Dimfrost
Special Circumstances
Javisst, jag uttryckte alltså inget tvivel på att det stämde när jag efterfrågade referens, jag var bara nyfiken. 
Ja, det är verkligen minsta möjliga referens. Men det är ju då tekniskt korrekt (den bästa sortens korrekt) att Ereb Altor nämns i DoD 91.
I kontrast till Trudvang och Chronopia där grundreglerna presenteras med en spelvärld.
Så var det. Ereb var världen; i vår kampanj la vi alla ”världslösa” (Haha dagens felläsning från mig. "Vårdslöst" läste jag och tänkte, "hur fan gör man då?"
Jag hade nog spelat i Ereb Altor om jag inte upptäckt D&D Basic och Expert med Mystara innan Ereb släpptes. Där öppnades dörrarna till en större värld än bara "dungeonen", och jag antar att många, många svenska rollspelare hade samma reaktion när Ereb Altor dök upp. En hel värld öppnade sig, inte bara enstaka äventyr.
Så gjorde ju även Äventyrsspel eftersom inga av de inskickade äventyren tog avstamp i Ereb AltorSå var det. Ereb var världen; i vår kampanj la vi alla ”världslösa” () äventyr i ett eget land; ett ö-rike - Tryfania - som växte fram i takt med att de nya äventyren kom ut (där t.ex Döda skogen och Österlandet låg).
Undantaget Barbie, Torsten, Magilre och Den nidländska reningen om jag inte missminner mig?Så gjorde ju även Äventyrsspel eftersom inga av de inskickade äventyren tog avstamp i Ereb AltorDet var alltid någon ny ö eller något okänt rike i norr eller så
![]()
Ibland får man ändå älska autocorrect. Klart man ska spela Barbie och Torsten.Undantaget Barbie, Torsten, Magilre och Den nidländska reningen om jag inte missminner mig?![]()
De felen går absolut stå kvar, alldeles för roligt för att rättaIbland får man ändå älska autocorrect. Klart man ska spela Barbie och Torsten.
Och Konflux-sviten såklart.Undantaget Barbie, Torsten, Magilre och Den nidländska reningen om jag inte missminner mig?![]()
Ah, I stand corrected. För övrigt intressant att av alla länder i Ereb så gjorde man äventyr på två separata barbarländer.Och Konflux-sviten såklart.
Torehem var ju visserligen i Ereb Altor, men det var länge väldigt oklart hur det egentligen hängde ihop med skogsbarbarer med egen panteon i Berendien. Eller var det nu var. Jag fick aldrig ihop det även om jag gillade modulen back in the day.
Och Barbia skohornades in. Barbarriket i norr var väldigt generiskt och hade i princip inget med övriga Ereb Altor att göra.
Jag har inte varit insatt i DoD alls på väldigt länge och min kärlek hör till Ereb Altor så jag kan ju nostalgiskt identifiera mig med detta men tänker att det inte borde vara så svårt att välja de regler man vill ha och flytta till EA världen om man föredrar den. Har inte alls koll på nya DoD då mitt intresse svalnade i Chronopia och dog någonstans i Trudvang. Frös ihjäl i nån mörk urskog med irriterande slumptabell kan jag tänka mig...Det ser ut som att Ereb Altor världen har blivit nästan bortglömd av Fria Ligan. De har gjort ett par äventyr för Drakar och Demoner, men det värkar som att få av dem är kopplade till den klassiska världen som spelet nästan var bygd på! Helmgast har dock tagit upp världen med Koppahavet, Världsboken och en mycket vacker världskarta, men endå så känns det lite udda att utgivaren till DoD inte gör tillbehör för deras mest kända värld.