Varför ger Fria Ligan inte ut Ereb Altor?

Ja, det är verkligen minsta möjliga referens. Men det är ju då tekniskt korrekt (den bästa sortens korrekt) att Ereb Altor nämns i DoD 91.

Å andra sidan tycker jag helt klart att ditt påstående stämmer:

I kontrast till Trudvang och Chronopia där grundreglerna presenteras med en spelvärld.

DoD91-referensen kan verkligen inte jämföras med integrationen som finns i Chronopia och Trudvang.

Haha dagens felläsning från mig. "Vårdslöst" läste jag och tänkte, "hur fan gör man då?" :D

Jag hade nog spelat i Ereb Altor om jag inte upptäckt D&D Basic och Expert med Mystara innan Ereb släpptes. Där öppnades dörrarna till en större värld än bara "dungeonen", och jag antar att många, många svenska rollspelare hade samma reaktion när Ereb Altor dök upp. En hel värld öppnade sig, inte bara enstaka äventyr.
Så var det. Ereb var världen; i vår kampanj la vi alla ”världslösa” (😅) äventyr i ett eget land; ett ö-rike - Tryfania - som växte fram i takt med att de nya äventyren kom ut (där t.ex Döda skogen och Österlandet låg).

Så var det. Ereb var världen; i vår kampanj la vi alla ”världslösa” (😅) äventyr i ett eget land; ett ö-rike - Tryfania - som växte fram i takt med att de nya äventyren kom ut (där t.ex Döda skogen och Österlandet låg).
Så gjorde ju även Äventyrsspel eftersom inga av de inskickade äventyren tog avstamp i Ereb Altor :) Det var alltid någon ny ö eller något okänt rike i norr eller så :)

Så gjorde ju även Äventyrsspel eftersom inga av de inskickade äventyren tog avstamp i Ereb Altor :) Det var alltid någon ny ö eller något okänt rike i norr eller så :)
Undantaget Barbie, Torsten, Magilre och Den nidländska reningen om jag inte missminner mig? 🙂

Undantaget Barbie, Torsten, Magilre och Den nidländska reningen om jag inte missminner mig? 🙂
Och Konflux-sviten såklart.

Torehem var ju visserligen i Ereb Altor, men det var länge väldigt oklart hur det egentligen hängde ihop med skogsbarbarer med egen panteon i Berendien. Eller var det nu var. Jag fick aldrig ihop det även om jag gillade modulen back in the day.

Och Barbia skohornades in. Barbarriket i norr var väldigt generiskt och hade i princip inget med övriga Ereb Altor att göra.

Och Konflux-sviten såklart.

Torehem var ju visserligen i Ereb Altor, men det var länge väldigt oklart hur det egentligen hängde ihop med skogsbarbarer med egen panteon i Berendien. Eller var det nu var. Jag fick aldrig ihop det även om jag gillade modulen back in the day.

Och Barbia skohornades in. Barbarriket i norr var väldigt generiskt och hade i princip inget med övriga Ereb Altor att göra.
Ah, I stand corrected. För övrigt intressant att av alla länder i Ereb så gjorde man äventyr på två separata barbarländer.

Jag är ju lite grognard, både till psyke och som 70-talist snart också till ålder, så jag kom in i DoD med svarta boxen (runt 85/86) där det inte fanns någon spelvärld. Nåt år senare gick vi över till Expert. När ex Kandra kom så var jag såpass ung, 11 år, att jag inte fattade att staden var en del av en nypåhittad spelvärld; man plöjde ju inte bokens text utan kollade mest på kartan (50 % av all tillägnad tid) och läste om en del inrättningar och SLP:s och körde på. Samma med Svavelvinter. Det stod ju Ereb Altor II på boxen, men för mig hade det lika gärna kunnat vara namnet på en utgivningssvit som en spelvärld. Här började jag nog ändå fatta att det kanske rörde sig om en spelvärld, men det ignorerades. Detta var en övärld någonstans i norr.

1989-2010 (med undantag för KULT och Viking) spelade jag knappt rollspel och missade Chronopia och Trudvang-tågen.
Så det stämmer nog det där med när man började och hade eventuella rollspelspauser. Blev därmed glad att DoD-23 kom utan stor spelvärld, att det bara är en dal någonstans i din egen spelvärld (om du kör boxens äventyrsbok) – en tagning som är Drakar och Demoner för mig.

