Nekromanti Varför Gemini

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Många orsaker till varför.
För mig så är det följande punker.

1. Det är det enda svenska rollspelet som är mörk fantasy.

2. Det har en underbar gothisk stämning och en värld som har stora likheter med vår egen historiska tid.

3. Det har ett regelesystem som är snabbt smidigt och tar noll tid att lära sig, vilket innebär att man kan koncentrera sig på det som är viktigt, att ROLLspela sin rollperson och att ha kul.

4. Det är ett väldigt annorlunda spel, vilket i min bok räknas som något mycket bra. Standard fantasy rollspel finns det för gott om.

5. Om man gillar mörk fantasy, maximal betoning på stämning istället för en massa regler för att simulera en verklighet, så blir man genas som insugen i världen och dess stämning.

6. Jämfört med de andra svenska rollspel som släppts så anser jag Gemini rikta sig till en något äldre och mer mogen grupp med rollspelare. Detta på grund av att häftighetsfaktorer så som vrålbrutal magi, STORA magiska svärd, drakar bakom varje hörn, krigare som ser ut som de kommit från en marvel super hero tidning och en uppsjö med varelser som bara "finns" för att slaktas, alla SAKNAS från spelet.
Det har dessutom en kraftig betoning på just ROLLspelandet och kreativt tänkande istället för rent röj.

Detta är några av de sakerna som JAG anser gör Gemini till ett suveränt rollspel. Men tyvärr så är det endast en liten grupp med spelare som uppskattar den typen av spel som Gemini är.
Nåja, detta inlägg blev kanske flummigt, men jag är också ganska trött, ber om ursäkt för det...



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Instämmer

Japp, tyvärr tycks det vara en ganska liten skara som uppskattar det... Jag är ännu den enda i min grupp som ens är intresserad av det, de andra vill knappt ens spela det...
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Gemini är underbart, men..

..varför dyker det inte upp mer moduler/äventyr/whatever till det?
Nu kanske jag är lite ouppdaterad, men så vitt jag minns är Orschild det senaste tillägget - och det är dessutom på engelska (inget problem med det, men det verkar ju suspekt om det är tänkt att Svenska konsumenter ska köpa engelska produkter till ett spel på svenska...).

//MiDNiGHT. - som verkligen gillar Gemini's stämning!

[color:red]"Cry HAVOC! And let slip the dogs of war!"</font color=red>
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Nu tillhör inte jag målgruppen för ditt inlägg eftersom jag inte håller med om att Gemini är det bästa spelet men jag kunde inte låta bli:

Gemini - enligt mig
+
• Mörk stämning
• Medeltid
• Smått udda
• Ingen tyngdpunkt på regler utan istället rollspel

-
• Smalt
• Tråkig läsning (grundboken)
• "Principmörkt" - dvs, det finns INGA ljusa element i världen utan allt är bara hemskt och ont. Påminner om mina första V:tM sessioner :)
• Påminner för mycket om verklig medeltid, med tanke på att det inte är ett rent "medeltidsspel". Ex: Den Ende guden och kyrkans struktur.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag skulle säga att det är den mörka stämningen och den medeltidslika världen som är relativt fri fantasyklichéer.
Det är väldigt originellt (förutom på vissa punkter).
Men att de har valt att kalla Alver för Järnalver och Dvärgar för Dvärgar retar jag dock alltjämt upp mig på. Varför skall det alltid finnas med dessa "standard" raser i ett rollspel.
Järnalverna är så pass originella att med en liten ändring på namnet och historien så skulle de bli en unik och nyskapande ras. Fast de (CELL) är väl rädda att spelarna då inte skall känna igen sig.

Men gemini är ett mycket bra köp. Magisystemet är underbart..

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Kan inte låta bli att kommentera din syn på järnalverna och dvärgarna. Jag vet att vi har diskuterat det här förut.
Du säger att de är tillräckligt orginella för att kallas något annat. Problemet är att de inte skulle vara orginella om man bytte namn på dem. Då har man ju inget att jämföra med. De skulle vara sin egen mall och har därför inget att göra uppror mot. Ville bara säga min mening, men vill inte diskutera den en gång till.

