OT från Ereb kanske :D

Last edited:
Ehum. Det här är intressant - känner att jag måste dubbelkolla denna fetmarkering, så att det inte är Svavelvinter vi snackar om här? Skulle kännas lite märkligt inte omnämna den vid namn i sammanhanget - och jag inte uppfattat det som den skulle anpassas till Drakkejsaren generellt. Jag förstår det inte kan finnas någon som helst info ge, men skulle uppskatta ett ja/nej så jag inte sprider falsk information om en framtida release på DB Discorden...

(Mvh Internetlokal DoD-korrespondent)

@Badmojo för ev uppdatering av "vad kommer härnäst-tråden", beroende på svar.
Denna "fjärde del" är inte en nyutgåva av gammalt utan en helt nyskriven bok. Mer info kommer ... senare. :) Svavelvinter ligger före, men är sitt eget separata spår.

Nu tror jag du blandar ihop dina fantasyfolkslag. Det där är sådant som människor gör ;)
Förvisso, men den första punkten är de nog så gott som unika med i historien. De drev inte boskap, de odlade inte och de höll inte heller slavar som gjorde någondera, utan de livnärde sig genom att ta allt de behövde från andra, vilket inte gjorde dem populära oavsett hur bra soldater de var (och de var kanske sin tids bästa blandade infanteri). Det gör dem till den perfekta förlagan för orcer, vilka annars måste passas in i någonslags illasittande folkdräkt för att förklara hur deras kultur fungerar. Almogavarernas vana att förflytta sig till fots (vilket var helt logiskt i Spaniens oländiga terräng) är också ett föredömligt exempel eftersom orcer som rider på allt mindre än en elefant skaver som en järnjungfru.

Spontant känns Masklandet lite som ngt som skulle få svårt föra Drakkejsar-mytos vidare. Av det som händer i Arkand låter det mer som intriger på andra sidan havet.
Fast allt i äventyrsväg till DoD23 måste väl inte ha med Drakkejsaren att göra? De sagt så vore det väl en smal sak att skriva in en ö till i träsket med någon slags drak- eller Sathmog-relaterad ruin för rollpersonerna att utforska om man så ville.

Jag skulle gärna se att Marsklandet fick samma behandling som Drakkejsaren hemlighet. En ganska lös metaplot som leder till ett slut event/dungeon. Resten skulle kunna vara en antologi av äventyrs platser som passar i ett floddelta som skrivs av mer eller mindre kända skribenter. Gärna följa upp det med ett par års mellanrum med en antologi kopplad till något annat tema.

Precis sådär var det för mig också, fast jag faktiskt aldrig kom längre än till Svavelvinter och Marsklandet. För mig var DoD dessa två äventyr samt Döda skogen, Maktens portar, och alla hemmasnickrade äventyr vi spelade. Så det återspeglas nog lite i hur nya DoD ser ut. Men jag tror det är bra att inte ha en officiell spelvärld, eftersom det skulle kunna bli ett hinder för eget skapande. Och det är ju toppen att ett gäng som verkligen brinner för Ereb Altor kan ge ut det. Med allt det sagt så bygger våra officiella äventyr bit för bit en slags implicit värld, med Drakkejsarens hemlighet, Ärans väg, Arkand och en fjärde del som just har påbörjats. Men tanken är att dessa delar ska gå att placera in i valfri spelvärld.
Kul att man kan ha så olika erfarenheter. För min spelgrupp så blev världen Ereb Altor. Vi spelade både de skapade spelen i världen (alla vad jag kan minnas). Men vi gjorde också egna äventyr i Ereb och använde de områden som inte var förbestämda till egna länder etc.
Vi spelade även äventyr med politiska inslag där det kunde vara handelshus i kopparhavet till fältslag från Gigant då vi spelade som hertigar, grevar och baroner etc.
Ett annat kul epos vi gjorde som unga var en Marco Polo inspirerad resa där vi reste över Akrogal ända bort till Jih-Pun där vi kartlade områden under resan för de platser vi besökte men lämnade andra “suddiga”, för senare utveckling. Där kom rollpersonerna tillbaka till Ereb som mycket gamla RP som sedan pensionerades. Där två av oss (jag och en annan) fortsatte med deras barn som karaktärer.

Så för mig var Ereb världen

Kul att man kan ha så olika erfarenheter. För min spelgrupp så blev världen Ereb Altor. Vi spelade både de skapade spelen i världen (alla vad jag kan minnas). Men vi gjorde också egna äventyr i Ereb och använde de områden som inte var förbestämda till egna länder etc.
Vi spelade även äventyr med politiska inslag där det kunde vara handelshus i kopparhavet till fältslag från Gigant då vi spelade som hertigar, grevar och baroner etc.
Ett annat kul epos vi gjorde som unga var en Marco Polo inspirerad resa där vi reste över Akrogal ända bort till Jih-Pun där vi kartlade områden under resan för de platser vi besökte men lämnade andra “suddiga”, för senare utveckling. Där kom rollpersonerna tillbaka till Ereb som mycket gamla RP som sedan pensionerades. Där två av oss (jag och en annan) fortsatte med deras barn som karaktärer.

Så för mig var Ereb världen
Så kan det vara. Och det jag tycker är så bra med upplägget som det är idag är att man utan några som helst problem kan spela på båda sätten utan att på något vis agera utanför några boxar.

Intressant...

Fast allt i äventyrsväg till DoD23 måste väl inte ha med Drakkejsaren att göra? De sagt så vore det väl en smal sak att skriva in en ö till i träsket med någon slags drak- eller Sathmog-relaterad ruin för rollpersonerna att utforska om man så ville.
Nu är det väl inte så att jag säger detta. Utan bara att en äventyrsmodul i ett träsk skulle kunna ha svårigheter ta materialet som introduceras i Arkand framåt, då detta pekar på en möjlig tronföljarkonflikt i ett annat rike. Att slänga in lite påskägg och Eledainkrydda i Marsklandet räknar jag med, om/när den kommer.

Att det går utmärkt utan framgår ju av Tomas svar om Svavelvinter. Jag har ingen slags Drakkejsar-agenda, utan försökte mest göra "ett gräv" utifrån ett uttalande.

Intressant...
Ja nu när vi är äldre hade vi kunnat utveckla reseäventyret ännu bättre. Men det var väldigt roligt. Många olika kulturer (ofta inspirerad av vår historia). Med äventyr i olika områden som tog oss på olika vägar. Var ett kul äventyr.

Back