Last edited:
Det ser ut som att Ereb Altor världen har blivit nästan bortglömd av Fria Ligan. De har gjort ett par äventyr för Drakar och Demoner, men det värkar som att få av dem är kopplade till den klassiska världen som spelet nästan var bygd på! Helmgast har dock tagit upp världen med Koppahavet, Världsboken och en mycket vacker världskarta, men endå så känns det lite udda att utgivaren till DoD inte gör tillbehör för deras mest kända värld.
Jag har inte varit insatt i DoD alls på väldigt länge och min kärlek hör till Ereb Altor så jag kan ju nostalgiskt identifiera mig med detta men tänker att det inte borde vara så svårt att välja de regler man vill ha och flytta till EA världen om man föredrar den. Har inte alls koll på nya DoD då mitt intresse svalnade i Chronopia och dog någonstans i Trudvang. Frös ihjäl i nån mörk urskog med förvirrande slumptabell kan jag tänka mig...

Last edited:
Alldeles oavsett vad man tycker om DoD, Ereb Altor och hur de eventuellt hör ihop så har det ju varit ett digert arbete att få ihop vårt nya Ereb Altor till något som faktiskt funkar, hänger ihop och är bra nog för att översättas och erbjudas till en internationell publik. Det är inget som gjorts i en handvändning. Utan att överdriva är det nog något av det mest ambitiösa världsbygge som finns därute. Absolut inte utan konkurrens, och vi är fullt medvetna om att mycket av jobbet gjordes av andra redan på 80-talet.

Men ändå, att bara "ge ut Ereb Altor" är inte något som bara låter sig göras. Lika lite som man bara kan "ge ut" Drakar och Demoner. Det är ett jävla jobb att skriva spelvärldar, och rollspel.

Så jag skulle säga att det är ett väldigt nyktert beslut av FL att inte bara ge ut en egen version av Ereb Altor så som situationen ser ut. Speciellt inte som att vi knappast är konkurrenter, utan vi samarbetar. Det ligger i allas intresse att såväl Drakar och Demoner/Dragonbane som Ereb Altor går hem ute i stugorna, runt hela världen.

Som @Albrekt påpekade så är ju sådana här synergier enbart av godo! Det finns ju liksom ingen konflikt här på något sätt. Vill man spela med eller utan spelvärld är man naturligtvis helt fri att göra det, och beslutet att låta DoD23 vara (i princip) utan spelvärld tycker jag är helt rätt.

Ett gott exempel på en kaka som äts, behålls och säljs vidare :)

Alldeles oavsett vad man tycker om DoD, Ereb Altor och hur de eventuellt hör ihop så har det ju varit ett digert arbete att få ihop vårt nya Ereb Altor till något som faktiskt funkar, hänger ihop och är bra nog för att översättas och erbjudas till en internationell publik. Det är inget som gjorts i en handvändning. Utan att överdriva är det nog något av det mest ambitiösa världsbygge som finns därute. Absolut inte utan konkurrens, och vi är fullt medvetna om att mycket av jobbet gjordes av andra redan på 80-talet.

Men ändå, att bara "ge ut Ereb Altor" är inte något som bara låter sig göras. Lika lite som man bara kan "ge ut" Drakar och Demoner. Det är ett jävla jobb att skriva spelvärldar, och rollspel.

Så jag skulle säga att det är ett väldigt nyktert beslut av FL att inte bara ge ut en egen version av Ereb Altor så som situationen ser ut. Speciellt inte som att vi knappast är konkurrenter, utan vi samarbetar. Det ligger i allas intresse att såväl Drakar och Demoner/Dragonbane som Ereb Altor går hem ute i stugorna, runt hela världen.

Som @Albrekt påpekade så är ju sådana här synergier enbart av godo! Det finns ju liksom ingen konflikt här på något sätt. Vill man spela med eller utan spelvärld är man naturligtvis helt fri att göra det, och beslutet att låta DoD23 vara (i princip) utan spelvärld tycker jag är helt rätt.

Ett gott exempel på en kaka som äts, behålls och säljs vidare :)
Jag hade ingen aning om att Helmgast gett ut ereb altor igen. Det låter ju på riktigt jättespännande!

Just vad gäller Mutant tror jag det är en åldersskillnad.

Mutant är i mina ögon Svarta Lådan, alltså cyberpunk-mutant. För det är det första jag spelade, ägde och hörde talas om. Det i kontrast till MUA som konstant kallades MUA eller UA. Vi ungdomar hade inte koll på att det fanns äldre grejer - annat än som lösa rykten.
Samma här. Första och enda Mutant var för mig svarta lådan. Och Mutant Chronicles men jag gjorde ingen egentlig koppling alls till Mutant och såg det helt som sin egen grej. Det var var efter MUA hade släppts som jag började kolla på de äldre versionerna för att få reda mer av bakgrunden till den versionen.