/Korp
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Gemini är underbart, men..

Har väl i och med att göra att själva regelboken igentligen inte finns på svenska längre heller. Det som finns att köpa är väl sådant som redan tryckts upp. Jag misstänker att nästa tryckning inte kommer att vara på svenska, och då blir det till att köpa den engelska regelboken. Den på engelska verkar också enligt den info jag fått på Gemini listan, vara i Hardback, vilket jag skulle uppskatta.

Största nackdelen med Orschild är att det märks för tydligt att det är svenskar som skrivit på engelska, eller rent översatt orginalmanuskriptet på engelska. Det vill säga, det är engelska, men en väldigt stel "skolengelsk" om jag så får säga.

Sedan så tror jag inte att det är tänkt att svenska konsumenter ska köpa spelen på svenska. Den svenska marknaden är trots att mindre än en droppe i havet jämfört med den engelskspråkiga marknaden. Jag anser därför att CELL har gjort det enda vettiga om de och med dem Gemini, ska kunna överleva, ekonomisk, att satsa på att ge ut böckerna på engelska.
Kan ju nämna att Gemini listan har väldigt få svensk språkiga deltagare. Vilket kanske kan fungera som indikering vad man som rollspelsmakare idag bör satsa på om man ska sälja sitt spel.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Motvikt

Som motvikt från mig som tycker om spelet så vill jag bara kommentera följande.

Tråkig läsning; Personligen så finner jag Gemini långt från tråkig läsning då den är fylld med små inlägg längst upp med förteelser och händelser från Geminis värld, vilket gör att man genast får en massa ideer till äventyr och kampanjer. Man kommer dessutom väldigt snabbt in i stämningen.

För likt vanlig medeltid; Just detta är en av de saker jag finner som stort plus då jag dels är intresserad av historia, och använder mig av saker ur våran historia då vi spelar, just för att de går så bra att använda rakt av. Sedan så anser jag att just likheten med vår världs historia är just det som gör världen såpass speciell. Standard fantasy världar som är ett enda ihopkok av kulturer och tidsperioder är något man ledsnar på efter många år spelande (ska inte säga att sådant inte existerar i Gemini, men det gör det i betydligt mindre grad).

Principtmörkt; Tja, världen är mörk och det finns mycket lite hopp. Men det FINNS hopp, i form av de två tvillingar av vilken en är den inkarnerade guden och den andre hans mörka tvilling. Mörk fantasy heter mörk fantasy just för att förtvivlan och en ödestung stämning finns med. Och Gemini är ett sådant fantasy spel. Vissa faller det i smaken, andra inte. Gillade du till exempel filmen "Rosens namn", Robert Jordans böcker "Wheel of time", eller Michael Moorcocks böcker om Elric eller Hawkmoon, så tror jag att det KAN falla dig i smaken, då dessa filmer / böcker innehåller de element som är utmärkande för mörk fantasy.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Gemini är underbart, men..

<I>"Den på engelska verkar också enligt den info jag fått på Gemini listan, vara i Hardback, vilket jag skulle uppskatta."</I>

Det stämmer - det är hardback.

<I>"Största nackdelen med Orschild är att det märks för tydligt att det är svenskar som skrivit på engelska, eller rent översatt orginalmanuskriptet på engelska."</I>

Om det är samma person som har översatt grundboken som har översatt Orschild, så är han norrman.

 

Ordeith

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
16
Location
Gårdsjö
Re: Gemini är underbart, men..

Jag har redan Gemini men som Vaun Vuriche skriver är det endast jag som vill spela det i min grupp. Är et någon som vet ett bra äventyr till Gemini som kan locka dem till att spela det?
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Den bistra sanningen..

..är ju knappast rolig att höra. Men jag förstår och håller med, tyvärr, måste väl tilläggas, eftersom jag tycker det är tråkigt att det enda spel man kan få på Svenska idag (och, i förlängningen - de spel som ska locka andra till hobbyn) i huvudsak är Eon och neotech2. Säga vad man vill om dom, men standard, det är det.
Nu vet jag att det redan har varit diskussioner om standard kontra annourlunda miljöer, så den tråden tänkte jag inte ta upp, utan snarare med en suck konstatera att det svenska utbudet av spel är tämligen magert. Och den goda tanken till trots så tror jag det är väldigt få "potetiella rollspelare" som tar sig ut på nätet och utforskar de mer eller mindre bra gratisrollspel på svenska som finns där.

