Varför finns inte det här rollspelet?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Ett hål som väl inte är riktigt tomt, men bra nära, är spel i mytologiska Grekland. Ni vet, med Herakles, argonauterna, olympiska gudarna, och så vidare. Med tanke på hur mycket som lånats från de myterna till fantasyspel så är det märkligt att det knappt finns några rollspel som använder sig av den settingen rakt av.
Finns endel äldre saker, i vart fall två från den fantastiska tiden när vad rollspel kunde vara inte var så himla begränsat som idag (Heroes of Olympus och Odysseus: Role Play from the Homeric Age) sen ett hack av Classic Traveller som heter Mercator, som ja handlar om handel på medelhavet. Gurps har väl ett par antika Grekland-saker också väl?

Något som något borde gjort är ju ett att skriva ihop lite kulter för RQ1/2 för just antika Grekland (just eftersom avstampet är mer mytoligiskt rollspelande än rollspelande i Glorantha i första utgåvorna), finns väl säkert i något fanzine eller liknande så hoppas på en rättning och länk till var jag kan hitta det.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Matlagningsspel har jag inte hört talas om speciellt mycket trots mängden annan media och spel med det som tema… och den klassiska historien om nybörjarrollspelare som hellre stannar i tavernan än att gå till grottan för att röja.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
AD&D 2nd har Age of Heroes som tar upp både historiskt och mytologiskt spelande.

Mazes & Minotsuars är ett "tänk om D&D var baserat på grekiska myter istället för medeltiden"-spel typ.

RuneQuest 3 hade en "Mythic Europe"-setting, och spelet innehåller kanske redan typ allt man skulle kunna tänkas behöva egentligen. 🤔
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Ett hål som väl inte är riktigt tomt, men bra nära, är spel i mytologiska Grekland. Ni vet, med Herakles, argonauterna, olympiska gudarna, och så vidare. Med tanke på hur mycket som lånats från de myterna till fantasyspel så är det märkligt att det knappt finns några rollspel som använder sig av den settingen rakt av.

Besläktat med det så är det förvånansvärt ont om historiska rollspel som utspelas under antiken. Det finns ju precis hur mycket material som helst att ösa ur för den perioden, så det är märkligt att så lite av det används.
IIRC:

Warlords of Alexander
Mercator
Zenobia
Gurps Greece
Gurps Rome
Hercules & Xena rpg
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Jag tycker att det är konstigt att det inte finns något stort nordic noir-rollspel. Som koncept går det att se en ganska tydlig bild (stadskarta, kollegor på en polisenhet, eländiga privatliv som stör arbetet), men kanske att det hade varit få rollspelare som valt det framför spel med fantastiska inslag.
Saga Games/Arfert höll på med ett sådant 2015: https://www.rollspel.nu/threads/nordic-noir.64421/
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Ett supplement till D&D5 för att spela drakryttare? Spelaren får designa sin egen drake (de klassiska färg-varianterna kan ha underkategorier lämpade för olika klasser). Draken är inte ett underordnat riddjur, utan den och ryttaren har ingått en helig pakt. Jag skulle aldrig orka skriva något sådant, men nog borde det väl finnas en marknad för det?
Dragon-Riders of Pern borde ha gjorts back in the days. https://forum.rpg.net/index.php?threads/has-there-ever-been-a-pern-rpg.85440/
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Så… Tidigare idag tänkte jag att det ju borde finnas ett typ jules verneskt ångpunksrollspel fast med antropomorfa djur. Alltså, lite höga hattar, arbetarkamp, kanske en tidsmaskin och ett sjömonster eller två. Men med typ fabelmöss och ugglor och hundar och mullvadar och sådär. Inte "muterade djur", utan verkligen bara antropomorfa djur utan in-world-förklaring.
’Grandville: Fransk steampunk i Mythras - Pete Nash skapar en ny spelvärld

Serien av Brian Talbot (fem delar) är guld. Guld säger jag.
 
Last edited:

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Matlagningsspel har jag inte hört talas om speciellt mycket trots mängden annan media och spel med det som tema… och den klassiska historien om nybörjarrollspelare som hellre stannar i tavernan än att gå till grottan för att röja.
Jag älskar matlagning och tycker också att denna genre är rätt tunn. Jiangshi och Spirited Cafe har jag testat, men inga spel som helt föll mig helt och hållet i smaken.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Ett supplement till D&D5 för att spela drakryttare? Spelaren får designa sin egen drake (de klassiska färg-varianterna kan ha underkategorier lämpade för olika klasser). Draken är inte ett underordnat riddjur, utan den och ryttaren har ingått en helig pakt. Jag skulle aldrig orka skriva något sådant, men nog borde det väl finnas en marknad för det?
Eller så spelar man drake snarare än drakryttare.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Ett supplement till D&D5 för att spela drakryttare? Spelaren får designa sin egen drake (de klassiska färg-varianterna kan ha underkategorier lämpade för olika klasser). Draken är inte ett underordnat riddjur, utan den och ryttaren har ingått en helig pakt. Jag skulle aldrig orka skriva något sådant, men nog borde det väl finnas en marknad för det?
God45, vi har jobb åt dig!
 
Top