Nekromanti Nordic Noir

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Ape of Wrath;n89201 said:
Borde jag veta vad detta handlar om?
Om benämningen nordic/scandinavian noir är obekant så är nog innehållet desto mer bekant: det är typ Wallander, och Stieg Larssons Millenium-serie och sånt. En av våra stora kulturella exporter tillsammans med popmusik. Millenium-grejan var tydligen en riktig snackis i Frankrike härom året till exempel (de svenska filmerna dubbade till franska om jag minns rätt från mitt samtal med expediten i seriebutiken, och säkert böckerna också).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Själv skulle jag tycka det var skojigare med en titel mer i stil med Polis, polis, potatismos! men Arfert kör ju med rakare titlar på SagaGames spel. Nya versionen av Saga kommer förresten heta Medeltid!. :wink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...eller Middle Ages! (Dark Ages var upptaget.) ;)

Nordic Noir eller Scandinavian Noir är som sagt något annorlunda än vanlig Noir. Man kan till och med hävda att Låt den rätte komma in tillhör genren, med sin realism och samhällskritik.

Däremot hittar man sällan saker som femme fatales eller whiskypimplande privatdeckare i hatt och trenchcoat i genren. Eller överbrutala och korrumperade snutar som berättare/hjältar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Du håller hög utgivningstakt, Arfert! Det är kul att se!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Verkligen. Att ingen tänkte på att lägga till "Nordic". Briljant.
Det var gorillotaur/Magnus Edlund som undrade varför ingen gjort ett rollspel på den största skandinaviska genren. Och han har rätt. Det är dags nu. "Det borde gjorts för länge sedan" handlade om rollspel, inget annat.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Pendragon;n89202 said:
Verkligen. Att ingen tänkte på att lägga till "Nordic". Briljant.
Nordic Noir


Caviar, Myanmar


Mid-sized car


You don't have to be popu-lar

Find out who your true friends are
 
Top