Samma här. Första och enda Mutant var för mig svarta lådan.
För mig... jag har inte börjat kolla på Mutant 2. Är det bättre än Mutant?

Skämt åsido, vi spelade en del DoD, framför allt Expert och DoD -91.
Jag kan inte minnas att vi någonsin spelade i någon annan spelvärld än Ereb Altor.
För mig är knappt Chronopia och Trudvang alls Drakar och Demoner.
Jag menar inte att raljera - bara att våra första intryck bildas i olika sammanhang och är ganska bestående.

(Om jag får sparken av Astrolab så är det pga det här inlägget)
Det här är den riktiga kartan över Altor, om någon undrar. Sedan kan Astrolab modernisera hur mycket de vill.

Varför ger Fria Ligan inte ut Ereb Altor?
a) det är jättemycket arbete att bara ge ut Drakar och Demoner, och jag tycker det är helt rätt att fokusera på DoD
b) DoD betyder Ereb Altor, Chronopia och Trudvang för olika spelare, bra att FL inte gör någon gör någon Retro-Äventyrsspel-grej som kan tilltala många.

Nu spårar jag ut lite, men jag ska komma tillbaka innan slutet. Ereb Altor-boxen från Äventyrsspel, den delar ju inte så lite med Forgotten Realms för AD&D 1e. Båda världarna är en remake av medelhavet, med medelhavsliknande kulturer (och mer avlägsna kulturer) i samma vädersträck. Jag tycker det är helt ok (det som jag tycker är tråkigt är att anti-D&D-tongångarna var så höga i Sinkadus, när likheten mellan spelen i många fall var större än olikheterna). När Forgotten Realms släpptes till AD&D 1e och Ereb Altor släpptes till Drakar och Demoner så vara denna typ av spelvärld "modern" och det bästa som var känt (och jag gillar det fortfarande!). Men det har hänt en del med rollspel - inte bara spelsystem utan också spelvärldar - sedan 1990. Så det är helt naturligt, när FL tog på sig att axla den ultimata DoD-ny-utgivningen, att man inte bara svalde en spelvärld som på mer än ett sätt är från 1990-talet, utan valde att göra FL DoD till ett spel för 2020-talet.

Med det sagt är MIN kärlek till Ereb Altor mycket större än min kärlek till DoD - så jag är minst lika entusiastisk för nya Ereb Altor som för nya DoD.

Fint inlägg - givetvis är alla rollspelssläpp barn av sin tid - båda när det släpps första gången och vid nysläpp

Det här är den riktiga kartan över Altor, om någon undrar. Sedan kan Astrolab modernisera hur mycket de vill..

Du ser att det är "styggelsen" från Altors Baksida va ;)

Du ser att det är "styggelsen" från Altors Baksida va ;)
Helt ärligt... nej.
Jag är nästan säker på att jag sett den tidigare (men jag kan ju ha blandat ihop den med något annat, eller sett den "var som helst).
Jag hade nog gissat att den funnits på någon av de sista Sinkadusplanscherna.

Helt ärligt... nej.
Jag är nästan säker på att jag sett den tidigare (men jag kan ju ha blandat ihop den med något annat, eller sett den "var som helst).
Det är lätt att blanda ihop med översiktskartan från Ereb Altor-boxen från '89 - men den var bara över västra halvklotet, medan den senare är över hela klotet - och har med Chronopia och kringliggande länder från Altors Baksida :oops:

Last edited:
Jag var helt ointresserad av EA när det begav sig (gamla boxen etc), förutom då Femte Konfluxen-sviten. (Minns fortfarande hur fantasin sattes i brand av första teasern om Svavelvinter i Sinkan).

Nya EA, dvs Astrolabs, inbegripet fokuset på Kopparhavet, är däremot väldigt bra genomtänkt och -fört så att det inte går att förbättra enligt min mening, och ‘lapptäcket’ ‘really ties the room together’ som ngn skrev, nu. Imponerad och det händer inte ofta så här 40+ år som rollspelare.

Last edited:
Skulle säga att det är extremt smart av Fria Ligan at inte ge ut en officiell värld för DoD. Det ger stora möjligheter för tredjepart att ge ut det istället. Om de gett ut en egen värld hade deras spelkonstruktion kretsat kring den världen. Tror detta ger mer mångfald.

Sedan är absolut EA stor nostalgi för mig och tycker Astrolab bara har förbättrat den.

Samt diskussionen om Mutan, Mutant 1984 är den bästa Mutant. Det är Mutant för mig. Mos Mosel, Bris Brygga och Järnringen <3
Tycker Mutant 2 är en av de gånger då jag tycker en "utveckling" blivit sämre.

Last edited:
Back