Nåväl, CELL gör det rätta om de nu står inför valet att hålla på svenskan och gå i KK eller internationalisera sig och, kanske, gå med vinst.

//MiDNiGHT. - som har svårt att se sanningen i vitögat, för "fantasin är alltid tio gånger verkligare än verkligheten".

[color:red]"Cry HAVOC! And let slip the dogs of war!"</font color=red>
 

Ordeith

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
16
Location
Gårdsjö
Re: Den bistra sanningen..

Jag vet mycket folk som blivit lockade av DOD6.Vet du förresten något bra gratis rollspel? Jag har aldrig laddat hem något.
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Gemini är underbart, men..

Jag tycker inte nått gemini äventyr som finns på nätet är särkilt bra. Kan bero på att jag inte deckare passar i gemini. Det ska vara epsikt... Så det så.

/Korp
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
gratis rollspel.

Zhoria (www.pmzg.nu) är riktigt bra för att vara hempul. Dessutom säger konstruktören (Peter Magnusson) att ledordet är mörk high-fantasy, vilket är betydligt mycket bättre än bara high-fantasy. Världen är rätt standard med orcher, alver dvärgar och halvlängndsmän (dock heter de andra saker vilket är lite kul), men det mörka med är dels alla demoner som ränner runt och dels Den Satanikt Onde Magikern (tm), av samma klass som Vicotnic, Bawmorda, Sauron etc.

Allt är välskrivet och i pdfformat, och ibland med nästan professionella illustrationer. På sidan finns dessutom ett antal supplement och äventyr plus två filer med oerhört snygga by- och stadskartor. Väl värt en titt.

Reglerna är avancerade (nästan alla av grundreglernas 192 sidor består av regler och inget annat, kampanjvärlden Zhoria beskrivs också lite flyktigt) och byggt på levelling. Tycker att alla kan ta sig en titt om de inte har något bättre för sig! Tänkte faktiskt spelleda nämnda spel innan jag kom på att enkelheten och stämningen i Gemini tilltalade mig mer.

weatherman - en fin kille
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Gemini är underbart, men..

Beror väl lite på vad dina spelare gillar. Gillar de strider kanske Gemini inte är det ultimata spelet...
Järnmasken och Under Ytan är dock mina två favoriter. Järnmasken för att intrigen är så genomhäftig (och lite pervers) och Under Ytan för dels för att "de onda" bara vill hämnas ett hemskt brott och för att handlingen är väldigt olinjär. Annars är ju Archers verk Ondskans Öga bra då det är en serie äventyr och spelare brukar ju gilla kampanjrollspel, eller? Det känns lite mer motiverat att spela när man uppnår kontinuitet i spelet istället för en massa episoder som inte länkas samman.

weatherman - en fin kille
 

Ordeith

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
16
Location
Gårdsjö
Re: Gemini är underbart, men..

Vi ska spela nästa helg så jag ska se om de fastnar för Gemini genom nått av de äventyr ni föreslått.Jag håller just nu på och läser igenom Förbundet
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Har själv...

...ledsnat på deckarstuket när det gäller Gemini äventyr. Tanken är att Mörkrets Öga kampanjen ska nå episka proportioner, men den har knappt lämnat marken ännu.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Har själv...

Nu är jag läste-om-mörk-high-fantasy-i-nåt-meddelande-i-den-här-tråden-men-är-för-lat-för-att-hitta-det-igen-så-jag-skriver-det-här-ig.

I alla fall så kan jag rekommendera Myth till GURPS till alla som vill ha ett mörkt high-fantasy lir. Köpte det i helgen och det verkar väldigt mysigt. Man bör kanske vara insatt i Myths värld och tycka om datorspelen innan man köper det, men uppfyller man de kraven så är det fritt fram.
 
Top